pinto stamboek?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ChefsSpecial

pinto stamboek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-10 16:34

Hallo!

Mijn merrie staat ingeschreven bij het PINTO stamboek.... Nu hoor ik telkens; Pinto is geen ras, maar een kleur....
Toch heet haar stamboek "The National Pinto Horse Registry" als "Semi-Purebred".

Haar vader is Apache du Beuv Limont en haar moeder is een papierloze merrie.

Meer mensen met Pinto's :D?????

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 00:29

De enige 'bonte' ras is de American Paint Horse die door de NAS Indianen werden gefokt.
Alle andere paarden met een 'bonte' patroon kunnen in U.S.A. in het "The National Pinto Horse Registry" ingeschreven. De N.P.H.R. is zoals er staat niet een Stamboek maar een Register, en heeft ook niet de volmachten die een erkende Stamboek heeft. Het is niet erkend in Europa.
Een pinto in Europa kan wel ingeschreven in de Stamboek: E.C.H.A., European Coloured Horse Association, een EU erkend Stamboek die thuis is in Duitsland, of de DPZV die ook in Duitsland erkend is.

Daaphh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 18:00

Mijn Pinto is ook van Apache du beuv limont !!

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-10 13:40

Kan ik mijn paard dan ook inschrijven in de ECHA of moet ze dan naar de keuring e.d.? Hoe gaat dit in zijn werk?

@daaph; leuk! Laat 'n keer fotoos zien als je wil.... En wie is de moeder van jouw jaarling?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 21:55

Hebt je ge'pbt.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 16:18

Peterina schreef:
De enige 'bonte' ras is de American Paint Horse die door de NAS Indianen werden gefokt.

Dat is niet wat ik heb geleerd, paints (APHA) zijn simpelweg gevlekte quarterhorses. Je komt dus ook in het stamboek als je ofwel 2 paint ouders hebt (geregistreerd bij de APHA uiteraard) ofwel paint (APHA) x quarter (AQHA) als afstamming hebt. Voor niet gevlekte paint of paint x quarter afstammelingen is dan weer een aparte categorie maar wel binnen het apha stamboek (dan heb je een solid paint, zoals mijn Mojo). Ik zie de link naar de NAS indianen niet echt.. (ik meende altijd dat die zich met appaloosa's bezighielden maar daar weet ik niet zo gek veel vanaf dus dat zou zo maar eens niet waar kunnen zijn.. :P )

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 17:54

Klopt wat betreft het verhaal voor de appaloosa, maar heel in het begin hadden zij ook gevlekte paarden (pinto's) en daar werd mee gefokt tot er een zg splitsing kwam en meer gericht de appy 'bont' patroon gefokt werd. Maar de basis van de bont fokkerij ligt bij de Indianen, oa de Commanches, en deze zijn dan 'verrijkt' of 'vermengt' met te-veel-wit quarter horses en toen is het Paint Horse studbook gecreert (1965?).
Omdat de QH register toen die quarterhorses met te veel wit, cq bont, niet wou registeren en zeker ook niet de 'indianen' bonten en egaal gekleurde waarvan de afstamming niet bekend of bevestigt kon worden, hebben liefhebbers in de 1960's een eigen register opgesteld. Vandaag de dag heet dat APHA en is in feit niets anders dan een register voor 'gekleurde' quarters geworden en is veel van de paint 'ras' van toen verloren gegaan.

Maar deze topic gaat niet over Paints of gevlekte quarters maar over Pinto's ... en die kan je in bijna alle rassen en maten vinden. ;)

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-10 14:39

Ze is echt een mengelmoesje.... Heel ver in haar (zelfgemaakte) stamboek van papa's kant, staat Tina D (de moeder van Samber). Verder Oldenburger, KWPN, Belgium Sport Horse, Selle Francais (?) en Baden Wutemberg (?)
Ik heb papa's papieren gedownloaded en heb voor mezelf een stamboompje op papier gezet. Mar of ik daar ver mee kom betwijfel ik... Het lijkt bijna wel een vuilnisbakkie..... :+

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 19:05

Een ding ... Apache is niet wb goedgekeurd en volgens informatie ontvangen alleen in de Pinto Register geregistreert. Hij staat bij Cortvrindts in Belgie.

Daaphh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 21:32

Sorry dat ik zo laat reageer .
Maar over mijn jaarling :

Naam : Pacha ( Officieele naam Titita , Dat wisten we te laat )
Geslacht : Merrie
Vader : Apache du beuv limont
Moeder : We weten alleen dat er iets arabier zin zit
Over Pacha : Ze kennen niets , Geen halster of stal , Alles wat ze tot nu kent heb ik haar geleerd . Ze heeft energie in overvloed , En Kan niet zonder mijn ander paardje ( Summer Quarter horse )

Foto's Van Pacha .
Vast & Los houden op Commando
http://img34.imageshack.us/img34/1886/summerpach040.jpg
Het Showen Van pacha
http://img706.imageshack.us/img706/9941/pacgha016.jpg
Eerste Ontmoeting met Pacha Ze was echt heel sociaal
http://img404.imageshack.us/img404/9798/dsc03713w.jpg
http://img683.imageshack.us/img683/6852/dsc03774t.jpg
http://img10.imageshack.us/img10/2297/dsc03712i.jpg

ChefsSpecial

Re: pinto stamboek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 13:16

Goh, dat hoofdje lijkt errug op mijn dametje.... Waar zijn die laatste fotoos gemaakt? De rechtse poown op de 4e foto lijkt wel wat op die van mij nl....

Daaphh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 18:53

denise04 schreef:
Goh, dat hoofdje lijkt errug op mijn dametje.... Waar zijn die laatste fotoos gemaakt? De rechtse poown op de 4e foto lijkt wel wat op die van mij nl....

Gosh , Ik denk dat dat in ass was of asse ( achter brussel ergens , dicht bij meise )
Als je twijfelt ik heb nog wel meer foto's van die =D

ChefsSpecial

Re: pinto stamboek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-10 10:48

Als je hebt, graag.....

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-10 13:36

Daaphh schreef:
denise04 schreef:

Gosh , Ik denk dat dat in ass was of asse ( achter brussel ergens , dicht bij meise )
Als je twijfelt ik heb nog wel meer foto's van die =D

Het is ze trouwens niet... De mijne heeft een bruine vlek op haar rus en is op haar bips helemaal wit.... Jammer...

Daaphh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 14:02

[/quote]

Als je twijfelt ik heb nog wel meer foto's van die =D[/quote]

Het is ze trouwens niet... De mijne heeft een bruine vlek op haar rus en is op haar bips helemaal wit.... Jammer...[/quote]

Ohh , das wel jammer . Anders had je nog foto's van haar