Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JoSav

Berichten: 4686
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-12 20:10

Vos komt voor bij ong. 10% voor, maar is op het moment niet zo populair, net als bijv. schimmel en komt daardoor niet zoveel voor als bijv. bruin, valk of zwart. Gezien de basiskleuren van de AT incl verdunningen is 1 op 10 niet zo raar.
De vosfactor zelf komt wel vrij veel voor.
Ik zou je echt adviseren om te blijven dromen en je ogen open te houden, want je weet nooit wat er de komende jaren zomaar ineens op je pad kan komen. Mijn AT kwam ook op mijn pad. Ik had zelf gedacht dat ik pas na mijn 30ste of 35ste (en sowieso pas na mijn studie) een AT zou kunnen kopen, maar het is anders gelopen. Dus, blijf vooral dromen!

Karader was ook zeker een erg gave hengst, mooi type, goede bovenlijn en een terechte elite gradatie. Het is jammer dat in veel van zijn nakomelingen via de moeder Kambar en Karlovach bloed is ingekruist, dat dan weer wel.

Alar was van een zwaarder type, kenmerkend voor de oorspronkelijke Arab bloedlijn, waar veel goede sportpaarden uit voortkomen. Hou ik persoonlijk ook wel van!

EmmaVZ: Mocht je van voskleurige AT houden, dan plaats ik speciaal voor jou nog wat foto's. Zo niet, dan is het vast geen straf om nog wat plaatjes te kijken. :P

Gibrat
Gibrat
Gambit 2jr.
Maulit
Gek koffievos
merrie Polnoch met Aziatische ogen...
Rangun Koffievos
Alsona 1,5
Samruk Geen vos, maar zó leuk.
Rizagyl Sabino en misschien ook rabicano. Vind ik een leuk dier. Jammer dat het een partbred is.
Rizagyl
Askyn
Markiza
Farida
Dengli-Depe
Alarika jaarling
Morandi veulen
Rovshen Ozal
Abaza
Er staat ook een voskleurige te koop: Iasyr

En tot slot voor de liefhebbers van sabino AT, op een Kazachse stoeterij staat een leuk veulen van dit jaar, Makhaon
En een partbred met een bijna spookachtig blauw oog: Rabiga Dit soort partbreds worden in Kazachstan voor de sport gefokt, en voeren vaak o.a. wat Duits bloed.
Nog een keer dat prachtige maanoog

Clown_14
Berichten: 168
Geregistreerd: 28-06-12

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 20:41

Gek en Samruk zijn zooo mooi <3

Clown_14
Berichten: 168
Geregistreerd: 28-06-12

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 20:41

Ik vind akhals erg mooie paarden en zou ze graag in t echt willen zien TS weet jij waar dat kan?

EmmaVZ

Berichten: 2706
Geregistreerd: 20-11-10
Woonplaats: In m'n hoofd nog in Zeeland

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 21:36

Aahh, vosjes <3
Vind vos, samen met schimme en zwart de mooiste kleuren van de AT :D Valk en bruin zie je zo vaak dat ik ze niet meer zo speciaal vind :P

Haha, ik blijf zeker dromen! :D Maar voor nu blijf ik denk ik maar even verlieft naar Kismet's foto staren :')

Ik vind trouwens zelf de showtypes het mooist, zo mooi slank :D

Zitouna

Berichten: 1368
Geregistreerd: 17-06-09
Woonplaats: Djerba, Tunesie

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 22:28

Oef die vos die te koop staat is ook een prachtig dier <3

jasz

Berichten: 2222
Geregistreerd: 11-11-10
Woonplaats: Bij Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 09:33

heellee mooie foto's <3 toch vind ik valk, bruin, zwart en schimmel mooier vinden, ik ben niet zo van de vos. maar alsnog hele gave paarden!!
ik denk niet dat ik heel snel naar het buitenland zou gaan. ik zoek echt een paard, maar als een at niet lukt ga ik opzoek naar een ander ras/paard. ik heb ook wel een duidelijk budget waar ik me helaas |( aan moet houden :+
maar wie weet, misschien dat mijn ouders het wel een leuk idee vinden om naar het buitenland te gaan!

F_Orumster

Berichten: 15320
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 10:07

Zitouna schreef:
Oef die vos die te koop staat is ook een prachtig dier <3

Dat vond ik nou ook al!

