carolinex schreef:Volgens mijn berekening is de kans op zwart 66% en vos 33% ... Maar ik weet niet of ik het goed gedaan heb. In de stamboom van de moeder komen voornamelijk voskleurige paarden voor. Ik kan alleen niet achterhalen welke kleur mm heeft. Ik ga ervan uit dat de Friese hengst niet de vosfactor heeft...
Zwart is dominant over vos. Dus jouw vosmerrie heeft twee keer het vosgen en zou het agoutigen (wat zorgt voor bruin) kunnen dragen. De Fries (die zwart is neem ik aan?) heeft in ieder geval één zwartgen en geen agouti (want agouti reageert met zwart en dan zou het een bruine Fries zijn).
Als de Fries een zwartgen en een vosgen heeft, is de kans op zwart/bruin 50%. Als de Fries twee zwartgenen heeft, krijg je zeker een zwarte/bruine.
Dus grof gezegd heb je zo'n 75% kans op zwart of bruin en 25% op vos. Aangezien we niet kunnen achterhalen of jouw merrie agouti draagt en we ook niet makkelijk erachter kunnen komen of de hengst vos draagt, zijn dit de meest gedetailleerde berekeningen die ik je kan geven.