Ras gezocht bij dit brandmerk (trekpaard type)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Ras gezocht bij dit brandmerk (trekpaard type)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-10 14:17

Op vakantie zijn we een week geleden rond de baai van de Somme in Frankrijk een paar grove trekpaarden tegengekomen in een bosweide. Een van de dames die er stond was een volledig witte merrie waar we allebei nogal van onder de indruk waren kwa grootte, uitstraling en type. Ze was breder dan onze tinker, ongeveer 160/165 cm schoftmaat en naar verhouding meer lijf dan benen en een megagrof hoofd. :~

We hebben wel een vermoeden welk ras het is maar zijn daar niet zeker van (boulonnais? maar die zijn dacht ik groter normaal). Zelfs na zoeken komen we er niet uit.

Haar brandmerk bestond uit een omgekeerde hoefijzerachtige vorm met daarboven een kerkkruis.

Wie heeft een idee?

unner

Re: Ras gezocht bij dit brandmerk (trekpaard type)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 12:27

Kan je alleen helpen met Camarguebrandmerken, waar overigens ook zulke types brandmerken tussen zitten... Even geen idee. Zal er over nadenken.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-10 13:08

Hoi

Een camarque was het zeker niet, die ken ik en heb ik ook wel eens op gereden. Dit was echt een trekpaard type, grof, zwaar, breed en o zo mooi. <3

X__Trees

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 13:11

Percheron?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-10 13:27

Geen idee dus, maar ik dacht dat die normaal een stuk groter zijn 1,70 en meer en deze dame is hooguit 1,65 en wel volwassen en uitgegroeid. Ik kan nergens echt voorbeelden van brandmerken zien.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 13:37

Ik weet het niet, maar misschien een zoektip:
Brandmerk (paarden) vertalen in het Frans en dan opnieuw zoeken.
Ik had 'marque' gevonden, maar dat gebruiken ze ook voor 'aftekeningen'...
Misschien dat iemand uit België hier op Bokt wel weet wat de goede vertaling is?
Laatst bijgewerkt door Rumpleteaser op 22-07-10 13:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 13:39

Als ik me goed herinner is het in Frankrijk (net zo als in Duitsland) zo, dat men de paarden ook mag brandmerken met een eigen merk van bijv. de stoeterij zelf, een eigen "logo" dus. Dat maakt het er een stuk moeilijker op...Overigens vind je echt wel Boulonnais of Percherons met die stokmaat :j

Vooral de Boulonnais hoeven niet overdreven groot te zijn, hier in de buurt staat er een van 1.55 m. Volgens Wikipedia ligt de gemiddelde stokmaat tussen 1.50 m. en 1.70, bij de Percheron is dit van 1.50 tot 1.65 m. de kleine maat, van 1.65 m. tot 1.80 m. de grote maat.

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 13:44

Laatst bijgewerkt door jodi op 22-07-10 13:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 13:52

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 13:53

een Boulonnais???Een Boulonnais wordt bij opname in het stamboek gemerkt op de linkerkant van de hals. Dit merk is een anker, het herinnert aan de geboorteplaats aan de kust.
Laatst bijgewerkt door kim1207 op 22-07-10 13:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 13:54

Alane schreef:
dit ras mischien?
http://www.cheval-breton.fr

die hebben dit brandmerk.

Afbeelding

Ach ja, die heb je ook nog! Ik heb ooit een Bretonner hengst gezien...Dat was echt een kasteel, maar ongewoon groot voor zijn ras heb ik gehoord. Die schijnen ook niet al te groot te worden...

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 13:54

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 13:56

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-10 13:56

Een percheron is het dus duidelijk niet als die altijd dat merk krijgen.

Ik heb bijna alle mogelijke sites nagezocht en juist franse stamboek en cheval de trait sites maar tot nu nog geen resultaat.

Ik vermoed toch nog steeds dat het een boulonnais is maar zou het zo graag zeker weten. In ieder geval een erg mooi beestje. De rest in de wei was ook ongeveer dezelfde hoogte en bouw alleen die stonden te ver weg om het brandmerk te kunnen zien. 2 waren er gewone vos, een zweetvos en een bruine. En dan die witte dame.

Alane, nee die was het ook niet deze had ik ook al gezien. Het is echt een omgekeerd hoefijzer achtige vorm met wel zo'n kruis erboven. Het kruis stond bijna los van het hoefijzer en had een langere vertikale onderkant dan bovenkant. Echt de vorm van een katholiek kruis.

Tsja een anker zou het ook kunnen zijn vreemd is alleen daarvan dat het ijzer vormpje los leek te staan van het kruis alsof het 2 verschillende voorwerpen moest voorstellen. Het zat in ieder geval op de linkerkant van haar nek echt middenop. Ongeveer in totaal 10 tot 15 cm hoog en breed.
Laatst bijgewerkt door karuna op 22-07-10 13:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 13:57

Adil18 schreef:
Dat zijn Duitse brandmerken.... ;)

Klopt, maar misschien staat er wel iets bruikbaars bij.
Want niet alle genoemde brandmerken op de site zijn gebonden aan Duitsland :)

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 14:05

Rumpleteaser schreef:
Adil18 schreef:

Welke niet dan?

