Omdat ik mijn shet aan mijn vriendin heb gegeven heb ik dus een nieuw paardje nodig voor bij mijn veulen. Nu was ik een heel leuk hengste veulentje tegen gekomen. Een prachtig muisgrijs koninks paardje. Nu wou ik weten of iemand ervaring heeft met dit ras? Ik weet er eigenlijk zo goed als niets over. Zijn ze fijn om mee te rijden. Hoe zijn ze in de omgang....
En ik wou ook vragen tot hoe lang je een hengste veulen tussen merrie's ongeveer kunt laten lopen. En vanaf wanneer casteren.
mvg
Anoniem
Geplaatst: 16-12-10 18:47
ik ken een konik(zonder n ) en die is heel makkelijk in de omgang. we zijn nu bezig met inrijden en hij heeft nog nooit gebokt, of iets. die is makkelijker dan de meeste paarden.
Koniks worden over het algemeen gehouden in begrazingsprojecten en daar zit een groot verschil. Is het er 1 uit een begrazingsproject zeg ik: Niet voor beginners Is het er 1 uit een merrie die in particulier bezit is zeg ik: je kan het proberen.
Er is niets "speciaals" aan een konik, het probleem zit het er in dat ze veel als begrazer worden gebruikt en geen mensen gewend zijn, die konik paarden vanaf de begrazingsgeboeden zou ik dan ook niet willen aanraden. Juist omdat de kudde erg heftig reageerd op mensen nemen ook de jonkies dit over. Dit kan op latere leeftijd voor gevaarlijke situaties zorgen. Maar konik paarden die gewoon gewend zijn aan mensen zijn net als andere veulens, niet meer of minder. Het enige waar je op moet letten is dat ze wel iets sensibeler zijn en je wel duidelijk de leiding met nemen. Maar ik kon weinig verschil merken tussen mijn fjord en de groep mens gerichte konik paarden die bij hem op de wei heeft gestaan(die konik paarden waren van dag 1 af aan mensen gewend, ook die waren particulier gefokt) Een aantal werden ook gewoon gebruikt als rijpony, ging super goed!