Haflinger en Fjord in de dressuur?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

haflinger of fjord in de dressuur?

Haflinger
38 (19%)
Fjord
20 (10%)
Allebei even
122 (62%)
Niet!
14 (7%)

Totaal aantal stemmen: 194


Daihyo

Berichten: 88065
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Haflinger en Fjord in de dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 07:55

Een koudbloed op meer druk rijden :')
Grappig. De KWPN'ers die ik heb gereden kon ik op meer druk rijden dan mijn haf.
Die pakt juist gruwelijk vast als ik ook maar iets vasthoudt. Met als resultaat 500 kilo in mijn handen en een touwtrekwedstrijd.
Toch bijzonder dat er zulke vooroordelen bestaan.

Ik rij mijn haf ook gewoon over de rug, niks in de krul trekken. Dat gaat niet eens met die speknek :+
Wel is het bij warmbloeden makkelijker om ze los te laten in de kaak. Simpelweg omdat ze daar meer ruimte hebben dan de gemiddelde koudbloed. Maar ook koudbloeden kunnen dit gewoon. En verder kun je alles trainen. Alleen zul je, zeker bij de ouderwetsere types, eerder tegen problemen aanlopen in bijvoorbeeld de verruimingen of buigingen. Ze zijn gedrongener gebouwd, minder ruimte vanuit de schouder en vaak een wat kortere pas. Maar ook dat kun je trainen. Je zal misschien geen 8 scoren, maar een 6 moet zeker kunnen. Korte wendingen (voltes 8-10 meter bijvoorbeeld) zullen weer makkelijker gaan.

Cavalry
Berichten: 48
Geregistreerd: 08-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 18:15

Kan prima. B, L1 enz. Maar voor het hogere werk wel aanleuning wat ze allebei harstikke leuk kunnen. Ben zelf verzot op haffie's die hoog in de dressuur lopen.

mimeslosydy
Berichten: 2600
Geregistreerd: 18-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 20:38

tja ik vind het gewoon niet mooi staan...
en bijna alle (eigenlijk alle) haflingers/tinkers/fjorden of ander soort koudbloed die ik op wedstrijd zie lopen zijn echt van die veel te dikke (tientonners) met kop in de lucht of juist kin op de borst uitelkaar gevallen gevalletjes.
en bovenal vind ik het ras zelf ook helemaal niet mooi.(ik zou er niet mee gezien willen worden)
dus nee, ik vind ze niet mooi in de dresuur.

wil ik er wel even bij zeggen dat dit geen aanval is op mensen die dit wel doen, als jullie plezier hebben met jullie fjord/haflinger is dat heel mooi.(daar gaat het uiteindelijk om!)
en ik zie ook nog mooie sportieve prestaties in de onderschriften staan, hartstikke goed!! :D

valt me trouwens op dat 99% van de mensen die erg enthousiast zijn over koudbloeden op wedstrijd zelf ook met een koudbloed wedstrijd rijden. :)

_Aurora_

Berichten: 3396
Geregistreerd: 18-02-10
Woonplaats: Vlaardingen

Re: Haflinger en Fjord in de dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 20:47

Ik denk dat die 99% komt omdat die mensen vooral in dit topic gaan kijken ;)

Wat ik wel opvallend vind is dat veel mensen met een KWNPer je wel raar aankijken met een haf of fjord en er soms minachtend over kunnen doen, terwijl ik dat andersom nooit heb, al loopt de kwpner totaal uit elkaar gevallen.

Ikk denk dat het van de dikke koudbloeden die met de kop in de lucht lopen wel mee zal vallen als je meer richting het L niveau zal gaan, daar komt het niet meer voor en zie je ze toch wel mooi lopen.

mimeslosydy
Berichten: 2600
Geregistreerd: 18-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 20:56

Danitsja88 schreef:
Ik denk dat die 99% komt omdat die mensen vooral in dit topic gaan kijken ;)

Wat ik wel opvallend vind is dat veel mensen met een KWNPer je wel raar aankijken met een haf of fjord en er soms minachtend over kunnen doen, terwijl ik dat andersom nooit heb, al loopt de kwpner totaal uit elkaar gevallen.

