Waarom hebben mensen zo de pest aan shetlanders?!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Chezshir77

Waarom hebben mensen zo de pest aan shetlanders?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-11 13:23

Vandaag zette ik mijn shet en de andere shetjes buiten. Komt er een vrouwtje aan wat vraagt waarom ik ze nu al buiten zet. Tja, ik was er en waarom niet. Maar dan geeft ze dus aan, dat haar jonge paard niet tegen de shetlanders kan of zoiets, en ze er door de shetlanders vanaf is gevallen. De shets staan momenteel in het weiland naast de bak. Tja, zeg ik, als ik ze smiddag buiten zet, dan zetten andere mensen mijn pony weer op stal, omdat hij vlakbij de bak gaan staan kijken en dan worden die paarden weer onrustig van. Het is altijd wat weet je wel. Nou ja, ze begreep het wel, maar het vuur spoot uit haar ogen. Ze gaf aan dat ze een pesthekel had aan shetlanders en dat ze ze het liefst gelijk dood neer ziet vallen ?!
Nou sorry hoor, maar come on! Ben je een paardenliefhebbern, of alleen een ruiter vraag ik me dan af.
Ik zei dus; nou ik niet, ben dol op ze, en ik denk over geen enkel paard zo.
Ik begrijp dus echt niet waarom mensen zo de pest hebben aan shetlanders hoor.... Ja, ze zijn zo klein dat ze makkelijk ontsnappen, je ze kunnen irritant zijn, maar dan nog.

leentje1975

Re: Waarom hebben mensen zo de pest aan shetlanders?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 13:35

Tja ik ben gek op shetlanders, heb er zelf drie. Maar ik merk ook wel dat als ik aan het mennen ben er aardig wat grote paarden zijn die toch echt wel een stapje opzij doen. Misschien een kwestie van wennen aan elkaar? Maar dood neer zien vallen, nee hoor! Dat zeer zeker niet.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 13:37

grote paarden zijn vaak erg onder de indruk van die kleine frummels ens kunnen er inderdaad nogal raar op reageren :)

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 13:40

Die van mij reageerd er ook wat schrikkerig op. Het is dan aan mij als ruiter om daar mee om te gaan, dat ligt niet aan die paardjes natuurlijk! Lekkere makkelijke redenering. Ik vind ze wel leuk, en mijn paard heeft er maar aan te wennen. Maar blijkbaar denkt niet iedereen er zo over. banketstaaf dat die vrouw zo tegen je tekeer is gegaan.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 13:42

het zal meer een geval van slechte controle over hun eigen paard zijn, denk ik.
er zijn veel paarden die reageren op shetties, en dan is het aan de ruiter om te zeggen: kom op, niks aan de hand, we gaan verder met waar we mee bezig waren.
maar veel mensen krijgen dat niet voor elkaar, en dan heeft de shet het gedaan!!!

jammer hoor!!

maar zo reageren er ook een hoop mensen op honden op stal.
je kan ook gewoon leren rijden en zorgen dat je je paard in het gareel kan houden!

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-11 13:54

Ja zo dacht ik dus ook; hoe kan het nou aan de pony;'s in de wei lopen dat jij op je plaat gaat? Volgens mij heb jij dan je paard niet onder controle..... Maar dan nog he, waarom nou een bepaald ras gewoon doodwensen omdat ze te min voor je zijn. Vind dat echt nergens over gaan. Gelukkig reageert niet iedereen zo achterlijk, maar ik merk wel vaak dat mensen heel minderwaardig denken over ze, terwijl ze groter zijn als een hond! En daar kijken ze dan niet zo tegenaan. Vreemde snuiters heb je er toch bij onder de paardenmensen. Ik heb bijvoorbeeld helemaal niks met tinkers en andere grootvoetigen;-) Maar dan zou ik nooit zo over ze denken. Het blijven gewoon dieren, met elk een eigen karakter. En mij gaat het vooral om hoe lief een paard is.
ik was vandaag mijn kleine rakker aan het longeren en dan ben ik ZO trots op hem dat hij nu al, terwijl ik hem nog maar zo kort heb, al voor me galloppeert zonder al te veel moeite van mijn kant. Dat is voor een shet niet altijd even gemakkelijk. Nee, ik vind het jammer dat het respect voor alle maatjes bij sommige ontbreekt. Dat soort mensen zien paarden echt als een gebruiksartikel om hun sport te beoefenen volgens mij, net als een tennisser een tennisracket.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 13:55

Al mijn paarden reageerden raar op shetjes of kleine pony's. En meestal luisteren ze voor geen meter en zijn het niet echte kindvriendelijke pony's. Er zijn maar weinig shetjes die ECHT braaf zijn en goed te rijden door een klein kind. Ze zijn ook loei sterk :)