JoSav

Berichten: 4686
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-12 17:17

Clown_14: in Nederland kan dit alleen bij particulieren of bij de stoeterij Argamak in Drenthe. Die zou je kunnen bellen of mailen voor een afspraak.

EmmaVZ: bruin en valk zijn inderdaad vrij breed vertegenwoordigd bij de AT. Meer dan 60% is bruin of valk (bruin is de meest voorkomende kleur, daarna valk). Een mooie bruine of dit fijne bruine dametje sla ik anders niet af. Maar eerlijk is eerlijk, ik droom er stiekem wel nog van om een mooie zwarte AT hengst te fokken. :D :D
Je zou wel onderscheid moeten maken tussen showtype en toi type, want mensen halen die nogal eens door elkaar.

Zitouna & Forumster: vond ik dus ook! Leek me een leuk paard, heb hem destijds geloof ik ook op de site van de Stavropol stoeterij gezien, opvallend kleurtje ook.

jasz: kan me voorstellen dat als de AT meer op je lijstje staat van "leuk als ik er tegenaan loop" je niet zo snel naar het buitenland zou gaan. Mocht je willen weten wat er ongeveer met jouw budget mogelijk is kun je me altijd een PB sturen. Bij de stoeterij in NL hebben ze ook wel AT van verschillende prijsklasse, en er is zeker wat mogelijk als je sportambities hebt.

Dan even wat over de AT en lange afstanden...
In de 18e en 19e eeuw is de Turkoman, en dan met name de Turkoman van de Teke, uitvoerig beschreven als paard voor lange afstanden, waarbij afstanden van meer dan 100km per dag en meerdere dagen (wel 6 of 7) achter elkaar werden beschreven. De trainingsmethoden waren daar ook naar. Wat daarvan waar of juist aangedikt is moet nog onderzocht worden, maar ze werden door velen gezien als het ultieme paard voor lange afstanden, met name door woestijnen en steppegebied.
In 1881 kwam een definitief einde aan de vrijheid van de Turkoman en kwamen ze onder Russische heerschappij. Het paardenras was vrijwel uitgestorven en slechts een handjevol van de befaamde "argamaks" was nog in leven.
Veel van de overgebleven paarden werden geëxporteerd naar Europa (met name Engeland, Frankrijk en Duitsland) of werden verdeeld over staatsstoeterijen om lokale rassen te verbeteren en nieuwe rassen te creëren, wat al vanaf begin 19e eeuw op grote schaal in gang was gezet. Ze werden vooral veel gebruikt op de stoeterijen aan de Rostov, en die van Limarevsk, Novo Alexandrov en Strelets Derkoelsk. De Oekraïense Strelets stoeterij is vooral bekend van de Strelets Arabier, een partbred Arabier waar de Tersk Arabier uit is voortgekomen.
Ook bij het ontstaan van de Don werden meer dan 800 AT ingezet. Ze werden ook gebruikt bij het ontstaan van de Orlov-draver en Orlov Rostopchin. In Rusland is door diverse wetenschappers gesteld dat de hengst Sultan (na Smetanka de belangrijkste hengst die door Orlov is ingevoerd) niet Arabisch maar Turkoman was. Bij de Rostopchin worden tot de dag van vandaag AT ingezet, als veredelaar en om het ras voor uitsterven te behoeden.

Mede doordat de AT zo populair was als veredelaar en tevens gretig naar Europa werd verkocht liepen hun aantallen nog verder terug.
In 1897 werd een stoeterij voor de Akhal-Teke en Iomud (twee van de belangrijkste strains van de Turkoman) opgezet. Dit werd in 1912 een officiële staatsstoeterij.

Steeds vaker werd de AT ingezet voor kortebaanrennen, waardoor inkruisen van Engels bloed populair werd.
In 1935 werd de noodklok geluid door liefhebbers en in de hoop de overheid op andere gedachten te brengen werd een tocht georganiseerd van Asjchabad naar Moskou met (ik geloof) 17 AT en 11 Iomud (waaronder 6 Anglo-Teke). Dergelijke tochten waren in deze periode populair en waren daarom de uitgelezen manier om aandacht te vragen voor het ras.


Deze tocht strekte over 4.300km (in 84 dagen) waarvan 360km door de Karakoem woestijn in 3 dagen zonder water. O.a. de AT Dorkush, Arab, Al Sakar en Al Kush kwamen in uitmuntende conditie aan. Dor-Depel en Kir Burnak, beide Anglo-Teke, waren in zeer slechte conditie.
Niet alleen hengsten deden mee, maar ook o.a. 2 raszuivere AT merries.

