Vlaams paard/comtois

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

haflover3

Vlaams paard/comtois

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-12 17:04

Hallo,

Weet iemand een stal of fokkerij waar je een vlaams paard of comtois kunt kopen? Of bent of kent u misschien iemand die een te koop heeft? Ik ben namelijk op zoek naar dit type paard, omdat ik zelf te groot ben voor een haflinger en ik weg ben van haflingers en dit paard lijkt er veel op. Is alleen forser en dat vind ik persoonlijk fijner!

Groetjes,

Inge

Dobel

Re: Vlaams paard/comtois

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 16:07

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 16:10

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 16:15

vlaams paard ook stal Coen in België

Leanne_Salvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 13:26

Het ligt er een beetje aan wat je zoekt...
Welke stokmaat ongeveer? (Ligt er ook een beetje aan hoe lang en zwaar je zelf bent denk ik?) Merrie, ruin? En wat is het gebruiksdoel? En ook handig, wat is je budget? Vlaamse Paarden zijn vrij prijzig, Comtois' zijn iets goedkoper als ik het goed heb...

haflover3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-12 17:33

Het liefst iets onder de 170 cm. ik ben zelf 182. Geslacht maakt me eigenlijk niks uit. Ik wil graag een paardje die ik kan gebruiken voor Horse Agility vrijheidsdressuur en TREC. Ik ben wat aan het rondkijken, want wil graag een veulen of jaarling kopen, omdat ik hem/haar zelf dan kan beleren en er dan een band mee kan opbouwen. Het heeft geen haast, maar ik weet wel dat ik graag een comtois wil, die vind ik eigenlijk het mooist

Leanne_Salvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 13:16

Tja, de Vlaamse Paarden worden meestal wel hoger als 1.70m... Misschien is een Vlamper iets voor je? Een Vlampher is een Vlaams Paard x ander trekpaardras. Die hebben dus wel Vlaams bloed, maar zijn dus gekruist met andere rassen. Ik denk dat die ook wel kleiner gaan blijven. En inderdaad, bij Stal Talpe zijn ze super kundig, en hebben ze ook veel verstand van deze Vlamphers. Dus daar informatie inwinnen is dus geen slecht idee ;)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 13:19

er staat al een hele poos een comtois op bokt te koop (jonge merrie), of is die inmiddels weg?

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 13:19

is een comtois ook niet iets kleiner en compacter dan een Vlaams Paard ? Ik vind ze prachtig, de Vlaamse Paarden, maar ik 'ken' alleen reuzen van meer dan 1m80.

Leanne_Salvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 13:25

jokari schreef:
is een comtois ook niet iets kleiner en compacter dan een Vlaams Paard ? Ik vind ze prachtig, de Vlaamse Paarden, maar ik 'ken' alleen reuzen van meer dan 1m80.

Klopt helemaal. Maar niet alle Vlaamse Paarden zijn zo groot hoor, ze zijn er ook wel rond de 1.70, maar omdat dat voor de keuringen niet is toegestaan vind je ze niet veel.
De Comtois is inderdaad kleiner en compacter.
Citaat:
Comtois
De Comtois is een zeer oud ras dat waarschijnlijk al vanaf de 4e eeuw in de Franche-Comté leeft. Ze stammen waarschijnlijk af van Duitse paarden. Tijdens de 16e eeuw werden ze gebruikt het Bourgondische paard te verbeteren en in de 19e eeuw werd Normandiër, Percheron en Boulonnais ingebracht en later Ardenner.
De stokmaat van de Comtois ligt tussen de 1,50 m en de 1,65 m en het gewiicht ligt tussen de 650 kg en de 800 kg. De Comtois zijn bijna allemaal voskleurig met licht gekleurde manen en straat. Het behang aan de benen is ook lichtgekleurd. De aftekeningen zijn erg beperkt. Bruine Comtois zijn bijna niet meer te vinden.

bron tekst trekpaarden.eu

Zie http://www.koudbloedkoepel.be en http://www.chevalcomtois.com/ (website van het ras).

haflover3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-12 13:48

volgens mij is die verkocht aan @dobel ... in ieder geval heb dr verhalen gevolgd en volgens mij kwam die van bokt...

White_Fella

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 14:01

Een comtois zal de 1.70 nooit halen...

