Mensen met een Vlaams paard?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kingie

Berichten: 669
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Egmond aan Zee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-12 13:14

Nou ik heb zijn afstamming hoor ;)

Leo zijn naam is voluit Jay-Lee van het Vogelfort, zijn fokker is Mart Verbrugge. Hij is nu 9 jaar oud.
V: Jay L Lincoln

Afbeelding
VV: Dutch Maid conductor
MV Libby Sue Farceur

M: Cato van het vogelfort
VM: Lindee Mike
MM: Finette du marais

Leanne_Salvo
Berichten: 546
Geregistreerd: 13-08-09

Re: Mensen met een Vlaams paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 15:56

Hier ook een late reactie in verband met vakantie :D
Jay L Lincoln ken ik wel, ze zijn met die hengst ook regelmatig op de hengstenkeuring... zo te zien heeft hij zijn rug een beetje van zijn vader, kan dat?

Maar dat ze ook kunnen springen wist ik niet... Vind hij het wel leuk om te doen? En hoe is hij verder met rijden?

Kingie

Berichten: 669
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Egmond aan Zee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-12 17:51

Klopt ja hij heeft een erg lage rug, zelfs nog wat extremer dan zijn vader.
Hij vind springen erg leuk! Ik moest hem vooral in het begin er wel een beetje mee helpen(been vlak voor de sprong zodat hij omhoog gaat en niet er doorheen :') ) maar nu kan hij het al beter inschatten!
Verder is hij met rijden enorm werklustig. Het is echt ongelofelijk, hij wil echt alles voor je doen. Bijvoorbeeld dressuur zijn we nu pas echt mee bezig, maar dit pikt hij onwijs snel op. En buiten, als hij iets eng vind en er eigenlijk niet langs wilt dan hoef je het alleen maar te vragen aan hem en hij doet het gewoon voor je. Echt zo fijn.
Hij is ook erg voorwaarts, totaal geen traag paard(wat mensen vaak denken van trekpaarden..). Loopt heel vlak dus zit echt onwijs lekker in draf. Heeft ook een redelijk vlakke galop. Het grappige is dat je dat er niet af ziet als je hem ziet lopen want het lijkt alsof hij aardig wat beweging heeft, maar als je er op zit dan voel je het wel.

Leanne_Salvo
Berichten: 546
Geregistreerd: 13-08-09

Re: Mensen met een Vlaams paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 14:33

Bedankt voor je uitgebreide reactie! Wij staan op het punt zelf een Vlaams Paard aan te schaffen, dus ik wil me zo goed mogelijk inlezen, en zoveel mogelijk weten over het ras, dus mijn excuses als ik (te) veel vraag... :o
Ik had inderdaad van een andere fokker in Belgie ook al gehoord dat ze niet echt op trekpaarden lijken qua rijden en vlotheid, dat vind ik echt een positief punt, want van een paard wat je met iedere stap zo ongeveer aan moet drijven wordt je volgens mij doodmoe...
Dat vlakke lopen is niet iets wat mij opgevallen is, maar dat zal inderdaad fijn zijn met rijden!
Waar ik alleen nieuwsgierig naar ben, en ik realiseer me heel goed dat dat per paard, en niet per ras, verschillend is, zijn ze erg cool in het hoofd, of zit er ook wel pit in?

Kingie

Berichten: 669
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Egmond aan Zee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-12 23:25

Haha je kan nooit teveel vragen!
Hmm, lastige vraag. Leo is aan de ene kant heel koel in zijn hoofd, vooral ook omdat hij graag wat voor je doet, maar heeft ook wel zijn dagen dat hij wat 'drukker' is. Dan wil hij harder dan hij mag en kan hij echt sterk worden, maar het scheelt bij hem heel erg of je er zelf relaxt op zit, dan wordt hij ook vanzelf rustiger.
Ik had een keer een meisje mee die heel graag op hem wilde rijden, en toen werd hij helemaal mal.. Begon te dribbelen, kont er onder, weg willen rennen etc.. Maar goed, zij was van zichzelf ook niet erg relaxt dus waarschijnlijk lag het daaraan want bij mij, de eigenaar en andere vriendinnen heeft hij het nooit echt gehad. Wel in het begin, maar dat kwam omdat hij trauma had opgelopen bij het inrijden(niet bij ons hoor, maar hij is waarschijnlijk op zijn hoofd geslagen, heeft heel lang geduurd voordat je hem uberhaupt over zijn hals kon aaien zonder dat hij weg wilde rennen).
Verder is hij heel af en toe bang voor bijvoorbeeld grote vrachtwagens, maar dan rent hij niet weg, dan doet hij een soort dribbeltje op de plek :')
Hij trekt zich niet zoveel aan van andere paarden als die bijvoorbeeld druk zijn met rijden, dat maakt hem niet uit.
Haha lekker warrig opgeschreven, maar eigenlijk komt het er bij hem op neer dat hij aardig relaxt is, maar wel graag wil lopen :P En zo zijn dingetjes heeft, maar goed dat verschilt natuurlijk echt per paard. Ik weet trouwens ook niet of dat vlakke lopen bij het ras hoort, of alleen leo dit heeft hoor!

