Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JoSav

Berichten: 4686
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-13 13:22

Wat kiekje zegt klopt als een bus. Zo zeldzaam is de Don tegenwoordig helaas. Dat terwijl het erg gave paarden zijn, maar omdat ze zo allround zijn en van oorsprong kozakkenpaarden leggen ze het de laatste jaren af tegen Westerse warmbloeden die specifiek gefokt zijn op springen en dressuur. Ik hoop ook van harte dat ze een plekje vinden, maar ik vrees ervoor. Paarden houden is in Rusland erg duur.

Riraito, nee, ze zijn niet beschermd in die zin van het woord. Het is niet verboden ze naar de slacht te brengen alleen omdat ze zeldzaam zijn. De kozakkencultuur verdwijnt en daarmee de paarden ook. Het is een stukje erfgoed dat verdwijnt, jammer genoeg. Uiteraard zal de Don daarmee niet direct uitsterven, maar het is een aanzienlijk aandeel van de gehele Russische populatie en uiteraard erg zonde om gezonde, zeldzame dieren naar de slacht te brengen.

Klopt, kiekje, dat de merrie eerder te koop stond voor een heel ander bedrag. De reden van verkoop is geloof ik studie van de dochter, waardoor het paard voor een heel groot deel staat te niksen. Zonde van een leuke, gezonde merrie.
Jasz, is de AT merrie die ik linkte niks voor jou? Lief, veelzijdig dier en een koopje voor AT begrippen. Ik weet niet of je nog steeds rondkijkt voor een nieuw vriend(innet)je?

Rosalba: vooroordelen bestaan nu eenmaal, maar idd ieder zijn smaak. Zou leuk zijn als mensen elkaar (en hun paarden) in die zin in de waarde konden laten, toch? :D :D

zippora
Berichten: 722
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Prov. Zeeland

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 13:30

Misschien moeten we een FB-actie beginnen voor deze mooie Don's. Als ik het geld en de tijd had zouden er zo een paar naar hier verhuizen... Zeker nu de slacht het enige andere alternatief is voor deze zeldzame dieren. Moeten we dit niet melden bij die internationale organisatie die het uitsterven van rassen in de gaten houdt? Dit ras is nog meer bedreigd als de AT.

Wie weet trekt het nog wat internationale aandacht (en de aandacht van de rijke paardenliefhebbers). Misschien wat eventing ruiters aanschrijven..... reddingsplan krijgt steeds meer details en ideeën in mijn hoofd. Nu nog de tijd om het uit te werken... Zijn er hier op bokt geen Don-eigenaren?
Morgen ben ik vrij en moet ik foto's van mijn vakantie uitzoeken, zal eens op onderzoek uitgaan, want ik vindt dit toch wel echt erg.

Lavande
Berichten: 3
Geregistreerd: 18-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 20:49

Ik wilde al een tijdje reageren in dit topic, dus bij deze.
Heb het hele topic doorgelezen, echt ontzettend interessant en leerzaam. Ik heb zelf Akhal Tekes altijd al mooie paarden gevonden, als ik niet al een paard had dan wist ik het wel.

Over de Dons op de vorige pagina; dat zijn ook hele gave paarden zeg! Het zou doodzonde zijn als die verloren gaan, maar ik heb er ook geen geld voor.

jasz

Berichten: 2222
Geregistreerd: 11-11-10
Woonplaats: Bij Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 09:39

die dons zijn echt niet heel duur nu, door dat ze weg moeten. echt het enige probleem is dat ze nog hierheen moeten komen. en dat ik dan niet eens weet of ik wel een klik heb of niet. daar eerst heen gaan kost nog meer geld.
het zijn wel echt prachtige paarden. als ze hier stonden had ik het wel geweten :(
bij elkaar wordt dat dat rond 5000 euro of meer en dan zit ik met het risico dat er geen klik is.

kiekje.be

Berichten: 121
Geregistreerd: 14-01-09
Woonplaats: Waregem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 09:44

jasz schreef:
die dons zijn echt niet heel duur nu, door dat ze weg moeten. echt het enige probleem is dat ze nog hierheen moeten komen. en dat ik dan niet eens weet of ik wel een klik heb of niet. daar eerst heen gaan kost nog meer geld.
het zijn wel echt prachtige paarden. als ze hier stonden had ik het wel geweten :(
bij elkaar wordt dat dat rond 5000 euro of meer en dan zit ik met het risico dat er geen klik is.


