welk ras?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

tesseke

welk ras?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-10 22:32

Het is mijn droom om ooit een eigen paard te hebben en nu denk ik dat dit een 5 à 10-jarenplan gaat worden :+

Nu ben ik af en toe al wel rond aan het kijken op het internet enzo (met informeren doe je niets verkeerd) en ik was me aan het afvragen, welk ras past het beste bij mij (ik weet ook wel dat elk paard zijn eigen karakter heeft en dat je ze niet allemaal over dezelfde kam kunt scheren, maar toch even dit topic)

Hier wat informatie over wat ik ermee wil doen:

Het is vooral om recreatief te rijden en veel bosritten te maken (dus geen schrikachtig type). Soms eens iets meer dressuurgerichter, maar zeker geen dressuurwedstrijden (denk ik) en af en toe eens een sprongetje. Maar het belangrijkste vind ik dat je gewoon kunt genieten van je paard en al de rest vergeten :)
Ik zou toch zeker proberen om een 4 keer per week te rijden en een bijrijder/ster zoeken voor 1 à 2 keer per week.

Vorige week zag men vriend een fries en hij vond dit wel een mooi paard (eindelijk wist hij wat een fries nu is :+ )
Maar zou een fries eigenlijk geschikt zijn voor mij?

Of eventueel andere rassen?
En wat gaat zo'n paard mij ong kosten? Leeftijd van het paard weet ik nog niet zo goed, moet al wel zeker zijn ingereden en de basis kennen.

Dus: geef jullie mening en voor- en nadelen van het ras dat jullie zouden voorstellen (ook ev. ziektes die vooral bij dit specifieke ras voorkomen)

Ps: het is nog niet voor nu meteen dus je moet er geen gaan voorstellen aan mij (spijtig genoeg heb ik er nu het geld nog niet voor :\ )

Tigra_

Re: welk ras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 00:07

Een fries zou zeker wel geschikt zijn. Heb zelf ook een fries. Ze is totaal niet schrikachtig nouja juist van de dingen die "normaal" zijn die zijn eng maar van de enge dingen waar dus 9 van de 10 paarden voor weglopen wil zij onderzoeken en is zeer intressant.
Opzich kan een fries toch zeker dressuurmatig aardig meekomen. Springen gaat ook zeker wel tot op zekere hoogte/niveau.
Een fries tja dat is maar net wat je wil eentje met papieren en goed ingereden zit je toch wel op een prijs vanaf +/- 4000/5000 en waarschijnlijk meer maar net welke leeftijd en prestatie's ze geleverd hebben en wat voor papier er achter zit.
Ik heb een papierloos friesje en dat scheelt behoorlijk in geld en net zo fries als de rest alleen als je ooit een veulen wil fokken is het een stuk minder als je niets van afstammeling weet. Maar als je dat niet van plan bent en niet zo veel hebt met keuringen enz dan scheelt een papierloze best veel in kosten.

Een fries staat bekend om de iet wat zwakke rug, ze hebben snel mok ivm de sokken. Geloof dat ze ook sneller last hebben van parasieten(?) inv met de hun vaak dikke bos manen,staart.
Eczeem hebben volgens mij ook wel vrij veel friezen. Maar goed dat zie je wel.

Fries vind ik zelf geweldig ze zijn gewoon prachtig om te zien. Heb er zelf altijd al van gedroomd nooit gedacht dat die droom zo dicht bij was. Maar zo zie je maar weer.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 00:19

Als je veel buiten rijd houden ze vanzelf op met schrikken. Mischien moet je eens denken aan een engels volbloed. Doordat ze soms al een of twee jaar op de baan hebben gelopen zijn ze keurig opgevoed en houden van lekker buiten. Je hebt dan een leuk en goed paard voor niet te veel geld. Het zijn slimme harde werkers die je makkelijk wat kan leren. Echter als je zelf wat druk en ongeduldig bent moet je er niet aan beginnen.

tesseke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-10 12:22

De fries zou dan een papierloze worden denk ik.

En wat zou je dan betalen voor een engelse volbloed van ong 6 -7 jaar?

Ik ben best wel druk en zenuwachtig, maar niet wanneer ik met paarden bezig ben. Dan heb ik altijd tijd genoeg :+

Iemand nog een ander voorstel voor een ras?

