Vraag ivm papieren Rheinland

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ashkerlon

Vraag ivm papieren Rheinland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-12 01:46

Wie kan me verder helpen?

Dit is mijn paard:
http://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/1476890

Ingeschreven bij het Rheinland stamboek, inclusief roze papiertje en brandmerk op de bil.
Echter... paps is Holstein, mams is BWP, opa is Hannoveraan en verder zie ik nog Selle Français en god weet wat er allemaal nog doorheen zit. Op welke manier is mijn merrie bij Rheinland terecht gekomen?
Is dit via een keuring, is het Rheinland een groep "overschotjes" die nergens anders bij kunnen? Hoe verdiende ze haar brandmerk?

Verder... stel (en ik zeg echt STEL) dat ik haar laat dekken...
Ik weet van een hengst, deze is nu toevallig een Berber. Deze Berber-hengst is goedgekeurd bij het Rheinland stamboek. Stel dat ik mijn Rheinland merrie laat dekken door deze door het Rheinland goedgekeurde hengst. Krijgt het eventuele veulen dan automatisch een vol Rheinland papier? Of moet de merrie eerst keuringen doorlopen? Moet het veulen keuringen doorlopen? Of is het kwestie van dekbewijs opsturen en papiertje ontvangen?

Wie kan me wegwijs maken?
Puur uit interesse om deze puzzel op te lossen, want ik snap er niets van.
Laat je een arabier een arabier dekken, heb je een arabier. Een fries op een fries, heb je een fries... maar kennelijk is een mengelmoesje van een hoop warmbloeden plots een Rheinlander en kan een volledig "vreemd" ras toch goedgekeurd worden om Rheinlanders voort te brengen? :o?

RianneH

Re: Vraag ivm papieren Rheinland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 02:12

Bij het Rheinland zijn verschillende rassem goedgekeurd. Kijk maar eens op hun site.
Ik ga ervanuit dat als jouw paard Rheinland papier heeft en de hengst daar goedgekeurd is, een nakomeling Rheinland papier krijgt.
Volgens mij krijgt een veulen dat zelfs al bij alleen een goedgekeurde vader Rheinland papier krijgen.

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 07:50

Een Rheinlander is geen ras op zich , maar geeft aan uit welk Bundesland het paard komt .
Ieder Bundesland in Duitsland heeft een eigen warmbloedstamboek .
Zo is mijn paard gefokt en geboren in het Rheinland , maar door de fokker omdat hij daar lid was
aangemeld in Westfalen .Dus heb ik een Westfale .

Heeft je merrie een Haupstambuch papier of een Fohlen papier ?
Een papier (eintragung im Stambuch) krijgt een veulen altijd , ook als de afstamming van de merrie
onbekend is .Deze (merrie)moet dan wel eerst voorgesteld worden bij het stamboek en komt dan in
een hulpboek .

Bij jou merrie is de afstamming bekend , dus dan moet "Eintragung" van je veulen geen probleem zijn .
Je kunt thuis laten keuren ter opname , of je gaat naar een veulen show .
Is alleen de vraag hoeveel % XX en OX ze toelaten .Maar dat zou je kunnen navragen .
Het Rheinländerstamboek is dus zeer zeker niet voor overschotjes ....

Zo , moet nu gaan werken :wave:

http://www.reittv.de/Die_Pferderasse_Rh ... it-vid8887

http://www.pferdezucht-rheinland.de/index2.htm

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-12 13:45

Bedankt voor de antwoorden en linkjes. Helaas is mijn Duits niets waard en raak ik bijgevolg geen wijs uit de website van het stamboek.

Haupstambuch papier of een Fohlen papier, staat dat ergens op het roze blaadje? Ik zit nu tijdens mijn pauze op het werk te bokken, dus kan niet kijken naar de papieren die thuis liggen.
Ik kan er waarschijnlijk niet vanuit gaan dat ze Haupstambuch heeft omwille van het brandmerk?

Mijn merrie heeft net geen 30% XX en OX, dus als ik een hengst met minder zou uitkiezen (zoals bijvoorbeeld die Berber) zou het waarschijnlijk geen probleem geven.

