keuze maken voor kids

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

TinkerTwink

keuze maken voor kids

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-10 18:29

Hallo,

We hebben een tinker en een kruising merrie, beiden rond de 1.50 groot.
Nu hebben we het geluk dat we weide en stalling hebben waarvoor we niets hoeven te betalen. Ze hebben het dus zeer goed!

Het probleem is echter dat onze vier kinderen graag willen rijden. Na longelessen op de tinker en wat los stappen en draven komen we niet echt verder. De twee oudsten 'rijden' ze zijn 8 en 6 jaar en vrij klein van postuur. Onze derde van 3,5 heeft ook al de ambitie ;)
Op de tinker gaat het allemaal wel enkel hulpen geven gaat dus niet, ze zijn beiden vrij serieus maar hulpen geven op de zweetbladen van een zadel is natuurlijk niet zo handig en gaat dan vaak over in een schopje waardoor ze het verkeerd aanleren. Daarnaast is de oudste niet zo een held en kan de tink, als ze los rijdt, wel eens wat voorwaarts zijn.

Nu zoeken we eigenlijk een pony bij. De kinderen vallen volledig voor shetlander of a-kleine b pony. Nu zijn dat natuurlijk mooie maatjes voor hen maar aangezien wij beiden ook rijden en onze kruising merrie niet echt een relax buitenrijpaardje is (nog niet kan wel komen) zouden we toch liever een maatje hebben waar ik eventueel ook op zou kunnen 1 keer per week ik ben overigens 1.60 en normaal gebouwd. Shetlander zou dan dus afvallen en een a pony in principe ook. Een grote b-kleine c zou eventueel wel gaan maar dan moet die al stevig gebouwd zijn.
Wat zouden jullie doen? Voor de kids toch een kleinere pony aanschaffen waar zij tenslotte veel plezier aan beleven en evt deze tuigen zodat we toch nog eens samen weg kunnen of toch voor een iets grotere gaan waar ze langer mee vooruit kunnen maar die toch een stuk kleiner is dan de tink?

Ons budget is ook niet zo heel hoog daar moet ik wel eerlijk in zijn het boeit ook niet of er papieren of iets bijzitten of al wat ouder is zolang maar braaf vinden we.

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 18:33

Tja, vraag jezelf af of je het paardje door zou willen verkopen, ben hier niet zo voor maar ieder zijn mening natuurlijk. Als je het niet wilt verkopen als de kinderen er uit groeien zou ik voor een wat groter beestje gaan.

TinkerTwink

Re: keuze maken voor kids

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-10 18:36

Nee doorverkopen niet maar de jongste is pas 1 jaar dus als die ook zou rijden...
Anders zou het gewoon als gezelschapspaardje van de tinker blijven uiteraard en eventueel nog ingespannen kunnen worden. De grotere maat staat dus in principe al voor ze klaar ;)

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 18:41

Je kunt voor een welsch cob of merens gaan. Ik zou persoonlijk voor een welsch b gaan. Kunnen ze alledrie nog een tijdje op rijden..En tegen die tijd kan de oudste op de tinker...tenzij ze wedstrijdambities krijgen...

shetties

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 18:44

Een kleine pony blijft leuk (vind ik), want je kan er mee gaan mennen en vrijheidsdressuur etc doen.
Ik weet niet hoe het bij jullie is, maar je zou hem ook kunnen verleasen oid zodat je er wat geld voor terug krijgt als je kinderen te groot zijn.
Omdat je al grotere hebt, kunnen ze gewoon overstappen op een grotere.

Aangezien je jongste pas 1 is, denk ik dat ze er wel lang mee kunnen 'doen'.

Op mijn shetjes rijden ook kleine kinderen, en ik zie wel dat ze er veel meer plezier aan hebben om op een kleintje te rijden, dan op een grotere.

