vragen over wel of niet een tinker aanschaffen

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 10:45

Soxje schreef:
Zie ze maar eens lopen met de staart in de lucht, dat zie je een tinker niet doen, tenminste, ik heb ze nog niet gezien Knipoog

*Steekt vinger op* Ik wel Zodra Fayette iets engs of spannend vindt dan gaat dat staartje van haar steeds meer in de lucht. Maar eenmaal ervan overtuigd dat het niet gevaarlijk is dan gaat een volgende keer die staart ook niet meer in de lucht en loopt ze er als een mak schaap langs.
Maar in principe kan ik Fayette ook best een week niet rijden (waarbij ze dan wel elke dag in de wei loopt) en er zo weer op klimmen en weg rijden. Ik heb dan iets meer mijn handen vol dan normaal maar we vliegen niet tegen het dak en hebben ook geen rodeo.

Fayette is in haar hele karakter ook iets meer een warmbloedtypje maar zij heeft wel het Tinker-eigen dat als ze dus eenmaal weet dat iets niet gevaarlijk is ze er zich in het vervolg ook niet meer druk om maakt.

Ik ga met de anderen mee wat betreft: kijk rond, probeer uit, zoek goed en vraag tenminste een proeftijd van een 2 weken (liever nog langer).

Sites om o.a. te kijken:
www.tinkerstamboek.nl
www.tinkerhoeve.nl
www.tinkerwereld.com
www.detukkertinkers.com

en er zijn nog VEEL meer!!!!!!!

Cars

Berichten: 1929
Geregistreerd: 29-12-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 15:14

Ik ben het er mee eens dat idd veel mensen hun Tinkje weg doen om dat het niet "klikt".Ik heb een apart geval(zeg maar slechte jeugd gehad Verdrietig ) en ik heb ook moeten leren met hem om te gaan,hij is vrij voorwaarts maar kan ook echt dwars zijn...vooral aan dat dwarse heb ik moeten wennen....b.v stilstaan en niet meer vooruit willen en dan bedoel ik ook echt niet hoor Boos! .
Ik denk dat veel mensen omdat tinkers bekend staan als watjes eraan beginnen maar er niet bij stil staan dat je ze echt moet leren kennen vooral de ''import'' heeft een tijd nodig om zichzelf te worden.En dan kun je wel eens i.p.v een rustig braafje,een druk hittepetittje krijgen.
Wel zijn ze koeler in de kop als een warmbloed na een behoorlijk grote schrik(krom grassprietje) is Quint weer snel bekomen en loopt weer netjes verder.

Ik zou lekker op mijn gemakje overal eens gaan kijken,eens rijden,prijzen vergelijken(zijn echt absurd) laat ook a.u.b. keuren...en als het enigszins kan een in Nederland gefokt paardje nemen je hebt natuurlijk hele brave ''import'' maar de laatste tijd komt er toch best veel ''ellende'' naar Nederland.

Succes met zoeken

Supertje

Berichten: 7092
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 17:59

Tja het is nu eenmaal zo dat nog steeds veel mensen een Tinker kopen met een bepaald beeld in hun hoofd, en dat wil nog wel eens mis gaan.

Ik wist echter precies wat ik kocht, ik wist dat Jordy niet de gemakkelijkste was. En dat was echt niet zo dat hij af en toe een stapje verkeerd deed, hij kon echt linke dingen uithalen, en koel in zijn hoofd was hij nu niet bepaald onder het zadel (in de omgang weer juist de rust zelve).
Jordy is qua karakter nog steeds geen 'typische' Tinker, hij kan nog steeds heet worden, en is heel erg voorwaarts. Maar ik kan nu wel echt zeggen dat ik het braafste paardje van stal heb, met een boel geduld. Een beginner kan ik er zo opzetten, en ik kan hem echt vertrouwen.

Jellie

Berichten: 10283
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 18:09

Flanna is ook in de omgang een heel lief paard maar ze heeft echt dagelijks haar beweging nodig ondanks dat ze overdag in de wei staat.
Ook tijdens het rijden in de bak kan ze zich ernorm opfokken en is dan best moeilijk in bedwang te houden en wordt ze steeds heter. Extreme duivel
Ze is ook heel erg voorwaarts maar dat vind ik wel erg prettig.
Ze heeft nog nooit iets echt gemeens gedaan en heeft een ontzettend lief karakter al zou ik niet snel een kind op haar zetten.
Wij hebben een Tinker van 1.60 en ze is ook behoorlijk breed.
Buiten is ze echt super geweldig, ze loopt zo langs vrachtwagens, trekkers etc...
Er zijn natuurlijk zoveel tinkers en die hebben niet allemaal het zelfde karakter. Ga gewoon lekker op zoek en je vind van zelf haar droomtinker.
Succes. OK dan!

