Welk ras is geschikt voor ons gezin?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Wiwabalia

Welk ras is geschikt voor ons gezin?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-10 21:02

Hallo Bokkers,

Wij willen over ongeveer een jaar beginnen aan een eigen paard, daarvoor willen we ons vooral goed orïenteren in alles van het hebben van een eigen paard.

We hebben al veel opgezcht, over eventuele kosten etc. Eigenlijk is veel ons al duidelijk geworden wat we allemaal moeten investeren qua geld en tijd, alleen het ras, daar zijn we eigenlijk nog niet over uit.

Waar moet het paard aan voldoen?
- Verkeersman/bomproof
- Makkelijk in de omgang
- Groter dan 1,70
- Ook te berijden zijn door beginners

Aangezien mijn moeder iets zwaarder het paard het wel aankunnen/kunnen dragen. We rijden er vooral recreatief mee, maar ik wil graag verder komen in de dresuur. We zullen voor de bak over de weg moeten en we willen ook buiten rijden, daarom is verkeersmak/bomproof echt een vereiste, maar dit ligt natuurlijk ook voor een deel aan het karakter. We hebben al een beetje gegoogeld naar KWPNers en Friezen.

Ik hoop dat het topic hier goed staaat, brand los zou ik zeggen.
Bedankt alvast voor de reacties.

Groetjes,

berdien85

Re: Welk ras is geschikt voor ons gezin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 21:03

Moet de schofthoogte hoger dan 1.70 zijn?? Want er zijn ook wel kleine paarden die een zwaarder persoon kunnen dragen..
Ik zou zeggen bijv. een tinker, fries of iets dergelijks.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 21:06

ik denk dat een tinker wel bij jullie past :)

kristianneb

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 21:07

Ik denk dat je met KWPNers en Friezenal goed in de richting zit met waar je naar op zoek bent. Verder zou ik vooral naar her karakter kijken en een iets ouder paard nemen.

Veel succes met jullie zoektoch volgend jaar

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-10 21:08

Dat is wel richtlijn, want we zijn allemaal best lang, vooral mijn zus gaat de hoogte in. Daarom zoeken we wel een beetje naar een paardje met een grotere schofthoogte.

Het enige wat ik jammer vind aan de fries (ben er verder helemaal weg) dat je er niet mee kunt springen.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-10 21:09

kristianneb schreef:
Ik denk dat je met KWPNers en Friezenal goed in de richting zit met waar je naar op zoek bent. Verder zou ik vooral naar her karakter kijken en een iets ouder paard nemen.

Veel succes met jullie zoektoch volgend jaar

Dankje. Maar is een KWPNer niet te iel voor mijn moeder of kan dat prima?

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 21:10

tuurlijk kan je met een fries wel springen

quintyxoxo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 21:12

Tinkers en Friezen zijn hele leuke paardjes maar.. een Tinker krijgt heel snel en vaak mok en een Fries is meestal (niet altijd) maar vele zijn lui sloom en/of lomp.
Trakehner of Hannoveraan ofz, past echt bij jullie, super rustig en lief en kunnen max 1,75 worden.
Laatst bijgewerkt door quintyxoxo op 31-07-10 21:17, in het totaal 2 keer bewerkt

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 21:12

xx_Kelly_xx schreef:
Dat is wel richtlijn, want we zijn allemaal best lang, vooral mijn zus gaat de hoogte in. Daarom zoeken we wel een beetje naar een paardje met een grotere schofthoogte.

Het enige wat ik jammer vind aan de fries (ben er verder helemaal weg) dat je er niet mee kunt springen.

Uhm dat is niet helemaal waar hoor ;)

Afbeelding

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 21:13

ik zou voor een groninger gaan, dat zijn grote, sterkte paarden, braaf en ook nog geschikt voor de sport.

quintyxoxo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 21:15

Tinkers en Friezen zijn hele leuke paardjes maar.. een Tinker krijgt heel snel en vaak mok en een Fries is meestal (niet altijd) maar vele zijn lui sloom en/of lomp.
Trakehner past echt bij jullie, super rustig en lief en kunnen max 1,75 worden.
Kunnen ver in de spring en dressuursport komen.
Laatst bijgewerkt door quintyxoxo op 31-07-10 21:17, in het totaal 1 keer bewerkt

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 21:16

Met jullie eisen zou ik niet zozeer op zoek gaan naar een bepaald ras, maar naar dat ene paard.

Wat jullie zoeken is binnen ieder ras te vinden, maar bepaalde individuen/familielijnen in haast ieder ras kunnen dan weer minder geschikt zijn.

