Wat voor pony of paard moet ik kopen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lb_33

Wat voor pony of paard moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-10 14:44

Ik woon sinds kort 'buiten', met eigen stallen en een stuk grond van 3000 m2. Niet heel groot, maar als uitloop moet het genoeg zijn, als ik ook bijvoer en 's nachts binnen stal. Ik zou graag een recreatiepony/paard willen kopen. Het gaat me vooral om het maken van buitenritten, ik hoef er verder geen wedstrijden mee te rijden. Ik ben 1.70 en weeg 60 kilo. Hebben jullie advies? Pas ik nog op een pony en zo ja, vanaf welke stokmaat? En wat voor ras zouden jullie aanbevelen? (Overigens: voor mijn zoontje wil ik een shetlander kopen, dus hij komt niet alleen te staan)

RianneH

Re: Wat voor pony of paard moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 14:47

Haha ik zou net beginnen met, denk je erom dat ze niet alleen komt te staan en toen las je jouw laatste zin.

Kwa ras denk ik dat er niet specifiek eentje is die direct bij jouw gebruiksdoel past. Ik zou gewoon lekker gaan speuren op internet/mp naar een type of beschrijving die jou aanspreekt, dan lekker gaan kijken en proberen. Het leukste van een paard kopen is dat je ze zomaar mag uit proberen :)

Heel veel plezier!

Merel___

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 14:49

Ik heb hier niet echt ervaring mee, maar ik denk dat een haflinger of een fjord wel goed zou passen bij jou wensen, leuke recreatiepaardjes, sterk, sober in voeren, geen gedoe met dekens, maken van zichzelf al een lekkere dikke wintervacht aan. Maar net als wat RianneH zegt, gewoon ook kijken naar andere paarden, bv. dravers, etc. Veel plezier :)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 14:51

xhaflinger schreef:
Ik heb hier niet echt ervaring mee, maar ik denk dat een haflinger of een fjord wel goed zou passen bij jou wensen, leuke recreatiepaardjes, sterk, sober in voeren, geen gedoe met dekens, maken van zichzelf al een lekkere dikke wintervacht aan. Maar net als wat RianneH zegt, gewoon ook kijken naar andere paarden, bv. dravers, etc. Veel plezier :)

Lang niet alle fjorden zijn leuke recreatie paardjes.

TS: ik zou niet kijken naar een ras, maar naar karakter. Zoek naar advertenties die je aanspreken, bel de eigenaar en vraag of ze geschikt zijn voor jouw doel. Dat heeft meer zin dan je blindstaren op een fjord, terwijl de arabier die je overslaat weleens perfect kan zijn.

lb_33

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-10 14:53

Dank voor jullie snelle reacties! En wat zijn de voor- en nadelen van een merrie of een ruin (hengst begin ik maar niet aan)?

Merel___

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 14:53

Vjestagirl schreef:
xhaflinger schreef:

TS: ik zou niet kijken naar een ras, maar naar karakter. Zoek naar advertenties die je aanspreken, bel de eigenaar en vraag of ze geschikt zijn voor jouw doel. Dat heeft meer zin dan je blindstaren op een fjord, terwijl de arabier die je overslaat weleens perfect kan zijn.

;)

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 14:55

Ik vind persoonlijk merries geweldig. Die zijn wat minder 'stabiel' in hun karakter, wat ik prettiger vind dat ruinen. Vaak (maar ook niet altijd) zijn die wat baldadiger en merries wat rustiger met andere paarden, hoewel merries ook wel kattiger kunnen zijn.
En lang niet alle merries zijn 'pismerries', ik zou in elk geval altijd een merrie kopen :)

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 14:56

Ik denk dat ik voor een koudbloedje zou gaan. Fjord, Haflinger, Tinker etc.

Die kun je lekker laten staan als je eens een dagje wat minder tijd hebt en zijn bovendien schraal te houden.
Dan kom je qua voerbehoefte ook meer in de richting van een shetlander dan je met een warmbloed zou hebben.

Verder goed uitkijken voor excemers. Daar heb je vaak nogal werk en kosten aan.

