Een Gelder kopen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

welshcob2

Een Gelder kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-11 14:05

Ik ben van plan een Gelder aan te schaffen.
Maar ik vroeg me af of ze allround zijn of eigenlijk alleen echt geschikt voor de kar?
Ik dacht altijd dat ze alleen echt voor het mennen gebruikt werden.
Maar ik hoorde dat je er ook prima mee kan dressuren en springen.

Wat is jullie mening?

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 14:06

Ja hoor ze zijn over het algemeen genomen super allround, fijne paarden. Alleen ligt het er natuurlijk ook aan over welk niveau je praat.
Kijk je moet het wel altijd maar net treffen he!
Als je een dressuurpaard koopt wil nog niet zeggen dat hij daar ook echt goed in is.
Laatst bijgewerkt door Silly1972 op 03-08-11 14:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 14:06

een gelder is een prima rijpaard hoor! ik ken een paar gelders en die kunnen aardig wat dressuur en een sprongetje kunnen ze prima!

mika11

Re: Een Gelder kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 14:08

Gelderse paarden worden volgens mij beschouwd als basispaarden.
Dat betekent dat ze allround moeten zijn.
Te gebruiken voor mennen, dressuur en springen.

tinkerfunss

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 14:09

ik rij een groninger, lijkt op een gelderse, maar ik vind het echt een toppaard!! hij loopt heerlijk (lekker stevig!!) kan nog aardig springen! we hebben 1 keer per maand springles, en als hij eenmaal waker is springt hij makkelijk een meter!! en ze kunnen ook hartstikke leuk dressuren!!
springfoto in het bos: http://94.100.124.51/1366100001-1366150 ... lur_1.jpeg en in de les: http://94.100.120.9/1272700001-12727500 ... _RUC2.jpeg

dressuren doen we sinds kort wegens rugklachten (fout zadel), dus hier zijn nog geen foto's van.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 14:12

Wij rijden en fokken met Geldersen, geweldige paarden! Veelzijdig, temperamentvol maar toch koel in het hoofd. Blije, betrouwbare werkers.
We hebben nog een prachtig donkerbruin hengstveulen Ahoy x Zakerno x Indiaan te koop en zijn moeder, drachtig van rubus B.

welshcob2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-11 19:39

Ik heb een heel leuke op het oog.
Ga zaterdag kijken, mocht dit niks worden dan laat ik het weten!

Bedankt voor de reactie´s allemaal!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 22:35

Juist een Gelderse is Allround. Ze worden gefokt om dressuur te rijden, te springen en mee te mennen.
er zijn verschillende Gelderse paarden die op hoog nivo presteren maar je kan er ook een boscrosser van maken. Gewoon heel veelzijdig.

Ik weet verschillende verkoopadressen met goede Gelderse Paarden dus laat maar weten wat je zoekt(groen, beleerd, fokdieren)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 22:37

Silly1972 schreef:
Ja hoor ze zijn over het algemeen genomen super allround, fijne paarden. Alleen ligt het er natuurlijk ook aan over welk niveau je praat.Kijk je moet het wel altijd maar net treffen he!
Als je een dressuurpaard koopt wil nog niet zeggen dat hij daar ook echt goed in is.

Ze zijn er tot aan Grand Prix nivo...(Tyara bv in de dressuur en Tepic la Silla in het springen)

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 09:18

Ja dat weet ik wel, maar niet elke Gelder kan tot dat niveau presteren, net zoals niet elke KWPNer dat kan.
Dat is wat ik zeg, niet dat een gelder niet hoog kan presteren ;-).

p.s. die verkoop adresjes mag je ook aan mij doorgeven ;-)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 10:12

Ik zal vanmiddag hier even verkoopadressen plaatsen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 12:14

Om te beginnen staan er op de Gelderse verkooplijst een aantal leuke paarden.
http://www.kwpn.nl/site/department_arti ... 0c299e1a48
Ria Hekkert heeft ook nog een aantal oudere merries op stal staan die te koop, wel allemaal groen.