TinkerTwink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-10 19:09

Hey,

Ja dat dacht ik dus ook. De man kiest liever een kleinere brave pony waar hij evt later mee kan mennen. Zelf heb ik weinig met mennen maar het is natuurlijk altijd een optie.
Tot een aantal jaar geleden had ik zelf een shet is op 31 jarige leeftijd helaas overleden. Die was getuigd en eerlijk is eerlijk op mijn 17e kroop ik er ook nog af en toe op :) Hij deed ook vrijheidsdressuur en heeft veel kindjes van de angst afgeholpen

de wedstrijdambitie is prima maar dan mogen ze dat op de tink doen. Het gaat bij ons puur om het plezier en ook een tinker kan erg leuk lopen.

Iemandiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 19:21

geef ze een ezel, kunnen ze lekker mee oefenen leer je veel van(meer dan paarden)Een ezel is ook erg bomproof en zeer gevoelig. Ik vind ezels altijd geschikter dan paarden voor kinderen. Een ezel is heel vergevingsgezind. En de meesten zijn kindvriendelijk''nouja mijne is niet kindvriendelijk'' ze laten duidelijk zien wat ze wel en wat ze niet willen is erg goed voor kinderen. Ik men ook met mijn ezelruin ik rij 6-7 jaar maar sinds ik mijn liefste rommy heb heb ik volgens mij wel ]het dubbele geleert. foto foto foto:

Afbeelding

TinkerTwink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-10 19:25

ik vind ezels helemaal geweldig begrijp me niet verkeerd maar ze willen tzt toch ook wel eens een groepslesje volgen op de manege tegenover de weide, ik weet niet of dat met een ezel nu zo gewaardeerd wordt.
Daarbij heb ik wel jarenlange ervaring met pony/paard maar niet met een ezel en ik vind dat ik de kids wel goed moet kunnen ondersteunen natuurlijk

Iemandiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 19:29

heey,
ja als je ze een groepslesje wilt laten doen is een ezel niet zo nee :D :D als je zelf weinig ervaring hebt met ezels is het minder...ik laat mijn oppaskindjes oefenen met rommy is heel goed voor ze.

TinkerTwink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-10 20:49

Ja daarom. Neem zowieso geen dieren in huis waar ik voor mijn gevoel te weinig kennis of nog belangrijker, ervaring mee heb. Zo wil de man graag chinchilla's maar we kennen er beiden niks van, dan moet je er niet aan beginnen. (is hij het mee eens hoor)

Ezels zelf vind ik overigens heel erg leuke dieren die behoorlijk bij de pinken zijn maar echte ervaring heb ik er gewoon niet mee

liberia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 20:55

Kies voor een niet te jonge (10-12 jaar, die heeft inmiddels alles wel gezien) New Forest, bij voorkeur een C'tje. Dit maatje is groot genoeg voor de oudste om nog even mee voort te kunnen, maar niet te groot. Voor de kinderen (ik zie dit bij mijn eigen dochter) is het leuk wanneer ze iets zelf kunnen doen, bijv. tzt zelf opzadelen. Tegen de tijd dat je oudste eruit gegroeid zijn, kunnen je twee (?) jongste erop. Succes!

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 21:04

ik zou maximaal een btje kopen
mijn dochter is nu 12 jaar en past zo langzamerhand niet meer op ons Atje al loopt die nog zo 2 uur met haar op een pittige buitenrit
hier mijn dochter op lotte, welsh Atje van 1.15, Marij is 1.50
Afbeelding

je bent zelf niet erg groot, je kinderen zijn nog erg jong

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 21:10

En iets van een haflinger of fjord?
Zijn leuke paardjes die meestal goed handelbaar zijn. Zijn wel wat groter maar daar kunnen je kinderen wel op blijven rijden en jij zelf ook zonder probleem.