Edit: Hier hebben we ook alleen maar merries (en 1 shet ruintje). Die hebben veel meer hun dag wel of juist hun dag niet. Ruinen zijn constanter in hun gedrag (en in geval van fjorden valt een grote maat ingereden ruin momenteel in de duurste klasse die je krijgen kunt).

Ik ga echt voor de merries, veel leuker doordat je vaak met ze moet onderhandelen.
Laatst bijgewerkt door fjordnina op 10-03-10 15:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Bramasole

Vaak hebben mensen wel een voorkeur voor een bepaald type paard of ras. Ik zou daar even over nadenken en wil je dan liever een merrie of ruin? Hoeveel ervaring heb je?

Inderdaad een Fjord kan heel leuk zijn maar ook zeer eigenwijs.

Bij een merrie moet je goed kijken of ze zuur kan reageren. Tijdens het opzadelen kun je zien hoe ze reageert met het aansingelen. Hoe is ze met het bekappen, pist ze over de smid heen :D (je weet nooit bij die merries) of gaat het allemaal soepel. Wil je er ooit mee fokken dan zou ik een ront. goed gekeurd paard kopen. En zo kun je nog wel even doorgaan...
Laatst bijgewerkt door Bramasole op 10-03-10 14:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Merel___

De meeste ruinen zijn que karakter het meest 'stabiel', hebben zeg maar geen last meer van hormonen. Merries worden hengstig, bij de één merk je er niks van, en de ander staat al te sproeien als ze een hengst ziet.
Het is denk ik meer een kwestie van kijken naar het karakter, maar kijk ook waar jou voorkeur naar uit gaat. :)
En idd, ik vind merries ook helemaal leuk, maar misschien vind jij juist weer een ruin leuk, dus ik zou kijken naar ruinen en merries, en kijken naar wat je bevalt.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 14:57

xhaflinger schreef:
Vjestagirl schreef:
[quote="xhaflinger"

;)[/quote]

En dan. Dan staren we ons blind op haflingers, fjorden en dravers? Ik probeer juist te zeggen dat je NIET alleen maar naar 1 (of 3) ras(sen) moet kijken, maar juist naar alles wat er voorbij komt...

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 14:57

Er kan heel veel, maar belangrijkste punt is wat voor type paard jou aanspreekt.
Met de beperkte omschrijving die je geeft kun je nog alle kanten op. Koudbloedrichting als Fjorden, Haflingers, Ijslanders of juist meer richting warmbloed of volbloed als Arabier, Connemara, New Forest, maar ook heel veel kruisingen zijn geschikt. Quarters enzo zouden ook kunnen, Welsh K (heet tegenwoordig anders) ook. Allemaal leuke mogelijkheden, maar jij moet er wat in zien.
Geef eens aan wat je leuke paarden vind en wat je ervaring is.

Merel___

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 14:58

Nee dat bedoel ik helemaal niet Vjestagirl, ik bedoel ook niet dat ze moet gaan kijken naar die rassen, ik geef wat suggesties en uiteindelijk beslist de TS wat voor paarden zij leuk vind, en ja dat kan dus ook net zo goed een arabier zijn, kijken naar wat er voorbij komt en wat je aanspreekt.
Laatst bijgewerkt door Merel___ op 10-03-10 14:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 14:59

fjordnina schreef:
Ik denk dat ik voor een koudbloedje zou gaan. Fjord, Haflinger, Tinker etc.

Die kun je lekker laten staan als je eens een dagje wat minder tijd hebt en zijn bovendien schraal te houden.

Dan kom je qua voerbehoefte ook meer in de richting van een shetlander dan je met een warmbloed zou hebben.

Verder goed uitkijken voor excemers. Daar heb je vaak nogal werk en kosten aan.

Ook lang niet allemaal. Die van mij moet je echt geen dag laten staan, die moet iedere dag beweging hebben. En qua voer krijgt ze niet zoveel brok als een grote kwpnner, maar wel muesi bij gevoerd. En haar buurman (ook een fjord) krijgt 2,5 kilo brok per dag, en 1 kilo muesli met haver... Dus wat dat betreft.

