Hoe ziet het veulen er uit KWPN vosmerrie en Friese hengst?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

carolinex

Hoe ziet het veulen er uit KWPN vosmerrie en Friese hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-11 21:32

Dag allemaal,

Mijn vosmerrie (Cabochon x Erik) is van het zomer gedekt door een Friese hengst. Het was niet helemaal de bedoeling, maar ach, ik vind het toch wel steeds leuker worden. En ik ben natuurlijk heel nieuwsgierig naar het veulen. Wat voor veulen komt er uit?

Kan een van jullie er iets zinnigs over zeggen? Of is het gewoon afwachten geblazen. Ik zie zelf al een voskleurig Fries veulentje voor me?! uh, liever heb ik een zwarte KWPN'er of anders een mooie Fries natuurlijk. Ha ha, ben nu al zo nieuwsgierig. Ben benieuwd naar jullie reactie.

Groeten!
Saskia

Nicole288

Re: Hoe ziet het veulen er uit KWPN vosmerrie en Friese hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 21:57

Vragen over kruisingen passen beter op Rassenpraat Algemeen, ik verplaats je topic er naartoe:

F-AM -> RPA

carolinex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-11 07:23

Volgens mijn berekening is de kans op zwart 66% en vos 33% ... Maar ik weet niet of ik het goed gedaan heb. In de stamboom van de moeder komen voornamelijk voskleurige paarden voor. Ik kan alleen niet achterhalen welke kleur mm heeft. Ik ga ervan uit dat de Friese hengst niet de vosfactor heeft...

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 07:27

Naar mijn weten zou een fries geen vofactor kunnen voeren. Dan zou hij bruin worden dacht ik.
Maar helemaal zeker weet ik dat niet.
Dan zou je helemaal geen vos kunnen krijgen. Mocht een Fries wel vosfactor kunnen voeren dan heb je wel kans op vos!

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 19:48

Friezen kunnen wel de vosfactor dragen, het is echter wel zeldzaam. Ik weet niet of je de afstamming van de hengst weet maar bv Jillis, zijn zoon Abe en Freark kunnen dit doorgeven.

Verder zijn er volgens mij genoeg topics over kwpn-fries kruisingen, ik heb uiteenlopende gezien, mooie, maar ook minder mooie :)

Haentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 23:22

is denk ik gewoon afwachten gelazen.

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 23:27

Als de merrie onder haar voskleur nog de Agoutifactor heeft kan er ook bruin uit komen..
Sommige friese hengsten dragen inderdaad de vosfactor al zullen de hengstenboeren daar niet me ete koop lopen...

carolinex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-11 07:56

Als ik naar haar stamboom kijk, is alleen 'opa' van vaderskant bruin. Verder zijn het allemaal 'vosjes'. Ik weet niet precies wat dat zegt, maar ik denk dat de kans het grootst is dat het veulen zwart wordt, en een kleine kans op een bruin veulen. Ik ga er dan gemakshalve maar van uit dat vader geen vosfactor heeft.

Ik ben echt heel benieuwd wat het wordt.. Hopelijk wordt het wat een mooi veulen, soms zie je er ook echt wel lelijkerds tussen hoor ....

nenab8

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 21:49

ik heb zelf een combinatie fries /kwpn ..
het is echt een top beesie ...
leuk karakter en pakt alles heel snel op!
is nu 3,5 en heeft prachtige gangen en springt ook nog eens heel mooi

hij is bruin met zwarte maken ..
de achterhand heeft hij van de fries maar de rest van de kwpn ..
echt heeeel mooi

succes

carolinex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-11 10:47

Leuk. Heb je toevallig een foto van je paard? Ben wel benieuwd.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 11:03

carolinex schreef:
Volgens mijn berekening is de kans op zwart 66% en vos 33% ... Maar ik weet niet of ik het goed gedaan heb. In de stamboom van de moeder komen voornamelijk voskleurige paarden voor. Ik kan alleen niet achterhalen welke kleur mm heeft. Ik ga ervan uit dat de Friese hengst niet de vosfactor heeft...

Zwart is dominant over vos. Dus jouw vosmerrie heeft twee keer het vosgen en zou het agoutigen (wat zorgt voor bruin) kunnen dragen. De Fries (die zwart is neem ik aan?) heeft in ieder geval één zwartgen en geen agouti (want agouti reageert met zwart en dan zou het een bruine Fries zijn).

Als de Fries een zwartgen en een vosgen heeft, is de kans op zwart/bruin 50%. Als de Fries twee zwartgenen heeft, krijg je zeker een zwarte/bruine.

Dus grof gezegd heb je zo'n 75% kans op zwart of bruin en 25% op vos. Aangezien we niet kunnen achterhalen of jouw merrie agouti draagt en we ook niet makkelijk erachter kunnen komen of de hengst vos draagt, zijn dit de meest gedetailleerde berekeningen die ik je kan geven.

carolinex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-11 12:32

Dank je wel voor de uitleg! Ik was al aan het googlen geweest, maar kon er toch niet echt goed uitkomen.

De Fries is inderdaad zwart en komt ook uit een lijn met alleen maar Friese paarden. Ik kan dus voorzichtig rekenen op een zwarte of bruine ...

Nu nog benieuwd naar het exterieur, maar als ik dat zo eens wat lees op bokt, kan dat alle kanten opgaan...

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 07:48

Ik heb ook een kruising (papa fries, mama bruine Hanoveraan)
die van mijn heeft de bouw, gangen en behang van een Fries (sokken niet zo erg, maar wel meer als een rijpaard)
Hij is heel donkerbruin van kleur bijna zwart, zijn neus, flanken en tussen zijn billen loopt over naar vosbruin

Sille87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 15:24

Mijn friese merrie is ooit gedekt door een vosbonte gelderse.
Uitkomst was een heel volgebouwd paard met dikkestaart en manen. Gelders hoofdje. En klein beetje sokken(mijn merrie heeft ook weinig sokken). En zwart bont !! Inplaats van vosbont. Echt grappig !!

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 17:18

Sille welke hengst was het?
Toevalling James Bont JR?

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 17:27

Wij hebbn ook een kruising Fries x (bruine) kwpn. Ik heb wel een foto van hem:

Afbeelding

Afbeelding

blackkas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 12:04

wanneer word het verwacht? Hahhaha erg nieuwsgierig...

carolinex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-11 12:55

Eind mei, dus op zich mooie tijd om te veulen. Leuk al die reacties. Wat ik hoor (en zie) is dat ze van beide ouders wel iets mee krijgen ... ook wel logisch natuurlijk. Hoop nog wel steeds stiekem op een zwart veulentje ...

LosseTeugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 15:31

wij hebben ook een friesXkwpn

super beestje
ook de achterhand van een fries en het karakter
de rest allemaal kwpn
springt een leuk parcourtje is heel werkwillig

Afbeelding

dapperedodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 21:32

Ik heb een whelsXfries moeder was whels en die was vos roan van kleur en mijne is zwart roan van kleur het meeste heeft ie van papa de fries meegekregen hij heeft alleen wel een beetje whels koppie met kleine oortjes, ook veel manen en staart en beetje sokken maar dat kan nog hij is pas 1,5 jaar oud voor foto's zie profiel