Connemarapony's (& maat)

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Eliane

Berichten: 2409
Geregistreerd: 13-09-03
Woonplaats: Leiden

Connemarapony's (& maat)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-03 17:47

Ik heb wat foto's gezien en wat gehoord over de connemarapony's en ik ben er erg nieuwgierig naar geworden. Dus...wie heeft er hier op bokt ééntje en kunnen jullie me er misschien wat meer over vertellen... Wat voor karakter, stokmaat (komen ze nou vaak over die 1,47?), (sport)talent, etc heeft je pony??
Ik vind de pony's die ik heb gezien echt prachtig,maar volgens mij zijn er niet heel veel van in Nederland...

Én...bijkomend leuk feitje Haha! Een vriendin van me wil een nieuwe pony kopen en zit nu ook een beetje naar connemara's te kijken Lachen Denken jullie dat iemand van ongeveer 1,72 en zo'n 58 kilo nog op een flinke connemara kan?? (zou mooi zijn: kan ik 'm ook af en toe te 'lenen' Schijnheilig Pling )


ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 17:48

kan best qua gewicht. connemara's zijn vaak zeer goede springpony's. gekruist met volbloed is het al helemaal topper. ze zijn meestal winterhard.

Enya - Daya :-)

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 17:54

Springen, dressuur, SGW, endurance... Waar zie je ze eigenlijk niet? Zoek maar eens op internet (Bokt, maar ook Google) op de stalnamen 'van Graaf Janshof', 'van de Zonnehoeve', 'van de Kiboets' en 'van de Leliaard'. Dat zijn bekende Connemarafokkerijen in Nederland die heel veel bekende pony's hebben voortgebracht. Veel ervan hebben nog tot op hoge leeftijd in de sport gelopen. Voorbeeld: de hengst Brimston van Graaf Janshof is 23 jaar en werd dit jaar op de nationale keuring nog kampioen bestgaand. Verder is er meisje uit Engeland met een Connemara vorig jaar als 2e geëindigd op de 160 km endurance in Ermelo. Buitenlandse stalnamen weet ik echt zo even niet.

De Connemara trekt steeds meer mijn aandacht. Ik heb bloedpaardjes (Arabieren, dravers, Engels volbloeds) nog steeds op één staan, maar wie weet maak ik ooit in mijn leven nog eens de overstap naar een Connemara. Ze zijn erg veelzijdig en kunnen tegen een stootje. Overigens denk ik dat iemand van 1.72 en 58 kg nog best op een Connemara kan rijden.

Kijk ook eens op de site van het stamboek: http://www.connemara.nl/

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Eliane

Berichten: 2409
Geregistreerd: 13-09-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-03 18:10

Alvast heel erg bedankt! Ik had al een beetje op de site van het stamboek gekeken, maar ik zal zeker nog even die fokkerijen opzoeken!

Jamy

Berichten: 10494
Geregistreerd: 03-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 18:27

Ik heb en Connemara, van stoeterij de Zonnehoeve. Dus als je er een zoekt, daar moet er wel eentje tussen zitten! Knipoog
In mijn profiel staan iig heel veel foto's van Jamy dus moet je dan maar even kijken (onderaan staan de recenste, van juli geloof ik)
Jamy is echt ontzettend braaf! Ze doet eigenlijk alles en vind nooit iets eng ofzo Lovers Op en in stal, buiten los in de bak en gewoon met rijden altijd braaf! Ik ben in een half jaartje van de B naar de L2 gegaan en ik weet bijna wel zeker dat ze nog meer kan Lachen Ook springen kan ze wel aardig, ik spring nu ong 80/90 cm ( en ik hoop dat ze daar ook een beetje talent in heeft, haar ouders springen allebei Z (of iig gesprongen, weet niet of haar moeder het nog doet)maar dat is een questie van oefenen en afwachten denk ik) . En rare hindernissen (boomstammen, pionnen, waterstralen enz) vind Jamy helemaal geweldig, dan gaat die echt springen en wordt ze enthousiast. Dus ik denk dat ze best goed zou kunnen crossen (ga ik wel proberen alleen weet ik nog niet wanneer) En buitenritten vind ze ook super! Onwijs veelzeidige pony dus Tong uitsteken Knipoog

Eliane

Berichten: 2409
Geregistreerd: 13-09-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-03 18:36

Nou, kheb even in je profiel gespiekt en Jamy is echt een prachtpony!
Leuk dat ze zo veelzijdig is; dat heb ik wel vaker gehoord over Connemara's en dat is ook één van de dingen die me zo aanspreekt van het ras...Maar...mag ik even (lekker onbeleefd Tong uitsteken ) vragen hoe lang jij bent en hoe groot Jamy is?? Dan krijg ik qua maat ook weer een beetje een idee...

PatriciaB

Berichten: 467
Geregistreerd: 14-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 18:45

Connemara,s zijn hele fijne pony,s ,ik heb er zelf als kind op leren rijden en mijn dochter rijd nu weer op dezelfde manege als waar ik begonnen ben.
Ik maak ook nog weleens een buitenritje op een connemara!

curly2day

Berichten: 5593
Geregistreerd: 23-06-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 22:19

Ik heb ook een connemara ruin en mijn moeder heeft er 3.

Die van mij heet Second van de Kiboets (schimmel) en heeft vroeger bij het stamboek gedekt, is in 1994 Kampioen geworden van de hengstenkeuring.
Volgens mij doen alleen mijn foto's het niet in mijn profiel.

Bolle (roepnaam Haha! ) is nu 14 en meet 1,54
Is super lief,maar een ijzersterk karakter, hij kan best etteren,maar blijft altijd eerlijk.

Mijn moeder heeft een fokmerrie (bruin/stelkelharig) van 19, ze meet 1.46
Dan hebben we nog een twee jarige valkdochter van haar lopen, wordt ong. 1.42

Dan nog een kruising connemara van afgelopen jaar, een bruine merrie.

Allen hebben een super eerlijk karakter en dat is toch wel iets wat je bij connemara's vaak tegen komt. Ze kunnen best sterk zijn,maar blijven altijd eerlijk (tenminste dat is mijn bescheiden mening)

curly2day

Berichten: 5593
Geregistreerd: 23-06-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 22:21

Trouwens, iemand van 1.78 en 58 kilo kan makkelijk op een connemara, ze zijn stevig en vaak wat ronder.

Veel succes, mocht je nog meer willen weten, doe me maar een pb'tje

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 22:25

Ik heb ook een connemara. Komt uit zeeland.. Robin Hood van Graaf Janshof heet 'ie.
Hij is alweer 24 jaar oud. Heeft ZZ dressuur gelopen en M springen.
Hij is 1.55 m hoog en bruin...
Hier wat fototjes...
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Eliane

Berichten: 2409
Geregistreerd: 13-09-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-03 22:34

Dan hebben jullie allebei dus vrij grote connemara's Nathalie & Curly2day (1,55 & 1,54 is als ik het goed heb begrepen aardig aan de maat).
Maar, wat ik dus hier hoor bevestigd mijn beeld van de connemara heel erg: meestal een goed karakter, en over het alemeen ook goede sportpony's (en deze foto's zijn ook erg leuk). Dan toch mn vriendin maar definitief overhalen Haha!

manic

Berichten: 6985
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 22:38

In Ierland zag ik geregeld volwassen mannen springen met (grote) connemara's. Ik heb er daar zelf bijna eentje gekocht en die was mischien 1.40...en had absoluut geen moeite met mij (1.70). Dat diertje kon echt leuk springen Lachen

Europe is our playground

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 15:35

curly2day schreef:
Ze kunnen best sterk zijn,maar blijven altijd eerlijk (tenminste dat is mijn bescheiden mening)


Hier ben ik het helemaal mee eens. OK dan!
We hebben nog een andere connemara op stal gehad, en ook die was altijd eerlijk. Ze hebben gewoon een super karakter. Werken graag voor je en zijn altijd enthousiast. (tenminste, de connemara's die ik ken en volgens verhalen die ik erover gehoort heb Knipoog )
Daardoor presteren ze dus ook goed in de sport.

curly2day

Berichten: 5593
Geregistreerd: 23-06-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 16:34

Nathalie"]
[quote="curly2day schreef:
Ze kunnen best sterk zijn,maar blijven altijd eerlijk (tenminste dat is mijn bescheiden mening)


Hier ben ik het helemaal mee eens. OK dan!
We hebben nog een andere connemara op stal gehad, en ook die was altijd eerlijk. Ze hebben gewoon een super karakter. Werken graag voor je en zijn altijd enthousiast. (tenminste, de connemara's die ik ken en volgens verhalen die ik erover gehoort heb Knipoog )
Daardoor presteren ze dus ook goed in de sport.
[/quote]

Connemara rules OK dan!

