vragen over wel of niet een tinker aanschaffen

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Spetter

Berichten: 1885
Geregistreerd: 30-01-03
Woonplaats: Hoogezand-Sappemeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 23:08

irish_lady schreef:
Want dat zul je denk ik maar bij heel weinig paarden vinden en dan heb ik het nog niet eens over de conditie die een paard niet op kan bouwen van zulk onregelmatig werk. Mijn tinker zou tegen het plafond opspringen! Als ze alleen al 2 dagen stil zou staan. Ook als ze weidegang heeft verder. Dat is voor geen enkel paard reeel en eerlijk om hem maar zo weinig te verzorgen en rijden!


Ben ik niet met je eens. Bij ons op stal staan maar liefst 9 tinkers en allemaal kun je ze gerust een week laten staan. Dus die heel weinig paarden valt reuze mee. Ik rijdt Spetter ook wel eens een weekje niet, maar hij komt niks te kort qua aandacht en Spet maakt er geen problemen van. Gewoon aandacht vindt hij al voldoende en dan hoef ik niet persé te rijden. Dus ik vind dat als je je paard gewoon zijn aandacht geeft, je niet fout bezig bent als je eens een weekje niet rijdt.
groets Cindy en SPetter

Tivoli

Berichten: 8709
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Leidse Achterhoeker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 16:44

weetje wat ik denk?dat die vriendin die naar een tinker zoekt,gewoon eens moet kijken wat er onder de tinker te krijgen is.misschien vind ze een leuk kameraadje van mooie maat.....laat haar wat rondkijken op particuliere adresjes,en op sites van internet.ga eens een tinkertje bezoeken en stel je twijfels vast...

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 17:21

Zoveel tinkers zoveel karakters Knipoog. Je moet ze echt individueel beoordelen, niet in het algemeen naar hun "imago".

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 19:19

maar mijn gam is meestal toch koeler in zijn bovenkamer dan zijn stalgenootjes. Cool

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 19:22

Ik laat Sox niet vaak een week stilstaan maar in de winter kan het voorkomen door slecht weer. Ze blijft dan ook rustig maar wil dan wel graag een keer rennen en is ook iets frisser, maar beslist niet te vergelijken met een echt bloedpaard! Ze loopt bijna altijd buiten in de wei en dat scheelt ook. Een paard dat (te)veel op stal staat moet ook zijn energie kwijt en als dat alleen kan als je erop zit, tjaaaa....

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37247
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 20:52

Connor is ook zo'n koele kikker, doordat ik af en toe ben uitgeschakeld staat hij soms wel een maand of 2 a 3 stil, zolang hij buiten staat en af entoe gelongeerd wordt kan ik na 3 maanden gammel als ik ben rustig opstappen zonder gevaar voor eigen leven, het enige dat ik merk dan dat hij wat stijver is en de dressuurbasis wat is weggezakt dat is alles. Maar mijn merens werd gek ondanks dat ze in de wei stond van 2 dagen niet rijden terwijl die dus ook bekend staan als een koel ras.

Gewoon uitproberen en ze laag in het voer houden dat scheelt zowiezo.

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 21:46

Ben het eens met de meesten, er zal vast wel een leuk maatje voor je vriendin onder de tinkers te vinden zijn Lachen tip: www.tinkerhoeve.nl

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 21:58

Soxje schreef:
Er zitten toch wel grote verschillen tussen kwpn'ers en tinkers. Tinkers zijn over het algemeen een stuk relaxter. En dan bedoel ik met name in de omgang. Mijn tinker staat nu met 15 kwpn'ers in de wei en ik heb vroeger altijd belgisch en nederlands warmbloed gereden dus hier spreekt een dame met ervaring Lachen. Kwpn'ers zijn gewoon drukker, hebben snellere bewegingen, naar andere paarden toe wat eh emotioneler etc. Als je vriendin een tinker wil is er genoeg keus. Ook bij particulieren. Kijk eens op marktplaats of zoek bij Google. Een proefperiode van 2 weken moet voldoende zijn.


nou ja, over het algemeen, kan je best een lijstje geven van 'uitzonderingen dan'.

valt ze op het type van de tinker? zo ja, dan kan ze op zoek naar eentje die aan haar eisen voldoet.

wil ze een ander type, dan kan ze daarin op zoek naar eentje die aan haar eisen voldoet.

bvb
tussen 1m50 en 1m60, braaf, rustig in omgang, na een week stilstaan moet je kunnen opstappen en gaan wandelen in het bos.

met wat geduld vind je zo een tinker, fjord, haflinger, kwpner, arabier, die aan die eisen voldoen.

en mss vind je vandaag al 2 kwpn'ers die deraan voldoen. en pas na een maand een tinker, of omgekeerd.

