wie heeft er nog meer een ezel?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
vladimir316
Berichten: 1
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 19:05

aan Xiu,

Ik ben de trotse bezitter van Vladimir. Ik geloof dat dat een halfbroer is van Vordjak. (Vader Neruda?)
Vladi heeft ook erge jeuk gehad en kon de oorzaak ook niet vinden...totdat ik ze tussen zijn achterbenen ineens zag zitten: Luizen! In de vacht zelf waren ze niet te zien en ik heb er nochtans naar gezocht. Je dierenarts kan er ook over gekeken hebben en aangezien onze ezels van dezelfde plaats komen....
Het schuren thv schouders en zo was snel verholpen toen de luizen behandeld waren (heb sputop gebruikt, een product dat geregistreerd is voor vliegen bij koeien). Hij bleef echter schuren thv de achterhand en staart: aarswormen. Ik had hem al wel ontwormd met eqvalan, maar dat werkt niet zo goed voor aarswormen. De goedkope Telmin pasta blijkt wel te werken. Nu schuurt hij ook niet meer met de achterhand.
Wat betreft de wintervacht: onze ezels staan ook nog niet in hun zomervacht. Ze ruiven veel later door dan paarden. Scheren of geduld hebben dus!
Veel plezier nog met Vordjak!
Groetjes

Xiu
Berichten: 199
Geregistreerd: 05-03-08
Woonplaats: Oekene (B)

Re: wie heeft er nog meer een ezel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 19:14

Hey, Vladimir is inderdaad familie!

Hmm, als dat van die luizen bij de jouwe zo is kan het misschien zeker geen kwaad om dat opnieuw te bekijken bij de mijne... En dat van die aarswormen klinkt ook niet echt als nieuws dat ik graag zou horen. Moet wel zeggen dat hij zijn achterhand niet overdreven schuurt, het is voornamelijk zijn hoofd. Vandaag niet aan het scheren van Vordjack begonnen, maar dat zit er één van de dagen vermoedelijk toch wel aan te komen. Als er dan inderdaad luizen zijn, zou ik ze dan wel moeten zien vermoed ik. Het schuren op zijn lijf is eigenlijk veel verminderd door hem enkele keren met imaverol te behandelen. Dat heb ik eergisteren ook nog een keertje gedaan. Hij schuurt zijn hoofd voorlopig niet meer tot bloedens toe open, schuurt er nog wel regelmatig mee tegen de voerbak.

Hoe gaat het met Vladimir? Hopelijk een iets makkelijker karakter dan de mijne, haha.

Iemandiemand
Berichten: 1198
Geregistreerd: 03-12-09

Re: wie heeft er nog meer een ezel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 18:35

Moet ik bij dat lijstje al onze 15 ezels in gaan vullen _O- ??

Morrie

Berichten: 22315
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Re: wie heeft er nog meer een ezel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-11 18:00

doen jullie ezels ook zo idioot???

greefje1

Berichten: 674
Geregistreerd: 20-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 21:52

Morrie schreef:
gefeliciteerd lindadegreef *\o/*

Suusje1972:
Colette, 15 jarige grijze ezelmerrie
Derk, 2 jarige grijze ezelruin
Kobus, 2 jarige bruine ezelruin

Morrie:
Nono(nono), 4 jarige grijze ezelruin


haha nog bedankt, lees het nu pas :o

Xiu
Berichten: 199
Geregistreerd: 05-03-08
Woonplaats: Oekene (B)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 19:56

Dierenarts is vandaag nog eens langs geweest... en Vordjack werd dus gecontroleerd op luizen. Die kon hij niet vinden, maar hij bleek wel vol neten te zitten. Dus kwam er de vraag of de imaverol waarmee ik hem onlangs nog maar eens behandeld heb daar een invloed op kon hebben. Imaverol blijkt te luizen te doden, maar doet niets aan de neten. Nu begrijp ik wel waarom het schuren met periodes erger was. In ieder geval, morgen gaat zijn wintervacht eraf en dan wordt het gelijk wassen met een product tegen de luizen!!

