vragen ivm eventuele aankoop jaarling

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Noiske

vragen ivm eventuele aankoop jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-11 11:59

Hallo,
ik heb een jaarling op het oog en zit met een paar vragen waarmee bokt me misschien kan helpen.
- de ruin is nu 1,5j en meet 1,45 m, het is een kruising tussen een goedgekeurde connemara-ponyhengst van 1,45 en een merrie (paard van onbekend ras) van 1,55 m. Welke groei mag ik nog verwachten? (in ideale omstandigheden)
- waarop kun je letten qua exterieur bij een jaarling?

Uiteraard gaat er iemand met veel verstand van zaken mee wanneer ik hem ga bezichtigen.

friesiszwart

Re: vragen ivm eventuele aankoop jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 14:02

Qua hoogte is daar helaas niets over te zeggen, hij zal heus nog wel enkele centimeters groeien.

Ik heb alleen friese paarden en een nu vierjarige van 1.66 mtr was met 2,5 jaar 1,58 mtr
en een driejarige was in het voorjaar 1.54 mtr en nu 1.60 mtr.

Indien je een paard wilt met een minimale hoogte dan moet je het paard kopen die die hoogte al heeft om teleurstelling te voorkomen. Of een paard nemen waarbij beide ouderdieren de hoogte hebben maar dan nog kun je een paard kopen wat kleiner kan blijven.

Een jaarling moet je aanspreken en de beweging moet goed zijn. Jaarlingen zullen vaak overbouwd zijn.

Salka

Re: vragen ivm eventuele aankoop jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 18:43

Heb je zelf voldoende ervaring om het karakter en de bouw van het dier in te schatten/heeft de persoon die je meeneemt dat?
Een goede klik en een karakter dat bij je past is in mijn ogen ontzettend van belang als je een jong dier koopt. Met andere woorden: koop er een die wat meegaand is :) en niet degene die er het mooist uitziet maar er een flinke kop op heeft zitten als je niet al te ervaren bent.