TinkerTwink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-10 21:11

gaat inderdaad nog net en de pony klinkt klein. Ik denk inderdaad grote a of een b pony. Daar hebben ze allemaal wat aan.
(als ze de tinker poetsen is het best grappig moeten ze erop zitten om de manen en zo te kammen maar ze doen het zooo ontzettend graag)

Dan zouden ze ook op de tink kunnen blijven rijden. Het probleem is dat zelfs onze zoon van bijna 8 heel klein is (1.17) en dus de hulpen op de zweetbladen geeft wat gewoon niet handig is. Hij vind het grote ook wat eng omdat de tink vrij voorwaarts is.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 21:16

lotte is klein :D maar je ziet, ze kunnen er nog lang op, zeker als ze klein van stuk zijn
en als ze eens vallen is het van veel lager bij zo'n kleintje
verder kunnen ze al snel de dingen zelf doen, zonder hulp omdat de maat klopt

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 09:43

Ik zou zelf een leuke ervaren B pony nemen als ik jou was en dan puur voor de kinderen. Jullie hebben ze nog in alle leeftijden dus ook de jongste 2 kunnen er voorlopig nog een heel eind mee vooruit...

Wij hebben 3 kinderen (nu 3, 5 en 8) en hadden de afgelopen 4 jaar 2 shetlanders van 1m07 en hebben deze met pijn in het hart verkocht omdat ik zo vreselijk graag een Fjord wilde (nu hebben we gisteren toevallig 1 van de shetlanders teruggehaald omdat er geen klik was met zijn nieuwe eigenaresse en stiekem ben ik daar heel blij om/mee). Vooral ons dochtertje van 5 is fanatiek (soms TE) met de paarden.

Dit is Cayleigh (5) op de shetlander
Afbeelding

Dit was het bijrijdstertje van 11 (heel slank meisje)
http://i274.photobucket.com/albums/jj24 ... /13-13.jpg

En op de Fjord hebben wij het opgelost door een barefoot kids zadeltje te kopen waardoor het een stuk minder breed is, het zadel niet meer te groot is en ze ook voorbij de zweetbladen komt :)
http://i274.photobucket.com/albums/jj24 ... 2/3-85.jpg

Hoewel de Fjord eigenlijk veel flegmatischer is voor haar, heeft een kleinere pony een veel hoger gehalte van "zelf kunnen doen" i.p.v. op de gratie van een paard mee te kunnen liften. Mijn advies zou dus echt zijn, een grote B voor de kinderen (en dan bij voorkeur 1 die beleerd is voor de wagen? Heb dat zelf ook geleerd met de shetlanders en dacht dat ik het niets zou vinden maar het is ontzettend leuk! (zo leuk dat ik nu ook aangespannen rijd met de fjord!!!))

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 09:52

Het advies van een haflinger of fjord schiet je niets mee op. Dan kunnen ze net zo goed op de tinker. Over het algemeen zijn de koudbloedjes niet zo geschikt voor kinderen als veel mensen doen voorkomen. Ze zijn gewoon te eigengereid voor de ervaring van de kinderen.

Ik zou de voorkeur geven aan een rustige Welsh B of misschien een Dartmoor. Die zijn misschien nog wel geschikter. Een leuke, betrouwbare kruising van rond de 1,30m kan ook goed uitpakken.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 10:04

Waarom geen brave New Forest, die kan veel langer mee en is maar een beetje groter.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 10:14

Als je kids zoveel plezier hebben aan pony's en ook nog eens wedstrijdambities hebben, zou ik kiezen voor een pony die bij hen past en eigen ambities opzij zetten.

Een tinker icm kleine kids op wedstrijd vind ik niet 'passend' En niet omdat een tinker niet leuk of braaf zou zijn of dat een tinker geen wedstrijdpaard zou zijn... maar het moet ook nog eens kunnen en willen.
Kids zijn maar zo kort kleine en vooral kind.. :D

Mijn dochter is begonnen op een A-welsh (= B-pony) toen overgegaan op Welsh K (= welsh NWR/partbred) en nu over op de paarden (wordt deze maand 16 jaar) en heb mijn hobby toen in de kast gezet.

