Wie kan mij wat meer vertellen over de Quarter horse?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Vanntje

Wie kan mij wat meer vertellen over de Quarter horse?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-11 11:14

Hey Bokkers,

Nou zoals de titel al zegt wie kan mij wat meer vertellen over de Quarters?
Hoe ze zijn, of ze idd ook echt wat meer kunnen dan western rijden, endurance rijden en springen kunnen.

Nou eigenlijk wil ik gewoon alles weten en ervaringen horen haha! :P

Groetjes Livanna

Vanntje

Re: Wie kan mij wat meer vertellen over de Quarter horse?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-11 11:45

Niemand?

darlindixie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 21:09

Quarters worden in Amerika eigenlijk overal voor gebruikt, western, dressuur, springen, aangespannen, noem maar op.
T is een heel veelzijdig ras. Er word ook nog regelmatig met volbloed gekruisd, vooral om van die hoogbenige pleasuretypes te "produceren".
De zwaar gebouwde 'bulldog' types zijn voor het 'mooi zijn aan het halster' oftewel halterpaarden, en je hebt de kleine velle paardjes voor reining en cutting. En de wat meer allround types, niet zo vel, wat cooler.
voor elk wat wils zeg maar :D

Vanntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-11 11:28

dankje wel! :)
heb je zelf ook een qaurter

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 11:31

Als je dit topic verplaatst naar western zul je meer reactie krijgen, daar zitten namelijk de QP (=quarter en paint) fans.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 11:34

Ik heb in januari dit jaar een quarter gekocht......
Ik kan echt alles met hem.
springen kan hij maar niet zo hoog.
ik kan hekjes en deuren met hem openen en sluiten.
Ik kan met een groep en alleen op buitenrit.
Hij is lekker cool tussen de oortjes, is vrolijk.......
Hij gaat over enge bruggen, kan fijn stoppen en spinnen en vind een race helemaal geweldig.
Ik heb deze week eens gekeken hoe hij is met de paardevoetbal :D
Het was alsof hij nooit anders deed :')
Heerlijk nuchter van karakter....een echte vriend <3
Makkie op de trailer en net zo braaf op vreemd terein.
Kids kunnen er zo mee weg rijden, ook als hij een week niets gedaan heeft :D

Hiervoor had ik een gelderse merrie, zij was niet geschikt voor iedereen :+
Deze ruin is echt alles wat ik zocht......had geen betere koop kunnen doen en hij blijft tot hij oud en versleten is en zelf niet meer verder wil ;)

Vanntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-11 11:37

Kijk dat wilde ik horen!
Ik wil aan me eerste (e)pony beginnen en we hebben een Qaurter op het oog vandaar dat ik hier naar vroeg! :D
Wat vinden jullie van een jaar of 12? als eerste eigen paard?
Heb wel al 3 vz paarden gehad waar ik 6-7 dagen in de week voor zorgden... dus heel veel verschil zou een eigen paard niet hebben(de kosten wel :P)

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 11:39

Ik heb zelf een paint waar we mee bezig zijn voor de wagen. Ik vind het een heel prettig ras. De mijne is wat fel en moeilijk, maar heb zeker meer relaxtere types gezien dan de mijne. Je ziet ze eigenlijk in alle takken van de sport. Zelf heb ik endurance gereden met hem. Was hij super geschikt voor :j

12 jaar voor quarter, ligt het er wel aan wat er met hem gedaan is ;) Als het een reining paard is geweest zou ik een wat jongere nemen als eerste paard. Is het paard voor pleasure of recreatie gebruikt is het een mooie leeftijd (was de mijne ook)

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 11:48

mijn quarter is ook voor pleasure gebruikt en had meerdere wedstrijden gelopen.
Hij is nu 9 jaar, ik vind het geweldig.....hij kent alles en kan nog jaaaaaaaren mee

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 11:51

Quarters zijn fantastisch maar wel prijzig (reken vanaf 4000 euro voor simpele 3 jarige met basisopleiding en weinig presterende ouders), daarom worden ze meestal gekocht door mensen die graag western willen rijden en daarvoor het de investering wel waard vinden. Verder zijn ze voor springen en dressuur niet bijster geschikt (basissport natuurlijk wel, dat kan in principe elk paard/pony) mede vanwege hun van nature vrij lage hoofdhouding.