Heb je eigenlijk ook "grotere" haflingers (vind ze wel mooi maar zo klein, en ik geraak makkelijker op een groot paard dan een kleine met het opstappen :o )

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 15:33

Haflinger dat ligt eraan de wat oudere type's zijn kleiner zo ergens tussen de 1.35 tot zo'n 1.45. Maar de moderne die gaan vaak richting 1.50 of hoger. Nog niet erg groot maar goed is maar net wat je wil.

Fjord is ook erg leuk maar kwa stokmaat beetje gelijk aan een haflinger geloof ik dus ook aan de kleine kant.

Een tinker is ook ontzettend gaaf vind ik. Ook heel leuke paarden en die zijn er van klein tot groot.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 15:35

tinker is ook heel geschikt hier voor ;)

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 15:45

ik denk ook dat de koudbloed richting beter geschikt is voor je.
Zo te horen gaat het je eerste paardje worden en heb je nog geen bijzondere liefde voor een bepaald ras.
Koudbloedjes zijn over het algemeen net een tikje rustiger dan warmbloedjes en zeker rustiger dan volbloedjes.
Als eerste paard wil je heel graag een makkelijker paard waar je alles mee kan doen en een echte knuffelband mee kan opbouwen. Ik neem aan dat je je vriend er ook graag bij zou willen betrekken en dat die nog niet zo bijzonder veel van paarden af weet. Dan zou het leuker zijn dat als hij in de weide komt dat hij in een knuffel krijgt ipv opzij geduwd wordt (wat wel bijna elke koudbloed doet als ze eten zien, hahahaha).
Dus als ik jou was zou ik me eens goed verdiepen in rassen zoals idd haflingers, fjorden, tinkers, etc. Denk niet dat een koudbloed traag en lomp is, want dan zal je nog goed verrast staan. Tegenwoordig wordt er veel gefokt met koudbloeds voor de net-iets-meer-verwachtende-ruiter. Dus vaak zijn de meeste redelijk basis aangelegd, geweldig geschikt voor buitenritten en net zo leuk om in een bak te rijden. Zelfs geschikt voor een paar wedstrijdjes en erg leuk om mee naar keuringen te gaan.
Dus een echt allround dier en sommige rassen zijn dus echt geheel niet duur om aan te schaffen en zijn winterhard, dus geen probleem met dekens. Gewoon lekker de weide in met die knollen. En wol je ze op een binnenstal hebben, dan kan je heel af en toe zelfs een dag rijden overslaan en zijn ze vaak de volgende dag nog net zo lekker om te rijden.
(Ik heb zelf zowel, koudbloeds, halfbloeds, warmbloeds en volbloeds gehad. Vond ze allemaal geweldig, maar mijn hart ligt toch bij de tinkers omdat ze zo veelzijdig zijn en een enorm hoog knuffelgehalte hebben en soms ontzettend klunzig kunnen zijn, maar super slim en uitgekookt. Voor mij HET allround paard dat er is!)

tesseke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-10 23:55

LecyTinker schreef:
ik denk ook dat de koudbloed richting beter geschikt is voor je.
Zo te horen gaat het je eerste paardje worden en heb je nog geen bijzondere liefde voor een bepaald ras.
Koudbloedjes zijn over het algemeen net een tikje rustiger dan warmbloedjes en zeker rustiger dan volbloedjes.
Als eerste paard wil je heel graag een makkelijker paard waar je alles mee kan doen en een echte knuffelband mee kan opbouwen. Ik neem aan dat je je vriend er ook graag bij zou willen betrekken en dat die nog niet zo bijzonder veel van paarden af weet. Dan zou het leuker zijn dat als hij in de weide komt dat hij in een knuffel krijgt ipv opzij geduwd wordt (wat wel bijna elke koudbloed doet als ze eten zien, hahahaha).
Dus als ik jou was zou ik me eens goed verdiepen in rassen zoals idd haflingers, fjorden, tinkers, etc. Denk niet dat een koudbloed traag en lomp is, want dan zal je nog goed verrast staan. Tegenwoordig wordt er veel gefokt met koudbloeds voor de net-iets-meer-verwachtende-ruiter. Dus vaak zijn de meeste redelijk basis aangelegd, geweldig geschikt voor buitenritten en net zo leuk om in een bak te rijden. Zelfs geschikt voor een paar wedstrijdjes en erg leuk om mee naar keuringen te gaan.
Dus een echt allround dier en sommige rassen zijn dus echt geheel niet duur om aan te schaffen en zijn winterhard, dus geen probleem met dekens. Gewoon lekker de weide in met die knollen. En wol je ze op een binnenstal hebben, dan kan je heel af en toe zelfs een dag rijden overslaan en zijn ze vaak de volgende dag nog net zo lekker om te rijden.
(Ik heb zelf zowel, koudbloeds, halfbloeds, warmbloeds en volbloeds gehad. Vond ze allemaal geweldig, maar mijn hart ligt toch bij de tinkers omdat ze zo veelzijdig zijn en een enorm hoog knuffelgehalte hebben en soms ontzettend klunzig kunnen zijn, maar super slim en uitgekookt. Voor mij HET allround paard dat er is!)

