Met 'western'rassen iets anders dan western starten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marije112

Met 'western'rassen iets anders dan western starten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-12 11:03

Neem bijvoorbeeld een Quarter of Paint Horse.
Ik vind ze werkelijkwaar práchtig. Wat een gigantisch gave paarden zijn dat zeg.
Telkes weer, kwijl ik weg achter de laptop als ik ze voorbij zien komen.
Graag zou ik zo'n prachtig beest willen hebben <3 , maar nu komt de maar...
Ik ben verknocht aan springen en vooral SGW. Mijn vraag aan jullie, is dit te combineren?
Of zijn deze paarden er gewoon niet geschikt voor, vanwege hun bouw?

Groetjes,
Marije

xTRISH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 16:59

QH zijn slecht in springen vanwege hun bouw, maar vinden over bijv. heuvels galopperen wel super.
Bedenk maar eens hoe snel dat dat gaat!
Springen vergeet je al snel wanneer je met western bezig ben, 't is super!
Zeker een aanrader.

Smotz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 18:28

Ligt helemaal aan wat voor soort Quarter je kan vinden. Er zijn binnen het ras verschillen in aanleg en bouw/hoogte. Zo is de een voor reining geschikt, de ander voor pleasure of hunter.
Uitzonderingen vind je in ieder ras, dus je moet het juiste individu vinden.
Je maakt jezelf het er niet makkelijker op met een paard vinden haha, maar ja als je vastbesloten bent...

Hier een voorbeeld: Acapulco Jazz, gestart door Bonner Carpenter op oa Rolex.

Afbeelding

Of Larks Justin, Deacon.
En hier op bokt!

troi

Re: Met 'western'rassen iets anders dan western starten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 13:37

Maar dan nog, in de quarter wereld is die larks justin een topper op het gebied van dressuur en springen terwijl dat in vergelijking met de echte dresuur en spring toppers natuurlijk geen donder voorstelt.. Maw je kunt het zeker proberen maar je maakt het jezelf wel een stuk lastiger..

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 13:40

Het kan wel.

Het is alleen een beetje vergelijkbaar met een tinker/fjord/koudbloed kopen als je heel hoog dressuur wil rijden. Het is mogelijk, maar ze zijn er in principe niet direct geschikt voor.

Waarschijnlijk doe je er je paard ook minder plezier mee als je ze dingen laat doen die erg moeilijk voor ze zijn omdat ze er niet de bouw voor hebben.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 13:42

Het ligt er maar net aan hoe ver je wilt komen. Een simpel parcoursje moet wel lukken, dat kunnen veel pony's ook wel. Maar wil je serieus wedstrijden gaan starten dan zou ik toch een ras kopen wat er meer op gebouwd is om te springen.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 07:20

Ga eens kijken naar enkele western wedstrijden bij de quarters en de paints, zo leer je de rassen en de western sfeer beter kennen.
Als dit je bevalt neem dan enkele western lessen en dan .............ben je verslaafd en is de kans groot dat je al het vorige vergeet. :)

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 21:32

Paarden die Smotz plaatste zijn Appendix Quarters, kruisingen met Engelse Volbloeden dus en niet helemaal te vergelijken met de 'klassieke' quarter. :)

Ik heb wel eens een quarter op jumping gezien, 80-90 cm ging maar paard was wat traag vooraan mede door de neerwaarse bouw.
Bij de cutting quarters is de neerwaarse bouw gewenst omdat het paard zo laag tegen de grond kan gaan en snel kan accelereren om koeien van de kudde te houden.

filly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 21:51

nou ben ik het zelf niet eens met dat QH`s niet geschikt zijn voor het springen vanwege hun bouw. ik heb zelf een quarter waarbij de bauw haar niet in de weg zit met het springen en daardoor ook parcouren door komt van 1.25m (niet met mij maargoed ze doet het wel) ook in de dressuur diet ze het gewoon lekker en leuk en kan ze ook zeker meer. het hangt er maar net vanaf hoe je paard gefokt is. een simpel parcoursje kom je dus ook zeker wel met haar door. ook las ik dat ze te sloom waren nou deze niet ze gaat als een raket door het parcour en vind het geweldig. dit laat dan ook maar zien dat het puur afhangt van hoe het paard gefokt is en waarvoor.

Tazia93

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 00:34

Ik had vroeger een quarter op half pension dat engels gereden werd... Ging prima :j Er werd mee gesprongen en dressuur mee gereden. Voor springen was het wel niet het gemakkelijkste paard...

filly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 20:35

had die quarter ook zoveel pit met springen dat ie heel snel wouw en graag wouw?