De tocht werd in 1985 herhaald als eerbetoon aan de ruiters en paarden van 50 jaar eerder.


In 1992 reed de Poolse AT fokker en langeafstandsruiter Tadeusz Kotwicki 3.500km op een AT merrie van Loegansk (Kazachstan) naar Moskou in 116 dagen. Ik geloof trouwens dat dit niet de enige treks met AT waren in de jaren 80 en 90, maar dat zou ik moeten nazoeken...

In 2004 trad Alexandra Tolstoj (familie van) samen met Shamil Galimzjanov, een Oezbeekse springruiter, in de voetsporen van de 28 Turkmeense ruiters door dezelfde route te volgen op AT. De trek werd halverwege, aan de Russische grens, een halt toegeroepen door de uitbraak van mond- en klauwzeer. In 2006 maakten ze de reis alsnog af.

In 2009 reed de Française Laurence Bougault op een Iraanse Akhal-Teke merrie 6.504km in 140 dagen. Vader van de merrie is een door de staat Turkmenistan aan Iran geschonken AT van Erbent, de moeder is volledig Iraans Turkmeens gefokt, met niet alleen Teke maar ook Iomud bloed. Deze merrie heb ik al eens genoemd in het topic en ook foto's van de vader, Samand, heb ik geloof ik al eens gepost.

Dit jaar is de eerste officiële FEI endurance wedstrijd in Turkmenistan gehouden. Endurance en lange afstanden zijn niet 1 op 1 te vergelijken, maar wie weet wat de toekomst brengt als de endurancesport in Centraal-Azië steeds serieuzer genomen gaat worden. :)
Wel geldt dat bijv. in Rusland endurance niet populair is en er goedkoper aan een goede Russische Arabier te komen is dan aan een AT. Maar wie weet! Fanatieke ruiters mogen zich altijd melden. ;)

EmmaVZ

Berichten: 2706
Geregistreerd: 20-11-10
Woonplaats: In m'n hoofd nog in Zeeland

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 19:31

Oh, die bruine zijn idd heel knap! En haha, een zwarte AT hengst, lijkt beetje op de penny-droom: Zwart AV hengst :P
Oh, het toi type bedoel ik dan, ik dacht dat show type hetzelfde was als toi :P

jasz

Berichten: 2222
Geregistreerd: 11-11-10
Woonplaats: Bij Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 20:24

ja zal ik doen! ik hoop begin volgend jaar naar drenthe te gaan dan, en verder kijk ik een beetje rond. ik zoek idd vooral een lief en leuk sportpaard en een at lijkt me dan wel helemaal geweldig, maar mijn vader is ook duidelijk dat het niet boven een bepaalde prijs kan, dus daar moet ik me dan aan houden.

tessastone

Berichten: 36
Geregistreerd: 08-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 11:36

Wat heeft dit ras een interessante geschiedenis! Heb even een vraagje (want ik ben me op het moment nog steeds erg aan het verdiepen in Akhal paardjes :p) Zijn er mensen van jullie hier (JoSav?) bekend met deze website : http://www.akhal-teke.pro/ Is van een vrouw die optreed als bemiddelaar bij de verkoop van Akhal-Teke... Want daar staan imo echt prachtige dieren te koop :~ (over sommige prijzen ga ik het maar even niet hebben :p ) Ben benieuwd of zij een beetje bekend is in de Akhal-Teke wereld :j

zippora
Berichten: 722
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Prov. Zeeland

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 16:46

Nadja Tasarova staat heel erg goed bekend in de AT-wereld. Schijnt erg eerlijk en behulpzaam te zijn.
Maar Josav weet daar ongetwijfeld veeeeeel meer over! Nadja werkte voorheen voor de Akhalt-Service stoeterij waar Josav haar merrie vandaan heeft.

minetje
Berichten: 324
Geregistreerd: 18-02-11

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 23:35

@JoSav, ja klopt. Kismet is inderdaad al eerder beleerd. Ik zag hem even aan voor een andere :+
Helaas kan er nu niet gereden worden ivm de sneeuw enzo.. :n

tessastone

Berichten: 36
Geregistreerd: 08-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 10:46

zippora schreef:
Nadja Tasarova staat heel erg goed bekend in de AT-wereld. Schijnt erg eerlijk en behulpzaam te zijn.
Maar Josav weet daar ongetwijfeld veeeeeel meer over! Nadja werkte voorheen voor de Akhalt-Service stoeterij waar Josav haar merrie vandaan heeft.


