Vraagprijs onrealistisch?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ChelseaAyLee

Vraagprijs onrealistisch?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-11 23:51

Hallo allemaal, ik heb sinds een tijdje een nieuw projectje, dat best lekker gaat. Ik wil dat paard graag overnemen van de eigenaar zodat ik daadwerkelijk iets op kan bouwen. Ben vandaag bij de eigenaar geweest en we zijn er helaas niet uitgekomen. Ik vind het aankoopbedrag dat zij vraagt zeer onrealistisch, vooral in deze tijd. Vroeg mij af wat jullie ervan vinden.
Zal eerst wat info geven over het paard: Het gaat om een 11 jarige merrie, onbeleerd, kan echt niets, kan zelfs niet fatsoenlijk een voetje geven. Bovendien heeft zij losse achterbenen op de koop toe. Zij is jarenlang een fokmerrie geweest, dus ze geeft wel leuke gezonde veulens. Het is een langgelijnd paard met een lange rug en hoog op de benen. Ze is ong 1.70 hoog. Het is wel een werkwillig paard, ik ben er nu een maand mee bezig en maak grote vorderingen. Maar toch valt niet te voorspellen hoe zij het bv in de sport gaat doen. Klinisch keuren is voorlopig ook nog niet mogelijk, kan ondertussen de voet optillen, maar langer dan 5 sec kan ik hem nog niet vasthouden. Haar vader is Dillenburg, die is afgekeurd op zijn 11- jarige nakomelingen. Moeders vader is Nabuur. een springafstamming dus.
Volledige afstamming is hier:
http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=236532

Voor deze merrie wordt 1750,- euro gevraagd, terwijl ik dus al een maand met het dier bezig ben om uiteindelijk te beleren.

Wat vinden jullie van deze prijs?

friesiszwart

Re: Vraagprijs onrealistisch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 07:53

Als het een gezond paard is vind ik het niet veel geld.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 08:03

je hebt als voordeel dat je het paard al kent en dus ongeveer weet waar je aan begint. ;)
Dus een soort van proefperiode heb je al gehad.
Je weet dat je er een veulen uit kan halen en zo iets achter de hand kan hebben voor later......
Wat wil je er uiteindelijk mee gaan doen?
En past dit dier dan in je plaatje?

Voor een gezond paard vind ik het niet te veel hoor.
Je kan voor meer een paard met een manco kopen ;)
Maar als je het toch te veel vind dan moet je het gewoon niet doen :)

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 08:28

€ 900,- was realistischer geweest. Maar zo'n beestje krijg je waarschijnlijk niet meer op niveau, te oud.

joelledsr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 08:30

Ik ben met je eens dat het veel geld is voor een paard dat niets kan en nooit iets heeft gedaan. Als het papier nou buitengewoon was... maar dat is het ook niet.
Wat je nu kunt doen is het paard even laten, zij zullen nu andere kopers hopen te vinden en met die prijs niet gaan vinden. Dan kun je nog eens gaan en aankaarten dat het stalgeld wel oploopt ondertussen en ze er dus steeds minder voor krijgen als het ware.

succes!

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 08:33

Hmm... Ik had een vraagprijvan 7000 verwacht, dat is pas onrealistisch :P
Kijk, de eigenaar nu weet wel wat ze doorfokt he? Als ze goede veulens geeft, vind ik het wel realistisch.
Het paard kent niks, maar heeft zich blijkbaar wel al bewezen in het fokken.

Lastig...
De vraagrpijs vind ik nog wel mee vallen.
Als het paard in jou plaatje past (voor de volle 100%) dan is er over de prijs wel te handelen toch?
Maar ik vind het wel realistisch. Zoals ik het zo lees, is ze wel gezond.

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 08:34

Ik vind dat ze de prijs aan zou moeten passen aan het werk wat jij er al in gestopt hebt, Jij hebt er door je werk al voor gezorgd dat ze meer waard zou kunnen zijn..Weet niet of jij er zelf voor betaald bent..
Op zich is het niet zo een hoog bedrag maar zou toch wat eraf zien te halen,al is het maar voor je eigen werk en uren die je gemaakt hebt..

ChelseaAyLee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-11 09:56

Ik kan van de veulens niets terugvinden, ook niet op horse-telex, dus of er echt goede veulens af zijn gekomen, tja geen idee. Ik zou ermee gaan springen, maar ik voor hetzelfde geld kan ik een jonger paard kopen en met een schone lei beginnen. En ik weet dat de eigenaar er zelf veel minder voor heeft betaald...

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 10:06

viv77 schreef:
Ik vind dat ze de prijs aan zou moeten passen aan het werk wat jij er al in gestopt hebt, Jij hebt er door je werk al voor gezorgd dat ze meer waard zou kunnen zijn....