Als er geen klik is, kan je nog steeds op zoek naar en nieuwe eigenaar toch? Alles is beter dan de slacht denk ik dan...
Qua transport: dat moet toch te drukken zijn als er een groepstransport kan geregeld worden?

zippora
Berichten: 722
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Prov. Zeeland

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 10:00

Ik heb in ieder geval op FB al het bericht van Nadja gedeeld.
Ik heb hieruit begrepen dat zij ook al pogingen aan het doen is, om de Russische ministeries die hier mee te maken hebben, zover te krijgen dat ze actie ondernemen om de paarden te redden.
Nu nog even die internationale organisatie googlen (ben het webadres kwijtgeraakt) en dan hun contacteren.

Meer kan ik helaas niet doen. Hoop dat alle beetjes in ieder geval wel helpen!

zippora
Berichten: 722
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Prov. Zeeland

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 10:01

Of zou een apart topic hierover op Bokt ook helpen?

JoSav

Berichten: 4686
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-13 10:15

Zippora: Volgens mij zijn dergelijke topics niet toegestaan, anders had ik het wel al gedaan. Op de FB groep Golden Horses zijn ze ook al onder de aandacht gebracht, maar ik zou niet goed weten wat je nog meer zou kunnen doen dan idd delen en het onder de aandacht brengen via FB e.d. Transport zal voor velen toch echt het grootste obstakel zijn. Rond 2000 euro is veel geld, al is het uiteraard volstrekt normaal gezien de afstand (3000-3500km). Idd hopen dat alle beetjes helpen, vandaar ook dat ik het hier wilde delen, zodat liefhebbers het misschien zouden zien. Ik begrijp volkomen dat de transportkosten niet mals zijn en je dan al gauw met een paard van 3-4000 euro zit, zo niet meer, in een tijd dat je daar een erg leuke KWPNer of PRE voor kunt kopen. Deze paarden zijn van een heel ander type, uiteraard, maar juist een niche-paard waar een relatief kleine groep liefhebbers voor te vinden is. Onbekend maakt onbemind...

Kiekje: zover ik weet is rond 2000 euro de prijs voor groepstransport vanuit het zuiden van Rusland. Je hebt te maken met invoerrechten, DA keuringen en quarantainekosten. Dan kom je voor NL en België al snel uit op 2000-2500 euro per paard, hoewel direct onderhandelen met de stoeterij wellicht wel nog een groepskorting zou kunnen opleveren uiteraard.

XMaureen: het zijn ook qua karakter hele gave paarden, zowel de Dons als de AT. Het zijn echt paarden die een band met hun ruiter/eigenaar opbouwen. Is eigenlijk alleen met een hond te vergelijken wat dat betreft. :D Wie weet heb je ooit ruimte en tijd voor een tweede paard. ;) :D :D

jasz: ik doelde ook niet op de Dons, want daarvan kan ik heel goed begrijpen dat het transport (behoorlijk) afschrikt. Ik doelde op de AT merrie die in NL te koop staat, of die niet interessant is voor je. Dat moet qua afstand wel te doen zijn om te kijken of er een klik is. :) :)

jasz

Berichten: 2222
Geregistreerd: 11-11-10
Woonplaats: Bij Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 11:16

ja dat snapte ik hoor. maar ik had het zelf gewoon over die dons. die zijn echt prachtig maar goed, ik ben thuis niet degene die beslist over het wel of niet kopen van een paard. mijn ouders vinden paarden ook leuk, maar het is niet hun hobby. mijn vader vindt het wel steeds leuker, maar heeft er niet verschrikkelijk veel verstand van. ze zitten er gewoon niet op te wachten dat ik eerst een paard koop, m hierheen moet laten halen en dan misschien toch moet verkopen. ik had het al met ze over een AT gehad vanuit Rusland, maar daar zitten ze niet op te wachten. dat is dus voor een Don geen ander verhaal.