Zo staan nakomelingen van Donnerhall en Rubinstein (rijpaarden, Duits, gebruikt voor het KWPN) erom bekend fijne nakomelingen te geven. Je zou bijvoorbeeld eens op Rubiquils kunnen zoeken, Rubiquil geeft brave paarden.
Ook nakomelingen van Jaspers Egon zijn vaak superbraaf van karakter. En zo zijn er wel meer hengsten te vinden waarvan bekend is dat veel nakomelingen cool in het hoofd zijn.

Een grote Welsh Cob zou ook aan jullie eisen kunnen voldoen misschien, die gaan tot ongeveer 1,55 en zijn vaak heel braaf en intelligent van karakter en hebben veel romp dus lange benen steken er niet zo gauw onderuit. Maar ook daar weer: de verschillen zijn groot binnen het ras, qua karakter.

Een quarterhorse zou voor jullie doel ook heel geschikt kunnen zijn, veel van deze dieren zijn heel cool in het hoofd en heel medewerkend. Maar ze zijn wel weer wat kleiner vaak.

Freibergers zijn denk ik ook geschikt maar daar zijn er gewoon heel weinig van in Nederland.

Ik denk dat voor jullie het belangrijkste is, om het paard heel goed uit te proberen. Wat jullie zoeken, is het soort paard waar heel veel mensen naar op zoek zijn, dus kijk heel goed of het paard echt zo braaf is, en of het ook zo braaf is bij jullie.
En idd een wat ouder paardje kiezen.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-10 21:17

berdien85 schreef:
xx_Kelly_xx schreef:

Uhm dat is niet helemaal waar hoor ;)

Afbeelding

Dat wist ik niet, meestal word er gezegd (op internet) dat ze er niet geachikt voor zijn. Nou denk ik zelf ook dat je er geen ZZ mee springt, maar dat hoeft bij ons niet, onze intresses liggen meer bij dresuur, maar af en toe een klein sprongetje zou leuk zijn.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 21:18

Een klein sprongetje lukt haast met ieder paard hoor. ;)

quintyxoxo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 21:18

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 21:19

friezen hebben vaak een slechte rug, zijn geen gewichtsdragers, en trakeners zijn niet echt beginnerspaarden vind ik, denk dat die te pittig zijn.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 21:20

Wat bedoel je met springen.
Wil je daarin echt verder gaan dus wedstrijden of gewoon zo af en toe een sprongetje. Wil je echt in de wedstrijden verder komen is een fries niet erg geschikt maar zo af en toe eens een sprong/parcour kunnen ze best.
Voor de rest zou ik niet zo focussen op ras maar gewoon meer kijken naar je eisen en dus verkeersmak, handelbaar voor beginners en de stokmaat.
Voor de rest zijn er best wat kwpn'ers die wat steviger zijn. Ook zou je kunnen gaan voor een kruising zijn ook nog weleens leuke paarden.

quintyxoxo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 21:22

fokfanaat schreef:
friezen hebben vaak een slechte rug, zijn geen gewichtsdragers, en trakeners zijn niet echt beginnerspaarden vind ik, denk dat die te pittig zijn.

Dat licht eraan watvoor je neemt, dat licht niet aan het ras Trakehner maar aan de karakter van het paard.

Ik blijf het hierbij houden;
Laatst bijgewerkt door quintyxoxo op 31-07-10 21:23, in het totaal 1 keer bewerkt

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 21:23

Wil je in de dressuur ook wedstrijden rijden?

Want dan liggen de eisen wel hoger dan beetje recreatief rijden/af en toe lesje. In dat geval is het karakter echt het belangrijkste en paarden die echt buiten verkeersmak zijn in de meeste omstandigheden, zijn hun gewicht in goud waard.

Wil je daarnaast ook nog wedstrijden rijden, dan zou ik meteen op zoek gaan naar een paard dat daarin ook nog leuk kan meekomen maar dan liggen de eisen voor bouw/beweging ineens anders.

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 21:24

SyhaxDesy schreef:
fokfanaat schreef:

Dat licht eraan watvoor je neemt, dat licht niet aan het ras Trakehner maar aan de karakter van het paard.

Ik blijf het hierbij houden;

Precies, d'r worden nu allemaal vooroordelen genoemd. Ze zullen bij het ene ras meer voorkomen dan bij het andere maar er zijn heel veel uitzonderingen op de regel, bij elk ras!

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 21:25

in het ras trakehner zit een groot gedeelte bloed, goed voor de sport maar niet voor de recreatie.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 21:25

SyhaxDesy schreef:

Je valt in herhaling... :Z

quintyxoxo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 21:26

fokfanaat schreef:
in het ras trakehner zit een groot gedeelte bloed, goed voor de sport maar niet voor de recreatie.

Niets van waar!
De stal waar ik sta fokken ze al jaren trakenhers, ik denk dat hun er wel meer van af weten dat jij! ;)

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 21:27

voor de recreatie?

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 21:27

Ik denk dat een degelijk Nederlands paard een goede keuze is :j

Een Gelderlander of een Groninger :)