Op zoek naar een knappe tinkerhengst

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-03 23:10

Dat maakt niks uit hoor, als ze nog maar scherp zijn. Als de scanner eenmaal werkt is het binnen 10 minuten gebeurd! Nu ga ik proberen de hengsten op het topic te zetten. En Sox dan op verzoek van Supertje i.v.m. de ruglengte

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-03 23:18

Nou, via mijn betaalde uploader dan maar proberen.
Hier voor Supertje een paar foto's van Sox die haar ruglengte wilde zien:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Deze foto is vreselijk genomen maar ze glimt wel heel mooi Lachen

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-03 23:31

En hier komen dan de hengsten (op alfabet) : kwijlen tinkerbokkers *LOL*

Chakotay, 1.55 :
Afbeelding

Cochise, 1.56 :
Afbeelding

Crosby 1.53 :
Afbeelding

JohnBoy, 1.46 uit Oirschot:
Afbeelding

McBrynmore, 1.59 uit Marknesse:
Afbeelding

O'Malley, 1.63 uit Ees:
Afbeelding

Pitalo, 1.48 uit Zenderen:
Afbeelding

Shakespeare, 1.53 uit Beckem:
Afbeelding

Sonny, 1.60 uit Ees:
Afbeelding

Dit zijn zover ik weet allemaal goedgekeurde dekhengsten bij ICS of NST, zover ik kon nagaan (met hulp van Leon ) zijn Chakotay, JohnBoy en O'Malley de enige hengsten die bij beide stamboeken zijn toegelaten.
Laatst bijgewerkt door flicka op 05-11-03 23:48, in het totaal 1 keer bewerkt

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 23:32

ik vind sox iets aan de lange kant... d'r rug dan dus!

John Boy en Chakotay toch ook bij beiden stamboeken?

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-03 23:33

Voor de goede orde: ik heb aan geen van de eigenaren toestemming gevraagd om deze foto's te mogen gebruiken. Hopelijk hebben ze geen bezwaar, indien dit wel het geval is zal het bericht met foto's aangepast moeten worden.

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-03 23:36

Hm Leon, ze lijkt op de ene foto op de hei heel lang, maar die mistekent nogal. Ik vind haar niet te lang maar ben ook niet objectief Knipoog . Ga nu JohnBoy en Chakotay opspeuren, moet binnen een uur wijzigingen aangeven anders kan 't niet meer Lachen

Mariska_28

Berichten: 10522
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 23:49

thunder er niet meer bij? Lachen

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-03 23:51

OK, 't is aangepast en ik heb de stokmaat erbij gezet. Het wordt een heel moeilijke keus. En het is nog lang geen tijd om Sox te laten dekken, dat wordt pas eind mei. Maar een eerste selectie is gemaakt Knipoog

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-03 00:37

Je kan maar een uur wijzigen en dat is niet veel als je aan het uploaden bent en het programma doet het niet optimaal Boos! . Het wijzigen zou van mij wel een dag mogen duren hoor!
Dus hierbij dan nog Thunder, als de moddie hem er nog netjes tussen kan zetten graag Lachen

Thunder uit Ees, 1.52:
Afbeelding

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 10:35

Wil niet vervelend doen... maar vind haar op alle drie de foto's een lange rug hebben... Niet storend, maar wel duidelijk...

Verder erg leuke aftekening! Maar qua bouw is ze niet mijn favoriet... *Maarja mijn smaak is ook erg perfectionistisch en meer richting Grai Tong uitsteken*

Caira
Berichten: 26078
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 10:50

Je kan dus kiezen voor een korte hengst en zo de kant van het ICS opgaan, denk aan o'malley of b.v Thunder. Maar wat wil JIJ met hel veulen? Wil je dressuur rijden of recreatie? Een nadeel van een korte rug is nml dat je een deel van de flexabiliteit van een paard wegneemt. Ik vind de lange rug van Sya zeker niet storend, en zeker niet TE lang. Van de hengsten die je hebt geselecteerd hebben een aantal effen veulens gekregen. Ook zou ik in jouw geval kiezen voor een hengst met een fijn hoofdje, iets compacte bouw en een mooi front. Vooral de schouderpartij, deze kan bij Sya mooier en is dus belangrijk voor je fokdoel!