Het is niet zo dat ik de TS een fjord af wil raden, maar ga er alsjeblieft niet vanuit dat het van die leuke lieve makkelijk te houden paardjes zijn.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 15:01

Kijk de advertenties eens na, dan krijg je al een beetje een idee. Je ziet hier ook vaak genoeg brave recreatiepaarden staan. Hoeveel rijervaring heb je?
Enne: gefeliciteerd met je nieuwe stekje!

lb_33

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-10 15:05

Ik heb nog nooit een eigen paard gehad, en heb dus ook nooit eerder hoeven nadenken over ras. Als kind reed ik veel op koudbloeden (op de manege), toen heb ik jarenlang bijna niet gereden (alleen af en toe een buitenrit), en nu sinds kort weer op een manege op op warm- en volbloeden. Ik heb heel veel 'hogere school werk' nog niet onder de knie, maar kan me qua recreatief rijden wel goed redden. Ik zou een stabiel, rustig paard wel prettig vinden (qua evt schrikreacties voor verkeer e.d.), maar hij moet ook wel een beetje 'zin' hebben, ik hou wel van een flinke galop, niet vooruit te branden is ook niet leuk natuurlijk.

lb_33

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-10 15:07

O, en van welke sites weten jullie dat er goede advertenties te vinden zijn?

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 15:09

Wat ik zelf belangrijk zou vinden is de combi van beide paarden.
een zeer robuust baldadig shetje kan(IMO) moeilijk samen met een heel groot paard wat heel anders gevoert moet worden en andere "interesses" heeft.
Zelf heb ik nu de combi "maffe" ruin(die veel gras nodig heeft, en "chaggie" merrie die gauw bevangen wordt, dat is dus niet echt ideaal..

@TS: wat is je budget?
Een ijslander zou nl. ook leuk kunnen zijn *D

Merel___

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 15:09

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 15:10

Hier op bokt, marktplaats en sporthorses. Maar neem alstjeblieft iemand met verstand mee om te gaan kijken! Je kunt ook hier op bokt een advertentie plaatsen: " te koop gezocht"....

lb_33

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-10 15:24

Budget is ong. 2000 euro. Is dat te doen? En ja, ik neem absoluut iemand met verstand mee. Zou het niet alleen aandurven hoor.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 15:24

Ik zou dan nog eerder voor Bokt gaan want (ik heb het idee) dat het betrouwbaarder is dan zo via marktplaats. Via marktplaats zou ik alleen doen als je zelf de klappen van de zweep kent ~~}>

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 15:27

Een "goede" ijslander van 2000 wordt moeilijk vermoed ik :=
Misschien kan je een kruizing vinden, en anders zijn er nog genoeg leuke andere paarden in jouw budget te vinden!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 15:35

voor 2000 een ijsje vinden, dan moet je heel hard je best doen idd, het kan wel , maar dan moet je heel erg veel geluk hebben .

wat betreft ras zou ik me niet op 1 ras vastpinnen.... maar zou gewoon eerst eens voor jezelf op papier zetten wat je zoekt in een paard kwa karakter etc , daarnaast kijken wat je aanspreekt kwa bouw et dan kun je wat gerichter gaan zoeken ,
Marktplaats is een prima plek om en paard te vinden, mijn jongedame heb ik ook via MP gevonden en is een lot uit de loterij , super karakter, leuke bouw , goede gangen en een leuk papier
en primaa voor elkaar kwa gezondheid .

maar laat het paard aub wel keuren , in ieder geval klinisch en evt met foto's , ook als je iemand met verstand van zaken meeneemt...ik heb dit zelf niet gedaan ivm de leeftijd van mijn paar toen ik haar kocht , ik wil geen buigproeven op een jong paard (onder de drie) en verder heb ik het klinische gedeelte (beweging, slijmvliezen, hart en longen etc) zelf bekeken ..
maar ik raad een keuring altijd aan .

lb_33

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-10 15:53

Ik denk dat ik toch het liefst een warmbloed zou willen... ik houd wel erg van slanke, bruine paardjes. Dus daar ga ik naar op zoek. (Maar ik zal ook openstaan voor andere rassen). Dank voor al jullie reacties. Tips blijven welkom natuurlijk.