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 22:05

dat zeggen er al meer kattebeest Knipoog Maar ze is dus op zoek naar een tinker... een tinker met die eisen verders nog.

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 22:13

Volgens mij heb ik e.e.a. duidelijk uitgelegd. Ik kan moeilijk paarden met naam en toenaam gaan noemen hè. Ik kan niet zeggen dat tinkers ALTIJD relaxter zijn, want dat is niet zo. Je hebt er ook tamelijke "heet"hoofden bij die met je aan de haal gaan en dan zijn ze ook zó sterk dat ze moeilijk bij je te houden zijn. Je kan ook niet met iedere tinker na een week of maand stilstand uit rijden gaan, maar ze hóren wel bedaard te zijn. Een Arabier is m.i. toch wel wat anders van temperament hoor, haha, als je het over een bloedpaardje hebt Lachen . Bij mij op stal staat er een die niet eens zonder slofteugel gereden kan worden, door de eigenaresse dan. Zie ze maar eens lopen met de staart in de lucht, dat zie je een tinker niet doen, tenminste, ik heb ze nog niet gezien Knipoog
Als iemand een tinker wil en die vraagt om tinkereigenschappen kun je wel met allerlei andere rassen gaan leuren maar dat is niet waarom gevraagd wordt. Er zijn zoveel leuke paarden(types), door de bomen zie je dan het bos niet meer. Ik vind persoonlijk dat als je een relaxed paard wil, goed aan de maat, prima geschikt voor buitenritten en dat er leuk uitziet je er niet verkeerd aan doet om een tinker aan te schaffen. Wil je gaan dressuren, springen en een wat luxer paard met meer bloed en navenante eigenschappen, dan kùn je kiezen voor een kwpn'er, (anglo)arabier etc.

mjet

Berichten: 1383
Geregistreerd: 28-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-03 23:10

dank je sox. je snapt helemaal wat ik bedoel. vindt het trouwens wel prettig om vergelijkingen met andere rassen te horen hoor. dat van KWPN weet ze ook allemaal. ze heeft jaren alleen maar KWPNers gehad en na veel nadenken over het doel waarvoor ze het paard wil gaan gebruiken kwam ze op een tinker uit. vandaar de vragen. maar we zijn al wat wijzer geworden. nu eff afwachten wanneer ze er werkelijk aan toe is (eerst verdriet van haar paard dat net dood is verwerken) en dan zullen we eens gaan rond kijken. hier op het net eerst het voorwerk. want een paard koop je niet zo maar Lachen

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 20:42

Prima dat jullie je zo goed oriënteren. Ik kan me voorstellen dat ze nog in de rouw is over haar paard. Een paard koop je ook niet als een stuk meubilair, zeker als het je enige paard wordt moet je niet over één nacht ijs gaan. Jullie allebei sukses straks en laat nog eens weten hoe en wat!

mjet

Berichten: 1383
Geregistreerd: 28-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-03 23:19

dank. we houden jullie zeker op de hoogte. en al vast bedankt voor alle tips.

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 17:06

Soxje schreef:
Volgens mij heb ik e.e.a. duidelijk uitgelegd. Ik kan moeilijk paarden met naam en toenaam gaan noemen hè. Ik kan niet zeggen dat tinkers ALTIJD relaxter zijn, want dat is niet zo. Je hebt er ook tamelijke "heet"hoofden bij die met je aan de haal gaan en dan zijn ze ook zó sterk dat ze moeilijk bij je te houden zijn. Je kan ook niet met iedere tinker na een week of maand stilstand uit rijden gaan, maar ze hóren wel bedaard te zijn. Een Arabier is m.i. toch wel wat anders van temperament hoor, haha, als je het over een bloedpaardje hebt Lachen . Bij mij op stal staat er een die niet eens zonder slofteugel gereden kan worden, door de eigenaresse dan. Zie ze maar eens lopen met de staart in de lucht, dat zie je een tinker niet doen, tenminste, ik heb ze nog niet gezien Knipoog
Als iemand een tinker wil en die vraagt om tinkereigenschappen kun je wel met allerlei andere rassen gaan leuren maar dat is niet waarom gevraagd wordt. Er zijn zoveel leuke paarden(types), door de bomen zie je dan het bos niet meer. Ik vind persoonlijk dat als je een relaxed paard wil, goed aan de maat, prima geschikt voor buitenritten en dat er leuk uitziet je er niet verkeerd aan doet om een tinker aan te schaffen. Wil je gaan dressuren, springen en een wat luxer paard met meer bloed en navenante eigenschappen, dan kùn je kiezen voor een kwpn'er, (anglo)arabier etc.


was beslist niet aanvallend bedoelt hoor, als je dat moest denken Schijnheilig
maar je hebt idd als je voor het type valt, een hele toffe kameraad aan de tinker als recreatiepaard.

