Quarter horses kunnen springen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

elisedcl

Quarter horses kunnen springen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-12 16:27

Omdat ik hier geen dergelijk topic over heb kunnen vinden vraag ik het maar.
Vinden jullie dat Quarter horses kunnen springen? Vinden jullie hun daar geschikt voor?
(Het gaat dan niet over hoog wedstrijdnieuveau)

groetjes elise

Elfypower_

Re: Quarter horses kunnen springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 18:14

misschien eens kijken bij de 2 lazy seven ranch??? Daar springen ze met hun quarters...

elisedcl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-12 18:14

bedankt, nog iemand???

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 18:21

Tuurlijk, een quarter is ook maar gewoon een paard, en met een paard kan je springen.

Een quarter heeft zijn bouw tegen om op hoog niveau te kunnen springen, net zoals een koudbloed paard zijn bouw tegen heeft om op hoog niveau te dressuren. Maar dat wil niet zeggen dat ze het niet kúnnen, dat je het niet zou mogen met x ras, of dat ze het niet leuk zullen vinden :)

elisedcl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-12 18:21

ja dus een hindernis van 1m, zou dat kunnen of is dat al te hoog?

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 18:42

Denk dat je zulke springhoogtes per individu moet ontdekken.

Bij springen denk ik trouwens meer aan echt parcoursen rijden, dus bijvoorbeeld een heel parcours in galop met een stuk of 10 sprongen. Als je alleen maar af en toe hobbymatig gaat springen dan zie ik al helemaal geen problemen.

Waar ik trouwens op doel met 'de bouw' tegen hebben is niet zozeer met hoe HOOG ze kunnen springen, maar hoe goed ze het aankunnen. Als je met een zwaar trekpaard springt, komt er na elke sprong een erg zwaar gewicht op de voorste benen terecht, waardoor er schade kan ontstaan aan de voorbenen door te vaak en te hoog springen.

Een quarter is anders gebouwd dan een springpaard, kijk en vergelijk plaatjes op internet. Alles wat afwijkt van het plaatje van een springpaard, kán (hoeft niet) een probleem zijn om goed te kunnen springen. Wil niet zeggen dat het schadelijk kan zijn (heb ik geen verstand van!) maar het kan het springen moeilijker maken voor het paard.

Vergelijk maar eens de koten, de schofthoogte + hoogte van de achterhand, de stand van de hals van een Quarter, met die van een kwpn :)

Even 2 plaatjes voor je gezocht op google van 2 hengsten:

Hickstead (KWPN springpaard)
http://1.bp.blogspot.com/-5wyHWAhg-Ik/T ... kstead.jpg

Gbf Pretty Coosa (Quarter)
http://img.equinenow.com/equine/data/ph ... 2955_1.jpg

Of de quarter een goede of bekende quarter is weet ik niet, hij was een van de eerste standfoto quarters die ik tegenkwam in google.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 18:45

Volgens mij zou elk gezond paard wel een sprongetje moeten kunnen maken van een meter.
Maar zou je wedstrijden af willen gaan, zou ik voor een ander ras kiezen dat er beter voor geschikt is.

elisedcl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-12 18:57

geen wedstrijden hoor, ik bedoel gewoon recreatief zo af en toe eens een meter ofzo??

Loezle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 09:59

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 10:03

mijn quarter vind het leuk om te springen.. Sterker nog al ze losstaat in de bak en er staat een hindernis in dan springt ze uit zich zelf over de hindernis...en ja hoor springt ook over een metertje :).

Maar dat mag ze verder lekker in dr uppie doen, want ik zit er dan niet op ;)

elisedcl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-12 19:42

ok dus ja, moet je dan een quarter hebben van bepaalde bloedlijnen hebben? ofzo??

