Welke rassen zijn over het algemeen bom-proof?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

eviennoortje

Welke rassen zijn over het algemeen bom-proof?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-11 08:22

Welke rassen zijn over het algemeen bom-proof? Dat zou ik graag willen weten omdat ik binnenkort ook een eigen paard krijg! Ik dacht al aan een tinker, maar ik wil ook wel gewoon een soort kwpn-er die zijn hoofd koel houdt! Welke grote rassen zijn nog meer geschikt?

Amira_

Re: Welke rassen zijn over het algemeen bom-proof?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 08:23

Ik ken genoeg Tinkers die totaal niet bomproof zijn :+ Het klinkt echt heel bokt wat ik nu ga zeggen, maar het ligt echt aan het paard zelf.

robesh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 08:28

Ga hellemaal met het bovenstaand mee. Ligt echt aan het karakter van het paard.

Onze haflinger is absoluut niet bom proef ( is hij eigenlijk wel maar hij pakt alles aan om eve druk te kunnen doen.) en onze arabier merrie weer wel terwijl je daar juist van zou verwachten dat ze schrikt voor de kleinste dingen.

Wij hebben ook een 3 jarige draver gehad en die was ook echt bomproef die was niet gek te krijgen.

Gewoon goed zoeken en denk ik niet specifiek op een bepaald ras

babygirlxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 11:27

dat ligt er helemaal aan wat voor paardje je hebt.
haflingers zeggen ze ook kinder pony's maar dat vind ik helemaal niet je zijn vaak eigenwijs brutaal,en domme doorlopers,en heel vaak sterk,
en mijn mening is de haflingers van deze tijd zijn veel luxer en zijn niet meer zo bomproof,
dat is het zelfde met luxe friezen op wedstrijden zie ik ze voor bij knetteren niet zomaar maar laatste tijd word alles een beetje gefokt op sport en luxe en vaak krijg je dan ook een wat ander karakter.
zelf zijn wij heel erg te spreken over tuigpaarden/ gelderse de meeste mensen houden er niet van maar qwa karakter helemaal top (ligt er aan wat voor bloed je heb).
en zijn vaak heel erg nuchter van karakter en als je dressuur wil rijden heb je vaak de wat extra beweging, (moet je niet de tuigpaarden kopen met dat extreme knieactie)..
en ze gaan nu allemaal tuigpaarden fokken met een goede dressuur hengst om zo meer beweging te krijgen
en ze zijn vaak leuker geprijsd.
maar je hebt natuurlijk in alle soorten een bomproof paard zitten.

maar tuigpaard staat bij ons wel boven aan vanwege het karakter van die wij zelf hebben en de mensen om ons heen zijn dan ook zeer te spreken.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 11:29

Amira_ schreef:
Ik ken genoeg Tinkers die totaal niet bomproof zijn :+ Het klinkt echt heel bokt wat ik nu ga zeggen, maar het ligt echt aan het paard zelf.

Idd, 9 vd 10 tinkers die ik ken vinden allemaal dingen eng, nog meer dan mijn kwpner. :Y)
Mijn tinker is wel echt BOMproof. Mijn kwpner is eigs ook heel makkelijk, zeiltjes over zich, paraplu's openklappen enz. Boeit 'm niet.

Politiepaarden zijn ook over het algemeen kwpners.

Jeanneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 11:30

Gelderse types staan wel 'vaak' bekend als nuchtere paarden. Maar bij elk ras geld dat je uitzonderingen hebt.
Mijn KWPN'er is ook aardig bomproof :)

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 19:28

licht echt aan het karakter van het paard!!
Je kunt wel zeggen een arabier of een KWPN, maar sommige zijn bom-proof en sommige niet.

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 17:19

Ik heb een Wielkopolski. Ooit gefokt voor het leger geloof ik.
Ontzettend nuchter volgens wiki :)

Nordsvensk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 18:15

Al gedacht aan een Noordzweeds paard? ;)

CarpeDiemh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 19:36

ik heb 2 hannovoranen mama en dochter en mama is kompleet gestoord
en dochter gaf geen kick bij inreiden

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 19:38

ik heb een gelderse gehad, nerveus, schrikkerig, dominant,knettergek eigenlijk, maar een enorme vriendin <3

Nu heb ik een Quarter, in en in braaf, super cool tussen de oortjes, een heerlijk buitenrijdpaard <3

koetjepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 18:24

een draver is over het algemeen wel bom proef de mijne in ieder geval zeker zij heet alleen wel 4 keer op de baan gestaan dus dan leren ze met heel veel dingen om te gaan en ze zijn meestal super koel in hum hoofd

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 01:02

Schwarzwalder fuchs zijn aardig bomproof, haflingers over het algemeen ook wel..