Quinzy

Berichten: 3067
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 17:39

Ik kan Sweety ook weken stil laten staan zelfs een paar maand zonder dat ze gek gaat doen. Gelukkig is dit ideaal voor me. Zeker nu mijn studie begonnen is. Ze krijgt aandacht genoeg ik ga nog steeds minstens 1 keer per dag naar haar toe vaak zelf 2 keer maar rijden heb ik momenteel geen tijd voor. Alleen soms in het weekend. Sweety vind dit helemaal niet erg. Ideaal paardje voor mij dus.

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 17:52

Meagan is het heethoofd-typje onder de Tinkers. Ze is druk en nerveus van karakter en wil altijd werken. Het komt niet in mijn hoofd op om haar een dag uit het werk te houden omdat ik dat de volgende dag onmiddelijk terugkrijg...

mjet

Berichten: 1383
Geregistreerd: 28-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-03 17:53

nog een vraagje. hoe liggen de prijzen van een tinker?? ik weet het is wat een gek er voor geeft. maar wat is een gemiddelde prijs van een beleerde tinker tussen de 5 en 12 jaar met papieren( hoeft geen super pa en ma te hebben hoor) en bij een betrouwbare stal gekocht.???

tot nu toe lijkt tinker nog steeds het paardje voor vriendin.
groetjes mjet

Supertje

Berichten: 7092
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 18:50

De vraagprijs voor Tinkers liggen op het moment hoog, te hoog naar mijn mening.
Als je geluk hebt vind je een leuke tinker voor zo'n €2500,-, maar met papieren zijn ze vaak nog een tikkie duurder. Ik zie op marktplaats nogal eens prijzen van €3500-4000(!!) euro (en die 4000 dat voor een 2e premie merrie, die in mijn ogen niet eens mooi is..)

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 19:07

zonder papieren durven ze vaak ook al 3500 euro te vragen.. SLIK!

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 19:17

Misschien een tip om een 2-jarige te kopen of zelfs nog snel een enter op de kop te tikken nu voor het nieuwe jaar (per 1-1 worden die twenters), die zijn stukken goedkoper, kan je na een kennismakingsperiode mee aan de slag, en vaak zijn ze zo braaf dat je ze zelf kan inrijden ... Ik heb zelf een veulen gekocht, en hij is een uitschuiver hier of daar daargelaten zo mak als een lammetje Haha!

Cars

Berichten: 1929
Geregistreerd: 29-12-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 21:04

Haha! Ik heb dus de uitzondering op de regel...........dribbelt druk rond,schrikt iedere bosrit zich ong. 5 keer in de ronde(letterlijk en figuurlijk),een keer drijven en meneer zit in rengalop in t bos,kan echt geen week stil staan,en voor het rijden longeer ik eerst even om stoom af te blazen.
Hij heeft wel een gouden karakter,super in omgang. Lovers

mjet

Berichten: 1383
Geregistreerd: 28-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-03 22:40

ach ja uitzondering daargelaten hihi

Caira
Berichten: 26068
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 08:36

he gelukkig CarS dacht al dat ik de enige was. Wat ik wel vreemd vind is dat hier iedereen zegt dat hun tinkers allemaal heel braaf zijn. Hoe kan het dan dat je vaak hoort dat mensen hun tinker weer verkopen omdat ze hem/haar niet aankunnen?

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 09:03

Mij hoor je niet zeggen dat Meagan heel braaf is. Ik vind haar braaf maar vertrouw haar onder het zadel niet zonder mijn aanwezigheid toe aan ´kleine´ meisjes of beginnelingen. Ze zal ze er heus niet meer afgooien, maar zal zeker aan eigen oefeningen die niet overeenkomen met de wensen en het kunnen van het kleine meisje of de beginneling...

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 09:34

Gam is rustig, de rest van stal zegt dat ook. Hij laat 'em de kop niet zo snel gek maken. Maar zeker dat hij zijn nukken heeft al wordt het beter omdat we elkaar steeds beter gaan begrijpen. Hij wil me er soms nog wel eens afbokken maar niet serieus vergeleken de bokken die ik in het begin kreeg. Oké klinkt nu heel erg, dat wás het ook maar nu niet meer. De nukjes zijn te verwaarlozen.