Oke dat vermoeden had ik al, want ik vind haar website echt heel netjes en duidelijk :j Ben benieuwd of JoSav ook zo positief over haar is :)

JoSav

Berichten: 4686
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-12 15:51

EmmaVZ: ja, een beetje wel misschien, maar ik wilde altijd heel graag een zwarte en mijn vriend wil graag een zwarte hengst voor eigen gebruik, dus 2 vliegen in 1. Toi type is het oorspronkelijke Turkoman paradepaard dat ook voor races werd ingezet, showtype staat daar verder los van en heeft pas een vlucht genomen sinds de val van het IJzeren Gordijn met de opkomst van commerciële fokdoeleinden.

jasz: kan ik me voorstellen, maar wie weet wat er mogelijk is. :)

tessastone: de geschiedenis van dit ras gaat minimaal 3.000 jaar terug, waarschijnlijk langer (sommigen stellen zelfs 5.000 jaar). Het ras is voorouderlijk aan de Arabier.
Het klopt wat zippora zegt. Ik ben bekend met Nadja Tarasova. Zij staat als bemiddelaar hoog aangeschreven en bezit/bezat zelf 1 hengst (dekhengst Gagur, die momenteel in Slowakije staat) en 2 merries. Zij is eerlijk over gebreken zover die bij haar bekend zijn en zoekt paarden voor cliënten op basis van specifieke eisen. Ze was de manager van de stoeterij waar ik destijds mijn paard gekocht heb tot deze opdoekte in 2008. Mijn persoonlijke ervaring is dat zij zeer betrokken en zeer behulpzaam is, wat het importeren van een AT uit Rusland enorm veel gemakkelijker maakt. Ze is niet alleen betrokken tot de voordeur, maar is ook na aankomst geïnteresseerd in het wel en wee van het paard. Ik heb haar en haar website trouwens al diverse keren in dit topic genoemd. :j Vanuit mijn persoonlijke ervaring met haar zou ik haar zeker aanbevelen als bemiddelaar bij aankoop in het buitenland, zeker in Rusland. In principe regelt ze ook al het benodigde papierwerk, transport, keuringen, etc.

tessastone

Berichten: 36
Geregistreerd: 08-04-08

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 10:41

JoSav: Oke, erg mooi allemaal :j Moest ik mijn paard later in het buitenland gaan zoeken, dan zal ik haar zeker contacteren :) Bedankt voor de informatie!

JoSav

Berichten: 4686
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-12 12:58

Graag gedaan, tessastone. :)

Op marktplaats staat momenteel de AT merrie die ik eerder noemde, welke in NL staat, evenals haar nakomeling (een AT x AV). De keer dat ik haar gezien heb kwam ze over als een fijn paard. Het is een koffievos.
Verder zijn er enkele paarden op de site van Nadja in prijs verlaagd, waarschijnlijk ivm het winterseizoen.

EmmaVZ

Berichten: 2706
Geregistreerd: 20-11-10
Woonplaats: In m'n hoofd nog in Zeeland

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 19:43

Oh okee, nu snap ik het verschil tussen show en toi :P

En pff, al die mooie paarden, als ik het geld toch eens had.. :=

JoSav

Berichten: 4686
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-13 16:54

EmmaVZ: hard sparen! :D

Omdat ik nog vrij regelmatig PBs krijg met de vraag naar sites waarop AT te koop staan maak ik een lijstje met verkoopsites en fokkerijsites waarop regelmatig diverse AT te koop worden aangeboden.
Let er wel op dat dit zeker niet alle fokkers zijn (verre van) en dat het ook zeker niet alle te koop aangeboden AT beslaat. Zo zijn er diverse fokkers in Europa en Rusland die niet eens een site hebben maar wel (heel) goede AT. Zo zijn er ook fokkers die alleen een Russische site hebben zonder direct verkoopgedeelte, waardoor doorlinken voor de meesten niet zoveel zin zal hebben.
Toch geeft het een indruk en window shoppen is altijd leuk. ;)