Morrie

Berichten: 22315
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Re: wie heeft er nog meer een ezel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-11 20:02

ik wil Nono ook graag scheren (en wassen), maar ik weet niet hoe.
Hij kan niet vaststaan, ik ken niemand die hem vast kan houden(de dames op stal laten gillend los als hij gaat springen) of andersom, als ik hem vasthoud, ken ik niemand die hem kan/durft te scheren.

wassen is hetzelfde verhaal. Ik weet niet wat er bij zijn vorige bazen met hem is gedaan, maar hij is in veel dingen behoorlijk moeilijk, dat heb ik de 45 jaar dat ik met paarden omga nog nooit zo erg meegemaakt!

Scheren wordt niks dus. Platspuiten kan niet bij een ezel en orale domosedan durf ik ook niet, ik ben erg gewaarschuwd voor het verdoven van ezels

Xiu
Berichten: 199
Geregistreerd: 05-03-08
Woonplaats: Oekene (B)

Re: wie heeft er nog meer een ezel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 19:41

Vordjack is alvast voor de helft geschoren. Nog een deel van zijn benen en zijn hoofd moeten nog. Erg netjes ziet het er wel niet uit, met een paardenscheermachine kwamen we er niet door (die begaf het na een kwartiertje) dus ben ik achter schapenmessen gemoeten en da's natuurlijk veel groffer om mee te werken. Hij neemt het eigenlijk heel goed op, één keertje reageerde hij een beetje in paniek maar die scheermachine was dan ook héél erg warm op een bepaald moment dus heb ik hem even af laten koelen en daarna vond Vordjack er niets meer aan. Ben nu nog benieuwd wat die oren van hem gaan geven natuurlijk, machine maakt wel héél erg veel lawaai...

Gelukkig is Vordjack geen moeilijke om vast te hangen, nooit moeilijk geweest daarmee. Hem vasthouden als hij weg zou willen is lastiger, hij is niet zoals een paard en gaat niet wegrennen, maar hij wandelt gewoon weg... En hij is best groot en sterk, dus als hij zijn zin wil, dan zal hij die ook krijgen haha. Wassen vindt hij niet geweldig maar ook daar doet hij niet zo moeilijk mee. Scheelt natuurlijk dat ik hem sinds hij een jaar oud was hier op stal heb, vorige eigenaresse is de fokker en die gaat heel goed met haar ezels om, geen verleden dus.

mick75

Berichten: 4544
Geregistreerd: 18-04-08
Woonplaats: In Hell

Re: wie heeft er nog meer een ezel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 19:48

Zijn er hier mensen die mennen met een ezel? En zo ja, hoe bevalt dat? Is een serieuze vraag, ik wil een ezel op m'n werk beleren voor de kar en zou dus graag ervaringen willen delen daarover.

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Re: wie heeft er nog meer een ezel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 19:59

Ja, hier wordt (eigenlijk werd) met de ezels gemend. Tweespan en enkelspan.

Ik hoop dat Vordjack snel van zijn jeuk af is!

Karina

Berichten: 1438
Geregistreerd: 31-08-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 23:25

Xiu schreef:
hij is niet zoals een paard en gaat niet wegrennen, maar hij wandelt gewoon weg... En hij is best groot en sterk, dus als hij zijn zin wil, dan zal hij die ook krijgen haha.


Een schaterlach van herkenning hier :D .
Scheren gaat het beste als je van te voren goed wast en laat drogen, dan glijden de messen veel beter. Of goed stofzuigen.
Hopelijk is hij van de jeuk af!

Hummer is betuigd, hoop dat hij goed genoeg hersteld van zijn hoefproblemen zodat we hem weer kunnen inspannen.

Vanavond had ie veel belangstelling voor de BBQ :Y)
Afbeelding

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Re: wie heeft er nog meer een ezel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 00:01

Haha geweldig :D

rosant

Berichten: 116
Geregistreerd: 30-10-09
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 07:58

Geweldige foto!
Hier zijn ze gsiteren nog eens bekapt. Minder goed was dat ze aan een hoef schimmel hadden.
Rond de stal was het deze winter natter dan anders, en ik had nog geen oplossing om het droger te maken. Dat staat op de agenda deze zomer. :j

Morrie

Berichten: 22315
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Re: wie heeft er nog meer een ezel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-11 11:49

die heeft lef zeg zo dicht bij de BBQ komen.....1 stapje verder en hij ligt erop

Ik heb vanmorgen de pony geknipt. geschoren en gewassen beest is ver in de 20 en komt niet van z'n winterhaar af. Nono kwam niet eens kijken en het was zo'n goed voorbeeld....allen bij wassen is ie een beetje hysterisch.

