Bang voor water en te dun

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

fredi98

Bang voor water en te dun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-10 18:39

Mijn paard, Sinaska, is superbang voor water. Ik kan hem niet afsponsen niet afspuiten. Ik heb laatst ook te horengekregen dat dat de straal te zacht is geworden en dat ik er blauw spray op moest doen. Dat ging dus niet goed want er is nou een stuk van mijn nagel af omdat het worgeltje van het halstertouw kapot was geknapt. Ik heb ook van dat anti vlieg spul gekocht... nee hoor dat was ook de hele stal afbreken en gauw naar buiten vluchten. Het is dus een ramp.

Wat ook een probleem is dat Sinaska veel te dun is, en we kunnen hem maar niet dikker krijgen. Hij staat dag en nacht (Behalve bij noodweer) in de wei. ik voer hem heeeeel veel hooi over de hele dag versprijd. Hij krijgt mais, biks, appels, musli en luzerne. En we hebben ook al een wormenmiddel toegedient maar we krijgen hem echt niet dikker. Je kan nu zijn ribben tellen. Op zijn paspoort staat trouwens dat hij 10 is, dus ouderdom is het ook niet.

WIE KAN ME HELPEN MET DE BOVENSTAANDE DINGEN?????!!!!
HET IS ECHT NODIG!!!.
groetjes frederike

Waves

Re: Bang voor water en te dun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 18:43

Misschien moet je de dierenarts eens laten kijken waarom hij zo dun is, we kunnen hier van achter de computer helaas geen bloedonderzoek of mestonderzoek doen. :)

judith__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 18:44

al getest op wormen?

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 18:46

Spuiten kan je oefenen :) Ik heb tot nu toe 2 knollies in handen gehad die echt alles afbraken, en met genoeg geduld kom je een heel eind :j

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 18:46

Een wormmiddel helpt niet tegen alle wormen, ik zou dus ene bloedonderzoek laten uitvoeren en een mestonderzoek.

melanietje98

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 18:48

haaaaiii,
ik zou steeds weer op nieuw proberen,
en als dat niet echt helpt spuit dan wat water over hem heen.
of ga met andere pony's naar het strand ofzo ..
en dat jou pony er dan achter aan loopt

groetjes, Melanie

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 18:51

Hoi
Het eerste gedeelte van je verhaal was voor mij een beetje vaag, maar gebruik je vliegenspray uit een soort 'plantenspuit'? Zo ja, dan kan je eerst een plantenspuit met water pakken en daarmee rustig gaan oefenen. Met spuitbussen onder druk (zoals haarlakbussen en deodorant-achtige bussen) weet ik het ook niet...
Afspuiten zou je op eenzelfde manier eerst kunnen oefenen door hem te laten kijken naar de tuinslang terwijl je een andere kant opspuit en dan langzaam maar zeker aftasten tot hoe dicht je bij hem in de buurt kunt komen zonder dat hij in paniek raakt. Als hij het dan bijvoorbeeld toe laat zijn benen nat te spuiten, kun je vanaf daar steeds een stapje verder proberen.

Wat betreft het dikker krijgen; heb je er al eens een veearts naar laten kijken? En zo ja; wat zei die? En is er al eens een paardentandarts voor zijn gebit langs geweest? Zo niet, zou ik dat eerst even proberen...

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 18:52

ik zou de dieren arts even laten kijken omdat hij zo dun is.

voor de water angst, mijn trekpaard is ook bang voor water.
je moet eerst met een droge spons over haar heen zodat ze went aan de beweging.
dan doe je een heel klein beetje water op de spons (zomaar de onderkant van de spons nat maken)
en zo steeds meer water, dat heeft bij mij geholpen.
ik ga niet aan de tuinslang beginnen omdat ik dat gewoon niet zo nooszakelijk vind.
maar als je het wel wilt kan je het zo doen;
begin met de hoefjes af te spuiten met een dun straaltje.
maak die straal steeds harder, en schiet wel een heel perongelijk uit boven de hoef.
gaat dat goed doe het steeds langer en ga steeds hogen het been op.
doe dan boven het been en ga zo verder naar achter.
doe niet als eerst de hals want daar kunnen ze minder goed zien wat je doet, en zal hij het ook enger vinden.

voor de vliegenspray, daar begin ik niet aan want dan breekt die van mij ook uit.
koop een roller vinden ze op het begin ook eng
maar begin dus ook niet op de hals.
en laat hem er even aan ruiken.

ik hoop dat het lukt!

jippiejee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 14:37

Als een dierenarts is langs geweest en iets medisch (wormen, slecht gebit e.d.) is uitgesloten, moet je toch een dieet gaan maken.
Ons paard (27) is ook altijd te dun geweest. Hij is ongeveer 1,75 Wat hij krijgt:
Drie keer per dag:
hooi
driekwartier later:
-één kilo basisbrok,
-een halve schep pulpbrokjes (zijn uiteraard geweekt, de brokjes (voor het weken dus) zijn ongeveer een halve kilo), -luzerne,
-maisbrokjes (gebroken mais e.d. eet hij niet)

's avonds laat (ongeveer 23.00) krijgt hij nog:
- een kwart schep pulp (dus weer brokjes die geweekt zijn), -luzerne,
-wat brokjes (kwart schepje),
-klein beetje maisbrok,
-wat brood o.i.d.
In de winter wortels

Op het ene moment ziet hij er best netjes uit, twee weken later kan hij weer mager zijn...

Wij hebben helaas geen mogelijkheid tot weidegang, en hij hoeft niets meer te doen.

Het blijft moeilijk om aan te komen. Vraag je dierenarts ook is of hij/zij iets weet. (zoja, dan hoor ik het graag!)

Heel veel succes!

Groetjes Zoë

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 14:43

en als je de water bak overlaat lopen?
dan worden de hoeven nat als ze na de water bak gaan dat helpt vaak ook wel

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 14:46

lekker een tand arts zijn gebit na laten kijken
plus voor je rotstraal krijg in de ruitersportzaak van die mooie kleine rode flesjes die de straal laten herstellen kosten 20 euro
en zit een kwastje in dat potje en dat spul werkt echt super