Bij een "Eintragung" van een veulen, krijg je dus enkel het Fohlen papier? Als je Haupstambuch wil, zal je keuringen moeten meedoen?
Het is niet zo, als beide ouders goedgekeurd zijn, dat je dan meteen ook Haupstambuch krijgt? Om nog eens terug te keren op mijn merrie en die Berber hengst. Beide zijn leuke paarden, maar qua type heel verschillend. Ik kan me inbeelden dat een kruising van die twee wel een leuk paard opleverd, maar daarom nog geen paard dat past binnen het kader van het Rheinland?

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 19:59

Een veulen word meestal voorgesteld op een veulenkeuring zodat het opgenomen word in het
stamboek .Daar word het ook gebrand .Daarna krijg je een abstammungsnachweis(Een afstammingsbewijs ), foutje van mij geen veulen papier .

Normaal zou bovenaan rechts het veulenbrand met het nummer moeten staan .
Of daaronder (eintragüngsbrand)als ze op later tijdstip is opgenomen .
Bij hengsten is het zo dat als ze goed genoeg zijn 3 jarig voor de hengsten keuring gaan .
Maar de meeste worden geruind en behouden het papier wat ze bij opname in het stamboek als veulen hebben gekregen .
Bij merrie,s ligt dat anders die worden met name door fokkers 3 jarig nogmaals ter keuring aangeboden.
Zodat ze haupstambuch stute worden ...of zelfs beter Staatsprämienstute.
Dit hangt uiteraard van gangwerk en exterieur af .

Belangrijk is het lebensnummer(levensnummer) waaronder je paard geregistreerd is .
Staat midden boven ...
Het roze papier kun je dubbelvouwen , voorop staat abstammungsnachweis .
Als je het openslaat , afstamming . brandnummer, fokker en levensnummer .
Achterop staat de actuele eigenaar , en eventueel behaalde premies na opname als veulen .

Als je met je paardje wilt fokken , zul je ze sowieso op naam moeten laten zetten .
Anders is de laatst geregistreerde eigenaar de fokker .
Als je gaat fokken krijg je ten alle tijden een afstammings bewijs .

Mocht je meer vragen hebben , ik zoek het graag voor je uit . :D
Je mag ook een foto van het papier per PB sturen , of anders mail .
Ik doe ook graag een belletje voor je hier in DLD .

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-12 23:41

Abstammungsnachweis staat inderdaad op de voorkant.

Fokker en eigenaar zijn beide dezelfde naam. Dus in de 16 jaar dat ze rondloopt heeft nog niemand dit laten aanpassen. En ze heeft toch al wat eigenaars versleten... Ik weet ook dat er ergens een veulen van haar rondloopt, maar ik weet niet wie de vader van dit veulen is, en welk papier ze er eventueel hebben bijgevraagd.
Op het mutatiedocument sta ik echter wel als eigenaar aangeduid, maar daar is het stamboek waarschijnlijk niets mee.

De fokker is een zekere Panis Hilaire, uit Temse. Er staat ook een nummer bij: 543523

Verder zie ik nog staan:
Lebens-Nr: 43-10880-96
Prämierung 1996 (= geboortejaar) : Silber-Medaille
Fohlen-brand: Nr: 80 (en dit op 30.07.96? ze was toen 3 maand oud als ik het uitreken)

Dus stel... ik wil fokken. Mijn merrie en een goedgekeurde hengst.
Dan moet ik eerst: roze blaadje op mijn naam laten zetten. Dus contact opnemen met het stamboek.
Als dat in orde is dan kan ik dekken, jaartje wachten, feestje bouwen omwille van het o zo schattige veulen dat er uit komt... en dan?
Dekbewijs opsturen naar het stamboek? En dan krijgt het veulen sowieso papieren van het Rheinland?
Dus geen keuringen? Niet voor veulen en niet voor merrie?
Wordt er in Duitsland nog gewerkt met brandmerken? Dus dan zou je naar daar moeten gaan om je veulen "volledig" in orde te krijgen? Of maakt al of geen brandmerk niets meer uit? Voor mij zou het in ieder geval geen noodzaak zijn. Meer zelf, ik ben blij dat die van mijn merrie niet goed zichtbaar is.

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 09:22

Morguh ...
Betekend dus dat je merrie naar de veulenopname is geweest en daar een zilver premie heeft behaald .