je hebt bijna volledig gelijk over ons, alleen de voorliefde voor een ras niet echt :D
haf en fjord vind ik wat klein en een tinker vind ik niet echt iets voor mij
maar een fries, ben ik gewoon weg van <3 (en men vriend ondertussen ook wel een beetje :))
ik rijd momenteel wel een op kwpn op de manege, en soms kun je daar gewoon blindelings op vertrouwen, maar andere momenten staat ze schrikkerig en spurt enkele passen in galop weg, op zich doet me dit niets in de bak (hou er soms zelf van, van dit onvoorspelbare :o maar als ik later een eigen paard heb en hij doet dit, dan ga ik er gewoon niet mee op buitenrit, en dat zou wel een domper zijn voor mij)

maar ik heb nog enkele jaren om te beslissen :)

aankoopprijs van een paard doet er ook niet echt toe, ben al stilletjesaan aan het sparen (maar de prijs moet ook niet overdreven veel worden, ga er tenslotte geen wedstijden mee rijden maar zoek meer een "partner voor het leven")

men vriend heeft daarstraks nog gezegd: "eigenlijk zijde gij een heel zenuwachtig en nerveus type, maar als gij bij paarden zijt, zijde gij de rust zelve" :+

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 00:01

Hallo,
Wens je alvast veel succes toe met je zoektocht, en ik hoop dat je uiteindelijk een heel leuk paardje tegen gaat komen!

Waarom geen tinker? Ze zijn er in zoveel verschillende typen. Die van mij is redelijk "warmbloedig" zowel kwa bouw als kwa karakter! ZIE PROFIEL
Misschien is anders een merens wat voor je? Hoor daar ook goede verhalen over. Is een soort klein uitgevallen Fries.
En je zou ook gewoon kunnen kijken voor een "vuilnisbakje". Gewoon een rasloos paard bv kruising Warmbloed/koudbloed.

tesseke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-10 00:12

ik vind tinkers wel mooi, maar niet super

en een "vuilbakkenras", daar had ik ook al over nagedacht

aankoopprijs zal wel wat schelen, maar zijn deze even sterk als de zuivere rassen (bestand tegen ziektes, kreupelheid, ...)?

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 00:19

Oe, moeilijk te zeggen. Hangt van zoveel verschillende zaken af. Met name geschiedenis van het paard is heel belangrijk. Wat heeft ie vanaf zijn geboorte allemaal meegemaakt? Is zijn leven stabiel verlopen? Heeft ie goede beweging gehad? Heeft ie ziektes gehad? Heeft ie goede voeding gehad? Is ie altijd op de juist manier gereden? etcetc. Maar dit geldt dus eigelijk voor ieder paard (en ieder ras). Moeilijk hè...

tesseke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-10 21:17

mag volgende week mss eens op een tinker rijden (kan ook zijn tinker x onbekend maar hij heeft wel iets "tinkerachtig :+ )

kan zijn dat ik dan wel weg ben van tinkers :D

ik heb eens ergens gelezen dat tinker over het algemeen heel "sterke" paarden zijn (kwa gezondheid)

Emerald

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 21:26

Heb je al wel eens aan een andalusier gedacht? Dat zijn hele fijne paarden om mee te werken. Ze denken echt heel erg met je mee en ze zijn erg mens gericht. Het is, voor het grootste gedeelte een braaf ras, met uitzonderingen natuurlijk. Die blijf je bij elk ras houden. Een echte met papieren zijn niet goedkoop maar er zijn er genoeg zonder papier die heel betaalbaar zijn. Ze houden van lekker buiten rijden, zijn zeer geschikt voor dressuur en zijn ook niet te beroerd om een sprongetje te maken. Het is een vrij sober ras, mooie paarden, hele fijne karakters, niet al te groot, en heel veelzijdig.

