Pony voor de kinderen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sumiry

Pony voor de kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-11 16:05

Niet gelijk allemaal gaan stijgeren (voor het geval dat)!

Voorlopig nog niet aan de orde, maar als wij verhuisd zijn, en alles weer op de rit hebben gaat het zeker gebeuren dat er naast een pony voor mijzelf ook een pony voor de kids bij zal komen, al is het maar omdat ik een pony niet alleen wil houden.

Nu alleen aan het verzinnen welk ras daar het meest geschikt voor zou zijn...

Ik heb uit het verleden ervaring met een Dartmoor, dit lijkt mij een leuke kinderpony, niet te groot, niet te klein, en heel veelzijdig in gebruik.
Daar ik de pony's 24/7 buiten zal gaan houden, met een stal achter de hand voor nood, moet het daar wel geschikt voor zijn, maar denk niet dat daar het probleem zal liggen.

Een shetlander ben je snel uitgegroeid denk ik, dus die sla ik liever over...

Mijn oudste zal tegen die tijd een jaar of 8 zijn, de middelste 5 jaar en de jongste 2, dus die telt nog niet mee (hahaha)

Het is ook de bedoeling dat wij met de pony aangespannen gaan rijden (recreatief).

Voor mijzelf en mijn man zal de keuze op een Haffie of een Fjord gaan vallen.

Wat vinden jullie?

kyara1989

Re: Pony voor de kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 15:09

Ik zou inderdaad gaan voor een Dartmoor.
Erg lief en ook sterk kunnen ze nog wel lang op rijden zijn ook erg veelzijdig! Kunnen tegen de kou ja een goed ras zou ik zeggen!

cooper4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 15:11

eerlijkgezegd zou ik niet gaan voor een haf of fjord aangezien deze nogal sterk zijn

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 15:13

Dartmoor is echt iediaal in u situatie.

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 15:13

janajacobs schreef:
eerlijkgezegd zou ik niet gaan voor een haf of fjord aangezien deze nogal sterk zijn

Ik denk dat ze als volwassene sterk genoeg is ;)

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 15:21

Waarom zou iedereen gaan stijgeren? Als je overweegt om 2 pony's te nemen, neem ik aan dat je daar heel goed over hebt nagedacht.. tijd.. geld en alles hebt.
Niets mis mee dan toch? Super leuk!!! Voor een shet zou ik inderdaad minder snel gaan, omdat ze daar snel uitgroeien. Misschien 1 of 2 slagen groter? En dan een doorgewinterde brave kinderpony?
Hoeft wat mij betreft geen bepaald ras dan. Hangt af van de pony.
Succes!

Rosa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 15:23

Welsh A Pony's vind ik zelf echt super voor kinderen, maar mijn eigen ervaring is dat er vaak wel echt pit/temperament in zit. Waar Shetlanders stronteigenwijs kunnen zijn, zijn Welshjes vaak wel braaf, maar wat zenuwachtig (persoonlijke ervaring). Sommige kindjes kunnen hier ontzettend goed mee omgaan, en dan wordt er met de Welsh A vaak ook leuk gescoord op wedstrijdjes. Het zijn wel echt soepele beestjes met goede bewegingen. Als ik er niet te groot voor zou zijn, zou ik echt absoluut een Welsh A nemen (maar ach ik wil zo veel rassen :+).

Dartmoors zijn volgens mij wel vrij kalme pony's. Lijkt me inderdaad zeker geschikt! Rustig, fijn temperament. Zelf vind ik Exmoors ook heel leuk, hier groei je minder snel uit dan Dartmoors. Ze zijn wat steviger van bouw. Tieners en kleine/smalle volwassenen kunnen er ook nog op rijden! Met een beetje geluk groei je er niet uit, als je blijft hangen op 1,65/1,70 m. :) Ik geloof alleen wel dat Exmoors net een wat sterkere wil hebben dan Dartmoors. En daarnaast moet je een Ex echt uit de UK halen, als je een goed doorgereden pony wil hebben... Maar Dartmoor lijkt me absoluut heel leuk voor jullie!