Nono moet echt geschoren en goed gewassen worden, maar zonder verdoving gaat dit niet lukken.... ik weet dat je ezels niet kan verdoven i.v.m. de luchtzak en kunnen stikken, heeft iemand hier ervaring met Domosedan oraal of Tranquigel of het aloude Sedalin bij een ezel?
Van een praam wordt ie ook alniet rustig dat hebben we bij smid al geprobeerd

Xiu
Berichten: 199
Geregistreerd: 05-03-08
Woonplaats: Oekene (B)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 14:13

Zo, het resultaat van de scheerbeurt... waarvoor we schapenmessen hebben moeten gebruiken. Op die manier ziet het er natuurlijk gewoon niet uit, je kan daar onmogelijk fijn mee werken en moet bovendien heel erg opletten dat het vel niet tussen de messen raakt. En nu ja, een ezel scheren blijkt bij momenten moeilijker dan een paard omdat het haarpatroon heel anders ligt dan ik gewend ben. Langs de andere kant heb ik me nu tenminste niet druk hoeven te maken om rondvliegende achterbenen, stukgetrokken halsters,... Vordjack vond dat allemaal vrij normaal blijkbaar.
Hij is nu voor de eerste keer gewassen met dat product tegen de luizen. Binnen enkele weken moet ik hem opnieuw doen. Hopelijk betert het daarmee inderdaad!!!

Hij is nu trouwens 18 maand oud en 1m53! Ik vind hem behoorlijk aan de schrale kant staan. Nochtans leek dat echt niet zo met die vacht erop, kon onmogelijk ribben voelen, maar ga hem nu weer eventjes wat extra bijvoeren.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Rimpelezel vol schuurplekken, maar zijn hoofd was hier zo schattig op!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Jasper
Berichten: 2027
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Wormer

Re: wie heeft er nog meer een ezel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 14:16

Iemand nog interesse in een mooi tweespantuig voor grote ezels? Ik heb er één te koop. Het komt er gewoon niet van om de ezels in te spannen en nu hangt het hier te versloffen. Ideal Leathertech met Mylerbitten MB04. Voor ezels van 1.40 tot 1.50 hoog.

SecretLIN
Berichten: 11859
Geregistreerd: 08-06-04

Re: wie heeft er nog meer een ezel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 14:20

leuk topic :D
kun je een ezel samen houden met een pony?
of hebben die meer aan een ezelvriendje en een pony liever een pony vriendje?

Morrie

Berichten: 22315
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-11 14:27

ahhhh een rimpelige bloterik, hij zal wel blij zijn dat die bontjas uit is!
Nono had vanmorgen weer een bloedende wond bij een oog,het houdt ook nooit op. Schuren kan bij mij nergens: de vorige eigenaren van het land hadden een luchtzuiger, dus alles is schuur (luchtzuig)-proof

Hij stond er zelf ook bij te zuchten, of lieven: hij lag nog toen ik kwam vanmorgen vroeg
Nono lijkt gewoon op mij: ik lig ook altijd wel ergens open.....

Citaat:
kun je een ezel samen houden met een pony?

Ik heb een ezel en een even grote Welsh pony,die zijn beste vriendjes.Er lopen ook nog 2 grote paarden bij, maar de ezel en de Welsh zijn echt maatjes

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 17:46

Uiteraard is het allerbeste ezel + ezel maar dat wil niet zeggen dat ze geen goede vriendjes kunnen zijn met paarden of pony's. :)

Kale Vordjack :D hij wordt al groot zeg!

Xiu
Berichten: 199
Geregistreerd: 05-03-08
Woonplaats: Oekene (B)

Re: wie heeft er nog meer een ezel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 18:14

Mijn ezel loopt ook tussen de paarden. Hij laat ze voor wat ze zijn en trekt zich absoluut niets aan van hen. Hij had één echte ponyvriend, de pony hing heel erg aan hem en bij Vordjack zag je wel dat 't goed klikte tussen die twee. Maar pony is weg inmiddels.