De meest gevarieerde verkoopsite is Akhal-Teke Pro. Ik heb deze bemiddelaar zelf al enkele keren genoemd. Zij is een betrouwbare tussenpersoon waar ik zelf goede ervaringen mee heb. Er staan AT op uit Europa en Rusland en van diverse prijsklassen.
Ze hanteert 4 prijscategorieën: tot 5.000, 5.000-10.000 euro, 10-15.000 en vanaf 15.000 euro. Deze prijzen zijn uiteraard exclusief de eventueel benodigde keuringen, vervoer en eventuele invoerbelasting. Wel zijn de prijzen vaak indicaties en valt er in veel gevallen, zeker bij aankoop van meer dan 1 paard, te onderhandelen over de prijs.

Ook op buitenlandse marktplaatsachtige sites staan vaak AT. De Russische zal ik buiten beschouwing laten, uitgaande van de taalbarrièrres.
De belangrijkste zijn:

Equi Gaia. Hier staan vaak diverse AT uit Europa op, zowel van particulieren als stoeterijen.
E HorsesOp deze site (duitstalig) staan voornamelijk AT uit duitssprekende gebieden, maar veelal ook uit Tsjechië en Hongarije.

Op deze Tsjechische verenigingssite staan de meeste in Tsjechië te koop aangeboden AT. Ook kruising AT (tot wel 99,9% AT) staan erop. Vaak zijn deze goedkoper, maar ook daarbij geldt dat echt kwalitatieve paarden niet voor spotprijzen gaan.

Eén van de grootste fokkers in Europa is een stoeterij uit Slowakije: Alania Stud. Deze stoeterij fokt pas sinds enkele jaren AT, en was hiervoor vooral gericht op de fok van Tsjechische/Tsjechoslowaakse Warmbloeden, Lippizaners, Arabische Volbloeden en AMHA. Behalve die laatste zijn de meeste van de andere rassen inmiddels verkocht en richten ze zich voornamelijk op AT.

In Rusland hebben enkele grote stoeterijen een Engelstalig (verkoop)gedeelte.
Enkele van de grootste met EN deel zijn:

Verkoopgedeelte Stavropol Stoeterij
De aangeboden paarden wisselen geregeld. Dit is niet voor niets de belangrijkste AT stoeterij in Rusland.

Verkoopgedeelte Shael Stud
Deze fokker richt zich sinds enkele jaren primair op dressuurfok. Zoek je een talentvolle AT voor dressuur of springen, dan is deze stoeterij een interessant beginpunt.

Verkoopgedeelte Gurtbul Stud
Een nog jonge stoeterij, opgericht in 2006. Ze beschikken over 56 AT en hebben regelmatig enkele AT te koop.

Naib Idris Studfarm
Deze fokkerij is in de jaren 80 als boerderij begonnen en vanaf 2001 als stoeterij. De meeste paarden staan in de Stavropol regio (Zuid-Rusland). Ze fokken naast AT ook Engelse Volbloeden (TB) en hanteren diverse vraagprijzen.
Enkele van hun paarden staan ook op de site AT pro.

Kazachstan:
Dacor Verkoopgedeelte
Eén van de belangrijkste AT stoeterijen in Kazachstan. Verkopen zowel raszuivere als partbred AT.

Ook in NL staan enkele AT te koop, van allerlei leeftijden. De meeste worden aangeboden via de enige NLse fokker. Verder staan er diverse in Duitsland en Frankrijk. Gelukkig is import uit Rusland en buurlanden tegenwoordig niet meer zo ingewikkeld, dus geïnteresseerden zijn zeker niet gebonden aan wat er binnen Europa aangeboden wordt. En met een betrouwbare tussenpersoon ben je niet gebonden aan Engelstalige sites en over het algemeen wordt alles tot de eigenlijke aflevering naar tevredenheid voor je geregeld.

jasz

Berichten: 2222
Geregistreerd: 11-11-10
Woonplaats: Bij Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 16:58

ik heb trouwens inmiddels een at gezien en gereden, was heel leuk :D ook wel wat ik er van verwacht had qua karakter en bouw.
over een tijd wil naar drenthe en daar even verder kijken of ik echt een at kan en wil nemen. tot nu toe lijkt he me nog steeds geweldig, maar ik wil ook niet een wat minder goed paard omdat ik niet zoveel geld heb. als het daardoor dus niet zou lukken wordt het als ik zelf genoeg geld heb gespaard over een lange tijd pas.