12 jaar is niet zo gek, houdt er wel rekening mee dat quarters vaak jong worden beleerd (in de VS met 18 maand al, iets om rekening mee te houden als het een geimporteerde is) dus ik zou hem zeker goed laten keuren!

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 12:00

geloof mij maar dat je ook voor een normale prijs een leuke quarter kopen kan hoor :j
Ik had ook niet zo een groot bedrag liggen maar heb er wel een wereld paardje voor kunnen kopen. ;)
Volledig goed gekeurd door een kieskeurige DA dus mij hoor je niet mopperen

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 12:02

met papieren? Want zonder papieren is het een reguliere e-pony (zij het met dikke billen :P ) en dan betaal je er natuurlijk veel minder voor.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 12:08

:j met papieren.
Zo een heerlijke stoere stevige dikbil :j
kijk maar :D

Afbeelding

lekker ding toch? <3

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 12:17

yep, zeker een knapperd. Dan heb je wel een gelukje gehad dat je deze goedkoop kon krijgen.

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 12:31

Ik heb een tijd een quarter verzorgd. Ik heb hem willen kopen, maar wegens omstandigheden zat dat er niet in. Ik mis hem nog steeds! Hij was echt mijn beste maatje. Ik vind het super paarden omdat ze inderdaad nuchter zijn, maar wel loop lust hebben. Ze hebben echt een eigen karakter. :)

Vanntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-11 12:40

als ik het zo hoor doe ik er wel goed aan om er toch over naar te denken :D

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 13:45

Het ligt er natuurlijk ook maar net aan voor welk doeleinde je een paard wilt aanschaffen. :)

Vanntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-11 16:18

Recreatie(bos af en toe beetje werken in de bak, maar vooral voor het bos!! :D ) en misschien Endurance! :)

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 21:08

wij hebben een paar weken terug een quarter (nou ja, een paint volgens zijn papier) gekocht vor onze dochter.
Hij is echt super lief en gemakkelijk.
Ze rijdt er dressuur mee, hij springt als de beste, is super braaf op buitenrit en erg ongecompliceerd in de omgang.
De bedoeling is dat ze met hem af en toe gaat starten in dressuur en springen en verder lekker mee om keutelen.

edit: hij is 8 jaar en ik heb er langgggggggggggggggggg geen 4000 voor betaald. En ja, hij heeft een vol papier ;)

Poeky

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 21:05

Ik heb een maand geleden een merrie gekocht, 3kwart paint, 1kwart arabier. Ze heeft ook papieren, maar dat is dan quarab.. Absoluut niet veel voor betaald terwijl ze best een goede afstamming heeft, en ze is volledig gekeurd en in orde.
Iedere dag sta ik versteld van haar, ze is echt ongelooflijk slim, wat ook wel typisch is voor het ras. Ze heeft wel wat merriemaniertjes, maar dat vind ik best uitdagend. Inderdaad worden ze vroeg beleerd, mijn merrie is nu 3,5 en al een jaar beleerd, maar nog niet intensief mee gereden.
Ze is heel cool in het hoofd, maar wel wat onzeker op vreemd terein. Ze heeft wel een erg heftige galop, ze is enorm sterk en schiet gemakkelijk in crossgalop, en dan ben je zon quarter/paint toch echt wel even kwijt. :P
Maar ze is men schat, echt het beste paard dat ik kon wensen

sjaanie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 13:58

Tijdens mijn studie heb ik een stage gelopen van drie maanden op een ranch waar alleen met deze paarden gewerkt werd. Naderhand heb ik zelf ook een quarter mee naar huis genomen.

