Wat is de juiste leeftijd om een trekpaard in te rijden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Roos90

Wat is de juiste leeftijd om een trekpaard in te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-11 16:34

Wat is de juiste leeftijd om een trekpaard in te rijden onder t zadel? En hoe kan ik dat het beste stap voor stap aanpakken.

Die van ons is nu bijna 2 en van de week is er voor het eerst mee getraind om een half uurtje aangespannen te lopen voor een band. Om er langzaam aan te wennen. Verdere inspanningen heeft hij nog niet daar is hij te jong voor. Maar ik vraag me af wanneer de tijd rijp genoeg is om verdere stappen te ondernemen?
Ik zou hier graag advies over willen krijgen of tips. Alvast bedankt :)

amsterdam_30

Re: Wat is de juiste leeftijd om een trekpaard in te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 16:38

Denk zoals ieder paard? Min 3 jaar en dan heeeel licht beginnen en liefst dan weer de wei in paar maanden om daarna rustig echt te beginnen?
Vind 2 jaar wel heeeeeul jong om al iets te doen wat jij beschrijft!

packer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 16:48

Laat je vooral niet verleiden om te vroeg met hem te beginnen, ondanks hun grote lijven, blijven ze tussen hun oren heel lang jong.
Mijn 7 jarige percheron heeft nu een half jaar vrij, vooral omdat ik merkte dat hij niet klaar was om echt gereden te worden, nu speelt hij 24/7 op de wei met soortgenoten,
en hij geniet er mateloos van.
Af en toe pak ik hem eruit, doe geen ingewikkelde dingen met hem, hij kan zn aandacht er momenteel niet goed bijhouden.

Lichamelijk zijn ze al vroeg heel wat mans, maar doe aub rustig aan, wil je er op latere leeftijd een evenwichtig paard aan hebben.
Ik ga het voorjaar weer met hem beginnen, met name grondwerk.

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 16:54

Een paard, ongeacht het ras, is pas met zes jaar volledig uitgegroeid. Het laatste wat sluit qua groei is de ruggengraat. Vind 2 jaar ook wel heel erg jong om er al mee te beginnen, ook al is het licht sleepwerk.
Natuurlijk kun je wel een heleboel doen in de komende jaren, zoals verkeersmak maken etc.etc.

Roos90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-11 17:31

Bedankt voor de reacties en informatie! Ik wil het allerbeste voor hem en hem niet forceren.

Lutjehorsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 12:42

Ik heb juist gelezen in een trekpaard boek, dat je juist niet te vroeg moet beginnen, omdat trekpaard die op vroege leeftijd bereden etc. worden, eerder artrose ontwikkelen dan, paarden die op latere leeftijd beleerd worden.
Wij hebben zelf een 6 jarige trekpaardmerrie en wij beginnen dit jaar pas met beleren. Ik heb er nu al een paar keer zonder zadel opgezeten. Wat een koele beesten zijn dat. Ik ben er helemaal verliefd op hahaha

Angelke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 20:02

Heyla,
Super nog een trekpaardenfan:-)
Ik heb er ook eentje ze is wel 7 jaar nu en heb haar bijna een jaartje.
Vrienden van mij zijn het gewend van trekpaarden op te leren.
Ze beginnen op 18 maanden om het paard te laten wennen aan het tuig.
Enkel het tuig wordt aangedaan geen gewicht erachter omdat dat nog veel te jong is.
Vanaf 3 jaar hangen zij er pas een band, slee achter eens ze 4 zijn is de sulky aan de beurt en dan pas de koets. Nadien worden ze ook zadelmak gemaakt dit rond de leeftijd van 4 jaar omdat ze dan beter onwikkeld zijn en de rug zeker sterk genoeg is.
Hopelijk heb je er wat aan :-)