Hebben de eigenaren gevraagd dan of TS dat wil doen?? Als dat niet het geval is, zou ik dat ook niet doen.
Zou niet de VP naar beneden halen, omdat de koper besluit een maand uit eigen overweging met mijn paard aan de gang te gaan.

Wordt het paard uberhaupt actief te koop aangeboden, of is TS er zo gek op dat ze uit zichzelf gevraagd heeft??

Of de prijs realistisch is is afhankelijk van je doel met het paard, hoewel ik moet zeggen dat ik de prijs voor een gezonde merrie niet abnormaal vind. Ik had naar aanleiding van je verhaal gedacht dat ze er een paar duizend euro voor zouden vragen.

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 10:08

Dus je hebt alleen maar gehoord dat ze fokmerrie is geweest? De nakomelingen staan dus niet bij de huidige eigenaar. Het feit dat ze geen voetjes kan geven kan ook een andere oorzaak hebben waardoor dit paard dus niet geschikt is om op te rijden. Weet je zeker dat je dit wel wilt. Waarschijnlijk denkt de eigenaar voor jou 10 andere. Ik zou er persoonlijk niet aan beginnen. Op zich is het geen onrealistische vraagprijs alleen ik zou het er niet voor betalen.

ChelseaAyLee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-11 23:50

Ik heb een nakomeling gezien bij de eigenaar, dat is een leuk paard, maar heeft verder ook niets gepresteerd of zo. Vind het raar dat horse-telex geen nakomelingen vind, bestaat er nog een andere site waar ik kan zoeken?
Hoe het mijn projectje is geworden is een lang verhaal, dat ik hier niet helemaal ga vertellen. Laten we het er maar op houden dat ik uit medelijden met het paard ben begonnen. Uiteindelijk klikt het best wel, en wil ik graag echt iets op gaan bouwen met het paard. Ook hou ik erg veel van springen, en met mijn eigen paardjes kan dat niet.
Moet wel zeggen dat de leverwaardes van het paard een tijdje geleden niet goed waren en zij hiervoor een reinigingskuur gehad heeft, maar ze verbrandt nog steeds behoorlijk op haar neus en ooglid.
Het voetjesprobleem is waarschijnlijk gewoon een probleem ontstaan door verkeerd omgaan met haar. Ook komt het doordat zij haar eigen lichaam niet goed kent en in paniek raakt omdat ze niet snapt hoe ze op 3 voeten moet balanceren. Het paard heeft verder wel een verleden, zeg maar.
Ook heeft zij een flink gat in haar been gehad, daardoor ben ik met haar begonnen eigenlijk, met wat spierbeschadiging dat doordat ik het met honingzalf en sudocreme ingesmeerd heb aardig goed is genezen.
Wel is de ene knie dus nog wat dikker dan de andere. Zij is absoluut niet kreupel.
Dit alles bij elkaar maakt dat ik de vraagprijs eigenlijk behoorlijk aan de hoge kant vind. Voor hetzelfde geld koop je een leuke onbeleerde 3-jarige waar je zo mee aan de slag kunt.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 23:57

1500 euro is toch wel een mooie prijs

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 00:01

Wat heb je zelf in je hoofd?
Ik ben er mee eens dat de merrie niet erg veel waard is maar goed..

gitje65

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 00:06

Gewoon een tegenbod uitbrengen en dat voor jezelf ook echt als grens stellen en vast verder kijken naar een ander paardje. Misschien word je wel smoorverliefd op een ander paardje; nu heb je je alleen gefocussed op deze merrie.

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 00:07

Als het paard een KWPN papier heeft en je bent lid van het KWPN kan je een nakomelingen overzicht opvragen bij het stamboek.

Je geeft aan dat je graag wil springen en als ik je verhaal zo lees denk ik niet dat ze daar geschikt voor is, ik zou haar fokmerrie laten. De prijs is echt niet gek voor een 11 jarige fokmerrie.

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 00:11

Je kan ook het desbetreffende stamboek een mailtje sturen voor een nakomelingen overzicht, heb je meestal erg snel binnen!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 00:20

Ligt eraan hoe je het bekijkt.

Voor een 11 jarige fokmerrie die goed gezond is, mooi aan de maat, qua exterieur goed (apart?), nette springmanieren en leuk papier (niet apart, wel leuk) is de prijs niet onrealistisch.
Maar voor een 11 jarig springpaard wat nog helemaal niets kent is het veel.

Maar wat ik niet snap is dat je zegt dat ze nog helemaal niets kent, je bent al een maand bezig en ze maakt grote vorderingen?
Kende ze voor die maand nog niets of nu nog steeds niet? Heeft ze een lastig karakter dat je na een maand nog geen voeten kunt optillen?

