over de "dish"van een arabier

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hazzebaz

Berichten: 827
Geregistreerd: 18-05-03
Woonplaats: Schipluiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 10:47

Staaaaapels bergen gediscussieer over of een dish diep moet zijn of niet.....

Maar is iemand al tot de conclusie gekomen dat de dish eigenlijkvanuit de oude oorsprong niet bij de Arabisch Volbloed hoort???? Paarden van vroeger hebben het geen van allen, en is pas in latere tijden erin gefokt.

Dus hoezo is een arabier zonder dish geen arabier??????????????????????????

Sabiy

Berichten: 740
Geregistreerd: 05-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 11:30

Dat heet evolutie... Wij zien er ook allang niet meer uit als apen, inmiddels lopen we ook al een tijdje rechtop, en niet meer met knuppels te zwaaien (de meesten van ons dan, er zijn natuurlijk nog genoeg uitzonderingen.........)
Er zijn maar weinig diersoorten die in de loop der eeuwen niet of nauwelijks veranderd zijn (haaien, krokodillen), dus laten we alsjeblieft DAT deel van de discussie niet ook nog eens openen...

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 11:40

Hazzebaz schreef:
Staaaaapels bergen gediscussieer over of een dish diep moet zijn of niet.....

Maar is iemand al tot de conclusie gekomen dat de dish eigenlijkvanuit de oude oorsprong niet bij de Arabisch Volbloed hoort???? Paarden van vroeger hebben het geen van allen, en is pas in latere tijden erin gefokt.

Dus hoezo is een arabier zonder dish geen arabier??????????????????????????


Je kaart nu precies aan wat ik ook al had willen plaatsen Hazzebaz.. de dish hoort inderdaad bij de 'moderne' arabier. Het oude type arabier had geen of bijna geen dish.

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 12:01

Het verschil met onze evolutie en die van diverse dieren is dat bij onze evolutie er geen gedwongen mensenhand aan te pas is gekomen. Wij als mensen daarentegen zijn wel verantwoordelijk voor de verschillene veranderingen in verschillende dieren. Denk aan honden, katten, paarden en ga zo maar door. Bij de honden zijn goede voorbeelden de mopshond, shi tzu, york, maar ook de honden waar agressie is ingefokt zoals de pitt bull, mastino etc. Bij de katten, de pers, exotic, sphynx etc. En bij de paarden de arabier, de welsh etc.

Bij de mens is er bij mijn weten niet of weinig invloed geweest op hoe wij er uit moesten zien.

Sabiy

Berichten: 740
Geregistreerd: 05-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 12:34

Allemaal goed en wel, maar we zijn nu eenmaal een bepaalde weg ingeslagen met het fokken van arabieren, waardoor er een "nieuwe" standaard is ontstaan. Willen we dan een paar eeuwen terug en weer arabieren gaan fokken die eruit zien als hun voorvaderen ?
Kijken jullie ook nog naar een klein zwart-wit tv'tje met antenne ? Zitten we niet allemaal tegenwoordig op internet ? Als we terug willen naar de antieke arabier, ga dan in alles een paar eeuwen terug en laat je auto staan, ga zelf je eten vangen en klaarmaken op een kampvuurtje alsjeblieft ?! Sorry hoor, maar dit gaat toch nergens over ?

ArabianRanch

Berichten: 4364
Geregistreerd: 13-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 13:25

Sabiy schreef:
Dat heet evolutie... Wij zien er ook allang niet meer uit als apen, inmiddels lopen we ook al een tijdje rechtop, en niet meer met knuppels te zwaaien (de meesten van ons dan, er zijn natuurlijk nog genoeg uitzonderingen.........)
Er zijn maar weinig diersoorten die in de loop der eeuwen niet of nauwelijks veranderd zijn (haaien, krokodillen), dus laten we alsjeblieft DAT deel van de discussie niet ook nog eens openen...




hahahahahahahaha ik val van mijn stoel van het lachen.
Jos, je hebt zoals altijd weer gelijk ha ha ha ha

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 14:19

Ik lig ook zo langzamerhand te rollebollen van het lachen. Ik begin namelijk een beetje te begrijpen waarom het zo gaat in NL met arabieren.

pegassa
Berichten: 1085
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 14:20

Sabiy schreef:
Als we terug willen naar de antieke arabier, ga dan in alles een paar eeuwen terug en laat je auto staan, ga zelf je eten vangen en klaarmaken op een kampvuurtje alsjeblieft ?!


hè hè hebben we voor Nederland ook gelijk weer een "nieuwe" doelstelling voor de Arabische fokkerij geformuleerd nl: de arabier als lunch! Schijnheilig Wie zal zich dan nog zorgen maken over wel of geen dish!

DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 15:53

hihihhi *rolt van haar stoel*
gaat er weer opzitten

ik loop ook nog steeds met een knuppel rond hoor hihihihii
maar de arabier van nu daar hoort een dish bij en als je die niet wilt moet je idd een nrps nemen of een heel ander ras!!

hoe zou zo'n arabier smaken als lunch...mm....mmmmmm

Sabiy

Berichten: 740
Geregistreerd: 05-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 16:04

horseranch schreef:
Jos, je hebt zoals altijd weer gelijk ha ha ha ha


Vermoeiend is dat toch, altijd maar weer gelijk hebben ! Haha!
Maar het is toch zo ? Dat blijven hangen in het verleden is nou precies de reden waarom NL op internationaal gebied niet meer meedraait, de rest van de wereld gaat met de tijd mee, NL loopt nog een paar eeuwen achter. I rest my case.

DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 16:14

normaallopen wij Nederlands best wel voor toch...waarom met de arabiertjes niet dan wat bedoel je er precies mee, waarom loop NL eeuwen achter ik zie toch genoeg arabieren die uit nederland komen die super zijn en absoluut niet onder doen voor hun buitenlandse collega's of ben ik nu gek...??

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 16:34

Ik heb niet alle pagina's doorgelezen, alleen de allerlaatste opmerkingen op deze pagina. Dus mijn excuses als ik dingen dubbel ga vertellen die hier al eerder zijn opgenoemd.

Vroeger, toen de Arabier nog gebruikt werd door de Bedoeinen in de woestijn, als transportdier en krijgsros, had een Arabier geen dish. Hij behoorde geen dish te hebben, paarden die een dish vertoonden werden uit de fok gehaald. Waarom? Omdat de dish in het hoofd van het paard het moeilijker maakte voor de paarden om adem te halen. Het is een obstakel, een vernauwing van de luchtwegen in de neus, de paarden hadden gewoon minder uithoudingsvermogen. En aangezien een paard snel moest zijn, lange tochten moest kunnen volhouden, en je tijdens een krijgstocht of veldslag geen paard kon gebruiken die buiten adem raakte, moest men er gewoon niets van weten.

Nu kun je wel gaan schermen dat gewezen tijden gewezen tijden zijn, dat wij niet meer op bomen leven, en dat een Arabier tegenwoordig een dish behoort te hebben. Maar de paarden met deze extreme dish hebben over het algemeen bij lange na het uithoudingsvermogen niet als degenen zonder. Waarom? Omdat ze moeilijker adem kunnen halen. Kijk maar naar de Arabieren die het goed doen op de renbaan. Kijk dan even welk paard die extreme dish vertoond...en die zijn er niet.

Er is voor ons mensen altijd een aantrekkingskracht voor jonge dieren. Is het nu een puppy, een poesje, een baby of een veulentje, er zijn uiterlijke kenmerken die bij ons een vertedering oproepen. Dat zijn bij een baby een bol voorhoofd, grote ogen en klein kinnetje. Projecteer dit nu op een veulen (maakt niet uit welk ras: grote ogen, een bol voorhoofd door de geboorte) en een klein mondje/een kleine kin.

Bij mensen komt er een afwijking voor (en nu ben ik de naam kwijt, zit op dit moment op mijn werk dus kan ook niet even in mijn archieven duiken ) die ervoor zorgt dat deze kinderlijke kenmerken bij een volwassene behouden blijven. Deze aandoening komt ook bij paarden voor...ook en vooral bij Arabieren. En bij de Arabieren is men er bewust op gaan selecteren, omdat men het mooi vond. Je behoudt het aandoenlijke van het veulen....het babygezicht.