Ik vind het geweldige paarden om mee te werken. Ze zijn betrouwbaar en bereid om hard voor je te werken. Tijdens mijn stage werd er western gereden met de paarden. De paarden zijn uiteindelijk voor dit doeleinde gefokt maar ik weet ook dat een van de quarters afkomstig van deze stal hoog in de dressuur mee liep. Ik weet dat de eigenaren van de stal altijd bereid zijn om paardenliefhebbers (en vooral quarter liefhebbers) te helpen. Kijk anders even op hun website. http://www.blacksranch.com.
shera schreef:
wij hebben een paar weken terug een quarter (nou ja, een paint volgens zijn papier) gekocht vor onze dochter.
Hij is echt super lief en gemakkelijk.
Ze rijdt er dressuur mee, hij springt als de beste, is super braaf op buitenrit en erg ongecompliceerd in de omgang.
De bedoeling is dat ze met hem af en toe gaat starten in dressuur en springen en verder lekker mee om keutelen.

P.S.
edit: hij is 8 jaar en ik heb er langgggggggggggggggggg geen 4000 voor betaald. En ja, hij heeft een vol papier ;)

Misschien een leuk weetje voor Shera, of misschien weet je dat al... Paints zijn eigenlijk Quarters die niet in het Quarter stamboek opgenomen mochten worden omdat ze bont waren. Toen is er een speciaal stamboek ontstaan voor dit bonte paard, de paint.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 17:33

Ik weet een supermooie te koop. Mijn zusje moet haar verkopen vanwege een echtscheiding. Superlief, schaapmak en getraind voor reining. En een heel apart kleurtje. Ze wil je ook vast het nodige vertellen over de Quarter.

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 16:25

Ik heb sinds 4 maanden een geweldige 9 jarige quartermerrie, en met het hand op m'n hart: ik wil nooit niks anders meer.

Ze is als 3jarige volledig western opgeleerd. Sinds 4 maanden wordt ze dus omgeschoold naar de Engelse rijstijl, en dat doe ik over het algemeen zelf, met soms de hulp van mijn lesgeefster.

En ondertussen loopt ze dus netjes aan de teugel, ze geeft al goed binnenstelling en loopt al heel wat gecontroleerder dan toen ik haar net had. In november lopen we als alles goed blijft gaan onze eerste proef!

Springen doet ze ook, maar ik niet :+ Ze heeft eens vrij gesprongen, en een paar keer met een ruiter met de nodige ervaring, en ze doet het graag én goed. Natuurlijk heeft ze niet de techniek van een Quidam, maar ze doet het best netjes hoor.

En verder is ze gewoon het liefste, aanhankelijkste paard dat ik ooit al gezien heb. In de kudde is ze ontzettend dominant, met mij is ze een lief lammetje. Ze is lekker koel in dr hoofd, en een kei harde werker. Wat wilt een mens nog meer? :D

Vanntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-11 20:55

even een update voor iedereen! Ik heb een Quarab(Quarter x arabier)!! nu heb ik hem al een maandje!
Hij is net 8, fijne leeftijd voor eerste pony :D hij is western en engels beleerd en ik rijd nu dus eerst nog even engels, en dan als we van stal verhuisd zijn ga ik western lessen nemen! :D hij is echt het liefste, leukste meest fantastische paard wat ik zocht!! :D wow ik ben heel blij met hem! :) Als jullie foto's willen zien stuur dan even een pb !!

dank jullie wel allemaal!! voor de verhalen!! :D

Poeky

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 13:13

Proficiat met je aanwinst! Quarab is echt fantastisch, ik vind het zo grappig hoe ze de ene moment zo quarter kunnen zijn en dan plots een echt volbloed arabiertje :D
Really the best of both worlds ;)