Een foto met mijn fjord die zo wel erg klein is :')
Afbeelding

Leanne_Salvo
Berichten: 546
Geregistreerd: 13-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 13:39

Hahaha die Fjord lijkt wel een Shetlander zo :D
Ik vind het echt geweldig dat ze zo groot zijn! Dat is ook een van de (hoofd)redenen dat ik ze zo gaaf vind...

Dat dribbeltje lijkt een beetje op een piaffe dan he? Dat is me vaker opgevallen als trekpaarden ongeduldig worden, dat ze dan gaan piafferen... Op Youtube staan nogal wat van die filmpjes, erg grappig! En dan maar zeggen dat trekpaarden geen hogere dressuur oefeningen kunnen leren.. puh :Y)

Maar ik vind het niet warrig hoor, ik vind het juist superfijn dat je zoveel vertelt, want het bevestigt het beeld wat ik al een beetje had van het Vlaamse Paard; 't zijn eigenlijk warmbloeden in een trekpaardmodel, met de positieve eigenschappen van allebei... (reclame maken voor het Vlaamse Paard?? Hoezo?? :D ;) )

Volgende week ga ik weer ergens kijken voor stalling, en over een paar weken gaan we waarschijnlijk naar Belgie om het paardje wat wij op het oog hebben in het echt te zien.. Ik ben ZO benieuwd!!

Edit: Leo heeft wel een mooi klein hoofd voor zo'n groot paard... of lijkt dat maar zo?

Kingie

Berichten: 669
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Egmond aan Zee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-12 00:34

leannerobert schreef:
Hahaha die Fjord lijkt wel een Shetlander zo :D
Ik vind het echt geweldig dat ze zo groot zijn! Dat is ook een van de (hoofd)redenen dat ik ze zo gaaf vind...

Dat dribbeltje lijkt een beetje op een piaffe dan he? Dat is me vaker opgevallen als trekpaarden ongeduldig worden, dat ze dan gaan piafferen... Op Youtube staan nogal wat van die filmpjes, erg grappig! En dan maar zeggen dat trekpaarden geen hogere dressuur oefeningen kunnen leren.. puh :Y)

Maar ik vind het niet warrig hoor, ik vind het juist superfijn dat je zoveel vertelt, want het bevestigt het beeld wat ik al een beetje had van het Vlaamse Paard; 't zijn eigenlijk warmbloeden in een trekpaardmodel, met de positieve eigenschappen van allebei... (reclame maken voor het Vlaamse Paard?? Hoezo?? :D ;) )

Volgende week ga ik weer ergens kijken voor stalling, en over een paar weken gaan we waarschijnlijk naar Belgie om het paardje wat wij op het oog hebben in het echt te zien.. Ik ben ZO benieuwd!!

Edit: Leo heeft wel een mooi klein hoofd voor zo'n groot paard... of lijkt dat maar zo?


Sorry voor de late reactie :o Was helemaal vergeten te reageren.

Haha echt he reclame maken!
Spannend zeg! Hoe ging het bij de stalling? En ben je al naar Belgie geweest?

Haha ik denk dat het zo lijkt want hij heeft echt een heel groot hoofd! Gelukkig niet heel lomp maar wel in verhouding met zijn lichaam. Laatst had ik mijn tweejarige buurjongetje mee naar de paarden en hij was gewoon even groot als leo's hoofd haha! Echt niet normaal.