Ikk denk dat het van de dikke koudbloeden die met de kop in de lucht lopen wel mee zal vallen als je meer richting het L niveau zal gaan, daar komt het niet meer voor en zie je ze toch wel mooi lopen.


nou ik wel hoor hier op bokt vooral.
op wedstrijd durven ze dat niet misschien omdat ze dan in de 'minderheid' zijn.
maar eigenlijk zie ik niet vaak een fjord in de L of hoger lopen (uberhaupt zie ik weinig fjorden lopen op wedstrijd) omdat ze simpelweg de punten niet krijgen.
ja afentoe in de L1 maar dan houd het ook wel op.(in mijn regio dan, kan verschillen natuurlijk)

_Aurora_

Berichten: 3396
Geregistreerd: 18-02-10
Woonplaats: Vlaardingen

Re: Haflinger en Fjord in de dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 20:58

Het zal inderdaad niet de meerderheid zijn, maar de meeste die je ziet lopen zijn dan naar mijn mening toch wel mooi omdat je toch niet voor niets in de hogere klasse bent gekomen. Wij hebben op stal ook een haflinger in het Z, een fjord in de L2 en een andere fjord in de L.

mimeslosydy
Berichten: 2600
Geregistreerd: 18-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 21:01

Danitsja88 schreef:
Het zal inderdaad niet de meerderheid zijn, maar de meeste die je ziet lopen zijn dan naar mijn mening toch wel mooi omdat je toch niet voor niets in de hogere klasse bent gekomen. Wij hebben op stal ook een haflinger in het Z, een fjord in de L2 en een andere fjord in de L.


ik ken wel een mooie haflinger hier in de buurt, mooi slank en echt wel een pittig beestje :j
maar ik moet toch eerlijk zijn dat ik nog (bijna) nooit een mooie haflinger heb zien lopen.
alhoewel ik moet zeggen dat ik hier op bokt ook weleens een mooie ben tegengekomen!(weet al niet meer welke maar dat was echt een leuk beestje)

_Aurora_

Berichten: 3396
Geregistreerd: 18-02-10
Woonplaats: Vlaardingen

Re: Haflinger en Fjord in de dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 21:03

Er zit inderdaad erg veel verschil in qua bouw. Ik heb zelf ook bewust gekozen voor het echte slankere type. Maar je hebt ook weer wat meer de ouderwetse bouw en dat is gelijk een stuk breder en soms wat lomper om te zien qua uitstraling.

mimeslosydy
Berichten: 2600
Geregistreerd: 18-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 21:05

Danitsja88 schreef:
Er zit inderdaad erg veel verschil in qua bouw. Ik heb zelf ook bewust gekozen voor het echte slankere type. Maar je hebt ook weer wat meer de ouderwetse bouw en dat is gelijk een stuk breder en soms wat lomper om te zien qua uitstraling.


inderdaad, ik zou nooit een haflinger of iets in die richting kopen.
maar als ik van dit ras had gehouden had ik een mooie slanke sporthaflinger gekozen met een mooi hoofd.
want dat vind ik ook altijd erg belangrijk

Snoevie

Berichten: 18203
Geregistreerd: 13-07-03
Woonplaats: Westwoud

Re: Haflinger en Fjord in de dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 21:21

gelukkig verschillen onze smaken,dat iemand een fjord niet mooi vind,vind ik ook helemaal niet erg,ik vind ook niet elk paard mooi wat ik zie rijden op wedstrijd.

ik zal alleen nooit een denigrerende opmerking over een paard maken wat ik niet mooi vind,terwijl veel mensen die niks met koudbloeden hebben,dat wel menen te kunnen.
(tientonners met kop in de lucht?)