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 17:12

Die is inderdaad van mij en dat blijft ze ook haha! Ze worden inderdaad maar rond de 1.50 / 1.60 maar lijken groter door de breedte

haflover3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-12 17:27

haha dat is nu jammer:p maar kan me voorstellen, zou mijn paard ook niet snel wegdoen

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 18:17

denk echt dat je naar frankrijk moet daar staan er zat te koop (had ik je die link al gestuurd?)

haflover3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-12 20:54

ja ik heb het gezien! Het heeft gelukkig geen haast voor me:) maar hoop binnen 2 jaar toch echt mijn eigen te hebben. Rijd nu een fries, tinker en arabier, maar ik mis eigenaar zijn van je paard echt. Nu moet ik altijd vragen of ik mag rijden en of het kan en moet ik me altijd aanpassen aan de eigenaren... Niet dat dat vervelend is ofzo ben allang blij dat ik kan rijden voor niks. Maar verlang zo naar mn eigen paardje. Vooral nu ik weet wat ik wil en het is voor mij echt wel de moeite waard om daar voor naar frankrijk af te reizen(A)

Leanne_Salvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 13:21

ingkie5 schreef:
ja ik heb het gezien! Het heeft gelukkig geen haast voor me:) maar hoop binnen 2 jaar toch echt mijn eigen te hebben. Rijd nu een fries, tinker en arabier, maar ik mis eigenaar zijn van je paard echt. Nu moet ik altijd vragen of ik mag rijden en of het kan en moet ik me altijd aanpassen aan de eigenaren... Niet dat dat vervelend is ofzo ben allang blij dat ik kan rijden voor niks. Maar verlang zo naar mn eigen paardje. Vooral nu ik weet wat ik wil en het is voor mij echt wel de moeite waard om daar voor naar frankrijk af te reizen(A)

Ik snap je heel goed, ik heb precies hetzelfde gevoel!! :j Pff, gelukkig hebben meer mensen dat dus... Ook het constant verantwoordelijkheid moeten afleggen aan de eigenaren vind ik minder prettig. Niet dat dat verkeerd is, zij blijven tenslotte eindverantwoordelijk, maar het voelt wel een beetje gecontroleerd altijd. Niets ten nadele van de eigenaren hoor, ik zou het ook verwachten van een eventuele bijrijder. Maar als je je eigen paard hebt voelt dat een stuk vrijer denk ik!

En ik begrijp je keuze voor de Comtois wel hoor, het blijven ontzettend gave paarden! Net als Vlamen :Y)

haflover3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-12 18:10

Ja ik zou ook niet zomaar iemand op mijn eigen paard laten rijden. Ik woon vlakbij mn schoonouders die dus de tinker en fries hebben, maar hun nicht rijd er ook op en hun zelf ook. Dus het is telkens passen en meten... Dan denk ik soms echt oh als ik mn eigen paardje had, borstelen zadeltje erop en hoppaa weg zonder dat er eerst een hele planning moet worden gemaakt... En dan rijd ik nog het paard van een vriendin. Reed ik eerst heel veel op, maar ik ben verhuisd waardoor het nu wat lastiger wordt... Maar nog ff flink sparen en goed rondkijken. Ik moet er wel een goed gevoel bij hebben. En zolang ik nog kan rijden op die andere paardjes is het prima:)

Leanne_Salvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 19:03

Wat Dobel zegt: in Frankrijk staan er meer te koop als hier in Nederland. Stal Talpe kan je daar misschien ook bij helpen, in ieder geval met de taal. Hij helpt meerdere mensen met bemiddelen, en is een hele goede en fijne contactpersoon!

haflover3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-12 07:22

Oh super bedankt nog voor de tip:) Ik kan wel een beetje frans, maar als het dan gaat om een paard kopen.... Ik zal het even opschrijven!

NSV_fan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 15:54

hoi, als je een comtois mooi vind, misschien vind je de jutlander dan ook wat. Is gelijk aan een comtois maar alleen met iets meer sok aan de benen. zijn net grote ouderwetse type haflinger.
Afbeelding

Ze zijn wel kleiner dan de vlaam, maar persoonlijk vind ik dat veel fijner. Heb hiervoor een belgisch trekpaard van 1.75 gehad en ben nu zoo blij dat mijn deense trekkertje maar rond de 1.65 is :D.
Even ter info voor jou, ik ben 1.80 m en pas prima op mijn merrie (vind ik dan :o)

zie mijn profiel maar voor meer foto's. Ik heb ook wel contacten in Denemarken waar ik mijn merrie vandaan heb, maar meeste fokkers kunnen ook goed engels.
Jutlanders vind ik echt super leuke, coole en veelzijdiger paarden.
Als je nog meer wil weten, pb me maar!

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 17:04

gaaf paard !

Cindyrella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 18:13

NSV_fan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 21:39

Jorien: die kruising is echt zo leuk!!! Weet jij van wie die is en wat voor kruising het is? Het is dat ik liesje al heb anders haag ik hem denk ik wel willen kopen :D

haflover3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-12 12:49

als iemand nog een comtois of jutlander te koop ziet, pb me dan:)