Dus mensen: iedereen die een Dish het non plus ultra vindt en bij de fok erop selecteerd: je behoudt daarmee een afwijking binnen het paardenras dat niet dodelijk is en wat wij mooi vinden.

pegassa
Berichten: 1085
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 20:00

mango schreef:
hihihhi *rolt van haar stoel*
gaat er weer opzitten

ik loop ook nog steeds met een knuppel rond hoor hihihihii
maar de arabier van nu daar hoort een dish bij en als je die niet wilt moet je idd een nrps nemen of een heel ander ras!!

hoe zou zo'n arabier smaken als lunch...mm....mmmmmm



Tja daar zit em nu net het probleem......zie die lunch eerst maar eens te vangen. Er zitten van die dagen tussen dat je ze gewoon NIET te pakken krijgt. Btw. zou een Egyptenaar anders smaken dan een Pool??? Of zou dat verschil uitsluitend door het sausje komen??? Cool En smaakt een kampioen naar meer of geven de vele lintjes een nare bijsmaak??

Volgens mij bedoelt men met de dish van een Arabier gewoon het bord waar hij op geserveerd wordt Haha!

Sabiy

Berichten: 740
Geregistreerd: 05-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 22:13

Cassidy, het spijt me, maar je hebt het in dit geval echt helemaal mis. De diepte van de dish heeft nul komma nul invloed op het ademhalingssysteem, dit is wetenschappelijk bewezen en dit argument is op geen enkele manier steekhoudend. De arabier kan zelfs makkelijker ademhalen omdat hij grotere, meer openstaande neusgaten heeft dan andere rassen.

Als je een anatomieboek openslaat, zul je zien dat de luchtwegen nooit of te nimmer belemmerd worden door de aanwezigheid of diepte van de dish.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 00:55

Sabiy schreef:
Als je een anatomieboek openslaat, zul je zien dat de luchtwegen nooit of te nimmer belemmerd worden door de aanwezigheid of diepte van de dish.


Dan vraag ik me af waarom er bij de paarden op de renbaan die extreme dishes niet voorkomen?

http://www.arabianracing.org/Gallery/Index.asp

Youko

Berichten: 3021
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Hong Kong

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 00:58

Cassidy, een verklaring van dat dishes totaal geen invloed hebben op de ademhaling van het paard kan je vinden op pagina 4...

Wat betreft het ontbreken van dishes bij renarabieren, misschien een tip om te kijken bij de Poolse Arabieren, die worden vaak eerst op de baan uitgebracht, en velen hiervan hebben vaak ook linten binnen gesleept na hun ren carrière op de grotere shows (denk maar aan wereldkampioenschap)

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 01:06

Ik heb het stuk gelezen, maar zie de foto's niet....
Ben trouwens nog op zoek geweest naar de naam van de aandoening, maar kan het zo snel niet vinden....

Youko

Berichten: 3021
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Hong Kong

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 01:09

Ach ja, de foto's, was te lui om dat te kopiëren van Balasjow's stukje Haha! Als je ze wil zien, moet je even onder Balasjow zoeken, die heeft het namelijk geschreven...

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 01:17

Gevonden. En de foto's gezien.
Op papier ziet het er allemaal heel plausibel uit. Maar hoe zit dat met de wervelingen, de stromingen die in de neusholtes kunnen voorkomen? Lucht is een gas, en als een gas obstakels tegenkomt, dan ontstaan er wervelingen. Dus kan lucht, als er een vernauwing is door de dish, een heel andere richting nemen of kunnen er andere stromingen ontstaan als zonder. Ik ben niet overtuigd....

Sabiy

Berichten: 740
Geregistreerd: 05-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 11:41

Simpel, de dish veroorzaakt geen vernauwingen. Als je goed kijkt kun je zien dat de luchtwegen op een plaats door het hoofd lopen waar de dish nooit kan komen. Dus wel of geen dish, die luchtwegen komen echt niet in het gedrang.

Wat betreft die renpaarden, jij doelt waarschijnlijk grotendeels op de "echte" renarabieren, de franse arabieren. Die hebben gewoon een "lelijke" kop, die worden puur gefokt op hard lopen, en verder doen de rastypische kenmerken van de arabier er niet toe. De dish is niet het enige raskenmerk dat die franse paarden missen....

