Welk ras als eigen paard ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

michatjuh

Welk ras als eigen paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-10 22:42

Hey allemaal

Ik krijg binnenkort een eigen paard,
Misschien een tinker. maar ik vraag me af welke andere leuke rassen er zijn. ik weet ook dat het natuurlijk per paard verschillend is , maar bedoel een beetje het algemeen
ik ken wel een hoop rassen, maar weet niet hoe ze in omgang zijn , ik heb al een forum over tinkers geplaatst. maar begin eigenlijk te twijfelen

ik ben dus op zoek naar leuke rassen van boven de 1,50 ongeveer

groetjes!

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 02:32

Ik vind koudbloeden te anders in hun hoofd dan bijvoorbeeld een Welsh. Je moet kijken naar verschillende pony's en paarden en een proefritje maken om te kijken welk ras bij je past. Zoek je iets rustigs, of juist iets met pit?
Niet alleen het ras is anders, maar elk paard is anders.
Alleen nooit op een uiterlijk afgaan, het kan later nog een flinke tegenvaller gaan worden.

Als je Tinkers nog niet goed kent, kun je er wel al een uitzoeken.
Maar mijn advies is dus eerst om een proefrit te vragen, dan weet je ook gelijk wat je van het paard zelf vind ;) .

En Tinkers kunnen trouwens natuurlijk extra sterk zijn. Bij jou heb ik een goed gevoel bij bonte paarden in het algemeen. Probeer eens Paint/Pinto's uit of gewone bonte zou ik zeggen :Y)

Peuk

Re: Welk ras als eigen paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 03:50

Wat wil je gaan doen met je paard? Wat voor paarden vind je leuk om te rijden? Wat vind je mooi? Bijv. zwart of een schimmel enz enz.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 06:17

Ik vind niet dat je op zoek moet gaan naar een bepaald ras. Buiten het uiterlijk zijn er binnen elk ieder ras zitten brave en minder brave paarden. Het karakter is dus net zo van belang.
Daarbij heb je natuurlijk wel rassen die bekend staan heet te zijn en rassen die rustiger zijn maar staar je daar zeker niet blind op.
Gewoon een eisenlijst maken:
Wat wil je met je toekomstige paard, wat is je huidige niveau van rijden en wat wil je in de toekomst gaan doen.
Misschien nog een voorkeur voor hoogte maar verder gewoon gaan kijken.
Of je moet iets hebben van WOUW dat ras vind ik mooi, maar zoek dan ook heel gericht binnen dat ras naar het juiste paard voor jou.
Succes

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 06:18

indien je besluit voor een fries kan ik je informeren.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 09:21

Je moet inderdaad eerst kijken wat je met het paard wil gaan doen.
Wil je alleen maar recreatie rijden of wil je wedstrijden rijden? Of misschien een combi, af en toe een wedstrijd maar ook in het bos. Wil je daarnaast ook mennen of juist liever springen en/of cross rijden?
Of endourance misschien?
Moet het een zeer braaf paard zijn of mag het een heet sensibel sportpaard zijn?

Bovenstaande klinkt misschien wat overdreven maar het bepaald wel de slagingskans op het vinden van het juiste paard.

Meer info over het Gelderse Type kan ik je eventueel wel geven mocht je daar interesse in hebben.

michatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-10 09:36

Hoi hoi

Bedankt voor jullie reacties
Ik zoek een paard voor recreatie rijden maar soms ook een wedstrijdje , een keer over een balkje springen is natuurlijk ook wel leuk. het paard moet boven de 1,50M zijn aangezien ik er samen op rij met mijn vader ( het paard wordt van mij maar hij wil er zo af en toe ook eens op rijden omdat hij de paarden ook super vindt) het aankopen zelf met de proefritten et. dat weten we
groetjes!

LisaxSilvano

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 17:38

eh...een Tinker of een fries denk ik.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 20:10

michatjuh schreef:
Hoi hoi

Bedankt voor jullie reacties
Ik zoek een paard voor recreatie rijden maar soms ook een wedstrijdje , een keer over een balkje springen is natuurlijk ook wel leuk. het paard moet boven de 1,50M zijn aangezien ik er samen op rij met mijn vader ( het paard wordt van mij maar hij wil er zo af en toe ook eens op rijden omdat hij de paarden ook super vindt) het aankopen zelf met de proefritten et. dat weten we
groetjes!

Dan zou een Gelderse jullie heel mooi kunnen passen. :D ;)

Zie voor vooreeldjes in mijn profiel

michatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-10 22:13

NatasjavE schreef:
Dan zou een Gelderse jullie heel mooi kunnen passen. :D ;)

Zie voor vooreeldjes in mijn profiel

heey
zijn best wel leuke paardjes :)
weer iets om over na te denken haha

groetjes

Floortje1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 16:25

Ik kan je tientallen "leuke" rassen opnoemen, maar de vraag is natuurlijk of die zijn wat je zoekt. :) Misschien kun je het eerste voor jezelf wat vragen stellen:

Heb je ambities in bijvoorbeeld springen, dressuur of endurance?
Wil je een paard dat lekker koel in zijn hoofd is, of maakt dat niet uit?
Trekt een eigenwijs, koppig paard je meer of juist wat gevoeliger en zenuwachtiger?
Vindt je ielige paarden lekker rijden of hou je van lekkere stevig gebouwde paardjes?
Waar wil je hem stallen; 24/7 op het land of juist meer in een warme stal?

