Schwarzwälder Fuchs

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

SWSS_INFO

Schwarzwälder Fuchs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 11:50

De schwarzwälder Fuchs is in opkomst in Nederland.

Nadat het in de 70e jaren bijna was uitgestorven heeft de Duitse staat hun verantwoordelijkheid genomen om dit prachtige ras voor uitsterven te behoeden.
Zij hebben een streng fokdoel opgesteld en in 2009 is het ras in Duitsland dan ook weer stabiel verklaard.
Dit betekend niet dat er nu weer veel fuchsen zijn, in tegendeel. het aantal is nog steeds relatief laag, maar uitsterven zal niet zo 1,2,3 gebeuren.

In Nederland is men ook bezig om een stamboek op te richten. Dit om zorg te dragen dat de Fuchsen in Nederland raszuiver blijven.
Zij hebben het originele fokdoel uit Duitsland ontvangen en willen op dezelfde manier gaan werken als bij onze buren.
Kijk voor meer informatie op http://www.sfvn.nl.

Afbeelding

Heb jij ook een Schwarzwälder fuchs, of is het het ras waar je al jaren naar opzoek bent geweest? Neem dan contact op via PB.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Re: Schwarzwälder Fuchs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 21:08

Ken dit ras nog niet zo lang maar ben er helemaal weg van, super dat ze bezig zijn om dit prachtige ras te behouden.

Annettu_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 21:10

Ik ben er ook helemaal weg van ! Prachtige paarden.

Vankje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 09:11

Ik heb zelf een Schwarzwälder Fuchs :j Kan dus alleen maar beamen dat het een prachtig ras is :D
Zag het ras voor het eerst op Equitana, inmiddels alweer bijna 4 jaar geleden. Begreep toen dat er idd niet veel van NL waren en zette het idee van een eigen Fuchs toen maar uit m'n hoofd... Bijna 2 jaar geleden heb ik echter toch eentje kunnen kopen, heb een 16 jarige merrie die nu bijna 4 jaar in NL is. Daarvoor heeft ze in het Schwarzwald gewoond :)
Zie onderschrift en profiel voor foto's van mijn dame <3

Fuchs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 13:12

Wat leuk een Schwarzwalder topic! Ik heb zelf ook 2 Fuchsen een merrie en ruin van 6 en 4 jaar.
Wat doen jullie zoal met je schwarzwalder? Ik rij vooral recreatief, maar van de zomer ben ik voor het eerst eens een B proef gestart met mn merrie en had gelijk 2 winstpunten!!

Thea_Dinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 13:18

Bij ons op stal staan er ook 2 Schwarzwalder, Een Merrie en een Ruin broer en zus.
We zitten er over na te denken om de merrie te dekken, maar hebben nog geen geschikte hengt gevonden.

De merrie heeft vorig jaar voor het eerst een dressuur gestart, en de ruin is 3 maanden onder het zadel.

Eerst vond ik SW'ders niet echt een aantrekelijk paard om het zo maar te zeggen,:P maar nu ik er zo mee bezig ben ga ik ze steeds leuker vinden.

Het zou echt leuk zijn als ze wat meer in Nederland voor gaan komen. :D

fjordwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 15:20

Wij hebben op stal 3 Schwarzwalders, één van ons. Hij is 3 en half. We rijden onder het zadel, mijn dochter van 10 en ik. We rijden les en buiten. Volgend voorjaar wil mijn dochter ook westrijden rijden. Mijn stalgenoot heeft er één van vier en half. ZIj gaat nu L starten. Supertrots op alle knollies! *\o/* <3 en smoorverliefd!!!

naomi_mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 18:51

Bij ons op de manege staan er 2. Het zijn 2 ruinen en nog best jong. Ze lopen in de lessen mee, het zijn dus manegepony's en gaan wekelijks voor de huifkar / een ander karretje. Ze hebben allebij een heel fijn karakter en het zijn prachtige beesten!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 18:55

Nou dan meld de paarden maar aan bij het stamboek want als ze honderd aangemelde paarden hebben zo las ik net op hun site dan kan het stamboek opgericht worden. Zelf hoef je geen lid te worden het gaat vooralsnog even om de paarden ook al is lid worden fijn zo schrijven ze.

Fuchs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 21:47

veelzijdig ras is het eigenlijk :) Is er ook iemand die springt? Ik durf het niet aan, die van mij zijn een beetje te lomp 8)7
@ Thea_Dinske: waarom vond je het geen aantrekkelijk paard dan?

naomi_mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 21:48

Met die 2 van ons op stal springen ze ook. Ze vinden het bijde heel leuk om te doen en volgensmij gaat het best goed :).

Berith

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 08:59

Ik ben sinds dit weekend ook eigenaar van een Schwarzwalder fuchs. Een merrieveulen. Met haar ga ik in de toekomst TREC rijden. Dat doe ik nu met mijn fries en Schwarzwalders lijken mij daar hele geschikte paarden voor.

fjordwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 15:07

Met mijn verzorgschwarzwalder heb ik wel gesprongen. Eerst dwars door hindernissen, later ging het beter. Met deze heeft mijn dochter ook gesprongen (8e gaatje kruisje) en was 1e met dressuurwedstrijd. Die andere bij ons op stal heeft vorige week sgw gereden. De onze zijn allemaal al aangemeld bij de SFVN. :+

Fuchs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 14:14

Hmm misschien moet ik ook maar eens een sprongetje gaan proberen dan :)
zijn er nog bepaalde eisen om je paarden aan te melden bij die sfvn?

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 14:29

Op de site staan nogal wat fouten, wat jammer is. Op zie manier komt het stamboek namelijk niet heel professioneel over. Een voorbeeld is bij de rasomschrijving dat er bij de omschrijving van het hoofd ook de schouder en croupe wordt behandeld. Niet te vergeten: er staan nogal wat schrijffouten op de site. Ik weet niet of de TS verantwoordelijk is voor de site, maar als ze dat is zal ik haar wel willen aanraden de site nog eens goed na te kijken of beter nog: een ander erna te laten kijken.

fjordwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 14:12

Weet een van jullie hoe het nu gaat met het Nederlandse stamboek? En heeft een van jullie toevallig ook een Duits paspoort en het paard op naam laten overschrijven? Ik wil Freek op onze naam hebben........ :j :D

SWSS_INFO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-12 14:30

Op dit moment is er nog geen besluit genomen. Echter zijn er al van vele stamboeken bekend dat men nog geen goedkeuring hebben ivm kleine dingen die men met de nieuwe regels nog mist. De SFVN wacht nog in spanning af. Op hun website is het nieuws rondom de erkenning wel te volgen.