Henk van Donkelaar heeft vaak fijne Gelderse Paarden staan
Donkelaar, Wekerom
Dekstation : Station AB Stal (tel. : 06-22153455)

net als Gert Hoffs
G.H. Hofs, Ehringveld 1 , 7054 BP Westendorp
Dekstation : Stal Hofs (tel.: 0315-298444)

Verder weet ik bij Aris van Manen een aantal paarden.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 18:18

vroeger stond ik op een stalhouderij waar de paarden (trouw)ritten etc liepen, daarbij liepen zij ook in de les en gingen wij regelmatig op buitenrit.

x_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 21:21

op de oude manege waar ik reed staat (weet niet of ze er nog staat haha) een super gelder <3.
Als ze wat jonger was geweest had ik dr zonder moeite gekocht, helaas was ze al 18.
Maar ze kon M dressuur en 1.60 springen (zelf meegemaakt hahaha).
Wel had ze een beetje heet karakter als je naar buiten ging maar ze deed het wel allemaal.
Springen was haar beste kant. Ik reed vaak op haar dressuur en dacht dat ik ook wel eens op dr wou springen wat bijna niet op haar werd gedaan (wist wel gelijk de reden hahahaha). En springen was niet mijn sterkste kant dus wou ik graag op haar omdat ze met dressuur goed en braaf haar best deed.
We kwamen de bak in, en gelijk die oren naar voren toen ze de hindenissen zag.

Nou toen gingen we de warming up doen (balkjes lopen enz). Daar vlogen we dus met 160 km per uur over heen hahaha. en over een kruisje van 30 cm sprong ze denk ik 1.30. djees wat heb ik gevlogen met dat beest. Maar bang? no way

hihi dat is mijn ervaring met een gelder

xx

LHS_80

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 10:52

welshcob2 schreef:
Ik ben van plan een Gelder aan te schaffen.
Maar ik vroeg me af of ze allround zijn of eigenlijk alleen echt geschikt voor de kar?
Ik dacht altijd dat ze alleen echt voor het mennen gebruikt werden.
Maar ik hoorde dat je er ook prima mee kan dressuren en springen.

Wat is jullie mening?

Heb je intussen al besloten wat je wilt gaan kopen? Ben je al op zoek geweest? Ik heb zelf veel [***] gereden, en er nu zelf ook 1 gekocht. Mijn ervaring is dat ze qua uiterlijk wat minder fijntjes zijn dan de luxe KWPN-ers die momenteel ' in de mode zijn', dat ze veel front hebben, dus stoer en imponerend zijn, dat ze qua karakter eigenzinnig zijn, maar superbetrouwbaar. Vaak lief en rustig en meestal nooit heet en neurotisch, wat ik heel fijn vind. Maar er zullen ook heus wel een paar wat hetere types bij zitten. Mijn ervaring is wel dat dat vaak geen 100% gelderse paarden zijn, maar dat er wat ' luxer' bloed doorheen gefokt is. Je kunt ze zowel voor de kar zetten als ermee dressuren of springen. Ik hou erg van dit type paard. Oh ja, wat ook een voordeel is, is dat ze vaak heel sterk en ' hard' zijn. Dat wil zeggen weinig gebreken en erg gezond qua beenwerk. Niet voor niets gebruikt de bereden politie grotendeels gelderse paarden. Succes met je zoektocht! :D

_Jolien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 18:28

ik heb ook een tijd een gelderse merrie gereden. Echter heeft zij nooit voor de kar gelopen en had ze nog nooit gesprongen, maar dat kwam doordat de eigenaresse dat nooit geprobeerd heeft.
Een gelders paard kan net als een kwpn'er allround zijn, ligt er gewoon aan wat en hoe je het hem leert.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 18:33

Ik ben ooit per toeval tegen een gelders veulen aangelopen wat mijn hart stal. Nu, 9 jaar later is het nog steeds mijn grote vriend en komen er met regelmaat verassingen uit. De vierdaagse van Epe loopt hij graag onder het zadel uit op het tempo van een 2 span... en de laatste keer springles was meneer het zat al die lage sprongetjes en ging hij met 1.50 over een hindernisje van 50 cm. Mede doordat ik zo knetter verliefd ben op hem en zijn karakter, heb ik zijn broertje ook gekocht. Nu inmiddels 2 1/2 jaar, ontzettend zachtaardig van karakter, is nog hengst maar o zo braaf.

Ik heb 2 ahoy's.

_Mikey_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 18:34

Van oorsprong is het gelderse paard allround. De paarden die ik (vroegah, dat wel) gereden heb konden zonder uitzondering leuk meekomen in de dressuur, meer dan behoorlijk springen en waren fijn verkeersmak te krijgen. Merries waren overigens wel vaak een tikje euhm... karaktervol ;) Maar als je stevig in je schoenen staat, en de soms wat groffere bouw mooi vindt (indrukwekkend front!), zijn het fantastische paarden!

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 18:38

Ik heb ook een Gelder, die heeft nog nooit voor de kar gestaan. Wij dressuren lekker een beetje (inmiddels na een aantal blessures niet meer zo intensief, maar hij kon er wel wat van!) en het is een hartstikke leuk, eerlijk, sociaal paard. 't Is een Bazuin. :D