Bewuste kruising haflinger x welsh, wie fokt hierop?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

zimbabwe

Bewuste kruising haflinger x welsh, wie fokt hierop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-12 19:27

Ik ben hier op bokt ooit gestuit op een super gave kruising tussen een haflinger en een welsh (denk mountain of cob). Ik ben mij enigszins aan het orienteren op een nieuw rijpaardje. Ik ben nu zwanger dus schaf voor het kindje er is nog niets nieuws aan (denk ik, mogelijk ter opfok :o }:0 ) Wel is het al wel duidelijk dat het toekomstige paard een robuust type moet zijn aangezien ik door mijn gezin en stallingsmogelijkheden niet in staat zal zijn om dagelijks te rijden, dus gaat hij 24 u naar buiten met een inloopstal in een groepje. De kruising die ik heb gezien spreekt mij erg aan en ik vroeg mij af of er mensen zijn die zich specifiek richten op het fokken van kruisingen met het robuuste paard (fjord, haflinger, welsh, tinker oid) Aangezien de haflinger zelf ook enig luxe bloed voert lijkt dat mij een hele goede basis. kan iemand hier meer over vertellen? Hefet iemand foto's en ervaringen met verschillende kruisingen? Waar kan ik terecht?

Nicole288

Re: Bewuste kruising haflinger x welsh, wie fokt hierop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 23:34

F-AM -> RPA

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 09:16

Paint x Haflinger, sinds een paar maanden regelmatig aan het werk en hij is (bijna) alles waarop ik hoopte. Heel fijn karakter, braaf maar zeker geen dooie, veel werklust. Hij had alleen iets groter mogen worden, hij meet 1,47.

Afbeelding

En sinds kort uit dezelfde moeder een kruising met een PRE

Afbeelding

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-12 11:27

Wow, leuke paardjes! De PRE kruising ziet er ook veelbelovend uit. Zal die wat groter worden dan zijn broer? Formaat is idd een medeoverweging voor een kruising want een gemiddelde haflinger blijft mij wat te klein eigenlijk..

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 12:12

Ik heb een kruising van een Haflinger x Welsh Cob. Ik heb voor deze combinatie gekozen omdat ik heel graag een valkmerrie uit mijn merrie wil.
De grootste kans hierop had ik met een perlino. Toen ik dat wist, ben ik op zoek gegaan naar een goedgekeurde perlino dekhengst die qua bouw en karakter goed bij mijn merrie past.
Mijn keus is gevallen op de Welsh Cob hengst Sublime Sponté.
In mei 2011 is hier een heerlijk palomino hengstje uit geboren. Mijn merrie is nu weer drachtig van deze hengst. In april zullen we zien wat voor moois er uit komt.

Mijn palomino ventje als baby:
Afbeelding

en nu, 16 maanden:
Afbeelding

TiSento staat 24/7 zomer en winter buiten en is nu met zijn 16 maanden ietsje groter dan zijn moeder. Zijn moeder is 1.44m (haar ouders 1.51m en 1.53) en TiSento zijn vader is 1.54m.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 12:39

Haflingers kruizen leuk door. Als je groot, robuust en een leuk kleurtje wilt van een hengst met een super karakter en goede gangen raad ik ook Sublimes Sponte aan.
Wij hebben van hem een valk merrie staan die nu met 1,5 jaar net zo hoog als mijn haflinger is, dus nu al tegen de 1,48 aan.

Maar denk niet dat een veulen maken en krijgen minder tijd kost dan een gewoon paard. Vooral met een baby op komst?
Heb je zelf een haflinger om te bezwangeren? En wie gaat naar de hengst? Brengen, ophalen, scannen, merrie in beweging houden tijdens de zwangerschap? (bevallen kost energie, niet tof als je geen conditie hebt) Wie gaat er s'nachts waken? Of laat je de merrie aan haar lot over en kijk je wel wanneer het er staat? Wat als het veulen of de merrie niet in orde is? En jij hebt een baby, ga je naar de kliniek tussen de voedingen door?....
Ik hoor vaker, ik ben zwanger dus bezwanger mijn merrie want dan kost het mij niet zoveel tijd.
Maar ik moet eerlijk zijn dat ik tijdens de zwangerschap, bevalling tot opfok tijd het meeste op stal ben geweest om mijn merrie op orde te houden, waken en vooral het veulen opvoeden.