Leanne_Salvo
Berichten: 546
Geregistreerd: 13-08-09

Re: Mensen met een Vlaams paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 23:08

Hoi!
Ja afgelopen zaterdag zijn we naar Belgie geweest! Het was geweldig, ze zijn zo gaaf die paarden!
We gingen voor een paardje, maar zijn hoeven zijn erg slecht. Hier heb ik een topic voor geopend: [BEH] Deze hoeven zijn er erg slecht aan toe. Komt dit nog goed?
Op pagina 3 geloof ik, staat een standfoto... Wat vind je ervan??

Trouwens, stalling is in principe gevonden...

Kingie

Berichten: 669
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Egmond aan Zee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-12 11:31

leannerobert schreef:
Hoi!
Ja afgelopen zaterdag zijn we naar Belgie geweest! Het was geweldig, ze zijn zo gaaf die paarden!
We gingen voor een paardje, maar zijn hoeven zijn erg slecht. Hier heb ik een topic voor geopend: [BEH] Deze hoeven zijn er erg slecht aan toe. Komt dit nog goed?
Op pagina 3 geloof ik, staat een standfoto... Wat vind je ervan??

Trouwens, stalling is in principe gevonden...


Wat fijn van de stalling! Heb je al een beslissing genomen?
Qua hoeven, misschien dat je er een hoefsmid naar kan laten kijken? En anders zou ik zeggen, zolang de kroonrand niet erg is aangetast kan het niet veel kwaad denk ik. Bij ons stond een paard op stal met nog veel ergere hoeven en die zijn uiteindelijk ook goed gekomen :)

Leanne_Salvo
Berichten: 546
Geregistreerd: 13-08-09

Re: Mensen met een Vlaams paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 14:31

Nee nog geen beslissing genomen... Het duurt me allemaal wel lang hoor... pfff ;)
Die hoeven zijn denk ik ook nog niet het ergste, eigenlijk durf ik het wel aan. Zojuist heb ik naar onze tussenpersoon (i.v.m. taalbarriere :o ) gebeld, en voicemail ingesproken... Ben benieuwd!

Kingie

Berichten: 669
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Egmond aan Zee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-12 15:44

Oeh wat spannend zeg! Ben benieuwd!
Heb je een foto van hem (? toch haha) helemaal? Ben wel benieuwd!
En heeft ie een naam?

Leanne_Salvo
Berichten: 546
Geregistreerd: 13-08-09

Re: Mensen met een Vlaams paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 13:38

Yes, foto's heb ik zeker... Had er 149 gemaakt toen ik ben geweest... De mooiste standfoto vond ik deze:
Afbeelding
En een echt penny-momentje (hij is zo mooi en lief....!! :D ):
Afbeelding

Hij heet trouwens Rock... :j

Kingie

Berichten: 669
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Egmond aan Zee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-12 08:21

Wat een leukerd zeg! Veel manen ook al!
Hij ziet er inderdaad echt uit als een lieverd, haha! En weet je al wat meer?

Leanne_Salvo
Berichten: 546
Geregistreerd: 13-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 14:07

Ja, helaas gaat de koop niet door. De vraagprijs was € 1000,- hoger als mijn budget... :( Vond het echt heel rot dat het niet door kan gaan, ik had er zo op gehoopt!
Maar ja, het goede nieuws is dat mijn tussenpersoon een klant heeft die nog een veulen van dit jaar, met een blijkbaar uitzonderlijk goede afstamming te koop heeft staan. Dus nu ben ik in afwachting van de foto's, en dan maar eens kijken of dat misschien wat is...

teugeltje
Berichten: 305
Geregistreerd: 22-08-10
Woonplaats: paardencity

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 00:26

leannerobert schreef:
Ja, helaas gaat de koop niet door. De vraagprijs was € 1000,- hoger als mijn budget... :( Vond het echt heel rot dat het niet door kan gaan, ik had er zo op gehoopt!
Maar ja, het goede nieuws is dat mijn tussenpersoon een klant heeft die nog een veulen van dit jaar, met een blijkbaar uitzonderlijk goede afstamming te koop heeft staan. Dus nu ben ik in afwachting van de foto's, en dan maar eens kijken of dat misschien wat is...