Zo kun je voor jezelf alvast een onderscheid tussen koud-en warmbloedig maken, dan kun je de helft al wegstrepen. Voor de rest kun je een hoop lezen in de wiki of elders op internet, of in boeken, over de verschillende rassen en het gebruik ervan.

Wel geef ik je de tip mee om je vervolgens niet scheel te kijken op dát ene ras. Koelbloedige arabiertjes en nerveuze fjorden bestaan ook, en daarnaast zijn er natuurlijk zat kruizingen met leuke karakters. :)

Zolang je maar weet wat je ermee wilt, zodat je in ieder geval weet waar je op gaat letten als je bijvoorbeeld advertenties aan het doorspitten bent.

Succes! Het moet een geweldig gevoel geven om te weten dat je binnenkort je eigen paard hebt! :D

michatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-10 16:32

haha bedankt, ja het gevoel is super,
gewoon het idee dat ik binnekort vaker kan rijden en een eigen paard heb met mijn vader beter als 1 keer per week rijden
en een band met eigen paard , lijkt me echt super :)

Floortje1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 16:38

michatjuh schreef:
haha bedankt, ja het gevoel is super,
gewoon het idee dat ik binnekort vaker kan rijden en een eigen paard heb met mijn vader beter als 1 keer per week rijden
en een band met eigen paard , lijkt me echt super :)

Ja, dat lijkt me nog het meest geweldige eraan, dat je dan daadwerkelijk een band met een paard op kan bouwen. <3 Rijden en verzorgen is leuk, maar er lijkt me toch niets zo machtig als merken dat een paard je kent, blij is met je gezelschap, en je volkomen op elkaar ingespeeld bent. :)

Ik probeer momenteel een band op te bouwen met mijn verzorgpaard, maar ik merk toch dat als de eigenaresse er is, hij gewoon echt op haar gericht is. De mazzelaarster. ;)

stephen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 01:00

een mooi en lief ras is de kladruber. Redelijk groot, zeer lief karakter, zacht en voorzichtig, is goed in de dressuur door spaans bloed, goed in mennen en kan een sprongetje maken. ze zijn wel moeilijk te vinden maar zijn geweldige dieren met veel vertrouwen in je.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 06:54

Een Kladruber is een vrij zeldzaam paarden ras en zeker in Nederland.

Als je dan een paard zoekt in die richting is een Gelderse een meer logische keuze(meer te kiezen en betaalaarder)

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 07:15

michatjuh schreef:

Dat is inderdaad geweldig. Al was het voor mij wel even wennen dat ik er echt alles mee kon doen, wanneer ik maar wil. Het was sowieso even omschakelen om elke dag erheen te gaan, maar iemand zei ooit tegen mij: "wacht maar af: straks lijkt het de normaalste zaak van de wereld en kan je zelfs niet meer zonder!" En weet je? Ze had helemaal gelijk!

Maargoed; waarom zou je voor een bepaald ras willen gaan? Waarom bijvoorbeeld geen leuke kruising?
Zo te horen heb je toch al geen voorkeur voor een bepaald ras/type, dus ga gewoon kijken bij alles wat aan je eisen voldoet, ongeacht het ras, en dan zal het juiste paard vanzelf op je pad komen!
Ik wist zelf al dat ik voor een Fjord zou gaan, maar ik ben toch ook bij wat andere paardjes wezen kijken; ik ben uiteindelijk toch bij een Fjordje uit gekomen. Ik kan je in ieder geval zeggen dat de meeste Fjorden nogal een grote uitdaging zijn voor de beginnende paarden-eigenaar, aangezien je ze vaak consequent moet aanpakken, maar met de juiste Fjord en hulp van een ervaren persoon gaat het mij goed af.
Ik las dat je eigenlijk iets groters zoekt, omdat je vader er ook op gaat rijden(?), dus waarschijnlijk zal je dan niet op een Fjord uitkomen... Mijn advies blijft: zoek alle advertenties uit die je aanspreken, kijk daarbij niet teveel naar het ras en ga daar gewoon kijken/proef-rijden. Neem wel een onafhankelijk, ervaren persoon mee die de paarden ook kan beoordelen. Succes!

michatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-10 20:02

hoi hoi

bedankt
fjorden zijn idd ook wel leuk
maar idd niets voor mijn vader hij vindt fjorden zelf ook niet echt leuk
verder is een kruising ook wel leuk maar weet ik niet of het dan allemaal goed met de papieren zit (of die dat toelaten)

groetjes