Maar goed, blijf wel een feit dat haflingers leuk kruisen

Ik heb een Rocky Mountain Horse X Haflinger
Afbeelding
Afbeelding

xRowina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 12:46

Ik heb een Haflinger x Quarter, ook een super fijn paard! Koel in het hoofd, boomproof maar toch met nog genoeg pit en soms typische haflinger trekjes haha!

Ze is 1.56m
Afbeelding

Afbeelding

skyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 12:51

ik heb een kruising tinker x haflinger
Super bomproof leuk dier , wel heel eigewijs , ze is 1,48 :)
Afbeelding
Afbeelding

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 13:31

Succubi, als ik de OP van TS goed begrijp, denkt ze erover om een kruising Haf aan te schaffen, niet om zelf te fokken :)

merrylegs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 13:33

wauw, die rocky mountain kruising is leuuuk !! :~

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 13:52

Cynthia82 schreef:
Succubi, als ik de OP van TS goed begrijp, denkt ze erover om een kruising Haf aan te schaffen, niet om zelf te fokken :)

:oo Sorry! :o :o :o
Excuus TS! :=. Beetje te snel gelezen en geconcludeerd :=.
Maar ik ben helemaal pro halfje aanschaffen! +:)+
En er staan er ook regelmatig hele leuke te koop!

Er is een halflinger topic met alleen maar halfjes (waaronder alle halfjes die hierboven staan)
Misschien kan je je dan wat beter oriënteren en specifieke vragen stellen :)
[HK] HaLflingerstamboek in de maak-ik wil geen KWPN bonestaak d.3

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 13:56

Ik heb vorig jaar bewust mijn merrie laten dekken door een welsh cob hengst (goedgekeurd), Helaas aleen niet dragend.
Hengst gaat nu als ruin door het leven dus opnieuw gaat niet meer.

Kiwi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 14:00

Ik heb een haflinger maal fries. Even geen foto bij de hand maar is best een aansprekend paard, ongeveer 1.60

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 14:15

Succubi schreef:
Cynthia82 schreef:

:oo Sorry! :o :o :o

:D

hotchoclat, jij hebt toch ook overwogen om je merrie door Sublime te laten dekken?

TS, als je wil, kan ik vragen aan de eigenaar of ik je een foto mag mailen van een andere Haf x Sublime (een volle zus van de valkmerrie van 1,5 die Succubi hierboven beschrijft).

Hanna98

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 14:17

Ik rijd op een Fjord X New Forest. Hij heeft de elegantie en de slanke benen van de new forest en de kracht van een fjord! En ook heel koel in zijn hoofd en heeft fijne gangen en een hele fijne galop

ijsklontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 14:25

Ik heb zelf een tijdje een haflinger x fries gereden. Gitzwart en iets kleiner als een fries. Geweldig dier.

Ik speel met dezelfde gedachte als jij. Ik zag vorige week een haflinger x welsh cob te koop hier op bokt. Zwarte merrie ook weer een erg leuk dier, net als de foto's hier voorgesteld op bokt.

Ik 2 jaar geleden gedacht over mijn eigen nrps merrie te dekken met haflinger, maar heb het toch gelaten, omdat ik bang ben dat het niet genoeg rust zou brengen in het karakter van mijn eigen merrie.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 19:20

Citaat:
hotchoclat, jij hebt toch ook overwogen om je merrie door Sublime te laten dekken?

TS, als je wil, kan ik vragen aan de eigenaar of ik je een foto mag mailen van een andere Haf x Sublime (een volle zus van de valkmerrie van 1,5 die Succubi hierboven beschrijft).