Misschien komt er nog wel een heel leuk kruinsinkje op jullie pad, dat helemaal geweldig is. :) Kan natuurlijk ook! Een Welsh Pony zul je wel weer makkelijker aan kunnen komen dan een Dartmoor, daar zijn er meer van. De Welsh Pony zou je kunnen overwegen als je kinderen al wat meer ervaring hebben en steviger in hun schoenen staan.

sumiry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-11 15:43

Fijn dat jullie er hezelfde over denken, dan zit op het juiste spoor.

Elleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 17:21

Ik zou inderdaad ook voor de Dartmoor gaan!

Groetjes Ellen

_xLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 23:29

Ik zou indd voor Dartmoor gaan of een kleine New Forest.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 16:45

Zelf heb ik een vuilnisbakken welsh gekregen toen ik 10 was. De pony was wel pittig, maar goudeerlijk en betrouwbaar. Ik heb veel van haar geleerd en ik ga haar nu aangespannen leren. Met kinderen is zij trouwens wel rustiger dan ze bij mij is. Ik zou me niet vastpinnen op een ras, maar gewoon zoeken op een goede kinderpony. Karakter is namelijk een stuk belangrijker. Fjorden en Haffies daar zeggen ze van dat ze te sterk zijn voor kinderen. Maar bij mijn buurmeisje (renwabl) wordt les gegeven op een fjord en een braver beest ben ik nog niet tegen gekomen.

sumiry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-12 20:37

Een Exmoor ga ik even googlen, ken ik eigenlijk niet.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 12:02

Al eens gedacht aan een quarter of paint, ze hebben een cool en rustig karakter, zijn heel veelzijdig en door hun bouw zijn ze geschikt voor kinderen en volwassenen.
Als je wil kennismaken met deze rassen kan je eens naar een western wedstrijd gaan kijken.
Voor de kalender van de quarters : Nederlandse Quarter Horse Associatie = www.nqha.nl en van de paints : www.dutchpainthorseclub.com.

Ook veel info op de websites van de Amerikaanse stamboeken : www.aqha.com en www.apha.com.

Nordsvensk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 14:02

Ik zou inderdaad ook voor een Dartmoor gaan.

sumiry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-12 16:32

Ik lees nog steeds mee hoor....

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 16:34

New Forest!

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 16:38

Een kleine new-forest pony kan ook ontzettend geschikt zijn. Kunnen vaak leuk springen, lekker dressuur lopen, misstaan niet voor de kar, en zijn over het algemeen ook lekker koel in het koppie. Ik heb zelf op mijn achtste op een new forest pony leren rijden (d-maat) en dit was echt een fijne leerpony, ben na een jaartje overgestapt naar een c-pony welsh, en die zijn echt een stuk pittiger, maar zijn ook erg leuk voor de wedstrijdsport. :)

maresie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 16:40

Ik denk dat het niet zoveel uit maakt wat voor ras maar meer het karakter van de pony,ik heb zelf een haflinger met een rustig karakter en niet sterk
ik raad je wel aan om niet een te jonge pony te kopen

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 16:41

Appaloosa de meest mens vriendelijke pony's die er bestaan.Ze staan er ook om bekend als mens vriendelijkste pony.
Heb een paar keer een hengst gehad waarvan 1 een Appaloosa was,zo'n groot verschil.Beestje leek niet eens een hengst.De andere 2 hengsten waren een Shetlander en een kruising Welsh.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 16:50

Ik heb een Dartmoor voor onze dochter. Vandaag is ze 9 geworden. Het is een pony die zich moeiteloos aanpast aan het vermogen van de ruiter. Bij onze oudste van nu 9 was ie altijd heel erg lief en braaf. Stilstaan als ze er dreigde af te vallen, maar nu ze wat beter kan rijden, kijkt ie nog wel eens wat het lijden kan en gaat ie nog wel eens links als ze denkt dat ze rechts zullen gaan en een bokje gooit ie er ook nog wel eens door... Als ze er af valt, gaat ie er altijd heel kalm bij staan wachten tot ze er weer foeterend op geklommen is. Michelle van nu 6, wil ook ponyrijden en is recent begonnen. Zij wordt weer heel voorzichtig rondgedragen en Bas van net 5 mag zelfs op zijn rug gaan staan! Onze Prince heeft het bokt magazine al gehaald en de Paard en sport. :j Sabrina rijdt mee met bixie onderling en wint regelmatig een leuk prijsje.
Mijn bezwaar tegen welshes is het zenuwachtige. Bij twijfel taait een beginnend ruitertje af. Dát was voor ons de reden om te kiezen voor een Dartmoortje. Onze oudste is nogal een bedachtzaam meisje, die graag de controle behoudt. Die moet niet te snel worden geconfronteerd met de zenuwen van een dier. Met Prince hebben we het wel getroffen.