Ik heb zojuist naar het stamboek gebeld :D , om het zeker te weten .
Als je inderdaad je merrie van de berberhengst zou laten dekken , krijg je geen afstammings
bewijs , wel een equidenpas (paarden pas).
Uit foktechnische redenen raade deze meneer van het stamboek sterk van deze dek combinatie
af .
Ik zag net ook op de site van het stamboek , dat ze twee afdelingen hebben .
Afdeling A : diverse koud en warmbloed rassen .
Afdeling B : Diverse andere rassen , met de bedoeling in het ras door te fokken .
Dus arabier x arabier etc

http://www.pferdezucht-rheinland.de/ver ... _start.htm

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 13:07

Je zou met deze merrie ook gewoon een ggk BWP of KWPN hengst kunnen gebruiken en daar het veulen laten registreren ... met VOL papieren.

Zij heeft volwaardig warmbloed papieren van een EU erkend Stamboek dus in feite kan je naar alle Stamboeken gaan.
Enige probleem is, zoals ditano al aangeeft, is als je twee verschillende 'type' (cq rassen) gaat kruisen, dan zit je met een halfbloed die niet in de Hoofd Registers komt te staan.

Trouwens Rheinland doet ook 'thuis' opnames van veulens in Belgie. Iedere jaar is er wel een mogelijkheid om ergens naar een samenkomst in Belgie te gaan en je veulen te laten opnamen.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-12 14:27

Puur kijkend naar de afstamming zou ik inderdaad ook geen Berber met een Rheinlander gaan kruisen. Echter kijkend naar de paarden op zich, vullen ze elkaar mooi aan. Toch als ik uitga van mijn gebruiksdoel. En dat is een kleiner paard dan mijn merrie, mensgerichter en potentieel voor Endurance.
Een vol papier voor een warmbloed zoals BWP of KWPN draagt dus helemaal mijn interesse niet. Mijn gebruiksdoel gaat voor op het ras.

Nuja, een veulen komt er 9 kansen op 10 toch niet. Dit is puur een puzzel proberen op te lossen. Komt er wel een veulen dan zou het jammer zijn een mogelijk papier te mislopen, puur omdat je er niet naar geinformeerd hebt.

De moeder van mijn merrie is een BWP, de vader een Holsteiner die bij verschillende rassen is goedgekeurd. Waarom dan kiezen voor Rheinland? Waarom dan niet voor BWP of Holstein?

En stel dat ik niet de Berberhengst zou uitkiezen voor mijn merrie, maar bijvoorbeeld deze: http://www.stoeterijdubois.nl/nl/?id=26 ook goedgekeurd bij het Rheinland, valt echter binnen de ponymaat. Deze zal dus waarschijnlijk ook in een andere categorie vallen? En dus opnieuw geen vol papier?

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 15:00

Ashkerlon schreef:
En stel dat ik niet de Berberhengst zou uitkiezen voor mijn merrie, maar bijvoorbeeld deze: http://www.stoeterijdubois.nl/nl/?id=26 ook goedgekeurd bij het Rheinland, valt echter binnen de ponymaat. Deze zal dus waarschijnlijk ook in een andere categorie vallen? En dus opnieuw geen vol papier?

Die pony hengst is idd goedgekeurd voor het stamboek van het Deutsche Reitpony .

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 19:11

Als warmbloed papieren niet van interesse zijn en alleen de richting (endurance) maar wel met vol melding van afstamming dan zijn er nog heel veel opties open wat hengsten EN Stamboeken betreft.

Welke maat wil je naartoe? Er zijn verschillende hengsten beschikbaar binnen het BAPS die rijpaard maat hebben (155 - 170 cm) en goed presteren in het endurance.
Voorbeeld: Tipi (http://www.sporthorse-data.com/d?i=10600892) en zijn vader hebben zowat alles gewonnen dat te winnen is in Belgie.

Trouwens het percentage OX/XX op horsetelex moet je met heel veel zout nemen ... er is zowiezo geen splitsing van arabisch en engels volbloed.
Champus alhoewel Holsteiner geregistreert bij geboorte is ggk niet alleen bij Rheinland maar ook S.F. en Westfalen. En zijn percentages XX = 24.79% en OX=1.41%

Dat van Feinschnitt I vd R. was XX=35.98% - OX=0.37%
Dat van Carola was XX=44% - OX=0.18%
Dus reken voor Ona ... XX = +/- 40% (engelsvolbloed) en OX = +/- 0.275%

Voor Cleopatra ... XX = 32.4% en OX = 0.84%

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-12 20:49

Een ideale maat zou rond de 1m55 liggen, mag misschien nog wat kleiner (ben zelf maar een ukkie). Maar ik wil geen te groot verschil qua schoft tussen hengst en merrie.
Ik weet dat ik een vol-papier bij mijn merrie kan krijgen, en richting Endurance kan fokken, maar in veel gevallen betekent dit dat ik in de richting van een arabische volbloed moet kijken. Laat dat nu net een ras zijn waarvan de hoofdmoot qua karakter niet bij mijn merrie zou passen. Het percentage "bloed" moet naar beneden. Minder vlug beledigd zijn, meer drive om te werken voor je mens en niet steeds de princes op de erwt uithangen.

