De Tarpan Pony

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

QualityHorse

De Tarpan Pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-11 17:41

Een tijdje terug liep er ergens een discussie over de Tarpan (Equus caballus), een oud ras dat in 1887 officieel uitstierf. Doordat er veel verschillende dingen beweerd werden, ben ik internet een beetje gaan afspeuren en heb ik de volgende basis-opzet gemaakt.

De Tarpan (Equus ferus ferus) was een wild paard dat in oostelijk Europa voorkwam. In dit ras onderscheidde men 3 groepen.

- De bostarpan (Equus ferus sylvaticus) leefde van de Rijn tot in het oosten van Polen.
- De steppetarpan (Equus ferus ferus) kwam in Zuid-Rusland voor.
- De enige nog levende ondersoort is het przewalskipaard, Equus ferus przewalskii.

Rond de 18e eeuw werd de Tarpan voor het eerst werkelijk bestudeerd. Op dat moment waren er echter nog maar weinig pure Tarpans, omdat veel van de originele Tarpans gekruist waren met gedomesticeerde Tarpans of zelfs met andere rassen.

Het is bekend dat de Tarpan tot in de 18de eeuw in de grote oude bossen en moerassen van Bialowieza in Polen voorkwam. Sommige van deze wilde tarpans werden in 1770 gevangen en ondergebracht in een privé-dierentuin vlakbij Bilgorai, Polen.

- De originele, wilde Tarpan wordt ook wel Equus Ferus genoemd.
- De gedomesticeerde Tarpan wordt ook wel Equus Ferus Caballus genoemd.

De laatste wilde Tarpan was een merrie die in 1879 in Askania Nova (tegenwoordig Oekraïne) stierf. Ze viel in een ravijn tijdens een poging om haar te vangen. De laatstbeschreven Tarpan stierf in 1887 in gevangenschap in de dierentuin van München, Duitsland.

De laatste tarpan met pure Tarpangenen wordt als uitgestorven beschouwd, maar veel van de paarden in Centraal- en Oost-Europa bezaten nog Tarpangenen. Zo ook de Bilgoraj Konik. Dit paard werd gebruikt om de Tarpan terug te fokken.

De originele Tarpan was bruin tot muisvaal met een aalstreep. De pony's hadden donkerbruine tot zwarte manen en hadden een schofthoogte rond de 1.30. De Tarpan werd in de winter lichter van kleur, maar behield zijn donkere staart en manen.

Na het sterven van de laatste Tarpan werden er 2 manieren bedacht en uitgevoerd, om de Tarpans terug te fokken.

Manier 1:
1) Bilgoraj konikpaarden, IJslanders, Zweedse Gotlandpony's bevatten nog Tarpangenen.
2) Merries van de bovenstaande rassen werden gekruist met Przewalskihengsten, in de hoop de Tarpan terug te fokken.
3) Na een tijd kwamen er veulens die werkelijk op de originele Tarpan leken.
4) Deze veulens werden Heckpaarden genoemd.

Manier 2:
1) De Poolse overheid vorderde alle Bilgoraj Koniks die Tarpan-kenmerken vertoonden.
2) 1 gevorderde hengst & 1 gevorderde merrie werden zelfs wit in de winter, maar behielden hun donkere manen, zoals de originele Tarpan dat ook deed.
3) Uit dit type Koniks werden veulens gefokt.
4) Deze veulens worden 'Moderne Tarpan' of gewoon 'Konik' genoemd.

Afbeelding
Voorbeeld van een originele Tarpan

Afbeelding
Voorbeeld van een moderne Tarpan
Laatst bijgewerkt door QualityHorse op 26-04-11 18:17, in het totaal 1 keer bewerkt

QualityHorse

Re: De Tarpan Pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-11 17:49

Uiteraard zijn verbeteringen welkom, ook ik kan fouten maken ;)

xPluisjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 01:14

Intressant.
Dus de konik is de "Moderne Tarpan" ?
Jammer dat de bovenste in zwart-wit is. Anders had je ze beter kunnen vergelijken.
Denk alleen dat het vrijwel onmogelijk is een uitgestorven ras weer terug te krijgen. Wel zonde, als je het mij vraagt.

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 12:38

Ik weet niet of je de wiki hebt gebruikt, maar daar staat oom nog info in. Het artikel is: tarpan

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 17:06

nu heb ik een konik die uit polen komt op haar stamboekpapier staat ook de tarpan vermeld (als code oerpaard), maar iemand uit polen zelf van de konik vereniging vertelde dat ze een half wild paard daar ook tarpan noemen maar dat van afstamming niet hoeft te zijn! -O-