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 16:40

Mijn vorige paard was ook bang voor shetters. Daar moest hij maar mee om leren gaan, geen flauwekul :D

Superas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 20:11

mijn overleden verzorg pony was een shetlander, het was een prachtige shetlander (vond ik zelf)
ik ging elke dag naar haar toe, opeens wou mijn vriendin niet meer mee. Ze zei dat ze het stom vond dat ze niet op pino kon rijden, want pino ging bij haar bokken.
en nog een andere vriendin wou ook niet meer. Dus ging ik maar aleen..
een van mijn vriendinnen op school die ergens anders woont dan ik, wilt haar verzorgshetjes ook niet meer.
ze heeft een verzorghaflinger en daar kan zge oprijden, en nu laat ze haar verzorgshetlanders in de steek.
Kom op zeg! dat is toch gemeen lijkt net alsof iedereen shetlanders haat (mijn friends dan)
als het kon had ik ze verzorgt!!!

yashilha

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 23:46

Zonnetje81 schreef:
Al mijn paarden reageerden raar op shetjes of kleine pony's. En meestal luisteren ze voor geen meter en zijn het niet echte kindvriendelijke pony's. Er zijn maar weinig shetjes die ECHT braaf zijn en goed te rijden door een klein kind. Ze zijn ook loei sterk :)

Nou hier ben ik het dus totaal NIET mee eens!!
Mijn kids hebben erg veel plezier van onze shet en van de vorige ook(helaas overleden)
Heb ik zeker toevallig twee super brave getroffen,geloof het zelf!!

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 23:48

yashilha schreef:
Zonnetje81 schreef:

Nou hier ben ik het dus totaal NIET mee eens!!
Mijn kids hebben erg veel plezier van onze shet en van de vorige ook(helaas overleden)
Heb ik zeker toevallig twee super brave getroffen,geloof het zelf!!

Beetje minder aanvallen reageren kan ook yashilha.
Ik ga ook met Zonnetje mee. De MEESTEN, dus over het algemeen, zijn shetjes eigenwijs (karakter he),en bijv lichtrijden leer je er ook moeilijk ook.

Ik heb ook een shet gehad, vind ze erg leuk, heb nu een minipaardje. :j vind ze allebij erg leuk. :j
Die van mij kijkt ook op naar kleineponys / shetjes. :j die vind het gewoon leuk!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 23:51

ach haat en liefde liggen hier dicht bijelkaar..als ik m braaf hier op de poetsplaatszie staan terwijl mn kleine dochtertje m poetst en vlecht en hij met engelengeduld <3 alles ondergaat [ondertussen volgestopt wordt met snoepje] of ik zie m weer s onder het hek van de wei uitwringen _-:( of hangend met vvorbenen uit de paddock[achterkant er nog in..] tja... :')

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 23:56

Tsja, ik erger me ook vaak aan de Shetters op stal hoor := Dendert dr weer eentje dwars overal doorheen :+ Nou is mijn poown er niet erg van onder de indruk (mja, das ook een Welsh A-tje dus scheelt niet bijster veel hihi) maar als ik met verzorgpaard loop (panisch en paniekerig, moet nog een hoop leren) ben ik niet blij met een crossende Shet :D
Tsja, mijn soort pony is t niet... En t zijn gewoon eigenwijze uitbrekers.. Maar kan ze wel waarderen :j
Denk dat een hoop mensen ze idd niet zien als een echt ''paard'', omdat t van die eigenwijze pluizenbollen zijn vaak. Snap dat ook niet. En tsja, dat je paard er van schrikt? Nja, heb je weer iets om aan te werken denk ik dan maar.

Overigens denk ik dat t idd niet de beste kinderpony's zijn, tenzij ze goed opgevoed zijn. Vaak mogen Shetjes een hoop want ach, ze zijn zo klein en schattig... Tsja, combineer dat met een toch al sterk karakter en je krijgt een draakje :D Maar een netjes opgevoede Shet kan ongetwijfeld een ontzettend fijne kinderpony zijn hoor :j

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 00:00

knollentuin schreef:
ach haat en liefde liggen hier dicht bijelkaar..als ik m braaf hier op de poetsplaatszie staan terwijl mn kleine dochtertje m poetst en vlecht en hij met engelengeduld <3 alles ondergaat [ondertussen volgestopt wordt met snoepje] of ik zie m weer s onder het hek van de wei uitwringen _-:( of hangend met vvorbenen uit de paddock[achterkant er nog in..] tja... :')

:') Ken ik er nog een hier, áltijd in de andere wei staan dan waar de paarden staan, loopt zo door het draad heen, trekt alles kapot. Endan heb ik nog een minipaard. met shetstreken :+
maar ach, die leuke hoofdjes maken het wel weer goed!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 00:01

wij noemen m snertje of shi tlander.. :+

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 00:02

:+

Die mensen moeten eens wat beter naar zichzelf gaan kijken, het is zo makkelijk alles af te schuiven op andere dieren/mensen..