ChelseaAyLee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-11 00:21

Ik weet niet of ze er geschikt voor is, ik koop haar idd niet voor de fok, maar voor het rijden en eventueel springen. Ik heb het "o zo onhandelbare paard" ondertussen zadelmak en heb er ook al een keer opgezeten. Dit gaat allemaal prima. Het is een werkwillig en leergierig dier.
Ik heb me niet gefocussed op deze merrie, maar ben meer uit medelijden mee begonnen. En omdat ik het wel zonde vind, er zitten leuke gangen op en het is verder echt een lief dier. Ze kwam toevallig op mijn pad. Ik heb een talent om zielige, moeilijke secu onhandelbare dieren aan te trekken. En ben er ook goed in er weer wat van te maken.
En een lastig karakter, tja, ze heeft wat meegemaakt in haar leven en ze is behoorlijk dominant.
Toen ik begon sloeg ze met haar achterbenen als je bij de achterkant kwam en borstelen kon je ook wel vergeten. Nu gaat dat inmiddels wel goed, maar voeten optillen is nog steeds een probleem. Achter geeft ze, maar wil ze direct weer neerzetten. Ben nu wel zover dat ik de voorbenen 5 sec kan vasthouden, maar het duurt waarschijnlijk nog even voor er fatsoenlijk een hoefsmid bij kan komen. Voordat ik met haar begon kreeg ze een flinke tranquilizer en probeerde ze vervolgens nog de hoefsmid het licht uit de ogen te slaan. Ik weet zeker dat dit gewoon paniek is geweest, zoals gezegd, ze is niet goed in contact met haar lichaam en is bang haar balans te verliezen. En naar mijn idee is het niet altijd op de juiste manier gedaan.
Ik vind zelf 1000-1250 euro goed betaald voor deze merrie.
En dat is volgens mij nog steeds meer dan de huidige eigenaar ervoor gegeven heeft.
Het paard heeft trouwens nog nooit gesprongen, dus weet niet eens of zij dat wel kan en leuk vind. Er zit wel springbloed in. Hiervoor heeft het paard eigenlijk weinig gedaan.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 08:06

dan ga je toch gewoon onderhandelen?
je vraagt het hier op bokt terwijl je allang een richtlijn in gedachten had.
ga er wat mee doen met de eigenaar van het paard zou ik zeggen!!
Wie weet hoe het loopt toch?
Gooi het op de nog wat dikke knie en de leverwaardes......ze zou een leverbot kunnen hebben wellicht.
Dat is goed te behandelen maar is vervelend als je er niks aan doet.

ga gewoon lekker in gesprek......

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 08:17

als dit een merrie is die makkelijk veulend en goed is voor haar veulens, snel drachtig is en een makkelijke dracht heeft en vervolgens nog redelijk goede papieren heeft waar je makkelijk andere hengsten kan mixen. Tja, dan in de ogen van de fokkerswereld vind ik dit totaal geen onredelijk bedrag. Niet bij elk paard is de waarde bepaald door hoe goed ze onder het zadel zijn. Ik ken de bloedlijn niet, maar het kan heel goed dat dit een bloedlijn is die erg goed is voor verbetering. Het werk dat jij erin hebt gestopt mag je niet meerekenen. Dan zouden verzorgers die paarden al jaren verzorgen die paarden ook onder de marktwaarde aangeboden moeten krijgen als deze verkocht worden. Ik kan het heel goed van jouw kant zien, maar ook van zijn kant. En er zit een verschil tussen marktwaarde en individuele waarde.
Misschien moet je idd een met deze man rond tafel gaan zitten en kijken of jullie het eens kunnen worden.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 13:24

Heb je je wel bedacht dat alles wat jij er nu mee doet haar meer waard maakt?
Krijg je betaald? Zo niet, dan zou ik eerst eens even rustig aan doen en met de man onderhandelen; óf hij betaald je, óf je krijgt 'korting' op het paard

Heb je hem al een bod gedaan? Of heb je hem alleen naar de vraagprijs gevraagd?
Je kunt altijd een bod doen en dat onderbouwen, vaak kom je daar wel een stuk mee.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 13:25

Ik vind het voor een fokmerrie geen vreemde prijs eigenlijk.

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 13:33

Maar als ze haar voeten niet goed geeft, hoe is ze dan ooit bekapt? Ik bedoel onze merens ruin gaf ook niet echt goed zijn voeten en die zijn hoeven waren redelijk verwaarloosd. Elke 2 à 3 weken moeten ze nu gedaan worden. En hij is 5.

En jij bent haar nu aan het beleren? Mmm dan zou ik proberen te overleggen dat hij wat van de prijs af doet. Jij steekt er namelijk nu je tijd in.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 21:22

Hier hebben we taxatietopics voor, waar je een paard ter taxatie aan kunt bieden met toestemming van de eigenaar.
Daarom hier ook een slotje.