de AT die je liet zien Josav, is inderdaad binnen m'n budget, maar ik ben momenteel niet echt op zoek meer. ik ga waarschijnlijk een heel gaaf paardje kopen. qua bouw heel anders dan een at, maar qua karakter heeft ze er wat van weg. ze is wat schrikkerig, maar ook een paard om een super goede band mee op te bouwen. Waarschijnlijk ga ik dit paardje kopen, over een tijdje.
ik wil nog steeds graag een at, maar ik denk dat ik daar later liever zelf voor naar het buitenland ga en dan er een koop die me echt super aanspreekt en dat er meer paarden zijn dus.
voor nu heb ik dus mijn at-droom even opzij gezet. het blijft lastig dat ik het meeste in mn eentje moet regelen, maar niet zelf over het geld beschik zeg maar. dus dat zorgt ervoor dat ik niet in het buitenland kan gaan zoeken en mijn ouder hebben geen idee (vooral mn moeder) waarom ik voor een paard helemaal naar het buitenland zou gaan haha.

Viljalover
Berichten: 59
Geregistreerd: 27-12-08

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 11:31

Ik vind het juist prachtige paarden

JoSav

Berichten: 4686
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-13 16:59

Jasz: Oh, op die manier! Ja, het kan natuurlijk dat ze je niet aanspreekt. Ze staat niet heel sterk in het type, maar qua karakter is het een erg leuk paardje. Begrijp ik het dus goed dat ik je kan feliciteren met een nieuwe aanwinst binnenkort? Die AT kan er altijd later nog eens komen. :j
De situatie van de Dons is verdrietig, zeker aangezien er nog maar rond de 250 merries van zijn binnen Rusland om over het buitenland nog maar te zwijgen hoe zeldzaam ze daar zijn. Het is jammer, want het zijn leuke paarden, waar helaas weinig markt voor is...

Viljalover: :D Leuk! Ik vind ze geweldig, helemaal qua karakter.

jasz

Berichten: 2222
Geregistreerd: 11-11-10
Woonplaats: Bij Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 09:25

JoSav schreef:
Jasz: Oh, op die manier! Ja, het kan natuurlijk dat ze je niet aanspreekt. Ze staat niet heel sterk in het type, maar qua karakter is het een erg leuk paardje. Begrijp ik het dus goed dat ik je kan feliciteren met een nieuwe aanwinst binnenkort? Die AT kan er altijd later nog eens komen. :j
De situatie van de Dons is verdrietig, zeker aangezien er nog maar rond de 250 merries van zijn binnen Rusland om over het buitenland nog maar te zwijgen hoe zeldzaam ze daar zijn. Het is jammer, want het zijn leuke paarden, waar helaas weinig markt voor is...


ja waarschijnlijk wel! echt een super leuk paardje, past echt perfect bij me en ik had al gelijk een klik met haar. ze is wel heel gevoelig, maar echt een paard om een band mee op te bouwen. ze loopt echt heel goed, achterbeen erbij, perfecte tact, er zit echt een hals op! het enige nadeel is dat ze nog niet is ingereden, maar goed. dat is ook weer een voordeel, nu kan ik echt precies doen hoe ik het wil. en ze staat al bij de stal waar ik ook eerst stond, en die mensen gaan e helpen met inrijden. Ze heet trouwens Soleil.
Als ik haar echt heb komt er meteen een itp-topic haha.
en misschien komt er idd later een at.
en echt zonde van die dons ja. als ik nou een boerderij had, konden er gewoon heel wat lekker hierheen komen. ja, en genoeg geld dan natuurlijk...

jirina

Berichten: 629
Geregistreerd: 27-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 09:05

Ik heb bijna de hele topic gelezen. Heel interessant en leerzaam dank de TS.
Ik vind AT heel bijzondere paarden , door de euwen heen heel goed aangepast met de lichaamsvorm, dringbehoefte,energiebesparing, zweten , verteringsstelsel enzv. op de harde omstandigheden in Turkmenistan en elders.