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 01:06

dravers en andere ex-koerspaarden. die hebben op de baan alles gezien en gehoord en zijn niet gauw meer onder de indruk

gwenr86

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 01:29

De mijne bekijkt per dag of hij BOM-proof is :+ ...Vaak zeer relaxed maar soms heeft hij een echte "aaaaah een paardenbloem!! :x " dag. Echt geniaal :D

Edit: Ben is een KWPN van 5 jr jong

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 02:15

Ik geloof niet zo in bom-proof. Ik geloof meer in vallen en opstaan ;)

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 02:20

mijn pony is aardig bomproef, maar heeft er wel een flinke kop op zitten... (paint)

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 02:36

Dit ligt helemaal aan de ruiter of de opleiding die het paard heeft gehad...

MickeyenVici

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 07:51

Jeanneee_ schreef:
Gelderse types staan wel 'vaak' bekend als nuchtere paarden. Maar bij elk ras geld dat je uitzonderingen hebt.
Mijn KWPN'er is ook aardig bomproof :)

Ik heb een gelderse merrie maar die is alles behalve nuchter! := Zal wel een uitzondering zijn. :j
Mijn kwpn ruin is ook 100% bomproof gelukkig!

Luclu

Woonplaats: Bosjesland, in de dozevilla, aan de koekiemonsterstraat met iloon, annie enn juudje <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 07:56

Mijn haflinger is op zich wel omproef, maar als hij een tijdje niet buiten heeft gereden da. Kijkt hij wel op van sommige dingen. En als hij iets engs vind enhj schikt rent hj niet weg maar blijft hij gewoon stil staan. Ik zo gewoon vragen aan de mensen of hj bomproof is, en anders buitenuitproberen.

manex

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 07:57

Bomproef heeft niks met ras te maken maar alles met het goed opleiden van je paard.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 08:02

bomproof heeft deels met de opleiding te maken....karakter speelt een grotere rol.
Sommige paard worden bomproof geboren en andere zijn buiten domweg niet mak te krijgen.

als je naar een paard gaat kijken neem het dan mee naar buiten en laat er groot verkeer langs heen rijden, of zoek iets op dat wapperd. Wellicht een rennend kind in de buurt noem maar op.

en zeker een paar keer gaan kijken voor je koopt

Stephanie_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 08:10

ik heb een tinker en die is alles behalve bomproof het ligt ook deels aan de opvoeding maar merendeel aan het karakter heb ik gemerkt bij mijn paard

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 08:11

Van Fjorden wordt dat ook wel eens gezegd, maar als die van mij geen zin heeft om bomproof te zijn, dan houdt het op. ;)
Het ligt er maar net aan 'hoe haar pet staat': de ene dag loopt ze zonder problemen overal langs, de andere dag vindt ze iets opeens eng of wil ze opzij gaan voor dingen die ik niet eens kan zien (spoken? :+ )!
Over het algemeen is ze overigens niet zo gauw onder de indruk van dingen waarvan je zou denken dat een paard bang zou zijn: groot verkeer, landbouwmachines en knalgele toilethuisjes bijvoorbeeld. Maar van dingen zonder een (-voor mij!) duidelijk aanwijsbare reden, kan ze soms flink zenuwachtig worden!

Verder ben ik het met manex eens: "Bomproef heeft niks met ras te maken maar alles met het goed opleiden van je paard."
Maar ik wil nog even toevoegen: de ruiter heeft in mijn ogen ook invloed hierop: met een onzekere ruiter/begeleider zal een paard minder bomproof zijn, dan met iemand die de leiding durft te nemen en zo dus het paard kan overtuigen dat iets niet eng is.

marloes1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 08:28

Bomproof heeft niets met het ras te maken... Ligt echt aan het karakter van het paard.

Ga anders gewoon eens marktplaatsen en zoek op bomproof, dan vind je vaak wel leuke paarden... Succes