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 21:05

Ik moet eerlijk zijn en bekennen dat ik er ook heel kort over gedacht heb om Sox te verkopen. Dat is alweer een jaar geleden of zo, we waren op de weg terug naar stal toen ik haar terugnam uit galop en ze me toch een partij ging bokken. Hup daar ging ik, zonder cap, hoofd op het asfalt (viel dus met hoofd naast de brede berm...) en met 8 hechtingen uit het ziekenhuis. Het bokken buiten is voorbij, nou ja zeg nooit nooit, maar in de bak blijft het een draak. Vooral de galop geeft problemen en dan wil ze nog wel proberen te bokken en wordt zeiknat binnen 10 minuten van het zich druk maken. Buiten is ze super in het verkeer. Maar "kromme grassprietjes" en schaduwen zijn wel heel erg eng. Ze gaat er niet vandoor, maar voor een zijsprong moet je niet benauwd zijn...

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 01:24

Hmmm dat koppige gedoe ken ik ook, in minder mate dan... meestal als ik klaar ben met opzadelen dan gaan we of linksom naar de buitenbak, rechtdoor naar de binnenbak of rechtsom naar buiten. 9 van de 10 keer dat hij geen poot verzetten wil!?!?! Ongelovelijk, en dat kijkt 'ie je aan met een blik... hij wil wat zeggen maar ik begrijp hem niet!!! (wie weet er een mindreader ofzo?!) Ik heb flink wat overredingskracht nodig om hem aan het lopen te krijgen, en vooral linksom en rechtdoor dan hè?

Zo verwijt ik hem ook van een autisme aanverwante stoornis want hij heeft zijn rituelen zo hier en daar die ook gedaan móeten worden en hij kan druk verkeer niet filteren in zijn hoofd, hij wordt er helemaal gestoord van. Die rituelen zijn bijvoorbeeld, de container aflikken als we de stal verlaten, de was/poetsplaats van onder tot boven besnuffelen, als we uit het bosje naast de boerderij komen moet hij eerst naar rechts kijken de weg over... Verward weirdo maar wel lief. Lovers

mjet

Berichten: 1383
Geregistreerd: 28-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-03 09:16

hahahaha het klinkt eigenlijk allemaal zoals mijn fjord is. misschien moet ze dan toch maar een fjord kopen

Spetter

Berichten: 1885
Geregistreerd: 30-01-03
Woonplaats: Hoogezand-Sappemeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 12:58

Pellie schreef:
Zo verwijt ik hem ook van een autisme aanverwante stoornis want hij heeft zijn rituelen zo hier en daar die ook gedaan móeten worden en hij kan druk verkeer niet filteren in zijn hoofd, hij wordt er helemaal gestoord van. Die rituelen zijn bijvoorbeeld, de container aflikken als we de stal verlaten, de was/poetsplaats van onder tot boven besnuffelen, als we uit het bosje naast de boerderij komen moet hij eerst naar rechts kijken de weg over... Verward weirdo maar wel lief. Lovers



Hahahaha, een paard met PDD, heb je daar ook speciale "tehuizen" voor? He, Pellie, we beginnen een stal voor verstandelijk gehandicapte of autistische paarden, hahahaha.
Spetter heeft ook zo zijn rituelen, maar hij wordt er niet anders van als het doorbroken wordt. Maar hij heeft wel zijn vaste gewoontes. Leuk om te zien.
groets Cindy en SPetter

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 19:34

haha ja zou cool zijn Cindy! Een prikkelarme omgeving en veel structuur! Haha!

mjet

Berichten: 1383
Geregistreerd: 28-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-03 00:04

en toen stond er een advertentie in de krant:brave merens te koop. affiijn. ik wist niet eens dat mijn vriendin al stiekum echt aan het kijken was en die belde me op. : jet trek je rijbroek aan.. wil je mee gaan kijken naar een merens.

we zijn gaan kijken en het is echt een paardje die ouder is maar waar je zo op wegstapt. super braaf. rond 1.50. mooi aan de maat dus en zag er glimmend mooi uit. Hij is van ouder echtpaar (man = 77) die stopt met de paarden. maar zijn 2 merensen alleen maar weg doet als het klikt.
ze heeft hem besloten te kopen mits hij goedgekeurd word. Ik ben benieuwd. zo ben je info aan het winnen over de tinker en dan kom je een merens tegen. maar ik ben zo blij om haar weer blij te zien. en ik hoop dat het iets wordt. wel een mooie combi.. mijn fjordje met een merens hihi

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 08:58

En bokt verwacht NATUURLIJK foto's Knipoog

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 09:28

en dat was ook heel wat anders dan een tinker....
nu nog een topic maken over vragen wel of niet een mèrens aanschaffen... Lachen

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 20:30

Een merens lijkt mij ook wel leuk, idd wel héél wat anders. Zijn wij allemaal druk met informeren over tinkers, gaat vriendin gewoon haar eigen gang Knipoog Enfin, als ze hem koopt verwachten wij wel foto's!

