Welk ras?

Moderators: RianneH, Neonlight, Ymor, balance, Melissa0304

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

DemL

Welk ras?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-10 12:12

Hallo allemaal,

Ik ben recent verhuisd en heb nu de ruimte en mogelijkheid om een pony/paard aan te schaffen. Ik heb nog niet veel rijervaring met paarden. Wel al aardig wat grondwerk gedaan dmv clickertraining en nu rijlessen aan het nemen. Wil ook graag gaan mennen. Dus volgorde voor nu is grondwerk/vrijheidsdressuur, mennen, rijden.

De buren hebben ook paarden en het paard/pony zal aangrenzend aan hun paardenwei staan. 's-zomers kan hij ook op de grote wei (echt groot...) met de pensionpaarden van de buren. Zelf weeg ik nu tegen de 90kg, tegen de tijd dat ik op een eigen paard/pony ga rijden hoop ik op 80kg te zitten. Lengte 180cm

Maar wat zal ik doen... Zal ik, met blik op de toekomst, gelijk voor een paard gaan waar ik op kan rijden of zal ik eerst voor een kleine pony gaan die ik kan mennen en waar ik mee kan trainen?

En welk ras zal ik kiezen. Welk ras is lekker intelligent ivm de clickertraining, kan goed voor de kar en aardig wat trekken (2 volwassenen op harde ondergrond), en als ik er zelf op zou rijden: lekker fors en rustig.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Ik heb al een veel gezocht op het forum en een hoop geleerd, maar hoop dat jullie je ook over mijn specifieke vraag willen buigen.

Alvast bedankt!

Roossssa

Re: Welk ras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 12:16

Nou ik heb zelf 2 hafjes, 1 kwpn en 1 shet en mijn ervaring is dat mijn kwpn'er bijvoorbeeld sneller nerveus is als de hafjes en mn shetje. Hij is 1,77 hoog dus kan aardig wat gewicht houden en ik doe met allemaal ook VD/clickertraining en hij pikt alles super op. De shetlander is heel rustig en zwaar intelligent. Natuurlijk kan een shetlander voor de kar maar weet niet of ze super geschikt zou zijn om 2 volwassenen te trekken. Dan mijn 2 hafjes. Wat ik dan ook voor jou doeleinde zou aanraden. Zijn bere sterk, heerlijk 'cool' in de kop, schrikt amper en mijne zijn beide super intelligent. Jambette kende 1 daarvan in 5minuten. Dus mijn uiteindelijke keus voor jou doeleinde zou zijn een haflinger. Lekker rustig, intelligent en kan enorm wat aan gewicht hebben!

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 07:49

Al eens aan een quarter of paint gedacht ?
Met hun rustige, coole karakter en geblokte, stevige bouw passen ze perfect binnen jouw doelstellingen.
Als je met hen wil kennismaken gaan dan eens kijken op www.aqha.com = quarter stamboek of www.apha.com en www.dutchpainthorseclub.com = paint stamboek.
Wil je met de paarden zelf kennismaken gaan dan eens naar een wedstrijd kijken, georganiseerd door de Nederlandse afdelingen van de stamboeken of ga eens langst bij een western stal in jou buurt.

DemL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-09-10 08:16

Bedankt voor jullie antwoorden. Hier in de buurt staat een haflinger te koop die ik ook al aardig ken omdat ik er regelmatig langs loop. Maar nooit bij stilgestaan dat dat een optie zou zijn.

Paint vind ik geweldige paarden. Waanzinnig echt met de diverse bonte patronen en helemaal als ze echt een complete witte snuit hebben en lichte ogen. Maar helaas zie ik geen Paint die binnen mijn budget zou vallen. Wel diverse kruisingen, zoals een kruising Paint/Haflinger. Ook wel grappig.

Maar als ik alleen zou kijken op uiterlijk dan zou ik uitkomen op een bont paard met blauwe ogen ;-)

Roossssa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 09:50

DemL heb je al enige actie ondernomen? Had je mn vorige pb gelezen :) ?

Morgalyen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 10:01

Een fries natuurlijk :D
Rustig, stevig, betrouwbaar en slim, zowel voor de kar als onder het zadel!

melle_odet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 13:52

ik zou voor een koudbloedje of barok ras gaan, met de punten die je opnoemd.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 15:44

DemL schreef:
B
Paint vind ik geweldige paarden. Waanzinnig echt met de diverse bonte patronen en helemaal als ze echt een complete witte snuit hebben en lichte ogen. Maar helaas zie ik geen Paint die binnen mijn budget zou vallen. Wel diverse kruisingen, zoals een kruising Paint/Haflinger. Ook wel grappig.