@ Fiffil: ja nogal, zijn papa is 1m62 en ik hoop dat hij dat ook haalt. Of toch minstens 1m60, moet wel lukken denk ik. Zou toch graag zien dat hij aan zijn twee jaar zeker 1m55 groot is, dan lukt dat wel. Binnen een maand gaan ze hier weer allemaal vaker op de weide. Ik zou hem samen willen zetten met mijn eigen andere paarden, waaronder mijn merrie. Geen idee of Vordjack al vruchtbaar is, soms zitten zijn ballen daar al, soms nog niet. Maar op zich maakt het weinig uit, het is toch de bedoeling een muildier te fokken uit mijn merrie en of dat nu dit jaar is of volgend jaar maakt voor mij weinig verschil.

@ Morrie: ik heb hem toch niet meer zo hysterisch zien staan schuren voorlopig, kwam ook wel deels door die vacht van hem. Hij heeft zo'n extreem dikke, wollige vacht. Bij de meeste ezels die ik tegenkom zie ik toch meer een wat "ordelijkere" vacht, haha. Denk wel dat ie er blij mee is. Heb wel een keertje ezeltanden in mijn rug gekregen, om zijn borstkas te scheren moest m'n vriendin die kwam helpen even één voorbeen optillen zodat hij stil zou blijven staan en nu ja, hij vond dat niet ok, haha. Dus dan maar niet, en uiteindelijk stond hij toch wel stil.

Morrie

Berichten: 22315
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Re: wie heeft er nog meer een ezel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-11 21:48

wat heeft het Bokt-paas-paard (linksbovenaan de pagina) ineens verdacht lange oren......

Karina

Berichten: 1438
Geregistreerd: 31-08-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 10:59

Geweldig die laatste paar foto's van Vordjack :D
Ik vind hem niet heel schraal hoor voor zijn leeftijd.

Xiu
Berichten: 199
Geregistreerd: 05-03-08
Woonplaats: Oekene (B)

Re: wie heeft er nog meer een ezel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 14:45

Goh ik weet niet, ik weet dat ze niet zo rond behoren te zijn als paarden, maar Vordjack zijn ribben zijn toch zéér lichtjes zichtbaar. Dat vind ik precies toch iets te mager eigenlijk... Maar zoals gezegd, ben paarden gewend hoor, moet nog heel veel leren over ezels! Zal ook deels wel door zijn groei komen, hij heeft net een enorme groeischeut achter de rug.

Suusje1972

Berichten: 960
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Noord Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 13:30

Agossie, kriebelende bloterik! Hoop dat ie nu minder jeuk heeft maar dat zal wel goed komen. Hij is al wel groot zeg, mooi hoor.
Ik hou zelf meer van de kleine ezeltjes, lekker handzaam. Al herken ik het "omdraaien en weglopen" als iets eng of raar is ook wel. Zelfs zo'n kleintje trekt je dan aardig mee.

Mijn bruine ezel Kobus heeft trouwens ook zo'n wollige vacht, daar gaat de paardenscheermachine ook niet door heen. Helaas geen schapenscheerder in de kennissenkring die even kan komen helpen.

Iemand nog tips om een bevalling bij een ezel op te wekken? ;) Colette ontploft bijna en bij elke zucht denk ik jaaaaaaaa ze gaat bevallen (not...)

Xiu
Berichten: 199
Geregistreerd: 05-03-08
Woonplaats: Oekene (B)

Re: wie heeft er nog meer een ezel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 16:08

Ik heb de scheermachine met schapenmessen eigenlijk ook maar geleend van de winkel waar ik normaal gezien mijn messen ga kopen... ze kennen ons daar dus blijkbaar was dat dan geen probleem.

Ik vind kleine ezels ook heel leuk, maar ik had zoiets van als ik dan toch een ezel erbij neem op het erf die sowieso de "stalmascotte" zal worden, kan ik net zo goed wat aparts in huis (op stal) halen. Mijn omheiningen zijn ook niet echt aangepast aan kleine ezels/pony's, dat was anders even een bijkomend probleem geweest. Mooi opgelost zo, haha.

Dat omdraaien, er hoeft niet per se wat te zijn hoor. Als 'ie geen zin heeft, wandelt hij rustig de andere kant op. En probeer dan maar eens duidelijk te maken dat je dat niet wil, echt grappig hoe rustig hij gewoon doorloopt en je totáál negeert!