Dit is mijn paard:
http://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/1476890
Ingeschreven bij het Rheinland stamboek, inclusief roze papiertje en brandmerk op de bil.
Echter... paps is Holstein, mams is BWP, opa is Hannoveraan en verder zie ik nog Selle Français en god weet wat er allemaal nog doorheen zit. Op welke manier is mijn merrie bij Rheinland terecht gekomen?
Is dit via een keuring, is het Rheinland een groep "overschotjes" die nergens anders bij kunnen? Hoe verdiende ze haar brandmerk?
Verder... stel (en ik zeg echt STEL) dat ik haar laat dekken...
Ik weet van een hengst, deze is nu toevallig een Berber. Deze Berber-hengst is goedgekeurd bij het Rheinland stamboek. Stel dat ik mijn Rheinland merrie laat dekken door deze door het Rheinland goedgekeurde hengst. Krijgt het eventuele veulen dan automatisch een vol Rheinland papier? Of moet de merrie eerst keuringen doorlopen? Moet het veulen keuringen doorlopen? Of is het kwestie van dekbewijs opsturen en papiertje ontvangen?
Wie kan me wegwijs maken?
Puur uit interesse om deze puzzel op te lossen, want ik snap er niets van.
Laat je een arabier een arabier dekken, heb je een arabier. Een fries op een fries, heb je een fries... maar kennelijk is een mengelmoesje van een hoop warmbloeden plots een Rheinlander en kan een volledig "vreemd" ras toch goedgekeurd worden om Rheinlanders voort te brengen?
) maar het mag hier en daar wat minder zijn. Vandaar dat die eerste hengst, de Berber, me zo aansprak. Want die kan alle (kleine) foutjes verbeteren. Doet hij het niet, ook geen ramp, want de merrie is op zich niet verkeerd.