Maar als ik alleen zou kijken op uiterlijk dan zou ik uitkomen op een bont paard met blauwe ogen ;-)

Een paint die niet getraind is als wedstrijdpaard is niet duurder dan een ander paard, voor wedstrijd klare paarden betaal je natuurlijk meer.

Toen we drie jaar geleden gingen uitkijken voor een quarter of paint keken we naar afstamming, bouw en karakter en zijn uitgekomen bij een ........ paint met blauwe ogen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 15:49

Ik zou iig een paard nemen met een korte rug en stevige bouw, dan kunnen ze wat meer gewicht aan. Geen fries dus :) Die korte stevige paardjes kunnen ook goed wat trekken.
Als je een bonte zoekt kun je ook kijken naar een noriker bv, of een grote tinker. Karakter is echt per paard verschillend. De meeste koudbloeden zijn lang niet zo braaf en rustig als sommige mensen denken :Y)

❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 15:57

Ik ben verantwoordelijk voor wat ik zeg, maar niet voor wat jij begrijpt.
*Mijn paardenopvang youtube kanaal* *Mijn youtube kanaal voor Vincent* * [PP] [VOLG] Nieuwe rescue * Diverse Lusitanos aangeboden.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 16:00

Misschien is het wel interessant voor jou om naar Groninger paarden te gaan kijken. Echte grote vriendelijke reuzen, vaak fijn te rijden en zeer goed voor de kar. Stevig solide beenwerk dus ook in staat gewicht te dragen. Meestal een stokmaat rond 1.65.

SOG, SOG, SOGgerdeSOG. O:-)

-11 kg *\o/*

DemL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-09-10 16:21

Krijg wel een beetje het idee dat iedereen z'n eigen favoriet voorstelt :-) Waarom is die jij voorstelt nu beter dan de anderen die hier genoemd worden?

@Roo_19: Nee, nog geen echte actie ondernomen. Heb ook geen haast.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 16:30

Nou bij de Garrano bv help je mee een zeldzaam, met uitsterven bedreigd ras te behouden en bij ander Portugezen heb je op z'n minst iets aparts! Daarbij zijn ze buitengewoon intelligent, daar staan de Lusitanos ook om bekend, en de Garrano stond aan de wieg van de Andalusiër en Lusitano, daar hebben ze het van ;) Ze hebben ook vaak apart heffende gangen, zeker de Garrano, die ook nog eens kan tölten en telgangen! Terwijl ze goed te betalen zijn, in tegensteling tot andere gangenpaarden.
Paarden van Portugese rassen zijn daarbij gewoonlijk buitengewoon koel in het hoofd en makkelijk in de omgang.
Nadeel (want ik ben wel eerlijk) is dat er natuurlijk wel transportkosten overheen komen die toch wel snel rond de 1000 euro liggen.

*Mijn paardenopvang youtube kanaal* *Mijn youtube kanaal voor Vincent* * [PP] [VOLG] Nieuwe rescue * Diverse Lusitanos aangeboden.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 18:11

DemL schreef:
Krijg wel een beetje het idee dat iedereen z'n eigen favoriet voorstelt :-) Waarom is die jij voorstelt nu beter dan de anderen die hier genoemd worden?

Het is logisch dat een aantal mensen hun eigen favoriet voorstellen, zij hebben goede ervaringen met dat bepaald ras.
Ik heb niet gezegd dat een paint of quarter beter is dan een ander ras, ik heb gezegd dat je er ook eens moet aan denken. Het zijn twee stamboeken waar, buiten de western wereld, geen aandacht voor is maar die wel in jouw doelstellingen passen.
Quarters en paint stammen af van de paarden die eeuwen lang en nu nog, gebruikt werden bij het vee drijven in de VS. Een cowboy die 24/24 uur en 7/7 dagen op een paard zat moest blindelings kunnen vertrouwen op zijn paarden en dieren met een moeilijk karakter eindigde dan ook als biefstuk en stoofvlees. Zo krijg je paarden met een ingefokt rustig en cool karakter en een stevige, geblokte bouw.
Binnen andere rassen die ook lang gebruikt werden en worden om mee te werken zal je dezelfde evolutie hebben.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 19:58

DemL schreef:

@Roo_19: Nee, nog geen echte actie ondernomen. Heb ook geen haast.