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 14:40

Ik heb sinds kort een kruising Paint en ik wil ook gaan springen gewoon voor de lol dan, als afwisseling dus ben heel benieuwd hoe hij het doet als ik jullie meningen zo lees :D

sistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 01:42

Ik denk dat het ook nog wel eens aan het paard zelf en de training kan afhangen.
Hier in de buurt is er ook een Quarter die nu! bereden Engels wordt en uitkomt in spring en- SWG-wedstrijden. Ik weet overigens zijn naam niet of van wie die is, maar goed hij doet het goed. Maar van wat ik hoorde heeft die eigenaresse best wel lang met hem getraind, vooral op dressuur en zijn ze daarna pas gaan springen. Snel is ie wel in ieder geval.
Vroeger op de manege stond er een pensionpaard, QH, die juist weer niet geschikt was voor springen en SGW. Zoals ze zeggen, elk ras heeft waarschijnlijk wel uitzonderingen. Maar als je het jezelf makkelijk wil maken zou ik toch voor een warmbloed, mogelijk springgefokt, kiezen. Maar wil je echt een QH kun je het altijd proberen. Ik zou dan alleen niet voor een paard kiezen dat nog niet eens is omgeschoold tot engels rijden..

filly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 15:58

ik zou opzoek gaan naar een engels beleerde quarter
ik ken een paar nakomelingen van red pebbles die het best goed doen in het springen en dressuur

TintoMohino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 12:47

Ik wil gewoon even zeggen dat als je een quarter veulen (liefst een sier quarter want die zijn groter enz) vanaf het begin klassiek opleert het paard dat helemaal niet erg zal vinden want hij heeft nooit anders gekend. Het is natuurlijk heel iets anders om een al western opgeleerd paard effe te proberen omvormen tot dressuur-, springpaard...
Quarters zijn gebouwd op geweldige uithouding en hebben een van de sterkste achterhanden van alle paardenrassen en naar mijn weet moeten springpaarden een geweldig ontwikkelde achterhand hebben en dat hebben quarters. Ook zijn ze zeer lenig en kunnen ze snel draaien dus dat zou wel eens goed van pas kunnen komen bij wedstrijden. Ook best een gewillig paard dat goed luistert en je vertrouwt anders ben je er niets mee.

Dus als je echt een quarter wilt om klassiek mee te rijden zou ik een grote, gespierde, soepele en makkelijke in de omgang nemen die klassiek al kent (of natuurlijk eentje dat nog opgeleid moet worden).

kevinsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 19:05

Ik heb er niet heel veel verstand van maar zie je ze niet veel in Amerika bij de Hunter Jumper klassen?

ryukapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 17:21

TintoMohino schreef:
Ik wil gewoon even zeggen dat als je een quarter veulen (liefst een sier quarter want die zijn groter enz) vanaf het begin klassiek opleert het paard dat helemaal niet erg zal vinden want hij heeft nooit anders gekend. Het is natuurlijk heel iets anders om een al western opgeleerd paard effe te proberen omvormen tot dressuur-, springpaard...
Quarters zijn gebouwd op geweldige uithouding en hebben een van de sterkste achterhanden van alle paardenrassen en naar mijn weet moeten springpaarden een geweldig ontwikkelde achterhand hebben en dat hebben quarters. Ook zijn ze zeer lenig en kunnen ze snel draaien dus dat zou wel eens goed van pas kunnen komen bij wedstrijden. Ook best een gewillig paard dat goed luistert en je vertrouwt anders ben je er niets mee.

Dus als je echt een quarter wilt om klassiek mee te rijden zou ik een grote, gespierde, soepele en makkelijke in de omgang nemen die klassiek al kent (of natuurlijk eentje dat nog opgeleid moet worden).

Mijn quarter is western ingereden maar doet het prima engels^^
En ze kunnen best goed springen hoor Zeker het hunter/race type

Afbeelding
Geen hele mooie foto maar toch om ff te laten zien dat het best wel kan :D.

Anoukss

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 10:49

Ik heb zelf een quarter/paint kruising. Hij is gewoon engels beleerd door mij. Ik rijd B spring wedstrijden met hem en start ook SGW's in de klasse L. Vooral dat laatste vind ie helemaal geweldig. Hij heeft echt een ongelofelijk uithoudingsvermogen en gaat voor je door het vuur. Dat heb je denk ik nodig als je SGW wil starten, dus lijkt mij dat het minder belangrijk is welk ras het. Het enige waar wij in het begin moeite mee hadden waren de afstanden tussen de dubbels, vanwege zijn redelijk korte gangen, maar door dit te trainen is dit ook geen probleem meer. Die van mij loopt nu B en L, maar ik steek mijn hand ervoor in het vuur dat ie nog lang niet aan zijn max zit. :D

filly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 19:58

met een quarter moet je zeker trainen op afstanden. ook ik loop hier heel erg tegen aan. mijn quarter springt liever tevroeg dan een pasje extra omdat ze het toch wel red door de kracht in de afzet.