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 12:04

Nog een klein dingetje, er wordt steeds harder geblèrd dat een arab zonder dish geen arab is. IMO gaat het er NERGENS over dat een arab geen dish mag/moet hebben, het gaat om een extreme dish.
Nu kunnen jullie allemaal fijn denken van, wat stef zegt is niet belangrijk, want die heeft geen verstand van arabieren. Ik "zit echter in" de minipaarden wereld, waar men ook graag een arabisch koppie erop heeft.
Afbeelding
Beetje aan de fijne kant, maar wel mooi koppie (helemaal mooi paardje trouwens)

Afbeelding
Dit vind ik weer geen mooi hoofd

En dan Chakpori's May, schitterend paardje
ga naar http://www.chakpori.nl/minihorse/index.html en klik op foto's

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 12:13

Ik dacht inderdaad ook dat de discussie ging over het al dan niet hebben van een extreme dish. Geen dish was niet de vraag....Dus waar doen we nu moeilijk over? Arabieren hebben een dish; de ene wat meer dan de ander en ik persoonlijk houdt van de middenmoters, mooi natuurlijk dus. Maar dat smaken verschillen is prima....alleen jammer dat bepaalde standaarden zo 'opgelegd' worden.....ik houd daar helemaal niet van. Dat extreme deuken de enige echte standaard zouden zijn is onzin, er zijn vele variaties mogelijk wat mij betreft en geen paard is perfect. Zou toch ook saai worden als ze er allemaal hetzelfde uitzien???? Knipoog

DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 12:29

pegassa"]
[quote="mango schreef:
hihihhi *rolt van haar stoel*
gaat er weer opzitten

ik loop ook nog steeds met een knuppel rond hoor hihihihii
maar de arabier van nu daar hoort een dish bij en als je die niet wilt moet je idd een nrps nemen of een heel ander ras!!

hoe zou zo'n arabier smaken als lunch...mm....mmmmmm



Tja daar zit em nu net het probleem......zie die lunch eerst maar eens te vangen. Er zitten van die dagen tussen dat je ze gewoon NIET te pakken krijgt. Btw. zou een Egyptenaar anders smaken dan een Pool??? Of zou dat verschil uitsluitend door het sausje komen??? Cool En smaakt een kampioen naar meer of geven de vele lintjes een nare bijsmaak??

Volgens mij bedoelt men met de dish van een Arabier gewoon het bord waar hij op geserveerd wordt Haha!
[/quote]

hiihihhiih een russische heeft waarschijnlijk ook een heel raar bijsmaakje
denk ik..wodka...hahahaahhaahh geweldig!!

volgens mij bedoelen ze idd het bord waarop de arabier word geserveert hihihihihihiiih !!

oeps volgens mij word hier serious gepraat en mag dit of wel gewoon een lolletje tussendoor!!??

jeanneke

Berichten: 596
Geregistreerd: 29-01-03
Woonplaats: Halle (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 13:09

Ik herhaal nogmaals mijn stelling van enkele pag. ervoor: Ik denk dat wanneer die mannen van in de woestijn van heel lang geleden zien wat wij nu gemaakt hebben van hun gebruikspaard, zij rechtstaan uit hun graf!! Mijn persoonlijke mening is dat we te weinig letten op de prestaties van de arabier bij het fokken en we teveel gaan kijken naar het uitzicht van onze paarden. Maar hierbij verliezen we nog een zeer belangrijk punt uit het oog: DE BENEN van een arabier Huilen Huilen in Aachen heb ik dit jaar weer zeer mooie paardjes gezien (als je in Aachen mee mag lopen behoor je al tot de beste in mijn ogen) Als je dan de beenstand van de paardjes gaat bekijken kan je tot de conclusie komen dat het met de benen van de arabier niet echt de goede richting uitgaat, spijtig genoeg!!

groetjes Janna

djangogirl

Berichten: 2486
Geregistreerd: 15-04-03
Woonplaats: Amstelveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 18:58

woow supermooie rabjes zeg die vos van youko die ze neergezet had die is echt super!!!! heeft ook wel een heel klein beetje welshuitstraling Scheve mond die schimmel is echt supermooi Kwijl die arabieren van CAAarabians ofzoiets vind ik niks niet mijn type. hebben ook neit zo'n dish ik vind inderdaad de arabier van misssol een superpaard *LOL*