Maar ik vraag me af - wat moet men met zo'n paard in Nederland?
Precies tegenovergestelde omstandigheden met de oorsprong.
Hebben jullie daarover weleens nagedacht?
Wat eeuwen door de hars, droog, weinig voedsel, kale grond, zandstormen, dagen zonder eten, inpakken onder dekens, harde tochten zonder voedsel en noem maar op ( staat in de omschrijvingen van TS) heeft ontstaan; dan lijkt me dat in Nederland verloren gaat.
Iemand in deze topic heeft al zo'n opmerking gemaakt..dat paarden in hun eigen landen mooier lijken dan de geexporteerde..
Ik kan me zo'n paard in Spanje , Italie of Frankrijk nog voorstellen. Veel ruimte, harde grond, schaarse droge gras.
Maar Nederland ?
Zachte grond, weinig ruimte, vette weide -je ziet dat de merrie van TS bijna haar buik niet kan dragen (een beetje overdrijven, he..), weinig beweging, veel voedsel, vocht, regen, geen zand stormen, veel eiwit, weinig cellulose. (Lees maar de omschrijvingen van de TS hoe hard ze worden gehouden.)
Dus wat moet zo'n paard in NL?
Naar mijn mening past zo'n paard niet in Nederland.
Sorry voor mijn mening.
Ik zit in het buitenland en volg het van de afstand, daarom.
Voor een enkel paard maakt het niets uit, hij vind lekker dat hij kan eten. Maar voor de ras betekent het naar mijn mening het verzachting van de eigenschappen.
Mogelijk daardoor zijn ook geen AT in de hoge sport. Ze kunnen rekorden springen en rekorden rennen in hun eigen landen . In de zachte gebieden worden ze zachter en dik wat bij hun niet past.
Graag hoor ik jullie mening hierover.
(Sorry voor de taalfouten)

kiekje.be

Berichten: 121
Geregistreerd: 14-01-09
Woonplaats: Waregem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 09:30

Met die redenering gaan er niet veel rassen meer overblijven dan in Nl: Fjorden, Ijslanders, Arabieren, PRE, Lusitano, en ga zo maar door... allemaal weg. Beetje kort door de bocht, ik ken genoeg AT die hier leven en er schitterend bij staan. Ze lopen dan wel in de sport dus hebben veel beweging, er wordt op hun voeding gelet etc. Die van JoSav staat inderdaad te rond maar ze zet er zelf ook bij dat ze in weideconditie staat. Idem met de mijne, ze is pas 3 dus ik laat haar lekker op het gras, ik ga haar niet uithongeren omdat ze dan 'mooier' zou staan. Ze is ook nog niet zadelmak en ik let er wel op dat ze niet té vet staat - niet zoals vele KWPN-ers die ook véél te vet staan. Geen enkel paard is gemaakt om op een vette weide te staan, wij hebben dat er zelf van gemaakt.

Ik geloof ook niet dat deze regio hun eigenschappen zou afzwakken, kijk maar naar de AT hier die meelopen in endurance, ze eindigen altijd bovenin! Net als arabieren (die hier dan ook niet thuis horen, want dat zijn ook woestijnpaarden die geen groen gras gewend zijn). Ik ben het niet met je eens dus :-) Dat er weinig AT in de hoge sport zijn komt door een combinatie van factoren: ze zijn al met weinig om te beginnen, de meeste daarvan zitten dan bij hobbyruiters en niet bij mensen die het kapitaal hebben om op dat niveau te gaan rijden, en ze moeten opboksen tegen rassen die specifiek op bepaalde doelen gefokt zijn (BWP, KWPN, Zangersheide...) dus in dat opzicht hebben ze achterstand.

