LecyTinker schreef:ik denk ook dat de koudbloed richting beter geschikt is voor je.
Zo te horen gaat het je eerste paardje worden en heb je nog geen bijzondere liefde voor een bepaald ras.
Koudbloedjes zijn over het algemeen net een tikje rustiger dan warmbloedjes en zeker rustiger dan volbloedjes.
Als eerste paard wil je heel graag een makkelijker paard waar je alles mee kan doen en een echte knuffelband mee kan opbouwen. Ik neem aan dat je je vriend er ook graag bij zou willen betrekken en dat die nog niet zo bijzonder veel van paarden af weet. Dan zou het leuker zijn dat als hij in de weide komt dat hij in een knuffel krijgt ipv opzij geduwd wordt (wat wel bijna elke koudbloed doet als ze eten zien, hahahaha).
Dus als ik jou was zou ik me eens goed verdiepen in rassen zoals idd haflingers, fjorden, tinkers, etc. Denk niet dat een koudbloed traag en lomp is, want dan zal je nog goed verrast staan. Tegenwoordig wordt er veel gefokt met koudbloeds voor de net-iets-meer-verwachtende-ruiter. Dus vaak zijn de meeste redelijk basis aangelegd, geweldig geschikt voor buitenritten en net zo leuk om in een bak te rijden. Zelfs geschikt voor een paar wedstrijdjes en erg leuk om mee naar keuringen te gaan.
Dus een echt allround dier en sommige rassen zijn dus echt geheel niet duur om aan te schaffen en zijn winterhard, dus geen probleem met dekens. Gewoon lekker de weide in met die knollen. En wol je ze op een binnenstal hebben, dan kan je heel af en toe zelfs een dag rijden overslaan en zijn ze vaak de volgende dag nog net zo lekker om te rijden.
(Ik heb zelf zowel, koudbloeds, halfbloeds, warmbloeds en volbloeds gehad. Vond ze allemaal geweldig, maar mijn hart ligt toch bij de tinkers omdat ze zo veelzijdig zijn en een enorm hoog knuffelgehalte hebben en soms ontzettend klunzig kunnen zijn, maar super slim en uitgekookt. Voor mij HET allround paard dat er is!)
je hebt bijna volledig gelijk over ons, alleen de voorliefde voor een ras niet echt
haf en fjord vind ik wat klein en een tinker vind ik niet echt iets voor mij
maar een fries, ben ik gewoon weg van
(en men vriend ondertussen ook wel een beetje 
ik rijd momenteel wel een op kwpn op de manege, en soms kun je daar gewoon blindelings op vertrouwen, maar andere momenten staat ze schrikkerig en spurt enkele passen in galop weg, op zich doet me dit niets in de bak (hou er soms zelf van, van dit onvoorspelbare
maar als ik later een eigen paard heb en hij doet dit, dan ga ik er gewoon niet mee op buitenrit, en dat zou wel een domper zijn voor mij)
maar ik heb nog enkele jaren om te beslissen 
aankoopprijs van een paard doet er ook niet echt toe, ben al stilletjesaan aan het sparen (maar de prijs moet ook niet overdreven veel worden, ga er tenslotte geen wedstijden mee rijden maar zoek meer een "partner voor het leven")
men vriend heeft daarstraks nog gezegd: "eigenlijk zijde gij een heel zenuwachtig en nerveus type, maar als gij bij paarden zijt, zijde gij de rust zelve"