nogmaals,het niet mooi vinden,geen probleem.
maar laat denigrerende opmerkingen achterwege

mimeslosydy
Berichten: 2600
Geregistreerd: 18-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 21:27

Snoevie schreef:
gelukkig verschillen onze smaken,dat iemand een fjord niet mooi vind,vind ik ook helemaal niet erg,ik vind ook niet elk paard mooi wat ik zie rijden op wedstrijd.

ik zal alleen nooit een denigrerende opmerking over een paard maken wat ik niet mooi vind,terwijl veel mensen die niks met koudbloeden hebben,dat wel menen te kunnen.
(tientonners met kop in de lucht?)

nogmaals,het niet mooi vinden,geen probleem.
maar laat denigrerende opmerkingen achterwege


ik zie niet in dat dit extra denigrerend t.o.v een fjord is.
ik zie ook genoeg rijpaarden die 250 kilo te zwaar zijn.
tientonner met kop in de lucht is het beeld wat ik vaak zie, en dat kan ik ook zeggen over een rijpaard

Snoevie

Berichten: 18203
Geregistreerd: 13-07-03
Woonplaats: Westwoud

Re: Haflinger en Fjord in de dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 21:30

nouja in dat bericht werd gesproken over tientonners met kop in de lucht,vandaar dat ik dat denigrerend vind,omdat het dus leek dat je dat alleen over een koudbloed vindt,snap je?

ieder moet zijn mening hebben natuurlijk,maar ik vind het persoonlijk nergens voor nodig om dat zo te zeggen

maar ach wie ben ik

Carlijnx

Berichten: 1468
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 21:31

ik vind het altijd super gaaf om een haf en een fjord in de dressuur te zien! Ook met springen trouwens hoor. Vind het altijd wel een prestatie :)

mimeslosydy
Berichten: 2600
Geregistreerd: 18-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 21:33

Snoevie schreef:
nouja in dat bericht werd gesproken over tientonners met kop in de lucht,vandaar dat ik dat denigrerend vind,omdat het dus leek dat je dat alleen over een koudbloed vindt,snap je?

ieder moet zijn mening hebben natuurlijk,maar ik vind het persoonlijk nergens voor nodig om dat zo te zeggen

maar ach wie ben ik


dat mag, en dat respecteer ik ook ;)

Snoevie

Berichten: 18203
Geregistreerd: 13-07-03
Woonplaats: Westwoud

Re: Haflinger en Fjord in de dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 21:34

insgelijks hoor. wel fijn dat we dat gewoon kunnen zeggen :P gaat in andere discussies op bokt weleens heel anders,hihi

mimeslosydy
Berichten: 2600
Geregistreerd: 18-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 21:39

Snoevie schreef:
insgelijks hoor. wel fijn dat we dat gewoon kunnen zeggen :P gaat in andere discussies op bokt weleens heel anders,hihi


+:)+

_Aurora_

Berichten: 3396
Geregistreerd: 18-02-10
Woonplaats: Vlaardingen

Re: Haflinger en Fjord in de dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 21:40

Ben ik het helemaal mee eens :D

heidiLOVER

Berichten: 9186
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 21:40

Ik rijd met mijn fjord ook wedstrijden en vind het altijd knap als iemand met een fjord of haflinger of welk van dat soort rassen dan ook goed kan presteren, er zijn er genoeg van beide rassen die gerust wel iets kunnen :)
Sommige jury's lijken inderdaad wel iets minder snel je de benodigde punten te geven maar ach, dat hoort er dan nou eenmaal bij!