Dan zou ik AV moeten opperen := Nee Groningers zijn juist vaak erg bomproof en willen graag voor je werken! Ze hebben meestal een meegaand karakter, en worden zelfs vaak gebruikt als equitherapiepaarden.

SOG, SOG, SOGgerdeSOG. O:-)

-11 kg *\o/*

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 20:00

Mijn favo ras is trouwens de Akhal Teké en die heb ik dus niet voorgesteld omdat het niet in je wensenlijstje past. Ik heb dus reëel gekeken naar wat past maar daarbij wel rassen genomen die ik idd goed ken. Dat is ook het meest logische, dan kun je de betrouwbaarste info geven.
Algemene dingen kun je wel in een rassengids en op internet vinden....

Dus het lijkt misschien alsof we onze favo rassen voorstellen, maar dat is dus niet(altijd) zo. We denken echt mee :D

DemL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-10 08:57

Ok. Duidelijk!
Ik heb toch besloten om nog even door te sparen totdat ik daadwerkelijk tot aanschaf over ga.

Maar ondertussen zag ik van de week een koets van aardig formaat langsrijden met 2 (ik denk) Hackneys ervoor. Nu kan ik daar natuurlijk niet zelf op rijden, maar wat nou als ik me alleen zou richten op grondwerk (met clickertraining) en mennen? Welke pony's zijn dan het meest geschikt?

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 10:17

Ik zou als ik jou was dan eerst uitzoeken wat je wilt. In hoeverre is rijden belangrijk voor je gezien je laatste topic.

als je twijfeld, rijden, grondwerk (etc) of rijden zou ik op zoek gaan naar een paard waar je dat allemaal mee zou kunnen doen. Dan hoef je niet te kiezen maar is het en en en.
Leuk voor de afwisseling voor zowel jou als het paard.

Qua ras zou ik gaan voor een fries, ivm het eerlijke karakter, harde paarden en hun veelzijdigheid. Qua type heb je friezen in verschillende type en hoogte.

je kunt de richting van de wind niet veranderen, wel de stand van je zeilen. ga je mee op buitenrit of ruitervakantie? http://www.fanerberveld.webnode.nl

Fanuilos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 15:19

Hallo :) I also would pick a Friesian. I have one, and these are the most friendly horses I've ever met. And they are great carriage-horses :)

All is not gold that glitters :)

eline1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 17:30

wat je ook nog kan denken zijn freibergers, zo rond de 1.55. worden gebruikt voor mennen, rijden enz. waar je voor deze paardjes even naar kan kijken is http://www.freiberger-emmental.ch. of www.freiberger.nl
zijn ook gewoon in nederland te vinden hoor! succes met je keuze!

Happiness is not a goal, its a way of life

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 12:12

8nnemiek schreef:
Ik zou iig een paard nemen met een korte rug en stevige bouw, dan kunnen ze wat meer gewicht aan. Geen fries dus :) Die korte stevige paardjes kunnen ook goed wat trekken.
Als je een bonte zoekt kun je ook kijken naar een noriker bv, of een grote tinker. Karakter is echt per paard verschillend. De meeste koudbloeden zijn lang niet zo braaf en rustig als sommige mensen denken :Y)

Geen fries nemen als je wil mennen???? Nou die mop kende ik nog niet. Lijken mij nou echte Rij en Koetspaarden.

Gelderse, Groninger en Friese paarden zouden denk ik voor TS prima kunnen. Er zijn ook Friezen die korter in de rug zijn. 80 kilo vind ik bij 180 een heel net gewicht dus dat kan prima.
Boven genoemde ras/types zijn zeer geschikt voor de(recreatie) mensport. En je kan er ook nog allerlei andere dingen mee doen.
Clickertraining kan volgens mij met ieder paardenras/type dus dat moet ook geen probleem zijn.

Gelderse Paarden en Groninger Paarden staan bekend om hun geweldige karakter, veelzijdigheid en goede fijne bewegingen.
Voorbeeldjes van het Gelderse Type vindt je in mijn profiel TS

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 12:25

Het lijkt me verstandig als je er eentje kiest die bij je lengte past, qua schofthoogte. Verder niet te licht gebouwd. Neem een wat ouder paard, die al veel heeft geleerd. Ras is in principe niet belangrijk. Aan een paard met een braaf karakter heb je het meeste. En niet over één nacht ijs gaan, al ziet hij er nog zo lief uit. En erg belangrijk; keuren laten.

Hope Springs Eternal

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie