En ook een 'zwarte lijst'

Qua bijrijdpaarden heb je niet héél veel keuze, en moet je nemen wat je krijgen kan, maar bij een eigen paard heb je daar veel meer speling in. Dus vroeg ik me af:
Ben je bewust voor het ras gegaan dat je nu op stal hebt staan?
Of had je geen voorkeur/grote 'no-no!'?
Of had je eerder zoiets van 'maakt niet uit, als het dat maar niet is'?
En zoja, indien je bewust voor dat ene ras hebt gekozen: waarom?
En zijn je verwachtingen uitgekomen, of tegengevallen?
Waar heb je, daarnaast, nog op gelet? Wat waren je eisen?
Ikzelf zal even het voorbeeldje geven.
Ik was helemaal, absoluut, totaal NIET op zoek naar een paard. Zij heeft mij gevonden!

En zij, zij is een 9 jarige (volgende maand 10) quarter x BWP.
Helemaal quarter in haar uiterlijk, en in haar doen en laten.
Overbouwd, hartstikke cool, ontzettend wendbaar, wat je maar wil.
Maar, hoewel ik niet op zoek was, had ik toch dat lijstje in m'n achterhoofd.
De voorkeur: koudbloed. Vanwege mijn vorige paardje wilde ik dat echt, ik wilde gewoon een rustig, lief paardje dat niet om de haverklap bakkabouters zag en met me op de loop ging. Voor mij geen heethoofdje meer!
De van-m'n-leven-niet!: Dravers. Het spijt me ontzettend voor deze geweldige, felle dieren, maar ik ben er gewoon te nerveus voor. Heb zelf een draver gehad, en verkocht omdat ik geen moer te zeggen had over hem. Ik vind ze nog steeds geweldig mooi, en ze hebben een wonderbaarlijk karakter, maar dat klikt gewoon niet met het mijne. Dus geen haar op m'n hoofd dat er aan denkt ooit nog een draver aan te schaffen

Verder vind ik de leeftijd toch ook wel belangrijk. Ik begin liever niet aan een paard van pakweg een jaar of 3, da's nog te puberachtig voor mij, daar heb ik gewoon geen zin in. Omdat ik er ook de ervaring voor mis, en dan blijf ik er liever af. Een jaar of 7 vind ik een fijne leeftijd, die puberstreken zijn al wat minder, de meeste dingen kennen ze (normaal dan toch) al, .. Vind ik veel leuker. Kleur e.d. geef ik niks om, alles is goed.
Al moet ik zeggen.. Ik ben waanzinnig gek van schimmels. Maar ik laat geen leuk paard staan, omdat ze toevallig bruin is ipv schimmel hoor

Conclusie: ik ben niet bewust op zoek gegaan naar een quarter, maar die staat ondertussen wel op #1 in het favorietenlijstje. Draver/warmbloed/'groot/breed'paard liever niet. Ras en leeftijd staan bovenaan m'n lijstje, en ik begin er in het geheel niet aan als het desbetreffende paard niet zadelmak/doorgereden is.
Brand maar los!