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 19:46

de bloedlijn kan helpen maar omdat quarters niet gefokt zijn om te springen hoef je daar niet naar te kijken

elisedcl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-12 19:48

ow ok, maar als je kijkt op sites over de quarter, dan zegt tog iedereen dat ze het veelzijdigste ras op aarde zijn?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 19:51

Er worden in de USA springwedstrijden speciaal voor quarters georganiseerd dus ze kunnen zeker springen, alhoewel je het zeker niet moet vergelijken met de reguliere springers, dat is wel een slagje anders. Zoek het dan alleen wel meer in de pleasure/hunter gefokte paarden en niet zozeer in de reiners. Alhoewel daar ook ongetwijfeld springers tussen zullen zitten.

voorbeeld: http://www.youtube.com/watch?v=fXQe35fHO1s

elisedcl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-12 20:02

ok bedankt, zijn dat dan bepaalde bloedlijnen? of hoe kan je dan best de pleasure/hunter gefokte paarden vinden?

elisedcl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-12 20:04

ps ligt het nu aan mij, of zijn die quarters echt megaaa traag?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 20:08

Traag?? Kijk dit eens: http://www.youtube.com/watch?v=od8lj_FOkh8

Voor een aantal disciplines wordt er veel waarde gehecht aan comfortabele gangen, dus vlak en zeer beheerst. Dat is traag idd. Kwestie van bloedlijnen, die paarden neigen naar trager bewegen en daarbovenop training.

Idd bepaalde bloedlijnen. Daar heb ik weinig verstand van. Oproepje op WN forum zal je hiervoor meer info opleveren.

elisedcl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-12 20:10

bedankt, WN?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 20:11

western..

elisedcl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-12 20:12

ahzo, ok bedankt. Dus eigenlijk rijden ze gewoon bij springen zo traag omdat ze beheersing willen? maar gewoon springpaarden zijn tog veel sneller?

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 20:13

Ligt eraan, ben je wel een beetje bekend met western, en quarters? naar het schijnt is de benaming Quarter horse afgeleid van de kwart mijl (engels voor kwart = Quarter) de afstand van een gemiddelde hoofdstraat in de VS vanuit de tijd dat er nog cowboys waren.

De meest vlugge paarden uit de racewedstrijden door de hoofdstraat, de lengte een kwart mijl, werd mee gefokt en zo kreeg het ras de benaming kwart paard (Quarter Horse). Voor korte afstanden zijn ze bijzonder geschikt.

Dan heb je ook nog een een stroming 'western pleasure' dit is een stroming in de western rijstijl, waarin het moet lijken of alles lekker traag, ontspannen en ongedwongen eraan toe gaat. Hier worden ook Quarters op gefokt, en bij deze rijstijl is het dus niet de bedoeling dat je keihard door de baan scheurt. Wil niet zeggen dat een Quarter dit niet kan, je vraagt dit alleen niet van ze. Net als dat je tijdens de dressuur geen rengalop vraagt aan je paard, het past niet bij de kleine bak en rijstijl die je op dat moment beoefend.

Citaat:
ahzo, ok bedankt. Dus eigenlijk rijden ze gewoon bij springen zo traag omdat ze beheersing willen? maar gewoon springpaarden zijn tog veel sneller?

Dat hangt niet van het paardenras af maar van de discipline die gereden wordt. Als je dressuur rijd en er word middendraf verwacht, ga je ook niet in galop omdat je dat liever wilt. Zo ga in in de langzamere western pleasure niet sneller galopperen dan dat er van je verwacht wordt. Even ter vergelijking.
Laatst bijgewerkt door Telpeva op 05-01-12 20:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Vanntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 20:14

Ik heb dan wel een Quarab, en deze kan wel degelijk springen!! Hij springt los 1.35m en hij heeft echt de bouw van een Qaurter, dus denk ik dat een volle/hele quarter dit ook zeker wel moet redden(niet de hoogte maar oo weet ckr dat ze kunnen springen! )) !

elisedcl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-12 20:42

ok, bedankt iedereen, dan ben ik blij dat ik al niet echt naar de bouw moet kijken

elisedcl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-12 20:51

heeft er iemand goede ervaringen met fokkerijen die quarters verkopen, maar niet allen voor de western?

elisedcl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-12 20:51

*alleen