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 09:33

Mijn vriendin had een connamara pony/paard van 1.60 die is later nog van Moniquelucky geweest.
Die van haar kreeg op een gegeven moment een beetje dominantie problemen en werd echt vervelend in de wei (waarschijnlijk te laat geruind verwachten ze), verder kon dat dier echt super lopen een heel fijn te rijden paardje (zoals zij altijd zei "damespaardje"

Noie

Berichten: 2780
Geregistreerd: 13-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 09:59

Ik heb ook een connemara gehad Lachen Rory Patrick van de nieuwenkamp was zijn naam en zijn vader was Fort Tynion. Ik ben er M dressuur en M springen mee geworden. Hij was 1.46 hoog, super karakter. In het begin heb ik heel veel moeite met hem gehad... Hij was ontzettend eigenwijs en vond hindernissen met kleur heel eng. Zelfs de beste ruiters konden er niet op blijven zitten. Op het laatst kon hij de 3 dubbel niet meer halen en kon ook niet verder komen, daarom heb ik hem verkocht. Toen is hij naar Amerika gegaan. Ik zal even kijken voor een foto!

curly2day

Berichten: 5593
Geregistreerd: 23-06-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 10:11

jacqueline schreef:
Mijn vriendin had een connamara pony/paard van 1.60 die is later nog van Moniquelucky geweest.
Die van haar kreeg op een gegeven moment een beetje dominantie problemen en werd echt vervelend in de wei (waarschijnlijk te laat geruind verwachten ze), verder kon dat dier echt super lopen een heel fijn te rijden paardje (zoals zij altijd zei "damespaardje"


Was dat toevallig een schimmel ruin ?

Noie

Berichten: 2780
Geregistreerd: 13-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 10:38

Afbeelding

Dit is dus Quibus.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 10:47

Wij hebben er 3 en een half op stal staan Haha!

Beauty is de halve, Zwarte merrie van ongeveer 145 hoog, Is nu drachtig van Hatatitla v/d Leleiaard (ofzo Haha!)
Dolomiet is 100%, bruine merrie, 139 hoog (of laag Haha!) op de laatste keuring een 3e premie.
Fabienne is het veulen van dolomiet (v. Iltshi v/d Zonnehoeve) op de keuring ook een 3e premie.
En dan Omar, veulen van Beauty, vader weet ik niet uit mijn hoofd, dacht ook Iltshi

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 11:05

curly2day schreef:
Was dat toevallig een schimmel ruin ?


Ja dat klopt zijn naam was/is Killian (weet niet zeker of ik de naam goed heb geschreven) Haha!

Ken jij hem?

curly2day

Berichten: 5593
Geregistreerd: 23-06-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 12:19

jacqueline"]
[quote="curly2day schreef:
Was dat toevallig een schimmel ruin ?


Ja dat klopt zijn naam was/is Killian (weet niet zeker of ik de naam goed heb geschreven) Haha!

Ken jij hem?
[/quote]

Die stond toch wel eens in dat weiland op het hoekje van de Els ??
Ik ken hem op zich niet,maar meer van "verhalen", dat klinkt gelijk weer zo negatief.
Maar ik heb weleens wat over hem gehoord ja

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 12:56

Ja dat klopt daar stond hij toen.
Ze kon hem op een gegeven moment echt niet meer de baas en heeft hem toen verkocht .....nu heeft ze echt een hele mooie haf.

Sta jij daar ook in de buurt dan of reed/rijd je daar ergens in de bak?

curly2day

Berichten: 5593
Geregistreerd: 23-06-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 18:03

jacqueline schreef:
Ja dat klopt daar stond hij toen.
Ze kon hem op een gegeven moment echt niet meer de baas en heeft hem toen verkocht .....nu heeft ze echt een hele mooie haf.

Sta jij daar ook in de buurt dan of reed/rijd je daar ergens in de bak?


off-topic Knipoog ik heb aan de Els gelest

Jamy

Berichten: 10494
Geregistreerd: 03-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 15:04

Eliane"]
Nou, kheb even in je profiel gespiekt en Jamy is echt een prachtpony!
Leuk dat ze zo veelzijdig is; dat heb ik wel vaker gehoord over Connemara's en dat is ook één van de dingen die me zo aanspreekt van het ras...Maar...mag ik even (lekker onbeleefd Tong uitsteken ) vragen hoe lang jij bent en hoe groot Jamy is?? Dan krijg ik qua maat ook weer een beetje een idee...
[/quote]
Ik ben denk ik 1.72 M, toen ik me voor het laatst gad gemeten was ik 1.70 M maar ben wel iets gegroeit, maar weet het niet precies.

[quote="stef schreef:
Wij hebben er 3 en een half op stal staan Haha!

Beauty is de halve, Zwarte merrie van ongeveer 145 hoog, Is nu drachtig van Hatatitla v/d Leleiaard (ofzo Haha!)

Hatatitla van de Leliaard ja Knipoog
Dat is de vader van Jamy! Lachen Erg gave pony vind ik het! Heb hem vaak zien lopen op de stoeterij toen Jamy nog ingereden werd daar.

Maartje__

Berichten: 7413
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Somewhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 23:39

ik heb zelf 2 connamara's!
echt super pony's zijn het.
voor foto's moet je maar even in mijn profiel kijken!

Enjoy the little things. One day you will look back and realize they were the big things!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ShaNel16 en 49 bezoekers