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 10:50

Volgens die redenatie hoort geen enkel paard in Nederland thuis. En dat horen ze ook eigenlijk niet natuurlijk... Zelfs KWPN wat hier gefokt is blijft een paard, en Nederland blijft qua land geen 'echt' paardenland. Ik denk niet dat de eigenschappen van een AT afzwakken, maar wel dat ze lastiger te houden zijn met onze vette weides hier (en dat geldt ook voor andere sobere rassen zoals Shetlander, IJslanders etc).

Dat ze niet hier meelopen in de hogere sport zal er voornamelijk mee te maken hebben dat ze er amper zijn.

Heb op IJsland gewerkt en als ik zie hoe die paarden daar leven, dan voel ik me ook al haast schuldig als ik er daar eentje vandaan zou halen hiernaartoe := voor paarden hebben wij echt geen fijn landje.

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 11:53

Sowieso kan je ze op graszaadhooi zetten op een kale weide.

JoSav

Berichten: 4686
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-13 11:54

@jasz: ben benieuwd wanneer we een ITP topic kunnen verwachten. Misschien geen AT, maar dan is een klik net zo goed heel belangrijk. En van zo'n jong paard kun je ook heel veel leren.

@jirina: ik ga mee met mijn voorgangsters. De vette Hollandse weides zijn over het algemeen niet zo geschikt voor paarden. Qua sport moet je idd bedenken dat de AT een zeldzaam ras is, zeker vergeleken met hun endurance concurrenten Arabieren (ik ben heel voorzichtig als ik zeg dat er voor elke AT een paar 100 AVs zijn) en de specifiek op moderne sport gefokte warmbloeden zijn al zeker net zo breed vertegenwoordigd tov dit ras. Dat je ze dan momenteel vrij weinig ziet wil zeker niet zeggen dat er geen in hogere disciplines lopen of ze er niet geschikt voor zouden zijn, zeker niet vanwege klimaat omstandigheden.

Mijn merrie is idd te vet, ze is inmiddels eindelijk op een wat strikter dieet want voor Hollands gras is ze net als veel andere niet inheemse rassen te sober.

Wel is het zeker geen discussie die vreemd is voor AT eigenaren en fokkers, want deze discussie wordt al gevoerd sinds de begindagen van de moderne fokkerij en massalere export naar Europa en Rusland sinds pak hem beet 150 jaar. Zijn de buiten Centraal-Azië geboren AT zwakker of worden ze minder oud (in gezondheid) dan de AT uit CA? Die indruk heb ik eigenlijk niet... ook hier in Europa lopen diverse AT rond die nog in prima conditie zijn ook al zijn ze de 20 of zelfs de 30 al ruim gepasseerd. :j

Ik kan het dan ook niet meer dan eens zijn met bovenstaande reacties. Nederland an sich is al niet zo'n geschikt paardenland als je het nauw bekijkt. Wel moet ik erbij zeggen dat mijn paard op een stal staat met rond 80HA grond. Die keuze heb ik bewust gemaakt, omdat de overgang steppe - postzegel voor mijn gevoel te groot zou zijn. Verder is het net als bij veel uitheemse rassen als Fjorden, Shetlanders, IJslanders, Lusitano's en Arabieren oppassen qua voerbeleid en grassamenstelling. Maar dat de meeste weides te vet zijn geldt m.i. net zo goed voor KWPNers.

De hoeven van mijn paard zijn, ondanks dit klimaat, keihard - breken niet, brokkelen niet, scheuren niet. Goed voer en weidemanagement doet nl. ook al veel. Mijn paard staat nu op een karige weide en ziet er nu dan ook alweer heel anders uit. Dat mijn paard te vol was na maanden niksen en een combinatie van ruwvoer, weidegang en geen training lijkt me weinig verrassend en was net zo goed voor een KWPNer opgegaan. Is mijn beleving tenminste. :) :)

Denk dat het grootste euvel is dat ze zeldzaam zijn en topsport geld kost. Weinig Westerse AT eigenaren zetten hun paarden actief in in de topsport en waar ze dit wel doen zijn ze absoluut succesvol gebleken. Het zijn en blijven er echter vooralsnog zeer weinig en dat heeft voor een heel groot deel te maken met hun kleine aantal en gebrek aan middelen om in topsport te investeren. Zo zie ik het. :)

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 11:55


JoSav

Berichten: 4686
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-13 12:02

Ja, zag hem net voorbij komen. :D Voor de liefhebbers, hij is gefokt door Akhal Teke EST, afstamming Kuvvatli x Kitchitorgai v. Adat. Zijn volle broer staat in Frankrijk.