mjet

Berichten: 1383
Geregistreerd: 28-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-03 14:52

hihi ja wel een bak he. maar ze was ec ht op zoek naar en tinker. was de kranten stiekum al aan het lezen en toen deze merens. maar ik zal zeker fotos maken zodra ie er is. as weekend gaat ze samen met de eigenaar nog een laatste rit met de koets maken als afscheid voor die man en maandag komt ie onze kant op.

maar goed ik weet nu wel heel veel over tinkers door jullie. dus als iemand een tinker zoekt: ik heb een boel info Lachen

dank allemaal voor het meedenken.

groetjes mejet en zodra fotos zijn dan meld ik het hier zeker

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37249
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 18:02

Wij hebben een merens gehad en dus nu een tinker, kwa karakter zijn ze echt bijna hetzelfde, koppig, eigenwijs, lief meestal een beetje eenkennig harde werkers (meestal dan) en allebei breed. Alleen de kleur is anders.

mjet

Berichten: 1383
Geregistreerd: 28-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-03 23:02

dus heeft ze eigenlijk een zwart tinkertje gekocht hihi

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37249
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 12:23

ja eigenlijk wel alleen bijna geen mens weet wat voor karakter een merens heeft. Alleen weet je toevallig welke 2 merensen het zijn namen enzo of weet je er niets van. Ben wel benieuwd wie deze meneer is en of ik hem ken.

mjet

Berichten: 1383
Geregistreerd: 28-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-03 22:29

merensen hebben allebei franse namen maar zijn in het nederlands vernoemd: alex en bernhard( erg koningsgezind eigenaar hihi)
bernhard was al verkocht aan verzorger en alex nu ws aan vriendin. ze staan nu beiden nog in rheden. naam eigenaar weet ik zo niet. Ik weet dat alex in nederland geboren is

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37249
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 10:41

He mijn merensje kwam ook uit Rheden en via een andere baas is ze bij ons terecht gekomen.

Ja de meeste merensen zijn tegenwoordig in Nederland geboren en meestal krijgen ze franse namen mee.

Weet je al of je vriendin hem koopt en krijgt ze er een zadel bij. Het is moeilijk om voor die breedruggen een passend zadel te vinden.

mjet

Berichten: 1383
Geregistreerd: 28-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-03 19:43

overmorgen dan gaat ze met de eigenaar nog een laatste tochtje met de kar maken. dat wil hij graag nog als afscheid. maandag komt hij on ze kant op en wordt ie gekeurd , maar ik ga er van uit dat ie goedgekeurd wordt. zadel krijgt ze er bij, maar ook haar eigen stubben dressuur past(hebben we vorige week geprobeerd). zij had een brede KWPN dus dat scheelt. das toevallig dat die van jou ook uit rheden kwam. er zit daar geloof iik nog iemand via wie deze man ook zijn merensen 10 jaar geleden gekocht had die helemaal weg is van merensen. maar ook de naam van diegene weet iik niet. ik hoor het maandag wel.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37249
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-03 12:10

Denk dat dat dezelfde persoon is, hij fokte merensen en kwpnérs en is er op een gegeven moment mee gestopt en heeft toen al zijn merensjes verkocht. Ik heb heleen gekocht in 1997 en toen was ze 1 jaar van de vorige eigenaar. Die heeft haar toen samen met haar jongere halfbroer gekocht van die man. Ben benieuwd ik wacht rustig af en van het zadle is mazzel hebben, Heleen paste echt geen gewoon zadel we zaten op een gegeven moment op een extra wijde boom.

mjet

Berichten: 1383
Geregistreerd: 28-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-03 14:49

en dan nu het trieste nieuws: paard is afgekeurd door de veearts. hij kwam de spatproef niet door. iedereen balen. inclusief oude eigenaar . dus we gaan weer verder zoeken. was wel enorme tegenslag voor vriendin zeg. het was echt zo'n poepie.
dus als iemand nog iets weet. we gaan op nieuw zoeken en ook naar tinkers.

groetjes mejet

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37249
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 10:04

Verward een merens die niet door de spatproef komt. Dat is echt zeldzaam, ze staan er om bekend dat ze keiharde benen hebben. Zeker als ze nog niet zo gek oud zijn. Dat is balen voor je vriendin maar zeker ook voor de eigenaar. Die zit dus nu met een onverkoopbaar paard.

En een tinker te koop, wat hoe oud, merrie,ruin en vooral hoe duur.

Er staan er genoeg te koop maar wat kan ze betalen?

Kytha

Berichten: 14944
Geregistreerd: 23-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 15:26

Ik denk dat er vast en zeker wel een geschikte tinker voor je vriendin te vinden moet zijn! Maar zoals al gezegt, hebben ze allemaal een ander karakter, en kun je het beste gewoon wat rondkijken bij handelaren en particulieren.
Van 1.60 zie je er inderdaad niet zo heel veel, de meeste zie ik zo rond de 1.45/1.50, maar van 1.60 zijn ze vast en zeker ook wel te vinden.
Succes!

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 19:33

In het blad Tinkerland stond een mooie zwarte ruin met 4 witte sokken te koop. 1.50 geloof ik, misschien is dat wat?