Veel succes met je zoektocht!

Featherlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 21:29

Ik denk dat je een fries prima is voor de dingen die je er mee wil gaan doen :j

tesseke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-10 21:41

andalusier heb ik ook al aan gedacht (ben weg van friesjes en andalusiers :+ ) maar die zijn zo moeilijk proper te houden :D

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 21:53

houd iig altijd goed in gedachten dat een prachtig paard mooi is om naar te kijken, maar dat een lieve knol geweldig is om mee te werken.
Dus laat je leiden door het uiterlijk, maar kies op karakter!
Weet zeker dat als je uiteindelijk op een fries valt dat je daar ook meer dan genoeg waanzinnige bomproof friezen gaat vinden. Maar vergeet niet dat bepaalde rassen nou eenmaal bepaalde eigenschappen hebben, zoals tinkers vaak heel koppig kunnen zijn, maar als je de juiste tinker vind dan heb je wel een trouwe vriend voor het leven.
Maar ongeacht het ras ga je zeker vinden als je maar jezelf genoeg tijd geeft om een paardje te vinden dat niet alleen qua uiterlijk, maar vooral qua karakter bij je past.

tesseke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-10 21:59

LecyTinker schreef:
houd iig altijd goed in gedachten dat een prachtig paard mooi is om naar te kijken, maar dat een lieve knol geweldig is om mee te werken.
Dus laat je leiden door het uiterlijk, maar kies op karakter!
Weet zeker dat als je uiteindelijk op een fries valt dat je daar ook meer dan genoeg waanzinnige bomproof friezen gaat vinden. Maar vergeet niet dat bepaalde rassen nou eenmaal bepaalde eigenschappen hebben, zoals tinkers vaak heel koppig kunnen zijn, maar als je de juiste tinker vind dan heb je wel een trouwe vriend voor het leven.
Maar ongeacht het ras ga je zeker vinden als je maar jezelf genoeg tijd geeft om een paardje te vinden dat niet alleen qua uiterlijk, maar vooral qua karakter bij je past.

weet wel dat het karakter belangrijker is dan het uiterlijk, maar als de klik er met een fries of andalusier is zou perfect zijn :D

maar als ik op zoek ga, ga ik wss toch helemaal iets anders vinden :+

maar wat zijn totaal géén rassen voor mij? (over het algemeen, karakter van elk paard is anders)

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 22:06

ik denk dat elk ras zijn uitzondering heeft. Dus wanneer je zegt, ik wil absoluut geen engelse volbloed, dan eindig je daar straks mee.
Je zou een lijstje kunnen maken wat je qua uiterlijk graag ziet en wat je qua karakter graag zou willen en dan binnen dat ras gaan zoeken naar een paardje dat qua persoonlijkheid goed bij je past.
Het zal zeer moeilijk zijn om een objectief advies te krijgen hier op bokt omdat iedereen zijn eigen visie heeft op wat een paard moet kunnen en zijn.
Houd niet al te stevig vast aan stereotypes en aan namen en plaatsjes, zoek op karakter en neem het uiterlijk als richtlijn.
Schrijf iig duidelijk op wat je ABSOLUUT NIET wil, want dan kan je al snel paarden afschrijven en eindig je niet met een mooi paard dat geheel niet bij je past.Denk altijd dat een NIET mijstje erg belangrijk is en van daar uit ga je werken naar wat je wel wil.
Maar zo heeft iedereen zijn eigen manier uiteraard!

cupcake1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 13:23

ik zou idd ook zeggen koudbloed. Maar dan een actieve.

Ik was vroeger ook heel erg verkocht aan friezen. Heb mijn mening herzien toen ik een tinker kreeg om te verzorgen. Ik vind een tinker toch nog net iets kalmer in zn hoofd en net iets veelzijdiger. Maar zoals ik zei: ben er dus ook nogal verliefd op geworden.

Heb ook een fjordje gereden. Vond ik ook een super beestje, met een leuk sprongetje en mooi actief zonder een bommetje te zijn. Alleen nogal aan de kleine kant.