€1000,-euro valt toch best mee voor zo'n mooi vlaams paard?Zeker als ze niet voor het oprapen liggen...en iets wat zeldzaam nog is mag wat geld kosten :j

Manadeluca

Berichten: 1123
Geregistreerd: 15-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 09:55

Euh €1000 hoger dan haar budget. Ik vind dat toch een hele smak geld.

Gewoon jouw bod uitbrengen, wie weet laat hij nog wat weten.

teugeltje
Berichten: 305
Geregistreerd: 22-08-10
Woonplaats: paardencity

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 11:06

Manadeluca schreef:
Euh €1000 hoger dan haar budget. Ik vind dat toch een hele smak geld.

Gewoon jouw bod uitbrengen, wie weet laat hij nog wat weten.


Denk dat je de zin net misschien iets beter even door moet lezen ;)

Leanne_Salvo
Berichten: 546
Geregistreerd: 13-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 13:17

Ik heb niet voor niets een budget. Het doel is om daarónder te blijven, niet daarvanaf omhoog te gaan met de prijs... Helaas, de vraagprijs was te hoog voor mijn budget. Op mijn hoogste bod kon hij dus niet ingaan, omdat hij dan €1000,- zou moeten zakken. Dat wilde hij niet, en dat is zijn goed recht. In zijn plaats had ik dat ook niet gedaan.
En inderdaad, de zeldzaamheid wordt nogal eens gebruikt bij de verkoop. En inderdaad mag iets zeldzaams best wat meer kosten, maar €1000,- :n, dat wordt me echt te gek...

teugeltje
Berichten: 305
Geregistreerd: 22-08-10
Woonplaats: paardencity

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 12:38

leannerobert schreef:
Ik heb niet voor niets een budget. Het doel is om daarónder te blijven, niet daarvanaf omhoog te gaan met de prijs... Helaas, de vraagprijs was te hoog voor mijn budget. Op mijn hoogste bod kon hij dus niet ingaan, omdat hij dan €1000,- zou moeten zakken. Dat wilde hij niet, en dat is zijn goed recht. In zijn plaats had ik dat ook niet gedaan.
En inderdaad, de zeldzaamheid wordt nogal eens gebruikt bij de verkoop. En inderdaad mag iets zeldzaams best wat meer kosten, maar €1000,- :n, dat wordt me echt te gek...


Heb je inmiddels een leuk Vlaams veulen of Paard gevonden?
Wat is jouw max budget als ik mag vragen?

Leanne_Salvo
Berichten: 546
Geregistreerd: 13-08-09

Re: Mensen met een Vlaams paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 14:57

@Teugeltje: genoeg leuke Vlaamse Paarden te koop haha. Maar nee, nog niets zelf aangeschaft. Ik ben nog een beetje aan het rondkijken. Er is dan ook wel een eisenlijstje hoor. Maar ik heb geen haast... Natuurlijk wil ik dolgraag een eigen paard, liever gisteren als vandaag, maar haastige spoed is zelden goed, en ik wil me op mijn gemak oriëteren, en alles goed afwegen, vandaar...

teugeltje
Berichten: 305
Geregistreerd: 22-08-10
Woonplaats: paardencity

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 23:45

leannerobert schreef:
@Teugeltje: genoeg leuke Vlaamse Paarden te koop haha. Maar nee, nog niets zelf aangeschaft. Ik ben nog een beetje aan het rondkijken. Er is dan ook wel een eisenlijstje hoor. Maar ik heb geen haast... Natuurlijk wil ik dolgraag een eigen paard, liever gisteren als vandaag, maar haastige spoed is zelden goed, en ik wil me op mijn gemak oriëteren, en alles goed afwegen, vandaar...

idd genoeg leukerds te koop maar denk dat je een abonnement op de fourage handel mag nemen zoveel eten ze :(:) pakjes hooi luste wel pap van madammeke _O-
Mijn oude bels ad 2 grote balen kuil van 500kg weg per maand :j buiten andere lekkere dingen en 1baal stro per dag!
alles verbruiken ze veelvuldig en in meervoud vergeet dat niet....ook bij handelingen van wormenkuren dubbel ivm gewicht, bij ziekte dubbele dosering als veearts moet komen ;) meeste moeten in een hoefstal bekapt worden...ik was voor onze bels gemiddeld €160,-kwijt aan bekappen die man moest helemaal uit beneden limburg ofzo komen nam dan z'n hoefstal mee en benzine kosten heen en terug :P
Het zijn prachtige paarden....maar zou voor een slag kleiner gaan als ik jouw was....denken aan een haflinger :D
goedkoper in onderhoud en ook beren sterk die kan je ook net wat makkelijker in pension kwijt.

