Wel paardenras is volgens jullie het meest geschikt voor buitenritten in de ardennen? - Zowel in winter als zomermaanden: - duur: 2 tot 5 uur - licht beheuveld, verschillende ondergronden - niet te stijl maar wel iets offroad.
- persoonlijke voorkeur: haflinger / shire
Waarom dat ras? Of waarom juist niet?
MarcR
Geplaatst: 06-07-10 20:29
Mijn voorkeur gaat uit naar quarters of paints en wel om verschillende redenen. Kleinere schofthoogte : is een voordeel op oneffen terrein en tussen / onder bomen Geblokte bouw : kunnen gemakkelijk een volwassene dragen Cool, rustig karakter : zullen niet snel paniekeren, handig bij minder ervaren ruiters Zijn eeuwen lang gekweekt voor het ranchwerk : aanlag voor wandelingen = trail Rustige loop door kleine knieheffing : rustige zit en minder belastend voor ruiters
Gangenpaarden , Tennesee walkers/rocky's/american sadle breds. Ze zitten heerlijk , ze hebben andere gangen (tolt,walk,telgang en meerdere) ze zijn niet zo heel groot,maar wel sterk Geen paniek saaiers & ze kunnen lange afstanden vol houden. ze zijn geweldig
Miska
Geplaatst: 06-07-10 20:37
Elk ras is in wezen geschikt, kwestie van trainen. Ik ging dus voor mijn eigen paard! Heerlijke galop, lekker actief en voorwaarts met een groot uithoudingsvermogen, altijd in voor wat uitdaging en houdt van buitenritten en vast ter been. Ras: volbloed arabier
Caresse07
Geplaatst: 06-07-10 20:39
Heb zelf vorig jaar in de Ardennen gereden via Time Out reizen bij Yvonne van de(r) Velde (Endurance amazone) en daar reden we op Arabieren. Maar denk dat als je wil je veel rassen zou kunnen gebruiken, mits je ze er op traint
Sjolvir
Geplaatst: 06-07-10 20:41
Gezien de slechts 2 tot 5 uur ritten, ieder ras, mits het paard maar netjes getraind is.
En je kan 5 uur lang heel langzaam rijden, of 5 uur flink door rijden, dat verschilt ook al. Wat wil je? Wat wil je voor tempo? Of welke afstand wil je afleggen in die tijd? Aangezien me dat nou net wel het verschil lijkt te maken.
Camargues of Mérens, omdat deze paarden erg betrouwbaar zijn (verschillende ruiters), ze goed overweg kunnen met verschil in ondergrond en ze tevens een goed uithoudingsvermogen hebben. Heb zelf een trektocht in de Pyreneeën gereden en dit is zo goed bevallen op een Camargue dat ik me bij terugkeer in Nederland er zelf één gekocht heb.......
Anoniem
Geplaatst: 12-07-10 22:02
Dat ligt er aan.. wil je 2 tot 5 uur stappen of juist veel draven en gallopeeren.
Wil je vooral stappen zijn Fjorden, Haflingers, shires enz. Prima geschikt.
Wil je toch meer een hoger tempo rijden zou ik persoonlijk een lichter ras nemen. Zoals arabieren, Dravers, NRPS enz.
Maar in theorie kan ieder paard het aan.. Maar je zult wel rekening moeten houden met in welk tempo je de ritten wil maken
Ik denk dat mijn haflinger daar ideaal voor is. erg mak, schrikt niet snel, staat stevig op haar benen en heeft erg goede hoeven (zei de hoefsmid vanmorgen)
Ik zou ook gaan voor een quarter of een paint ! Al ben ik van mening dat je met meerdere rassen gerust een buiten rit kan maken in de Ardennen. Het hangt er maar net vanaf hoe ze getraind zijn !
Fjorden Zitten heerlijk en echt buitenrit paarden vooral voor in de bossen Ijslanders kunnen km afleggen en ook de echt buiten paarden. Alle 2 meestal een cool Karakter en relaxd.
& Kijk maar uit dat je niet verdwaald in de Ardennen ! er staan geen bordjes en een tip het bos bij de krimweg scheind ook heel mooi te zijn !