Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Sharmila schreef:Met fjordjes heb ik alleen ervaring met mijn eigen fjord, een verzorgfjord van vroeger en een die nu bij ons op stal staat. Ik vind dat ja daar heel veel verschillen in hebt. Ik heb ze van onhandelbaar en debiel, tot sloom en suf meegemaakt. Dus het ligt echt aan het paard. Met de haflinger hetzelfde verhaal trouwens.
fjordnina schreef:Sharmila schreef:Met fjordjes heb ik alleen ervaring met mijn eigen fjord, een verzorgfjord van vroeger en een die nu bij ons op stal staat. Ik vind dat ja daar heel veel verschillen in hebt. Ik heb ze van onhandelbaar en debiel, tot sloom en suf meegemaakt. Dus het ligt echt aan het paard. Met de haflinger hetzelfde verhaal trouwens.
Toch even iets rechtzetten hoor. De fjorden die, zoals jij ze noemt onhandelbaar en debiel zijn hebben vaak geen opvoeding genoten of genieten dat op dat moment nog steeds niet. En inderdaad, als ze dat niet krijgen dan zijn ze slim en krachtig genoeg om op ieder moment hun eigen weg te gaan. Ligt niet helemaal aan het ras, al zitten er ook wel moeilijke exemplaren tussen.
De slome fjorden ben ik eigenlijk alleen nog maar op maneges tegen gekomen. Niet omdat ze dat uit zichzelf zijn, maar omdat ze gewoon afgestompt zijn door de vele rondjes. Geef ze een maand aan een particulier die veel afwisseling bied en zo'n manege krijgt een heel ander paard terug. Om heel eerlijk te zijn heb ik bij een particulier nog nooit een echt slome fjord meegemaakt en ik heb er inmiddels echt de nodige gezien. Er zitten overigens wel hele brave bij, maar dat is m.i. iets anders dan sloom.
haffiess schreef:hoi
ik zou zelf een haflinger nemen!
omdat ze dressuur kunnen, springen, buiten ritten, mennen, longeren en ook nog SGW kunnen. je kan ze ook met de kleiste kinderen weg sturen, want ze zijn altijd betrouwbaar!
het belangrijkste is dat het paard en het ras bij jouw past!