Heb ik idd aan gedacht totdat de welsh fokker hier in het dorp me de dekking aanbood (vrienden dienst). Mijn merrie heeft daar twee x een volle week bij de hengst op het land gelopen maar helaas zonder resultaat. Met de fokkerij zijn ze gestopt, de hengst is gecastreerd en verkocht

Lotusmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 20:35

Hier de eigenaresse van de bovengenoemde valk merrie, :)
Luna is nu 1.43 meter, ze is van 1 mei dus bijna anderhalf.
Ze is heel braaf en wil graag dingen ondernemen, is wel wat dominant, vraagt een stevige opvoeding. Maar ik ben ook pro halfjes! Ik heb haar echt uitgekozen omdat ik graag een soort 'Plus-versie' van mijn bijrijdpony (haflinger, en moeder van de rocky mountain kruising hierboven) wilde. En dat is ze helemaal! Net iets pittiger, net iets groter en net iets betere gangen, maar wel de dikke billen en nuchter in de kop. ;)
Afbeelding
Afbeelding

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 20:39

Er is een heel halflinger topic :). Heb zelf een haflo (haf x AV), haar zusje staat hier ook (en is te koop).

Foto's zie profiel

YWC

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 20:56

Wij hebben een 2-jarige palomino merrie (Welsh Cob x Haflinger).
Ze is een volle zus van Luna hierboven en een half-zus van TiSento.

http://ysewynstud.webs.com/ysewynliwsipasg.htm

Dit merrietje is eventueel te koop aan super thuis.

Onze hengst Sublime Sponté (perlino Welsh cob) heeft nu 4 nakomelingen uit Haflingers en eentje op komst.
Persoonlijk hebben wij de combinatie gemaakt omdat wij vonden dat hij qua type (barok) goed past bij de haflinger-merrie, hij de haflinger wat kon veredelen / iets meer bloed toevoegen en de veulens konden als Welsh part-bred geregistreerd worden en het speciale kleurtjes was natuurlijk een bonus.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 21:00

YWC schreef:
Onze hengst Sublime Sponté (perlino Welsh cob) heeft nu 4 nakomelingen uit Haflingers en eentje op komst.

Dat is de verrassing die in mijn merrie zit :D TiSento's zusje of broertje :)

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 21:23

YWC schreef:
Wij hebben een 2-jarige palomino merrie (Welsh Cob x Haflinger).
Ze is een volle zus van Luna hierboven en een half-zus van TiSento.

http://ysewynstud.webs.com/ysewynliwsipasg.htm

Dit merrietje is eventueel te koop aan super thuis.

Persoonlijk hebben wij de combinatie gemaakt omdat wij vonden dat hij qua type (barok) goed past bij de haflinger-merrie, hij de haflinger wat kon veredelen / iets meer bloed toevoegen en de veulens konden als Welsh part-bred geregistreerd worden en het speciale kleurtjes was natuurlijk een bonus.

Mijn merrie heeft bij hun jaarlingen in het land gestaan tijdens het dekken.
Beide zijn érg leuk! Tisento heb ik een keer mogen aaien en vind hem ook erg leuk.
En die valk merrie Luna van hierboven staat naast mijn merrie, heeft ook mijn hart gestolen.
En dat zijn ook geen "toevallig gelukt exemplaar" tot nu toe zijn alle veulens uit die hengst zeer geslaagd! :)

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 21:29

Daar ben ik het helemaal mee eens, Succubi! Alle vier zijn ze heel leuk geworden en niet 'toevallig goed gelukt'.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 21:34

Ik vind de Haflo erg leuk (haflinger x shagya arabier), deze worden veel gefokt in een opfok in Tsjechië. Zelf heb ik daar gewerkt en heb er uiteindelijk 1 van hun gekregen, haar ouders zijn allebei "vol' Haflo;
Afbeelding

Afbeelding

net onder het zadel

Heerlijk nuchter, maar enthousiast/fris karakter.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 22:11

Oh josca! Die is leuk!!
Hoe groot?