Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
jokari schreef:is een comtois ook niet iets kleiner en compacter dan een Vlaams Paard ? Ik vind ze prachtig, de Vlaamse Paarden, maar ik 'ken' alleen reuzen van meer dan 1m80.
Citaat:Comtois
De Comtois is een zeer oud ras dat waarschijnlijk al vanaf de 4e eeuw in de Franche-Comté leeft. Ze stammen waarschijnlijk af van Duitse paarden. Tijdens de 16e eeuw werden ze gebruikt het Bourgondische paard te verbeteren en in de 19e eeuw werd Normandiër, Percheron en Boulonnais ingebracht en later Ardenner.
De stokmaat van de Comtois ligt tussen de 1,50 m en de 1,65 m en het gewiicht ligt tussen de 650 kg en de 800 kg. De Comtois zijn bijna allemaal voskleurig met licht gekleurde manen en straat. Het behang aan de benen is ook lichtgekleurd. De aftekeningen zijn erg beperkt. Bruine Comtois zijn bijna niet meer te vinden.
bron tekst trekpaarden.eu
ingkie5 schreef:ja ik heb het gezien! Het heeft gelukkig geen haast voor me:) maar hoop binnen 2 jaar toch echt mijn eigen te hebben. Rijd nu een fries, tinker en arabier, maar ik mis eigenaar zijn van je paard echt. Nu moet ik altijd vragen of ik mag rijden en of het kan en moet ik me altijd aanpassen aan de eigenaren... Niet dat dat vervelend is ofzo ben allang blij dat ik kan rijden voor niks. Maar verlang zo naar mn eigen paardje. Vooral nu ik weet wat ik wil en het is voor mij echt wel de moeite waard om daar voor naar frankrijk af te reizen(A)
Pff, gelukkig hebben meer mensen dat dus... Ook het constant verantwoordelijkheid moeten afleggen aan de eigenaren vind ik minder prettig. Niet dat dat verkeerd is, zij blijven tenslotte eindverantwoordelijk, maar het voelt wel een beetje gecontroleerd altijd. Niets ten nadele van de eigenaren hoor, ik zou het ook verwachten van een eventuele bijrijder. Maar als je je eigen paard hebt voelt dat een stuk vrijer denk ik!

.
)