Mijn dametje viert vooralsnog nog steeds vakantie, maar hopelijk gaan we binnenkort weer aan de slag.
De schaar gaat vandaag in haar manen. Doel is een sportcoupe maar heb dat nog nooit geprobeerd dus met een beetje pech krijgt ze een coupe Turkmène. :)) Voorpluk blijf ik sowieso vandaan. De Turkmenen deden dit traditioneel nl. ook. :)

Afbeelding

Afbeelding

Nog een leuke hoofdfoto

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 12:10

Knappe Muzanna <3 Ik ga echt snel langskomen. Ik pb je even trouwens meteen even daarover :D

Ik zou gewoon alles eraf halen denk ik, ik vind dat vaak toch het mooiste bij AT's en het staat ook zo stoer!

jasz

Berichten: 2222
Geregistreerd: 11-11-10
Woonplaats: Bij Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 13:53

JoSav schreef:
@jasz: ben benieuwd wanneer we een ITP topic kunnen verwachten. Misschien geen AT, maar dan is een klik net zo goed heel belangrijk. En van zo'n jong paard kun je ook heel veel leren.


ja ik ook! waarschijnlijk al vrij binnenkort. ik heb wel aardig wat ervaring nu met jonge paarden, heb ook alleen maar jonge paarden gehad. ik ben wel benieuwd hoe alles zal gaan. :)

edit: ik vind alles eraf ook het mooiste, dat staat gewoon het beste bij AT!

JoSav

Berichten: 4686
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-13 19:12

Het licht was gisteravond niet zo geweldig meer en ik had alleen mijn mobiel, maar voor het idee...
Vandaag camera vergeten dus ander keertje een echt portret van het nieuwe kapsel van mijn AT.
Het is een coupe Turkmène geworden, want ik had haar niet vaststaan en daardoor knipte ik halverwege te kort. :')
Heb het eerst helemaal zo kort gedaan om te zien of dat mooi was, maar was toch echt net te kort voor het mooie, dus is het gekortwiekt. Het echte kortwieken vond ze helemaal prima en was ze duidelijk nog gewend. De voorlok heb ik uiteraard gelaten, dat was ik sowieso al van plan en werd traditioneel ook vaak gelaten voor wat het was (mits het niet drie zielige sprietjes waren). En anders was vriendlief ook boos geworden trouwens, want het verandert haar aanblik natuurlijk helemaal.

Afbeelding

Ik ga je PB meteen even lezen, Bente. :)

sabino
Berichten: 224
Geregistreerd: 23-07-06

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 22:12

Zonder voorpluk nog mooier...........

kiekje.be

Berichten: 121
Geregistreerd: 14-01-09
Woonplaats: Waregem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 22:32

Ziet het er ook niet vreemd uit, met enkel een voorpluk...? Zo wat hare Krishna? :D
Misschien moet JoSav eerst maar een echte foto posten, kunnen we beter oordelen (en kan haar vriend al wennen aan het zicht, moest de voorpluk er ook nog af gaan :D )

JoSav

Berichten: 4686
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-13 22:55

Eerlijk gezegd vind ik het er zeker niet vreemd of onnatuurlijk uitzien, maar vanaf deze foto lijkt het misschien wel wat gek omdat er ineens uit het niets zo'n plukje verschijnt. Ben vooralsnog zeker (nog) niet van plan de voorlok weg te halen, maar met meer foto's is het misschien ook beter en eerlijker oordelen. Dat het gek zou uitzien is evenwel nog niet bij me opgekomen dus voor mijn gevoel ziet het er irl natuurlijker uit en is het niet ineens een raar los sprietje, maar misschien zie ik dat zelf wel verkeerd, haha.