Kim1987kim
Berichten: 143
Geregistreerd: 14-01-12
Woonplaats: etten-leur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 17:16

haha wat een leuk topic. kende dit ras niet, maar vind die van jou wel mooi ja! (heb verder geen plaatjes gekeken, en ook niet heel het topic gelezen)

JoSav

Berichten: 4686
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-13 18:41

jasz: wat leuk! Was het bij een privé eigenaar in de buurt? En ik kan me je overwegingen heel goed voorstellen hoor. Ik had ook allerlei eisen aan een AT en wilde ook niet een minder paard omdat ik niet genoeg geld had. Ik heb uiteindelijk bewust de gok genomen met een veulen met fijn karakter en mooi bloed met het idee als het niet aan de verwachtingen zou voldoen ik haar kon doorverkopen. Wel heb ik natuurlijk een gok genomen juist omdat het zo'n jong dier was en ze op het moment van aankoop écht een lelijk eendje was. Had ik haar op een ander tijdstip willen aankopen was de vraagprijs daar dan ook wel naar geweest. Maar bij het kopen van een instap klaar rijpaard zou ik ook zeker vasthouden aan je minimale eisen en als er dan binnen jouw budget op dat moment geen passend paard is de droom van een AT voor later bewaren. :j :j

Kim1987: Dankje! :D :D Het zijn ook wel veel afbeeldingen inmiddels in dit topic en 25 pagina's doorlezen lijkt me in dit geval vooral nuttig als het ras naar aanleiding van dit topic echt je interesse heeft gewekt. Ik zie dat je therapie doet met paarden. In het Europese deel van Rusland is ook een manege waarbij o.a. Akhal-Teke worden ingezet voor gehandicapte kinderen en kinderen met psychische/gedragsproblemen.

jasz

Berichten: 2222
Geregistreerd: 11-11-10
Woonplaats: Bij Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 18:53

ja wel privé eigenaar en lekker ver weg :+ maar ik heb een hele leuke dag gehad.
ja klopt, ik ga niet van mijn eisen afwijken omdat ik zo graag een at wil. dat zou ik bij een ander ras/ stamboek ook niet doen.
ik heb nu wel wat at's op internet gezien, ook een paar die echt niet duur zijn, maar dat heeft helaas meestal ook wel een rede. een paar die ik heel mooi en goed gebouwd en met goed bloed vond die waren boven de 8000. helaas is dat teveel :(
maar ik zoek gewoon verder en wie weet heb ik mazzel an bied iemand zijn paard te goedkoop aan :D

JoSav

Berichten: 4686
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-13 19:18

Oké, wat leuk. :D En leuk ook dat het je beeld van het ras bevestigd heeft. Prijzen lopen best uiteen, maar het is wel zo dat de meeste (echt) goedkopere AT een bemerking hebben, of wat ouder zijn of juist nog heel jong (en dan met uiteindelijke risico's en opfokkosten erbij gerekend...) Dan is er nog de beperking van afstand, want ik begreep dat je niet de mogelijkheid had om op al te grote afstand te gaan kijken. Het is ook zo dat als je eerst bij een paard wilt gaan kijken en een 'beperkt' budget hebt kijken in Rusland onmogelijk is. Daarbij is een paard wat daar voor 2000 wordt aangeboden eenmaal in NL alsnog vaak 2 keer zo duur vanwege vervoer en overige bijkomende kosten. Maar gewoon goed je ogen open houden en ook bij de stoeterij in NL te kennen geven wat je zoekt en wat je budget is. Wie weet wat er op je pad komt!
Ze zijn er iig zéker voor minder dan die 8000 zónder bemerkingen en rijklaar. :j

jasz

Berichten: 2222
Geregistreerd: 11-11-10
Woonplaats: Bij Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 20:00

ja dat denk ik ook wel. en ik heb natuurlijk zo veel tijd als ik zelf wil om te zoeken, maar ik zou het wel heel leuk vinden als ik rond april weer kan rijden :D
idd gewoon goed kijken en dan misschien vind ik ineens een paard dat helemaal voldoet, of tenminste voor een heel groot deel.
het zal wel de volgende vakantie worden voor ik naar die stoeterij kan, het is 2.5 uur rijden en dat doe ik toch liever niet alleen. maar in de tussen tijd kan ik lekker rond kijken en kom ik misschien een leuke tegen.