Dartmoor foto's en ervaringen gevraagd

Moderators: Lous, RianneH, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

quintolover

Dartmoor foto's en ervaringen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-12 14:46

Hoi,

Het ras dartmoor blijft bij mij erg favoriet.
En wil graag ervaringen en wat foto's zien van mensen met dartmoors.
Ik vind zelf de bruine met zwarte manen erg mooi, maar nu kwam ik ook een zwarte met kol tegen.
Hoe zijn ze verder in de omgang en eventueel voor het werk voor de kar?
Ik zie ze het liefst met veel behang aangezien mijn paardjes niet veel manen hebben haha

Y;(

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 14:51

Hier lopen er 3 alledrie familie van elkaar. Weet niet hoe het over het algemeen zit met het gedrag maar deze zijn ech enorm schrikkerig en schrikken 100x van hetzelfde ..
We hebben geprobeerd ze voor de kar te beleren maar tot nu toe is dat een regelrechte ramp geweest helaas ...

Afbeelding

Heb er ook eentje gekend die voor dn Duvel nog niet bang was dus qua karakter heb ik tegenpolen van mekaar meegemaakt ...

Dennis

Re: Dartmoor foto's en ervaringen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 14:57

De dartmoors waar ik mee gewerkt heb waren stuk voor stuk super fijne pony's om mee te werken. Ik blijf een zwak voor ze hebben.

Deedee: dressuur Z+16, vaardigheid M+9 en prestatie sport-AA
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

detos240

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 14:57

Ik heb 3 zuivere dartmoors en 1 kruising lopen. De oudste 2 zijn bereden De ene is een bruine van 1.22 cm en is 4 jaar en superbraaf!! Beetje sloom maar kindjes van 5 jaar kun je er zo opzetten!
De andere bereden is ook erg braaf met iets meer gebruiksaanwijzing.
Ik vind het heerlijke kinderponys alleen een probleem als je er eentje van iemand koopt die altijd door een persoon gereden en verzorgd is zijn ze erg eenkennig. 3 van deze zijn bij mij geboren en dus direct vanaf de geboorte allemaal kinderen er om heen!

debbbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 14:58

ik heb een kruising dartmoor haflinger kijk maar even in me profiel als het je interesseert :)

Romano.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 15:00

Ik vraag me toch af waarom die van ons zo doods en doodsbang zijn ..
Zou dat aan de papa kunnen liggen? Ze hebben allemaal dezelfde vader ..

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 15:07

De gene waar ik mee gewerkt heb kwamen groen en amper halstermak uit het land. Waren dus wat angstig en terughoudend in het begin. Maar leerde heel snel bij, waren nieuwsgierig, niet heel snel onder de indruk als er wat nieuws moest gebeuren.
Ze stonden snel braaf vast, voetjes geven, aan een touwtje lopen, stukje over het erf tussen trekkers door, stukje langs de weg. Tuigje er op later was ook geen enkel probleem.

Deedee: dressuur Z+16, vaardigheid M+9 en prestatie sport-AA
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 15:09

Dat is hier ook geen probleem. Tuig, zadel, voetje geven.

Ze hebben zelfs en heel braaf in t span gestaan en braaf gelopen onder het zadel. Totdat ze in t span er een keer van door gegaan zijn en idem onder het zadel.
Ze schrikken gewoon echt van ALLES en dan is het kont intrekken en gaan met die banaan. Alledrie precies hetzelfde. Zijn nu een jaar of 4.

Niks geen kinderponies helaas.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 15:15

Wij hebben ook dartmoors 3 schimmels en een bruine met druipkol.
2 schimmelmerrie's 1e premie top braaf, als 3j ging kind er op en pony was zadelmak. Zelfde met de kar, binnen week ging ik er alleen mee weg (harde weg/landbouwverkeer en over viaduct).
1 schimmelhengst is 3, nog wat schouw (wel halster om te doen etc, en aan touw kunnen lopen maar moet nog vertrouwder met mensen/drukte raken is altijd de wei op geweest) gaat in sept naar hengstenkeuring.
Bruine is een merrie jaarling (en te koop), top braaf laatst voor eerst naar de smid geweest doet niks, super aanhankelijk etc. Als veulen liep ze in de wei en als ik floot kop omhoog en kwamdie aan gesjeest ;)
Karakter is over algemeen zeer goed (al zijn er wel 'rotte' lijnen bij) ik merk wel dat het erg doorfokt/in de lijn zit hoe makkelijk ze zijn).
Ook wedstrijden mee gereden (dressuur en springen) en lopen in de wagen, erg veelzijdige pony dus!
Ik had vroeger een dartmoor (de lieve) en een welsch (de wilde). Welsch is erg mooi maar voor kleine kindjes/die nog niet veel ruiter zijn niet erg geschikt...

Misschien tip om naar de merriekeuring (1sept in hengelo gelderland) of hengstenkeuring (15sept in lunteren) te gaan kijken?

quintolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-12 17:47

Wou die rechter dartmoor die zou mij echt aanspreken:d En als ze allebij schrikkerig zijn in het span dan fokken ze elkaar op helaas. De gene die ik ken waren ook super braaf, misschien hun drie uit elkaar halen en bij rustigere paarden zetten zodat ze niet elkaar aansteken

Y;(

Minipony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 20:34

Mijn Dartmoor Jenny is totaal niet schrikkerig, als iemand de bak deur dicht laat knallen ofzo doet ze er niks op uit. Ze de enigen keer dat ze de benen nam van schrik was toen er ineens 16 mensen gingen klappen en joelen en tegelijkertijd een zelfde aantal honden begon te blaffen... toen stond ze heel snel aan de andere kant van de bak...

Verder beweegt ze mooi en springt leuk. Ze is ook een beetje breder dan die drie op de foto.
Ik werd gewoon verliefd op haar. Zelf ben ik best angstig met rijden, maar met haar niet. Nu moet ik zeggen dat er altijd veel met haar is buiten gereden door haar vorige baasje dus dat vind ze prachtig. Ze is mijn lieve knuffel pony :D

Love my Dartmoor!!

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie