Waarom willen mensen geen draver?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

danneke80

Waarom willen mensen geen draver?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-10 19:27

Ik zie het steeds meer voorbij komen, vooral in EA advertenties. Mensen zoeken een bepaald soort paard, maar dan staat erbij, geen draver. Of er staat een leuk paard te koop, maar wanneer het een draver blijkt willen mensen hem niet meer.
Naar mijn idee (ik heb er zelf geen) zijn het best veelzijdige paardjes, die koel in het koppie zijn. Dus vanwaar het toch geen draver willen?

NZ92

Re: Waarom willen mensen geen draver?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 19:30

tsja.. bij het woord draver denken de meeste mensen toch aan het beeld: het renpaard voor de sulky. Om het paard dan om te scholen naar rijpaard.. en ze denken dat hij alleen maar hard kan rennen. vinden ze te veel werk. en veel mensen willen toch wedstrijden rijden;)

Daantjee12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 19:32

Idd wat NienkeNiels zegt. Als je draver zegt denken veel mensen aan een paard wat niet (goed) kan galloperen.
Wat dat betraft zijn het geweldige paarden, zeer veelzijdig, en erg braaf in de omgang ;)

ester_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 19:33

Ik ga altijd naar een camping in Frankrijk waar ze nu 3 dravers hebben gered van de slacht. Persoonlijk zou ik zo ook een paard willen nemen. Ze gebruiken ze daar als westernpaarden, en dat gaat echt prima! Dus ik snap ook niet waarom ze niet van die paarden willen, ik vind ze echt geweldig... (: (Veel mensen geloven ook dat ze niet kunnen galopperen, nou met een beetje oefening gaat dat echt prima hoor, en hard! :D

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-10 19:36

Tja, ik heb zelf geen dressuurambities, en mocht ik ooit een ander paard nemen, dan zou een draver mij een leuke optie lijken.
Vooral vanwege het karakter. Daarom verbaast het me altijd zo dat mensen (ook degenen die een recreatiepaard zoeken) dan geen draver willen.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 19:38

Bij mij ligt het puur aan het feit dat ik drie dravers van dichtbij mee gemaakt heb en dat zijn drie nerveuze dieren die alleen maar hard-harder-hardst willen :Y) En ja daar moet je maar net mee om kunnen/willen gaan. Het is in elk geval niets voor mij.

Desperado_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 19:42

Wat Myour zegt, je moet met een draver om kunnen gaan.
De meeste zijn niet koel in hun koppie, en vooral die van de baan komen niet.
Een draver is (vaak) eenkennig en die moeten je gewoon leren kennen.
Kennen ze je eenmaal, gaan ze inderdaad voor je door het vuur.
En ik spreek uit gelukkige ervaring :D.

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 19:45

Het zal eraan liggen wat ze er mee willen en of het karakter bij iemand past.. ik ben juist op zoek gegaan naar een draver toen ik er een en ander over gelezen had, maar ik heb dan ook geen dressuurwedstrijd-ambities ofzo. Als ik hier op Bokt lees heb ik altijd het idee dat hier vrij veel mensen zitten die fanatiek aan dressuur doen, kan me voorstellen dat die niet meteen aan een draver denken. En mensen die graag in een rustig gangetje door het bos kachelen misschien ook niet. Ook moet je om kunnen (willen) gaan met de gevoeligheid van veel dravers.
Mijn draver is heel cool maar dat hard-harder-hardst daar heeft ze ook wel een handje van.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 19:47

Niet iedereen kan met een Draver omgaan, dat klopt. Maar niet koel wil ik niet zeggen. Mijne is echt een bloedpaardje, maar als het moet staat ze er wel. Ze kunnen misschien niet alles, maar wel veel :D Die van mij loopt endurance klasse II, TREC en binnenkort ook nog dressuur :+

[WN-ITP] Tammy @ Farmers Field Trail
[RIJ-ITP] Tammy @ work, bijna B starten..

Ik vind het heel moeilijk om te zeggen dat ze het allemaal kunnen, want dat is niet zo. Wij hebben er heel wat gehad, en allemaal zijn ze anders. Tammy was moeilijker met inrijden, maar de driejarige die we nu hebben staan ging de tweede keer onder het zadel al mee naar buiten. Ze kunnen heet zijn, maar er zijn ook een boel koele kikkers. Point was er zo een, de driejarige ook.
Wat ze wel allemaal hebben is zin om te werken :) Je kan ze gerust drie keer op een dag uit de wei trekken en de vierde keer vinden ze het nog leuk := Als je de gebruiksaanwijzing eenmaal hebt gevonden kunnen ze echt niet stuk ;)

oh_oh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 19:51

In mijn ogen hoeft een draver niet temprament voller te zijn dan een kwpn, nrps of een ander type paard dat hoger in het bloed staat.kan Het ligt naar mijn weten niet specifiek aan het ras. Wel heb ik ervaren dat ze erg leergierig zijn.

Maar persoonlijk hou ik zelf totaal niet van de bouw van dravers, net zoals de bouw van Engels volboeden.
Dat is voor mij de reden dat ik geen draver zal nemen. Ik vind er niks aan. Smaken verschillen. Sommige mensen geen fries of een kwpn.

Als ik een advertentie zou plaatsen zou ik er ook bij zetten dat ik geen draver, fries of halflinger zoek.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 19:59

Maar, de bouw... Weet je wel hoe verschillende ze zijn? Wij hebben twee jonge paarden staan. De driejarige is formaat stevige pony, de andere is een hele chique, bijna iel. Ze zijn gewoon zó verschillend. Zeker als je een Amerikaan vergelijkt met een Franse.
Mag je voor de grap even gaan gokken welke de Dravers zijn en welke niet: http://www.dravers.nl/HE1.1copy.jpg :+

Jewey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 20:04

Aah een topic naar mijn hart! Ik zie het inderdaad ook steeds vaker staan...leuk recreatiepaard gezocht, maar geen draver.
Smaken verschillen. Dat is natuurlijk zo, net zoals saskiab hierboven zegt. Maar er is ook niet echt een specifieke bouw hoor wat dravers betreft.
Ik heb net mijn draver gekocht bij Wendy ;) , maar die ziet er bijvoorbeeld heel anders uit dan die van Wendy zelf.

saskiab schreef:
In mijn ogen hoeft een draver niet temprament voller te zijn dan een kwpn, nrps of een ander type paard dat hoger in het bloed staat.kan Het ligt naar mijn weten niet specifiek aan het ras. Wel heb ik ervaren dat ze erg leergierig zijn.

Hier ben ik het helemaal mee eens. Tot een jaar geleden had ik geen enkele ervaring met dravers, maar ik heb er nu al een aantal meegemaakt die stuk voor stuk staan te springen om te werken. Echt, ze doen niets liever! En dat vind ik wel zo'n geweldige eigenschap. Alles wat je nodig hebt.
En het is misschien zo dat ze niet alles kunnen, hetzelfde geld echter voor elk ander ras.

Want of je nu ambities hebt op het gebied van dressuur, endurance, trec etc. ik zie geen enkele reden waarom een draver niet een prima keus zou zijn.

daandriaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 20:09

De Dravers worden misschien wel als hete paarden herkend.
Maar het zijn wel dé paarden met doorzettings vermogen.

Ik blijf sweren bij dravers, als je ze een beetje blijft rijden, kunnen ze makkelijk ook een dressuur proef, of een springparcours lopen.
Voor de Endurance zijn ze echt ontzettend geschikt, omdat ze onwijs veel lucht hebben.

nannyrana7

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 20:19

Helemaal mee eens wat de meeste al geschreven hebben . Ben werkzaam op een manege en daar hebben we er dan ook twee staan die zijn heel erg verschillend en qwa bouw en karakter op de ene konden we eerst alleen zelf en is nu hij 22 is nog steeds super snel en moet je een beetje inhouden terwijl de andere heel snel kan maar als de klant dat niet wil dan gebeurd het ook niet.
Heb er zelf nu ook ruim 1 jaar eentje en wil haar echt niet meer kwijt heb me namelijk nog nooit zo vertrouwd gevoeld op een paard als deze en dat terwijl er mensen zijn die dat niet snappen maar ja heb nu eenmaal die klik met haar en dat is genoeg. had laatst de ostheopaat erbij vanwege een kaakonsteking en dus last van stijve spieren en vond wel super grappig dat ze me aan de hand van het behandelen kon vertellen wat voor paard het was nou ja de uitslag ze was een echte dame met streke wil en moest goed zorgen dat ik niet met haar zou gaan vechten maar moest zorgen dat we allebei een beetje geven en menem nou dat is ook meestal het gene wat we doen .

dus voor mij juist wel een draver

AramisJames

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 22:30

Myour schreef:
Bij mij ligt het puur aan het feit dat ik drie dravers van dichtbij mee gemaakt heb en dat zijn drie nerveuze dieren die alleen maar hard-harder-hardst willen :Y) En ja daar moet je maar net mee om kunnen/willen gaan. Het is in elk geval niets voor mij.

Mijne is helemaal niet nerveus. Hij is vorig jaar mee geweest naar Horse Event en heeft nog niet opgekeken van de drukte, vond hij wel gezellig :)
Tegelijk is hij wel heet, maar niet te. Hij werkt heel graag en leert heel snel. Ik rij er ook vrij fanatiek dressuur mee en niemand denkt nog dat hij een draver is hoor, hij doet het allemaal heel erg netjes :j
En ja de bouw, zoals Wendy al zei kunnen dravers onderling heel erg verschillen :D
Ik vind het absoluut geweldige paarden, gaan voor je door een vuur. Ik wil niks anders meer :)

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 10:02

Ik heb ook een draver, hij heeft tot zijn 6e gekoerst en werdt toen verkocht op zijn 8ee aan mij! heb hem nu 5 jaar.. en tsja de galop was wel even moeilijk om hem aan te leren. En hij vind het nog steeds moeilijk ik kan ook niet zeggen dat zijn gangen helemaal soepel zijn maar hij kan zeker een L1/ L2 proefje aan. en dat rijd ik ook met onderlinge wedstrijden.. Hij is soms erg nerveus als ik hem niet goede aanwijzigingen geef kan hij soms erg flippen.. maar als ik met hem buiten ben kan ik alles hij loopt overeal langs.. ik kan met hem voor de sulky uitrijden alles kan hij !

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 13:32

Citaat:
Mag je voor de grap even gaan gokken welke de Dravers zijn en welke niet: http://www.dravers.nl/HE1.1copy.jpg

Waar staan de antwoorden?

Draver heeft geen rastypische uitstraling is mixje van alles en noch wat, later geselecteerd op gebruiksdoel nl. goed kunnen draven.

Antwoord op de vraag van TS : omdat de meeste op de markt komen tegen slachtprijs ... iets wat voor zo weinig geld verkocht w kan toch niet goed zijn denken veel mensen. Velen vergeten dat die paarden die voor appel en een ei verkocht worden reeds fortuin gekost hebben. Maar als ze hun doel nl. snel genoeg draven en prijzen lopen niet halen dan zijn ze voor de renstal waardeloos en kosten ze alleen centen. Snel verkocht is dan geld winnen redenering.

VeniVidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 18:51

Mij trekt persoonlijk een draver ook niet.. Maar er zijn meerdere rassen die mij niet trekken.
Denk dat het veel onwetendheid is (is van mijn kant ook)
Dat je van te voren al vooroordelen hebt.

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 19:04

ik rij nu op een draver, ik verzorg hem. zie foto in profiel.

Het is een zalig paard, ik kan er mee naast de trein rijden, op een drukke baan, hij gaat door alles heen. Vertrouwd mij volledig. Echt het is een schat van een paard. Hij is ook tegen slachtwaarde verkocht geweest omdat ie niet goed genoeg was.

Ik voel dat het paard ook wel 1 persoons is. De eigenaar rijd er al even nu niet meer op en hij zegt het zelf dat hij beter naar mij luisterd dan naar hem..

Ik vind het ook wel gevoelige paardjes.

Tevens onthouden ze ook heel goed. Ik was vandaag aan het rijden in een piste en er was ook iemand aan het rijden. Die haf om de halve toer een slag op haar paard, of zelfs zo lang niet. Dat maakte ferm geluid en hij verschoot elke keer en wou wegrennen. tja das van zijn verleden...

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 19:09

Ik ken er zelf geen persoonlijk, maar een rede voor mij om geen draver te willen is dat ze toch regelmatig problemen hebben met galop, zeker zal ze gekoerst hebben. Ook vind ik ze in de regel absoluut niet mooi, dun nekkie, typische kop en veel te iel lichaam..

AramisJames

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 19:11

galley schreef:
Ik ken er zelf geen persoonlijk, maar een rede voor mij om geen draver te willen is dat ze toch regelmatig problemen hebben met galop, zeker zal ze gekoerst hebben. Ook vind ik ze in de regel absoluut niet mooi, dun nekkie, typische kop en veel te iel lichaam..

En dat zijn dan de typische vooroordelen over dravers ;)
Dravers kunnen gewoon galopperen en je hebt qua bouw enorme verschillen tussen de dravers (dus zeker niet allemaal dun met een typische kop, een dun nekje en een iel lichaam :n )

TwinQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 19:11

Omdat je dravers hebt en paarden? :Y)
Nee maar sommige dravers zijn zulke zenuwpezen dat ik het meteen begrijp als mensen zeggen dat ze geen draver willen. Aan de andere kant heb je, zoals met elk ras, ook hele mooie dravers die een goede opvoeding hebben gehad en mooi gespierd zijn. Wat iedereen zegt is ook waar, bij een draver moet je zijn vertrouwen verdienen. En dat gaat soms niet makkelijk :D Maar als je eenmaal een goede band hebt, en je draver is gezond, denk ik dat je heel wat kun bereiken. Ze gaan idd voor je door het vuur als ze je vertrouwen.
Laatst bijgewerkt door TwinQ op 27-05-10 19:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Ulrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 19:14

AramisJames schreef:
galley schreef:

En dat zijn dan de typische vooroordelen over dravers ;)
Dravers kunnen gewoon galopperen en je hebt qua bouw enorme verschillen tussen de dravers (dus zeker niet allemaal dun met een typische kop, een dun nekje en een iel lichaam :n )

Ik heb een draver en ik ben er heel tevreden over...ze is lief,leergierig, temperamentvol en wil graag voor je werken...en ze zijn misschien wel wat smal maar dat is ook een kwestie van trainen die van mij is niet zo iel meer en ze kan gewoon galoperen hoor

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 19:16

arun schreef:
Citaat:
Mag je voor de grap even gaan gokken welke de Dravers zijn en welke niet: http://www.dravers.nl/HE1.1copy.jpg

Waar staan de antwoorden?

http://www.draverspraat.nl/forum/viewto ... prijsvraag

galley schreef:

Ja, dan beschrijf je ongeveer 1 op de 5-10 dravers. De rest ziet er héél anders uit :+ Zo is die van mij absoluut niet iel := Maar je zegt zelf al, je kent er geen. Dan denk ik dat je ook moeilijk kan zeggen dat ze problemen hebben :?

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 19:17

Omdat als ze op de baan hebben gelopen: vaak wat moeilijker om te scholen zijn, moeilijker galopperen en ze veelal een 4e of 5e gang erop hebben zitten...
Ik heb er zelf 1 op stal gehad die was erg lief maar onder t zadel oersterk, wilde hard draven, en wilde je in galop ging ze telgangen en als je m eenmaal in galop had dan kreeg je dr bijna niet terug in draf...
Ik ken er nu nog 1, staat bij vriendin van mij en dat is verder een super lief dier maar ook een die echt elke keer in telgang gaat als je erop stapt en als ze gallopeerd dan lijkt het of ze met de achterbenen draaft en voor galoppeerd, maar wel een superbraaf dier waar je eigenlijk iedereen op kan zetten. Ze is op stal wel een beetje een zenuwpees, en vliegt de stal in en uit, en is erg dominant naar andere paarden maarja dat is niet typisch draver natuurlijk haha..

Er zijn er natuurlijk ook een heleboel die deze "probleempjes" niet hebben, maar die hebben dan vaak ook niet voor de sulky gestaan, of van nature meer aanleg voor dressuur/springen dan voor de baan?
Ik zie er ook heel vaak wat waarvan ik echt niet zou zeggen dat het een draver is, laatst stond er b.v ook een heel mooi schimmeltje hier op bokt ;)
Laatst bijgewerkt door silverbrumby op 27-05-10 19:22, in het totaal 3 keer bewerkt