NRPS stamboek

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

different1

NRPS stamboek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-12 14:44

Beste lezers,

gister is er een vergadering geweest van het NRPS stamboek, afdeling noord-brabant en zeeland.
Hierbij was ikzelf niet lijfelijk aanwezig, maar er is mij gevraagd een facebook-pagina op te zetten over het NRPS, en uit eigen beweging zet ik hier een stukje informatie over het stamboek, wat het stamboek wil bereiken, waar het stamboek voor staat en wat er voor ideeën zijn voortgekomen uit deze vergadering.

Het NRPS staat voor: Nederlandse Rij Paarden/Pony Stamboek.
Dit stamboek is naar mijn weten het enige in Nederland die zowel pony's als paarden in het stamboek opneemt.
Vooral het pony gedeelte van het stamboek doet het erg goed, vele goedgekeurde hengsten, de fokkerij word serieus genomen en in de sport presteren de NRPS pony's bijzonder goed.
De NRPS paarden zijn een iets ander verhaal, veelal zijn het paarden met een stamboom die ook bij het KWPN(Koninklijk Warmbloed Paard Nederland) zouden kunnen worden ingeschreven.
Een aantal hengsten die bij het NRPS goedgekeurd zijn voor de dekdienst, zijn later naar het KWPN over gegaan of zijn bij meerdere stamboeken erkend.
Toch presteren ook de NRPS paarden goed in de sport en op keuringen.

Wat wil het NRPS:

Het NRPS wil brave, meewerkende, gezonde en allrounde paarden en pony's fokken, en het stamboek profileert zich ook als zodanig: allround!
De gezondheid en hardheid is een belangrijk speerpunt van het NRPS, en met dank aan de, voornamelijk, Arabische volbloeden is dit ook te realiseren.
Elk dier dat bij het NRPS aangeboden word, moet een een percentage Arabische volbloed(OX), Engels volbloed(XX) of een mix van beiden voeren.
Ook het karakter is mede bepaald door de inmenging van de volbloed, ze zijn coöperatief, gevoelig, vriendelijk.

De bouw is natuurlijk ook heel belangrijk voor het paard/de pony, want zonder een correct fundament kan het dier niet dat doen wat er van hem/haar gevraagd word.
Daar het stamboek allround is, kunnen we niet spreken van een dressuur richting(hoogbenig, bergopwaarts gebouwd) en een springrichting(veelal iets kort voorbeen, horizontaal gebouwd).
Het NRPS paard/pony moet dus in het midden staan qua model, niet te lang gelijnd maar ook niet te beknopt.
De eisen zijn vergelijkbaar met de eisen die het KWPN stelt aan de paarden die worden ingeschreven bij het stamboek.
Uiteraard zijn er bij het NRPS heus wel verschillen op te merken, voornamelijk bij de paarden omdat zij meestal zogenaamd KWPN bloed voeren, die wel verschillende fokrichtingen hanteert.
Het NRPS wil ook mooie paarden en pony's fokken, en wie wil dat nu niet? Een mooi paard om naar te kijken, een dier dat goed en lichtvoetig beweegt en ook nog eens braaf is onder het zadel of eventueel voor de kar.
Op de regionale keuringen van het NRPS is veel informatie in te winnen over wat het NRPS wil zien in de bouw van het paard/de pony.

Eigen ervaringen met NRPS:

nadat ik voorheen veelal KWPN paarden reed, ben ik "besmet" geraakt met het NRPS virus.
In februari 2011 heb ik een hengst gekocht, hij kan fijn lopen en is knap om te zien.
Toen ik hem thuis had staan, viel mij zijn bijzonder fijne karakter op, en hoewel de opvoeding als veulen een grote rol speelt, speelt ook het stamboek en dus de ouders/voorouders een grote rol in het karakter van het paard.
Ik ben wat onderzoek gaan doen, en daar ben ik tot de conclusie gekomen dat het NRPS precies die punten benadrukt die ik ook graag zie in een paard of pony.
Vervolgens ben ik op een stal terecht gekomen waar men fokt met NRPS pony's, ze gaan ermee naar de keuringen en er lopen een aantal meiden rond die de pony's ook op wedstrijden uitbrengen.
De pony's vielen mij positief op door hun karakter, hun uitstraling en de manier van bewegen.
Later bleek dat de staleigenaresse ook in het bestuur van het NRPS zit, en uiteraard ben ik lid geworden van het stamboek.
Daar waar ik kan ondersteun ik de staleigenaresse, en ik geef een aantal combinatie's bij ons op stal les.
De resultaten met de pony's mogen er zijn, meerdere malen zijn er combinatie's verschenen op de Brabantse kampioenschappen, bestgaande rijpony's tijdens de keuringen, kampioen bij de subli cup en ga zo nog maar even door.
Alle pony's zijn stuk voor stuk betrouwbaar, vriendelijk, lopen makkelijk en zijn fijn te rijden, ook voor de wat minder ervaren ruiter/amazone.
Ook mijn eigen hengst, inmiddels 3,5 jaar oud is zo'n fijn en meewerkend dier.
Staat op stal tussen de merrie's, maakt nooit ergens een probleem van, is altijd vrolijk, kan gewoon op de wei naast andere paarden en ga zo nog maar even door.

Helaas hebben we moeten constateren dat het ledenbestand van het NRPS terug is gelopen, mede dankzij de recessie en we zijn niet het enige stamboek waar dit geconstateerd is.
Toch is het belangrijk om ons stamboek in de kijker te blijven zetten, het zou jammer zijn als een stamboek met een visie als deze en met paarden en pony's die zo fijn zijn, verloren zou gaan.
Er zijn gisteravond in de vergadering een aantal ideeën naar voren gebracht die positief zijn ontvangen, deze zullen nog wat meer uitgewerkt moeten worden maar ik kan jullie beloven dat we jullie niet teleur zullen stellen.
Tevens is er vraag naar ideeën en kritiek vanuit de leden, wat willen jullie zien of wat zou er anders kunnen?
Alles mag en kan, ik kan alleen niet beloven dat ook alles uitgevoerd zal kunnen worden.
Er komt een NRPS promotie pagina op Facebook, de link zal ik in dit topic zetten.

different1

Re: NRPS stamboek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-12 22:28