Ik heb ook heel brave welshes gezien. Ze gooien vaak wat hoger op dan een Dartmoor. De gangen zijn ook wat vlakker en voor een beginnertje beter uit te zitten. Maar als je een heel brave welsh treft, zou ik die inmiddels ook overwegen. Mijn voorkeur gaat echter uit naar een Dartmoor. Die hebben toch minder de drang om bij schrikacties te vluchten. Als zo'n dier in de natuur vlucht, kan ie in een moeras terecht komen en dan gaat ie dood. Natuurlijke selectie heeft er dus voor gezorgd, dat zo'n pony niet zo maar vertrekt. :P

Daarbij heb ik dan een WPN en een Andalusiër. Mijn dochter van 9 is recent begonnen met de Andalusiër. Een heel slim paard, die moeiteloos doet wat ze vraagt. Schaapmak. Hij is een 1.53 groot. Hij is het paard wat ik altijd al wilde hebben. Dus ook een zeer geschikt ras!
Voor Fjordjes heb ik een zwak, maar ik heb er weinig verstand van. Die ik heb gekend in mijn leven waren allemaal erg koelbloedig.

Zelf heb ik vroeger een Forest-arabier gehad. Ook een heel fijne pony!

Dromen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 16:54

Ik zou ook zeer zeker niet voor een shetlander gaan.
Over Dartmoors kan ik niets zeggen.
Een Welsh zou ook kunnen, maar het ligt ook aan het karakter van de kinderen.
Sowieso geen jong ding nemen, en natuurlijk eentje met een rustig karakter.

Over de Welsh, er zit ergens ver weg Arabier in en ze kunnen er dus wel eens flink vandoor gaan.
Het is een gevoelig beestje. Maar je kan er ook mee mennen.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 16:59

Een haflinger kan ook goed, ideaal om op te rijden voor jezelf en de kinderen en aangespannen ook fijne paarden.
Mijn haf loopt kinderlessen mee en daar durf ik een kind op naar buiten te sturen. Zelf rij ik endurance met hem.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 17:04

Idd niet vastpinnen op het ras, maar vooral kijken naar karakter.
Onze dochter kreeg haar Welsh A toen ze 3 was, dochter dus :D , pony is pittig, maar wel betrouwbaar.
Inmiddels is ze 7 en doet ook voltige op d'r, staat ze in de winter voor de slee, rijden ze Bixie en doet bijna alles zelf, als we naar de les gaan maakt ze alles klaar en zet haar pony zelf in de trailer :j <3 .
Pony was voorheen niet gereden onder het zadel, had wel eens een kindje aan de hand wat op gestapt, maar dat was het dan ook, pony had wel marathons gelopen.
Inmiddels is er nog een Welsh in een groter maatje (c-pony) bij gekomen.
Zelf men ik met beide pony's.

Pony's die al aangespannen zijn, bevallen ons erg goed met kinderen.
Deze pony's zijn veelal in handen geweest van uitsluitend volwassen, veelal goed opgevoed en ook al het e.e.a. gewend.

tieka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 18:43

De Ijslander is misschien ook wel een optie!
Ze zijn betrouwbaar, houden van knuffelen, en hij kan een hoop gewicht dragen!
haha en ze hebben een lekkere dikke vacht, dus kunnen de kids lekker poetsen enzo:p

guppy23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 18:49

Ik zal voor een klassieke fjord of haf gaan. Zijn meestal wel wat langzaam maar doen over het meestal geen vlieg kwaad! De braafste ponys bij mij op de manege zijn fjirden en haflingers en daar rijden de meeste kinderen hun eerste lessen op