Wil je vasthouden aan je tinker, laat de zadelmaker komen voor een zadel dat zowel je tinker past als je kids, komen de benen niet onder het zweetblad uit, is het zadel te groot voor je kids... :)

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 11:22

Al eens aan een quarter of paint gedacht ? Ze zijn meestal kleiner van schofthoogte maar toch stevig genoeg gebouwd om door volwassenen te worden bereden. Verder hebben ze in het algemeen een rustig, coole karakter en door hun vlakkere gangen blijven kinderen rustiger in het zadel zitten.
Als je wil kennismaken met deze paarden ga dan eens kijken naar een western wedstrijd of bezoek een western stalling.
Mijn dochter rijdt al enkele western, heeft een 5 jarige paint merrie en de afgelopen jaren zijn wij volledig gevallen voor deze paarden.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 21:43

ik raad ook geen Tinker of andere echt grote pony aan als kinderpony.
vooral niet als je kinderen allemaal klein en tenger zijn.
vergeet niet dat bv koudbloeden best sterk zijn ( vaak ongewild) en de kinderen er dus niet geheel vrij mee uit de voeten kunnen.
een leuke Welsh A of een leuk B pony'tje is al een stuk handzamer, en geeft kinderen op die leeftijd gewoon net de meeste leerervaring en zelfstandigheid.
ik zou dus zeker kiezen voor je kinderen, en niet voor jezelf.
vooral omdat het hier waarschijnlijk om de hele kinderschare gaat.
ze moeten er wel plezier aan beleven en blijven houden

Ikzelf geef lessen aan kinderen, en heb oa 2 Tinkers in de lessen meelopen.

Hier vorige week in de les, een net 8 jarige op een van de Tinkers. het gaat gied zo 1X per week een lesje, maar zou voor bv een eigen paard niet ideaal zijn

Afbeelding

het sturen en rijden gaat prima,maar je merkt wel echt dat dit puur en alleen komt omdat ze sporadisch meelopen en nog "op de automatische piloot" lopen van de reguliere trainingen.
de kleinere kinderen kunnen niet zelf opzadelen, met de Tinkers lopen alleen met begeleiding ernaast, en altijd oppassen dat er niets gebeurt.
Met bv mijn shetlander rent zelfs de meest kleine leerling door de weide mee, en beest is ondanks zijn echte shetten karakter wel super hanteerbaar ivm zijn grootte.
de kinderen zelf lijken de kleinere dieren ook veel leuker/fijner te vinden, en hebben daar veel meer interactie mee dan de 2 grote dieren

TinkerTwink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-10 09:25

Hoi,
Het is de bedoeling dat de tink blijft (de kids rennen juist wel met haar door de weide en borstelen haar enz) maar onze bedoeling is er een kleinere bij te zoeken zodat ze echt zelfstandig leren omgaan ermee. Belle is ook te groot en zeer zeker niet geschikt voor de kids zij te te onervaren.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 16:15

maar stel je wilt er eentje bijkopen waar je zelf opppast, dan zit je al heel gauw aan minimaal een kleine D pony.
en zelfs dat is al te groot voor een gemiddelde 7/8 jarige om er zelfstandig mee uit de voeten te kunnen :j

michelle_12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 16:23

Misschien een stevige Welsh C pony, ik rijd zelf heel vaak op welsh ponys en mijn ervaringen ermee zijn goed

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 16:26

Je hebt toch al twee paarden waar jij op kunt rijden?

Kan je de drie paarden allemaal wel betalen? Ik kreeg zon gevoel dat het allemaal zo min mogelijk mag kosten.

Stond ik in jou schoenen, dan zou ik een B pony kopen. Een ervaren pony die nog een tijd mee kan, die betrouwbaar is en waar je kinderen lekker mee aan de slag kunnen!