Kingie

Berichten: 669
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Egmond aan Zee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-12 07:02

Ik vind het juist wel meevallen hoeveel Leo in onderhoud kost. Ik zie geen verschil met een kwpn/fjord/fries etc.
Hij krijgt 1x dag een halve schep mueslie en een halve schep biks, meer heeft hij niet nodig.
En hij krijgt evenveel als alle andere paarden, ze moeten met zijn tween een hooibaaltje per dag delen. En daar heeft hij ook genoeg aan want hij ziet er best uit.

Bekapt wordt hij gewoon gedaan zoals ieder ander paard, was in het begin even oefenen maar nu is hij hartstikke braaf. Kost 35,- bij ons dus dat is helemaal niet veel.

En wat jammer zeg dat deze niet door ging. Maar ik snap inderdaad wel dat als het zo hoog boven je budget ligt dat je het niet doet. Wie weet wordt dat veulen wat! Dat zou wel leuk zijn.

Leanne_Salvo
Berichten: 546
Geregistreerd: 13-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 14:04

@Teugeltje: dat is informatie die ik al een heel tijdje weet. Ik zit namelijk al langer 'in de paarden'. ;) Maar bedankt voor het meedenken! En nee, het wordt géén Haflinger, maar een Vlaams Paard... :o Met mijn 1.87m pas ik echt niet meer op een Haflinger...

@Kingie: het bekappen is geen enkel probleem idd. Alleen even goed leren voetje te geven, anders kan de hoefsmid zo'n 250kg tillen :D
Maar het was idd heel jammer! Voelde me ook echt ff heel down hoor, maar inmiddels ben ik er weer bovenop haha Nog steeds in afwachting van de foto's van het veulen van dit jaar, ben zo nieuwsgierig! :):)

Edit: Trouwens, Vlamen zijn een sober ras, dus Kingie, ik denk dat jij eerder gelijk hebt als Teugeltje wat voeding betreft...

teugeltje
Berichten: 305
Geregistreerd: 22-08-10
Woonplaats: paardencity

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 14:32

leannerobert schreef:
@Teugeltje: dat is informatie die ik al een heel tijdje weet. Ik zit namelijk al langer 'in de paarden'. ;) Maar bedankt voor het meedenken! En nee, het wordt géén Haflinger, maar een Vlaams Paard... :o Met mijn 1.87m pas ik echt niet meer op een Haflinger...

@Kingie: het bekappen is geen enkel probleem idd. Alleen even goed leren voetje te geven, anders kan de hoefsmid zo'n 250kg tillen :D
Maar het was idd heel jammer! Voelde me ook echt ff heel down hoor, maar inmiddels ben ik er weer bovenop haha Nog steeds in afwachting van de foto's van het veulen van dit jaar, ben zo nieuwsgierig! :):)

Edit: Trouwens, Vlamen zijn een sober ras, dus Kingie, ik denk dat jij eerder gelijk hebt als Teugeltje wat voeding betreft...

ik heb 8 jaar een belg trekpaard gehad van stokmaat 1.75 die ad als een olifant :9
Ik had zo m'n vaste adresjes waar ik kratten groente, appels,wortels,brood,pakken kuil haalde :=
Kreeg vaak opmerkingen"zooow jij heb zeker veel honger :(:)
Fijn om te horen dat vlamen letterlijk en figuurlijk een sober ras is dus... "had er zelf nog geen ervaring met het ras"
Dacht dus dat verbruik het zelfde was als een belg ;)
Kan me begrijpen als je zelf aan de lange kant bent dat een haflinger uitgesloten is....je lijkt op de foto nl niet zo groot" dat zou vast komen omdat het veulen al" behoorlijk aan de maat was :?

Manadeluca

Berichten: 1123
Geregistreerd: 15-07-05

Re: Mensen met een Vlaams paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 19:57

Ik had een grote maat tinker, die at ook heel wat weg, maar het ene paard is het andere niet. Nadat ik een nieuw thuis voor mijn tinker had gevonden, schrok ik me wel, dat het baaltje nog niet opgegeten was.