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 14:05

beste foto die ik klon vinden van brandmerk boulonnais

Afbeelding

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-10 14:09

Kim daar lijkt het idd wel erg op. Daarnaast kreeg ik net een slim idee om eens te gaan kijken naar de site van het natuurpark waar we ze in de buurt hebben zien staan.

http://www.parc-opale.fr/patrimoine12b.asp

En dit stukje staat daarbij samen met het boulonnais schaap. kennelijk toch erg veel
voorkomend in die regio.

Citaat:
Le cheval boulonnais
Image emblématique des Caps et Marais d’Opale, le boulonnais est un cheval de trait fortement utilisé dans les travaux des champs jusque les années 70. La mécanisation de l'agriculture a participé au déclin de la race, qui nécessite aujourd'hui la mise en place d'un véritable plan de relance collectif.
La race est entretenue et préservée par des éleveurs qui participent aux concours que le syndicat hippique du boulonnais organise. En partenariat avec le Centre Régional de Ressources Génétiques et les Haras nationaux, le Syndicat mixte du Parc et le syndicat cherchent à développer les débouchés pour les 80 éleveurs du territoire.

Ik ga er dan maar ook vanuit dat het idd een boulonnais is die mooie dame en een van de sites waar ze heenlinken staat ook een verkooplijst. Er staan er in Frankrijk genoeg te koop voor ook erg nette prijzen (daar waar prijzen bij staan).

Ook heb ik net een erg interessante site gevonden waar veel in frankrijk voorkomende trekpaard rassen bij elkaar staan. Met erg veel informatie erbij.

http://lee-xu.blogvie.com/category/les- ... -de-trait/

Ook daar lees ik dat het gebied van de Somme en Pas de Calais idd de fokregio's voor de boulonnais zijn. Dan vraag ik me alleen weer af, waren die niet witte trekpaarden dan ook boulonnais maar dan jonger of een ander ras. :? Daarom twijfelden we ook een beetje aan dit ras omdat die eigenlijk alleen in witte uitvoering voorkomen.
Laatst bijgewerkt door karuna op 22-07-10 14:17, in het totaal 3 keer bewerkt

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 14:14

mijn paps woont in die regio, je hebt net het trekpaardenspeltakel in samur gemist afgelopen weekeinde. Mijn vader woont in t dorp bij le cap blanc Nez. Daar staan er altijd een stuk of 5 a 6 in de opfok. Zijn inderdaad geweldige dieren!!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-10 14:21

Ik weet het |( we moesten echt naar huis omdat mannetje afgelopen week moest werken. We kwamen er te laat achter om de vakantie een week op te schuiven. Geen verkeerde plek om te wonen voor de vader(ben wel benieuwd welk dorp het is). Ben gewoon jaloers die regio ligt ons wel alleen lijkt het me wel een plek waar weinig werk is behalve in Calais en Duinkerken. Het gebied van de belgische grens tot ongeveer vlak onder cap griz nez en dan de noordelijke en zuidelijke gedeelte van bretagne.

Nog dieper de franse sites ingedoken en nog een omschrijving gevonden.

http://ida.bruno.monsus.pagesperso-oran ... onnais.htm

Citaat:
Le Boulonnais est grand et puissant, façonné au XIX ème siècle pour le travail des terres à betteraves et le transport de celles ci. Mais il existe des Boulonnais plus petits et plus légers héritiers des juments mareyeuses très appréciées jusqu'à la fin du XIX ème siècle pour le transport du poisson des ports de la Manche vers Paris.
Pour rappeler cette origine maritime, le Boulonnais est encore marqué d'une ancre marine sur la partie gauche de l'encolure.

Afbeelding

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 00:23

Rumpleteaser schreef:
Adil18 schreef:

Jawel hoor, dat zijn allemaal Duitse brandmerken, bovendien zijn deze allemaal rasgebonden en kunnen die dus nooit op een Frans koudbloed staan....Anders zou het geen Fransoos zijn :D (Ik moest ze allemaal kennen voor o.a. mijn "Basispas paardenkunde" )

White_Fella

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 16:15

Zal even zoeken naar 'n goeie foto van Boris met z'n anker..
In Duitsland wordt ook op 'n plek Boulonnais gefokt, die hebben 'n ander brandmerk. Als het goed is heb ik daar ook nog 'n foto van..

Edit: in m'n profiel zie je Boris zijn brandmerk voorbij komen. Van de Duits gefokte Boulonnais ben ik de foto kwijt helaas..

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 10:43

Ankie_Boris schreef:
Zal even zoeken naar 'n goeie foto van Boris met z'n anker..
In Duitsland wordt ook op 'n plek Boulonnais gefokt, die hebben 'n ander brandmerk. Als het goed is heb ik daar ook nog 'n foto van..

Edit: in m'n profiel zie je Boris zijn brandmerk voorbij komen. Van de Duits gefokte Boulonnais ben ik de foto kwijt helaas..

Bij mij in de buurt wordt de Boulonnais gefokt, in samenwerking met Tamme Hanken met zijn Boulonnais-dekhengst Jumper. Ik kan wel eens kijken wat voor brandmerk die hebben :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 15:31

breton?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-10 19:46

Inmiddels is het probleem opgelost het is toch een boulonnais merrie.