Wat is nou echt een braaf betrouwbaar ras

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Flyskyhigh

Wat is nou echt een braaf betrouwbaar ras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-12 21:35

Ik zoek een paard voor een kennis, maar dat paard moet wel erg betrouwbaar, absoluut niet schrikachtig zijn dus ook goed verkeersmak, braaf en niet moelijk te rijden en gewoon een lief aanhankelijk dier :)

Naar welk ras kan ik het best zoeken? (ik snap dat het ook individueel is per paard) :j

Mijn kennis heeft een voorkeur bij tinkers.... ;)

-----------------------------------------------------------
En heeft iemand mischien zo'n braaf paardje te koop?

ongeveer tussen de 1.50 en 1.60 M.
tussen de 8 en 14 jaar
Heel erg braaf-bomproof-en gewoon een schat
Geschikt voor beginners/kinderen/onervarenen/onzekere ruiters
Geduldig paardje met genoeg ervaring die iemand echt kan leren vertrouwen te krijgen in een paard.

PrimaDonna_

Re: Wat is nou echt een braaf betrouwbaar ras

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 22:26

Wat jezelf al zegt; Elk paard is anders, ook tinkers zijn verschillend, hier zitten ook frisse en drukke tussen.
Ik zou als ik jou kennis was gewoon rustig eens opzoek gaan en eventueel een paardje op proef nemen, zo kan ze rustig kijken wat zij ervan vindt ;)
Want van 1 of 2x erop zitten leer je hem niet kennen..

Succes! :)

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 22:30

ik zou voor een ras gaan waar niet te veel bloed in zit. dus een tinker, haflinger, fjord, new forest, fries of een gelders paard. ruinen zijn meestal aanhankelijker dan een merrie en hebben vaak ook een fijner karakter, als een merrie hengstig is dan kunnen ze wel wat lastiger worden.

vjseegers

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 22:36

Over het algemeen voldoen koudbloeden (zoals Tinkers) aan de wensen die je opgeeft. Maar inderdaad het kan per individu behoorlijk verschillen. Als die kennis al een voorkeur voor Tinkers heeft, ga dan daar 's rustig naar op zoek.
Vind je iets leuks: niet over 1 nacht ijs gaan, bekijk of de "klik" er is en vragen of je het dier minstens een aantal keren mag rijden, maar ook verzorgen. Dan leer je het karakter en het gedrag in de omgang beter kennen.
En....mocht je willen kopen: altijd tenminste klinisch laten keuren, bij voorkeur met bloedafname!
Succes met jullie zoektocht.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 22:37

Ik zou zeker niet alleen op de koudbloeden focussen, een onzekere onervaren ruiter heeft daar niets aan. Ze zijn misschien rustig maar gebruiken dan hun kracht en vastberadenheid als het ware tegen je....

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 22:40

Er zijn ook volbloeden die voldoen aan de eisen. Het hangt helemaal van het individuele paard af.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 22:51

Als ik heb goed lees is deze persoon nu bang/onzeker in omgang en rijden. Die zou ik eerder aanraden om op een goede manege een paard te leasen. Een instructeur die in de buurt is om advies te geven en die ook waar nodig paard er aan kan herinneren hoe het hoort zal het zekerder worden van jouw kennis een stuk makkelijker maken.

Om kennis te helpen met het flinke stuk omgang op de grond zou ik een westernmanege aanraden, daar is opvoeding/gehoorzaamheid een veel groter onderdeel van de training dan bij engels gebruikelijk is. Western is nl een werkrijstijl en daarbij moet je als ruiter 200% op je paard kunnen bouwen.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 07:08

ik zou adviseren een veulen, en zelf alles leren en overal mee naar toe nemen dan krijg je het paard dat ze hebben wil.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 07:38

Voor een beginner? >;)

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 17:37

Al eens gedacht aan een quarter of paint ?
Zij hebben bijna allemaal een rustig, cool karakter doordat ze eeuwen lang op karakter zijn gekweekt.
De meeste western trainers en ruiters besteden veel aandacht aan de opvoeding van hun paarden,
zo krijg je rustige paarden en kan je van daar uit zelf zorgen dat ze jullie als hun leider zien.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 17:51

Als ze een paint kiest komt de kleur in elk geval nog in de richting. :+
Vind het een prima opmerking, zou best geschikt zijn! :)

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 09:11

Een Quarter of Paint is ook helemaal niet zo verkeerd nee.
Haflingers zijn vaak wel rustig en niet schrikkerig, maar vaak wel ondeugend :Y) (de hafjes die ik ken dan)

Misschien moet je niet perse naar een ras kijken, er zullen vast ook onwijs leuke en bomproof kruisingen zijn. :)

Succes met zoeken!

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 18:11

Een quarter of paint voel je waarschijnlijk wel in je portemonnee...

