Wat past bij mij?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

RomySmink

Wat past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-12 10:26

Ik ben erg benieuwd naar jullie mening over dit vraagstuk.
Ik train verschillende paarden en kan met veel wel door 1 deur. In allemaal vind ik wel iets dat me aanspreekt maar geen een heeft alles wat ik zoek. Ik weet dat een deel training zal zijn. Maar ik heb een lijstje gemaakt wat ik een beetje zoek in mijn ideale maatje:
-western basis dus niet wedstrijd gericht alswel wat basic oefeningen in de bak voor de afwisseling
(ik ga wel een westernzadel en hoofdstel aanschaffen dus geen dressuur spullen)
-endurance (wedstrijd gericht!)
-dressuur, de simpele basic dus geen hoge dressuur ook puur om haar soepel te houden en voor de afwisseling
-clickertraining, lange lijnenwerk en grondwerk ga ik oppakken
-zeer allround dus
-actief/ energiek paard = werklustig
-rustig in het hoofd, betrouwbaar, schrikt niet snel
-middelmaat (min. 1.50 max. 1.63) (eigen lengte 1.81 gewicht 67)
-kleuren die ik mooi vind zwart, vlak/buckskin, palamino, paint, rood, donkerbruin zwarte manen en benen
-sociaal in omgang naar mens en dier
-liefst al ingereden
-merrie

Ik train momenteel friezen, een anda, een hackney, haflingers en een kwpn
De rassen die me aanspreken: arabieren, quarters, paint
Ik heb meerdere rassen getraind dan hierboven staat.

Ik ben erg benieuwd naar jullie meningen

bonnie1998

Re: Wat past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 10:28

ik vind de paint toch wel goed bij jou passen

Stoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 10:32

Arabier, haflinger, paint, quarter,... ik vind ze allemaal wel in het plaatje passen. :)

RomySmink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-12 10:59

bonnie1998 schreef:

ik ken de paint verder niet zo goed maar het past wel binnen het plaatje al weet ik niet of die endurance gericht ver kan komen?
Tosca2 schreef:
Arabier, haflinger, paint, quarter,... ik vind ze allemaal wel in het plaatje passen. :)

Haflinger niet, ik wil in de endurance toch wel verder kunnen komen en een haflinger gaat een 80 km nooit trekken.
Arabier wel paint denk ik wel maar ken ik niet goed genoeg en een quarter betwijfel ik ook ten zeerste

AQUiiLA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 13:29

Ik had inderdaad ook al een Arabier in mijn hoofd, daar kan je vaak alle kanten mee op en endurance zijn ze (naar mijn weten) zeer geschikt voor. Tuurlijk zijn er ook nog andere rassen die het in de endurance goed doen maar Arabieren zie je toch meestal wel erin uitblinken. Paints/Quarters zijn meer ''sprinters'' terwijl Arabieren langzaam op gang komen maar het langer volhouden (volgens mij). En als je toch een beetje van beiden wilt is een Quarab misschien iets? Het ligt er maar net aan hoe ver je in de endurance wilt komen.

Stoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 15:54

RomySmink schreef:
bonnie1998 schreef:

ik ken de paint verder niet zo goed maar het past wel binnen het plaatje al weet ik niet of die endurance gericht ver kan komen?
Tosca2 schreef:

Haflinger niet, ik wil in de endurance toch wel verder kunnen komen en een haflinger gaat een 80 km nooit trekken.
Arabier wel paint denk ik wel maar ken ik niet goed genoeg en een quarter betwijfel ik ook ten zeerste

Persoonlijk denk ik dat een haflinger 80 km beter af kan leggen dan een paint of quarter. Ze hebben harde hoeven en een geweldig uithoudingvermogen (natuurlijk met training), wel aan een lager tempo. Mijn ervaring is dat vooral quarters meer blessuregevoelig zijn. Als je echt prestatiegericht en nog hogere klasses wil rijden, dan kun je misschien het beste voor een arabier/anglo-arabier gaan.

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 19:51

Mijn haflinger heeft een 80er gelopen met 14 per uur..
Een quarter of paint zie ik dat niet doen..
Als je ver wilt komen in de endurance heeft een paard met een hoog percentage arabier erin wel een groot voordeel..

ulyse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 19:54

Ik heb een haflo, in 1 woord Geweldig. Super uithoudingvermogen, cool, souplesse

RomySmink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-12 20:59

Dankjewel voor de reacties!! Top!!

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 10:56

Peruaanse paso fino

waarom? Weet ik niet.

ik kwam er maar zo op.

Mandy66

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 09:25

Paint, Arabier, Paso fino? Appaloosa misschien?

Onze Haflinger kan ook best goed western hoor :)
Maar dat is bij ieder ras even anders.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 09:32

Quarter of paint lijkt me minder geschikt als je endurance wedstrijden wil gaan rijden. Friezen ook niet zo geschikt.. haflinger kan misschien wel, maar is niet de "makkelijkste" weg.

Arabisch volbloed lijkt me een goede, zijn ook leuke westernpaardjes! Of NRPS, anglo arabier, kruizingen met arabisch bloed of quarab (quarter of paint x AV) als je iets meer de westernkant op wil.

Stoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 11:03

Heb je al aan een draver gedacht? Die doen het ook niet slecht in de endurance. Verder denk ik dat een Rocky Mountain Horse ook wel in je lijstje past. :)