Vraag aan de bokkers: wat vinden we er eigenlijk van? Dat er zo'n project wordt opgestart en er dus een nieuw ras eigenlijk ontstaat? En hoe weten we wat het oerpaard dan was? De konik is, naar ik begrijp, een wildkleur paardje, vaak wildkleur zwart, van rond de 1,40 meter. Hoe weten we hoe het oerpaard eruitzag en lijkt het resultaat - de konik - daar enigszins op?
En nu leeft hij dus in Nederland, in de gebieden van o.a. Staatsbosbeheer. Als onderdeel van de Nederlandse natuur. Maar is dat wel zo? Nederland is geen natuurlijke leefomgeving voor het paard, aangezien het paard is geëvolueerd op de droge steppe.
Wat vinden we ervan dat de koniks er zijn en wat vinden we ervan dat ze nu in Nederland rondlopen?
Ben ik wel benieuwd hoe de bokkers daarover denken
Moet zeggen dat het me weinig kan schelen waar de preciese 'specificaties', om ze zo te noemen, vandaan komen. (Wetenschappelijk bekeken is 't dan wel weer interessant, inderdaad 'hoe goed lijken ze?', 'hoe groot is de genetische verwantschap nou eigenlijk?' etc., maar daar weet ik niet genoeg vanaf..) Maar ik vind het gewoon geweldig om af en toe als je langs 't natuurgebied rijdt hier ineens zo'n kudde (semi-?)wilde paarden tegen te komen. Daar kan ik best een hele tijd naar staan kijken als ik de tijd heb. Tja, en wat het 'nut' dan precies is van het behouden van die genen, daar gaat het mij dan niet om..

) levende 'oerpaarden' soort was, zeg maar.. Ze konden gewoon niet verder terug.. Dus wat dat betreft denk ik wel degelijk dat de opzet van het project deels is gelukt. Tuurlijk kan je niet precies alleen tarpan-genen overhouden in een tarpan-kruising, maar goed, dat wisten ze van te voren ook.. Maar de koniks zullen echt wel lijken op tarpans en bepaalde eigenschappen ervan hebben. En andere weer niet.