Snoevie

Berichten: 18203
Geregistreerd: 13-07-03
Woonplaats: Westwoud

Re: Haflinger en Fjord in de dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 21:43

ik vind wel dat sommige mensen snel denken dat de jury hun paard niet leuk vindt en daarom mindere punten geeft. je kan natuurlijk zelf ook gewoon eens rot rijden. en tuurlijk heb je er jury's bij die je paard niks vinden,maar ach op naar de volgende wedstrijd

geldt niet perse alleen voor fjord/haflinger ruiters hoor,ook voor mensen met andere paarden

marissa161

Berichten: 571
Geregistreerd: 25-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 19:27

Ik vind het wel kunnen, waarom zouden haflingers en fjorden niet mooi dressuur kunnen rijden? :+

vilouma

Berichten: 1017
Geregistreerd: 01-11-08
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 19:47

Why not? Ik rij M2 met m'n haf,ik merk het glad nieteens :+

Maartje1997
Berichten: 4
Geregistreerd: 11-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 19:57

Ik heb Haflinger gekozen, maar ik vind een Fjord ook erg leuk! maar ik heb zelf een Haflinger dus vandaar

Diertjec

Berichten: 4623
Geregistreerd: 17-03-08
Woonplaats: Omgeving Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 10:20

Ik vind het gewoon kunnen, het gaat toch om wat ie kan en niet om wat voor ras het is?
Ik heb ook ergens een keer gezien dat er zelfs een shetlander op hoog niveau dressuur liep/loopt. Naja, als hij de oefeningen kan, prima. Ik vind het er zelfs stoer uit zien :D

Karen1987

Berichten: 247
Geregistreerd: 27-08-09
Woonplaats: Overal

Re: Haflinger en Fjord in de dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 10:38

Ik vind dat je met beide gewoon lekker kunt starten, maar dat het wel rassen zijn die van nature vaak gangen hebben van mindere kwaliteit dan bijv een KWPNer. In de lagere klasses is dat minder van belang, maar wanneer je M,Z en hoger gaat, krijg je het daar moeilijker mee.

Ik was laatst aan het schrijven bij een leuk jurylid, klasses M en Z, paarden en ponys. Het jurylid zei ook gewoon dat ze het leuk vond haflingers, friezen en fjorden te zien als ze correct gereden werden, maar dat ze vaak geen hoge punten kàn geven, omdat de kwaliteit van de gangen minder was dan van een (bijv.) KWPNer. Je kunt dan alleen maar punten halen door alle oefeningen helemaal correct uit te voeren.

Persoonlijk vind ik het wel mooi trouwens, als ik foto's zie van een mooie haflinger met lange manen, of een fjord zoals die van Ginneebanshee, erg mooi!

janouk
Blogger

Berichten: 17881
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 10:42

joopie7 schreef:
Opzich kan het prima, alleen hebben ze van nature minder talent voor het werk dan een warmbloed. Het maakt opzich niet veel uit als je er zelf lol in hebt, maar ga vervolgens niet mekkeren als je je benadeelt voelt door een jury want een jury beoordeelt slecht was ze zien en hoeven geen rekening te houden met de natuurlijke beperkingen van je paard.

Ik hou er niet echt van, niet omdat ik het storend vind maar omdat ik zelden correct lopende koudbloeden in de dressuur zie lopen. Heel vaak is het toch gewoon een met de kin op de borst getrokken plaatje zonder echt goede verzameling. Ik hou van wat meer luchtigheid en gummy en dat zit er bij koudbloeden vaak gewoon niet in. :)



Toe maar; wat een vooroordelen. Jammer. :Z
Misschien kijk je te weinig rond in de basissport zonder vooroordeel en gewoon te beoordelen op het rijtechnisch wat je ziet.
Er lopen namelijk tientallen haflingers en fjorden mee in het Z1 en Z2 tussen de pony's en tussen de paarden. StamboekHaflinger Merlin start zelfs ZZ licht en rijdt daar met winstpunten en in de top 10.
Het mag dan niet jouw smaak zijn, maar deze paarden lopen echt niet met de kin op de borst zonder goede verzameling.