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 11:21

Ik ben wel benieuwd wat er uit een Shakespeare x Soxje komt Lachen

Mariska_28

Berichten: 10522
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 11:47

Ik zou als ik jou was ze allemaal eerst in het echt zien voordat je een keuze maakt. En dan inderdaad goed de punten die bij Sox verbeterd moeten worden en andere punten die jij belangrijk vind op papier zetten en dan kijken welke hengst er het beste bij past. Ikzelf zou in ieder geval geen lange(re) hengst erop zetten, Sox is niet te lang, maar ook zeker niet kort..
En ik vind het erg belangrijk dat de hengst zijn benen op foto gezet zijn, omdat spat enzo erfelijk kunnen zijn en de benen toch wel erg belangrijk zijn. Bij 2 van de hengsten die jij erbij hebt staan heb ik zo mijn twijfels of ze een fotoproef door zouden komen.. (en nee, ik zeg geen namen..)

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-03 12:44

Thanks, sommige hengsten vind ik aan de zware kant voor Sox. Maar ik zal zeker wat hengsten gaan bekijken. Ik weet niet of Mollema zelf nog dekhengsten houdt maar voorheen had hij er ook wel een stuk of 3 staan. Moet zijn website vanavond opzoeken.

Kytha

Berichten: 14944
Geregistreerd: 23-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 16:00

Wij willen Shakyra van het voorjaar ook laten dekken, en waarschijnlijk door de hengst John-Boy, die vind ik echt supermooi, mooie bouw en mooi bontpatroon. Maar hij meet 1.45, dat is wat kleiner als de hengst die jij zoek, maar hij schijnt groot te fokken.
Op Shakyra kunnen wij ook geen groeter hengst zetten als 1.45/1.50, aangezien het een vrij kleine merrie is.. maar hier even een foto van John-Boy:

Afbeelding

[sorry, beetje grote foto..]

Ik dacht trouwens dat mollema alleen eigen merrie's dekt?

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 16:44

Mollema laat zijn hengst McCloud idd alleen eigen merries dekken, de andere hengsten zijn niet voor de dekdienst. Bovendien zijn ze niet gekeurd bij de stamboeken!

JohnBoy stond al in het rijtje Mazzel-Meid Knipoog

En irish_lady, je zei Sya, maar bedoel je niet Soxje? Lachen

Kytha

Berichten: 14944
Geregistreerd: 23-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 16:46

Ja, ik zag nadat ik die foto geplaatst had dat ie er al bij stond, Leon Bloos
Maar zo'n mooie hengst mag best wel dubbel in een topic staan Tong uitsteken

ghisje
Berichten: 538
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: op de grens van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 16:50

ankie1 schreef:
Ik zelf vind de tinker hengst KENT erg gaaf! heb alleen geen foto of adres waar hij nu staat... kent(D) iemand hem?


Ik ken kent, heb zelfs nog een aantal keer op hem gereden.
Hij staat bij Toon van Meel (als die hem nog heeft) in Made zie www.stables.nl, daar sta ik zelfs nog op wat foto's Cheese! .
Toen hij op stal kwam was hij zo dik dat er bijna geen zadel op paste en reed hem toen zonder zadel. Het is een mooi beestje met een heel lief karakter, maar over zijn onderhoud zal ik verder niet te veel uitwijden.
Ben nu inmiddels al een jaar bij die stal weg, dus weet niet hoe het er nu aan toe gaat

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 18:59

Wat is dat een bijzonder mooie foto van John Boy zeg! Die moeten ze in de advertentie zetten!!!!!

Mijn favo hengsten zijn: Pablo, King Rocky, Glenn, Thunder, Sonny, St.Patrick en Offspring!

Nuala heeft afgelopen zomer een veulen van Pablo gehad. Nuala heeft een erg lange rug, en Pablo ook. Maar ik vind het juist mooi, dus daarom.
Maar het veulen is harstikke bruin.

Om die reden heb ik nu gekozen voor Offspring. Ik vind hem ten eerste helemaal fantastisch, hij past goed bij Nuala en hij fokt tot nu toe ALTIJD BONT! En omdat Nuala volgens mij heel snel effen geef wil ik het wel proberen.

Had Thunder bij de NTS gezeten was ik daarheen gegaan, maar helaas ik had al contact gehad met Henk Janssen over hem, maar hij gaat hem daar zeker weten niet laten keuren. Vind ik erg jammer, want dan gaat het feest dus niet door..

Mariska_28

Berichten: 10522
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 20:42

Esme_27 schreef:
Had Thunder bij de NTS gezeten was ik daarheen gegaan, maar helaas ik had al contact gehad met Henk Janssen over hem, maar hij gaat hem daar zeker weten niet laten keuren. Vind ik erg jammer, want dan gaat het feest dus niet door..


Thunder en offspring zijn toch wel heel verschillende types zeg.. kun je dan niet beter naar bijv. Dublin gaan? Die heeft dacht ik ook allemaal bonte tot nu toe, en nog mooi bont ook.. Ik heb al even gezocht naar een mooie foto van hem, maar mooiere dan deze kon ik niet vinden:
Afbeelding
Afbeelding

En een veulen van hem:
Afbeelding

Lijkt qua bouw en hoogte wel op Thunder..

Supertje

Berichten: 7094
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 21:02

Een hengst die voor zover ik weet ook alleen nog bonte nakomelingen heeft is Woody (1.48).
Afbeelding

Kytha

Berichten: 14944
Geregistreerd: 23-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 21:07

Die is ook wel heel stoer, Supertje!
En hoewel ik bruinbont helemaal niet zo mooi vind, vind ik Kent ook best een leukerd, zo wordt het steeds moeilijker om een leuke hengst voor m'n merrie uit te zoeken Tong uitsteken

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-03 21:26

JohnBoy vind ik ook prachtig, maar voor Sox heeft hij denk ik teveel zwart. Thunder zou niet zo gek zijn, Ees is vlakbij en het is een driekleur van de goede maat. Hij is dan niet bij het NST gekeurd maar dat is Sox ook niet. Sonny vind ik toch te zwaar voor een rijpaard, het is een echte vanner, prachtig voor de kar. Pitalo vind ik ook supermooi maar ik wel wel een kalm karakter en hij is aan de kleine kant. Cochise en Chakotay zijn heel mooie tinkers maar hun hoofden zijn niet wat ik zoek. Wat ik ook wil voorkomen zijn maanogen, dus een hengst met 2 bruine ogen is een must. En dan nog kun je een veulen met 1 of 2 blauwe ogen krijgen. Woody ziet er ook mooi uit maar een maat van minimaal 1.50 wil ik toch wel graag. We hebben wel een prachtig aantal hengsten in Nederland, en ik ken ze lang niet allemaal. Kan me niet voorstellen dat Mollema zijn hengst niet laat dekken bij derden, 't is immers een handelaar en er valt makkelijk geld te verdienen...Knipoog

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 21:39

Soxje schreef:
Kan me niet voorstellen dat Mollema zijn hengst niet laat dekken bij derden, 't is immers een handelaar en er valt makkelijk geld te verdienen...Knipoog


Eigenwijs? Tong uitsteken Vraag het hem dan zelf maar Knipoog Die mensen hebben het veel te druk joh, die dekken alleen merries die bij hun vandaan komen (en dat gebeurt dus niet zo vaak). Waarschijnlijk krijg je trouwens nieteens een mailtje terug van ze als je echt gaat mailen...

En een kleine note:
Je vermelde dat je JohnBoy niet koos vanwege teveel zwart... dat slaat dus eigenlijk nergens op, want hoeveelheid bont is niet vererfelijk!!!

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-03 21:55

Ik ben al een paar keer bij de familie Mollema geweest en ze nemen heus wel de tijd voor je. Ik weet dat als je daar een merrie koopt je een gratis dekking van hun hengst(en) krijgt. Maar ik ben ook niet echt geïnteresseerd in een hengst van hen. Ik denk trouwens wel dat als je een bijna zwarte hengst op een zwarte merrie, de kans niet groot is dat er een veulen met veel wit uit komt. Maar ik denk dat je met tinkers nog niet zuiver kunt fokken omdat er teveel ratjetoe in zit. Genetica is zowiezo niet makkelijk met die dominante en recessieve factoren. Maar zoals ik al eerder in dit topic had gezegd: ik wil graag een driekleur als hengst.