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 00:03

Ik heb zelf een kruising shet met amha en ben helemaal gek op hem. Hij is altijd braaf en gemoedelijk zal nooit bijten of trappen.
Maar daarintegen hebben we ook een shetlander hengstje staan wat als gezelschap dient. Hij mag dan in de paddock naast die van ons staan maar het is niet bepaald prettig meer voeren oid. Hij steigert, trapt en hapt gericht naar je. Dit is dus iets wat je vaak ziet, gezelschaps pony`s hoeven niet opgevoed te worden. Ik denk dat ook daar de slechte ervaring van mensen vaak vandaan komt. Ik heb jammer genoeg al veel nare shetlanders gezien die nooit geen opvoeding hadden gehad.

Charlotte44

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 00:05

Ja ik vraag het me ook af!
Iemand reed wel eens met mijn shetten in de bak nu mag het niet meer omdat anders de paarden in de bak op hol slaan!

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 00:06

ZusJacobs schreef:
:+

Die mensen moeten eens wat beter naar zichzelf gaan kijken, het is zo makkelijk alles af te schuiven op andere dieren/mensen..

Idd :')
Ik ken ook zo iemand die zeurt altijd dat ik niet mag gaan losspringen bij haar in de bak tegelijk want haar paard is bang voor mijn pony... (de sokken zullen 't m doen).
Heb vriendelijk gezegd dat ze d'r maar aan moet wennen en dat dat onzin is. :+

stalbluemoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 00:16

hoi.

ik heb ook 2 shetjes en een amha.
Bij ons rijd een kindje van 4 op de ene terwijl de ander een kind nodig heeft wat ouder is.
de amha loopt hier lekker rond als een hondje.
De paarden die er verder nog bij lopen zijn dikke maatjes met de shetters
hier geen problemen, het zijn schatjes die we niet willen en kunnen missen.
Mijn kinderen zijn inmiddels te groot voor de shetjes maar ik moet echt niet beginnen over verkopen.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 00:20

:D Mijn KWPN-er vindt shetjes ook raar. Vooral als ze niet fatsoenlijk hinniken... Ze moet ze niet. Discriminerend paard; het is niet anders. Shetjes die zie verstoppen in een schuilstal en ineens hun koppie om de hoek steken als ik voorbij kom draven vind ik ook niet zo grappig; hang ik weer met paard en al ergens in het struikgewas....

ReadTheRulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 00:21

het is toch juist het karakter van een paard of pony dat je aantrekt en niet het ras? toevallig hebben shetlander vaak sterke karakters _/-\o_ of het kindergeschikte pony's zijn weet ik niet. dat zal wel per pony verschillend zijn, maar ook van ietwat vervelende pony's kun je leren, en ze hoeven echt niet alle kwaaltjes van die soms o zo lieve kids te ondergaan.......

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 00:22

Ik snap het ook hoor. Heb er zelf 5 lopen, prachtige beestjes, maar soms zijn ze écht net ezels en ze zijn veel te slim, op de momente dat het hun uitkomt, haha. Maar stuk voor stuk, hou ik van ze allemaal hoor <3

Meeste paarden moeten Shetlanders inderdaad niet, want als een shetlander mept, mept hij vaak tegen de onderkant van het paard, en dat is erg pijnlijk.

ReadTheRulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 00:26

Joscaa schreef:
Meeste paarden moeten Shetlanders inderdaad niet, want als een shetlander mept, mept hij vaak tegen de onderkant van het paard, en dat is erg pijnlijk.

dat hoor ik idd van wel meer, dat ze eigenlijk niet altijd goed gezelschap voor een paard zijn, iv.m het (mogelijke) schoppen tegen de onderbenen.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 00:28

Inderdaad. Mijn paard moest er ook niks van hebben, maar toen ik haar met een enorm lieve Shet los zetten, waren ze beste vriendjes. Maar die pony sloeg ook niet verder, eerst stond ze blazend met de staart in de lucht tegen over ze.

Nu moet ik zeggen dat ik de paarden wel begrijp hoor. Wij hebben een arabiertje op stal die we soms met 1 van de mini's los zetten, maar dat is een vrij dominante mini, en dan zijn ze gewoon lief aan het snuffelen en kroelen, en ineens begint ze er heel kort op los te meppen & komt dan weer knuffelen :')