Begrijp me niet verkeerd. Ze is een toppertje (zegt iedereen over zijn eigen paard ;) ) maar het mag hier en daar wat minder zijn. Vandaar dat die eerste hengst, de Berber, me zo aansprak. Want die kan alle (kleine) foutjes verbeteren. Doet hij het niet, ook geen ramp, want de merrie is op zich niet verkeerd.

Nuja, ALS ik haar al laat dekken... ik zou het zelf heel leuk vinden, en de merrie is een echte moederkloek, maar er zijn ook gewoon heel leuke paarden te koop voor weinig. En als ik haar laat dekken wil ik zeker zijn dat het veulen bij mij kan blijven. Op dit ogenblik heb ik daar geen zekerheid over, dus komt er ook geen dekking.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 17:36

Dat is juist een probleem dan want als je iets wilt bereiken in Endurance dan moet juist het percentage 'bloed' naar boven, hetzij door engelsvolbloed of arabisch volbloed. En vergeet niet dat een Berber ook een arabier is ... komt alleen van een andere werelddeel.

Maar de beschrijving je geeft klopt niet als je het over arabieren heeft ... eerder EV's. Natuurlijk zijn er wel altijd uitzonderingen op de regel maar wat je het meeste nodig hebt met arabieren is geduld, en DAT is juist wat 99% van de warmbloed ruiters niet hebben. Een paard moet alles doen voor hun, op hun tijdschema en passend in hun planning ... en daar lapt een arabier zijn larzen aan.

Ik heb alle drie 'rassen' (en nog anderen), OX XX en WB, onder mijn 'kont' gehad en de meest dankbaar zijn arabieren, gevolgt door thoroughbreds, en dan warmbloeden. Geloof mij echt het is een fabeltje dat arabieren of volboeden 'heet' zijn, menigen warmbloeden kunnen met die eer gaan lopen.

Maar je hebt al nagedacht zo te lezen en ik denk ook dat kopen het meeste ideale oplossing voor jou zou zijn.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-12 20:39

Dat is het hem net. Ik wil niets bereiken in Endurance. Ik wil gewoon een hoop lol, langs mooie routes, bij een sport die me ligt. Wat ik daarvoor nodig heb is een paard die koel in de kop is, niet van elke scheve grasspriet een tijger maakt, en die uithouding genoeg heeft. Qua uithouding zit ik met mijn merrie al goed. Die zou succesvol een 30km lopen met 2 hoeven in haar neus en dat met amper te trainen, laat staan dat ze 10 jaar jonger is en wel hard getraind zou worden. Het is enkel haar mentaliteit die niet klopt in mijn plaatje en wat een Berber zeker kan verbeteren.

Zet een Berber en een Arabier trouwens niet zomaar op dezelfde lijn aub. Beiden zijn misschien gefokt op uithouding, maar dat maakt ze nog niet hetzelfde. Een Arabier en een Berber zijn even gelijk als een Haflinger een een Fjord. Niet dus. De ene mens kiest resoluut voor een Fjord, zoals een ander nooit een ander ras zal kiezen dan de Arabier. Een Berber heeft mijn absolute voorkeur, en dat op meer dan 1 vlak. Qua uiterlijk, qua karakter, qua geschiedenis, qua wereld rondom het ras,...

De karakter beschrijving die ik geef is vanzelfsprekend eerder die van een Engelse Volbloed. Het karakter van een EV is ook behoorlijk aanwezig in mijn merrie, en met een veulen zou ik er naar streven dit te verminderen. Niet omdat ik het niet aankan, maar omdat andere types beter bij me passen. Een "gewone" warmbloed heeft verre van het karakter wat mijn merrie heeft. Absoluut niets negatiefs over een warmbloed of een EV, maar er vielen heel wat puzzelstukjes op hun plaats toen ik op haar percentage XX/OX stuitte.