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 18:21

Echt braaf en betrouwbaar? Een Puch Maxi.

Waarom zou een paard 'echt braaf en betrouwbaar' moeten zijn?
Juist zijn individuele karakter en het samenspel wat je met hem kunt krijgen, dát maakt paarden toch leuk?

Er zijn legio normale kwpn-ers die aan het plaatje kunnen voldoen. De vraag is: waarom wil deze ruiter nog een paard?

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 19:19

Dees schreef:
Echt braaf en betrouwbaar? Een Puch Maxi.

Waarom zou een paard 'echt braaf en betrouwbaar' moeten zijn?
Juist zijn individuele karakter en het samenspel wat je met hem kunt krijgen, dát maakt paarden toch leuk?

Er zijn legio normale kwpn-ers die aan het plaatje kunnen voldoen. De vraag is: waarom wil deze ruiter nog een paard?

Een goed opgevoed paard heeft een individueel karakter en het samenspel met hem, omdat hij braaf en betrouwbaar is, dat maakt paarden leuk.

blackbeatle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 20:16

Een echt braaf en betrouwbaar paard heb je alleen in de perfecte wereld.

Er bestaat immers ook geen perfect mens.

Ieder paard maakt weleens een vreugde sprong!
Maar ga als je voor iets betrouwbaars wilt gaan niet naar een haflinger of fjord kijken, dat zijn de meest eigenwijste paarden.

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 20:23

criollo ik ben er helemaal fan van ook al heb ik zelf een kwpn ;-)

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 20:27

Ik zou idd voor een QH of Paint gaan. Paarden zoals Friezen en Tinkers zijn voor beginners vaak moeilijker te rijden omdat ze zich heel erg kunnen afsluiten...

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 22:36

blackbeatle schreef:
Een echt braaf en betrouwbaar paard heb je alleen in de perfecte wereld.

Er bestaat immers ook geen perfect mens.

Ieder paard maakt weleens een vreugde sprong!
Maar ga als je voor iets betrouwbaars wilt gaan niet naar een haflinger of fjord kijken, dat zijn de meest eigenwijste paarden.

Een echt braaf en betrouwbaar paard krijg je als je tijd en kennis investeert in het opvoeden van je paard.
Op de weide mag ons paard zoveel vreugdesprongen maken als het wil maar als het in onze hand is zal het braaf en betrouwbaar zijn.

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 20:29

Een wat ouder paard is denk ik het beste als ik naar jou eisen kijk, een tinker met al veel levenservaring rond de 15-20 jaar lijkt me perfect.

123horse123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 20:45

Mee eens heidie, als ze zon braaf paard wil is die leeftijd misschien iets te jong

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 20:59

Kijk ook naar jezelf, als je van jezelf heel rustig maar kordaat bent kun je waarschijnlijk prima met een bloederig paard overweg, maar zul je je snel vervelen met een voorspelbaar type.
Als je heel zenuwachtig van aard bent kun je beter kijken naar een koudbloedtype of ras dat bekend staat om een rustig karakter. Zie het als een weegschaal die in balans moet zijn.
Maar rustig betekend niet hetzelfde als braaf, nuchter of betrouwbaar.

Ik heb tinkers en quarters gezien waar je als beginner niet op hoefte te stappen. Maar kijk mijn warmbloeden en je zal zien dat ook dat soort paarden onwijs betrouwbaar, bomproof en ontspannen kunnen zijn.
Dus het is echt een kwestie van per paard, per persoon, per combinatie en per opvoeding bekijken.

irisloove

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 18:16

ik vind dat je dat niet per ras moet bekijken maar puur per paard.

SILVIE_A

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 18:52

irisloove schreef:
ik vind dat je dat niet per ras moet bekijken maar puur per paard.

vind ik ook!!!

irmsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 19:06

zoals je merk flyskyhigh
Ik zou gewoon je eisen op een rijtje zetten.
van diverse rassen wat "te koopjes" op zoeken binnen een budget
en dan gaan strepen wellicht dmv ontmoetingen of alleen al op je eisen.
Echter ben ik het eens met eens met de voorbij gegaande mening over een haf en een fjord. ja ze zijn aanhankelijk maar ze lopen je ook gwn omver als ze iets willen (eten bij ons op stal dan)
De wat grotere paarden friezen in dit voorbeeld gooien soms hoog op. voor een beginner kan dit moeilijk zitten zijn. Tinkers e.d. hebben vaak de neiging om groot en log te lijken waardoor een klik moeilijker lijkt en als ze gaan gebruiken ze hun kracht wel even.
ik zelf had een kwpn die zich niet open en bloot gaf ondanks dat ze bomproef was. dus dat is ook niet ideaal.
Mijn advies voor een beginner/onckere ruiter/kids. kijk even bij een manege. Wellicht idd beginnen met leasen voor zelf vertrouwen en anders daar gewoon weg informeren