Ongeveer ook dezelfde ervaring met een haflinger op kamp: leuk, koel maar actief. Alleen wat klein.

Ik moet ook zeggen: mijn vroegere verzorgpaardje is een quarter. Ook die staan bekend als eerder betrouwbaar. Mijn verzorgpaardje was alleen nogal een "karaktertje", maar wel koel in haar hoofdje en plezant om mee te wandelen. Ze is ook actief en een stukje groter dan een haffie of fjord.

cvmele

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 09:27

Heb een Engelse volbloed gehad, dit moet ik je uit mijn ervaring volledig afraden. Als hij van iets schrok dan was het altijd een pak erger dan het verschieten van de andere paarden. Voor een eerste paard vind ik dit ook niet geschikt. Het was mijn eerste paard en dat was eigenlijk een moeilijke ervaring om als eerste paard te hebben, hij was wel heel braaf maar had koersen gelopen en had nog heel veel te leren.
Momenteel rijd ik met een kwpn, ben ik enorm enorm blij van, is braaf en rustig en kan ook voor buiten maar uiteindelijk hangt dat toch af van het paard zelf en niet echt per ras denk ik.
Momenteel staat ze gestald voor 200euro per maand wat naar het schijnt erg weinig is, vroeger betaalde ik 275 en hier in de buurt vragen ze ook ergens 375. Gemiddeld kwam er nog 50 euro per maand bij voor ijzers, ontwormen, de dierenarts die eens moet komen,... Enja de aankoopprijs daar kan je natuurlijk zo ver in gaan als je wilt.
Heb wel gehoord dat je best een 4000 a 5000 euro uitgeeft om een goed paard zonder problemen te hebben.

Bolover9

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 17:51

Ik denk zeker wel dat een fries een goede keus kan zijn!
De prijs van een paard is heel verschillend, maar je kunt op www.sporthorses.nl kijken naar bepaald ras (fries bijv.!:) ) en prijs
veel plzezier met een paard zoeken!:)

Tamzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 13:14

Een Friesje of een Tinker, die zijn heel erg leuk :D

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 17:03

Een Gelders paard. :j

Gelderse Paarden zijn KWPNers met een iets klassieker type. Het zijn echte veelzijdigheidstypes die voor vele takken van paardensport geschikt zijn maar zeker voor de recreatie en/of amateur wedstrijd ruiter.
Vele worden vanwege het prachtige front vooral in de dressuur en of men richting gebruikt maar springen of buitenrijden kan natuurlijk ook.

Gelderse Paarden zijn koel in de kop en warm in het werk. Dat wil zeggen dat je veel temprament hebben maar toch goed bij je blijven en niet in blinde paniek er vandoor gaan.

Nou is het met karakter erg lastig want bij elk type(of ras) zitten wel paarden die toch erg schikkerig zijn of moeilijk te rijden. Dat is een kwestie van uitproberen.

De prijs is ook moeilijk te bepalen. Wil je een ingereden keur merrie met wedstrijdervaring of een wat oudere ruin die alleen recreatief gereden is? De eerste zal waarschijnlijk duurder zijn.
feit is wel dat Gelderse KWPN paarden gemiddeld genomen wel goedkoper ziijn dan KWPNrijpaarden en Friezen.

Oja...Een Gelders Paard is niet hetzelfde als een Tuigpaard. Voor meer info over Gelderse Paarden zie mijn profiel. Ben je op zoek naar verkoopadressen..pb maar.

Succes

Annie_tuiger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 21:01

Ik weet niet wat je zelf mooi vind natuurlijk maar fjorden zijn 9 van de 10 keer superbraaf en veelzijdig,
en je kunt er alles mee Haflingers zijn uit mijn ervaring vaak al een stuk eigenwijzer toch nog meer de pony kant op
jah friezen licht er echt aan je heb hele braven maar ook hele lastige onrustige paarden een belgisch trekpaard kun je weer niet zo best mee springen meestal dus alles heeft wat.

Dus cortom als je lkkr vooral buiten wilt rijden zou ik voor een fjord gaan ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 21:23

Trekpaarden kunnen wel springen. :j
Afbeelding

Probleem met Trekpaarden is dat ze erg sterk zijn en meestal niet zo rustig als gedacht wordt. :)