Mustang.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mustang nemen ?

Nooit
4 (14%)
Hmm ik denk het niet
1 (3%)
Ja maar zeker met begeleiding
9 (33%)
Ja geweldig! Zelf contact maken enzo!
8 (29%)
Leuk om te zien daar blijft het bij.
5 (18%)

Totaal aantal stemmen: 27

Elin_

Mustang.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 18:37

Ik lees er weleens boeken over
En mijn liefde is al voor ; Arabieren en Andalusiers
maar ietss...
Zegt dat Mustang nog beter is dan wat dan ook.

Trots, Vurig en een wil die nooit te breken is.

Maar een Mustang is erg moeilijk in omgang enzo.
Heeft iemand ervaring met ze?

Join up zou mischien wel helpen denkt ik .

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 18:40

Een mustang is naar mijn weyten een bewtrouwbaar paard, al met al is geen enkel ras zo anders dat hij niet bereden kan worden door iemand die er een beetje tijd in steekt. Ik denk dat een arabier moeilijker kan zijn dan een mustang.

Mustang moeilijk? Broodje aap denk ik.

HCRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 18:42

heb een mustang in USA ontmoet die op een ranch stond waar ik logeerde.
heel meegaand en super lief paardje.
Als ik de kans krijg als ik daar ben koop ik er eentje, ze zijn stevig, sterk loyaal MAAR ze moeten ze eerst volledig vertrouwen en daar ligt nog wel eens het probleem. het ligt er ook aan of de mustang echt gevangen is en geboren in het wild of dat de moeder al in handen van mensen is.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 18:43

Ik denk dat de ts op het idee van het topic is gekomen door Spirit :+

Elin_

Re: Mustang.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 19:02

xD Nee door Heartland en dan Ontembaar maar Spirit is oOk gaaf (L)

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 19:06

Wauw, ehmn. Ik ga toch even het code woord roepen 'penny!' .
Maar ehmn, waarom een join up doen om een paard te breken ? Lekkere vertrouwensband krijg je daar van . Je wilt een wil die niet te breken is, maar gaat je paard wel geestelijk breken ? ( En dan hebben we het er nog niet eens over wat er kan gebeuren als de JU fout gaat ? )

mistercooper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 19:08

moest toch wel een beetje lachen hoor...... :o :o
volgens mij zijn mustangs juist best betrouwbaar.... Maar idd, een join up moet helpen :D (jij leest zeker heel veel heartland??)

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-09 11:12

Sabinee__ schreef:
Wauw, ehmn. Ik ga toch even het code woord roepen 'penny!' .
Maar ehmn, waarom een join up doen om een paard te breken ? Lekkere vertrouwensband krijg je daar van . Je wilt een wil die niet te breken is, maar gaat je paard wel geestelijk breken ? ( En dan hebben we het er nog niet eens over wat er kan gebeuren als de JU fout gaat ? )

Haha Sabineee het is juist geeen breken
Je maak jezelf een kudde dier en jaagt het dan uit de kudde

Telkens geef je het de keuze bij je te komen ;)
Je dwingt niets

Lees eers t Hoe join up te werk gaat voor je daar mischien verkeerde iddeen van krijgt:) :D

En ja ,, je kan ook nog zeggen dat het alsnog zielig is m,, maar die mustangs doen dit in het wild ook [Monty roberts heeft dit van Mustangs zelf geleerd!!

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 17:16

Ehmn. Jawel. Het is psygisch breken van een paard, want je stoot hem je kudde uit. En dat is psygisch behoorlijk wat voor je paard hoor. Zeker als je het in een bak doet, want je paard kan dan geen kant uit. Je dwingt juist alles, want je paard MOET uiteindelijk toegeven in een joinup, ookal wilt je paard het helemaal niet. Ik weet hoe het werkt, en juist daarom ben ik er geen voorstander van. Zeker niet als het helemaal fout gaat. En je kan het wild niet gaan lopen vergelijken met de realiteit, sorry hoor.
In de kudde vind een paard zijn veiligheid, en jij stoot hem daar uit.

Citaat:
In mijn ogen is het bij heel weinig paarden echt nodig om de verhoudingen recht te zetten mbv de join-up, omdat je je paard toch psychisch erg onder druk zet. Je stuurt hem als het ware weg uit jullie kudde van twee, weg uit de kudde die voor hem veiligheid betekend, en het enige andere alternatief is dat hij buiten de kudde blijven (= de dood) of toenadering zoeken, zich onderdanig opstellen voor de straf die hij heeft gekregen maar waarbij hij niet weet wat het nou was. De "betere band" die je met het paard krijgt na de join-up is snel over als je weer terugvalt in je oude fouten, en iedere keer weer de join-up uit te voeren om weer de baas te worden is niet de oplossing voor eventuele dominantieproblemen. Lessen in de join-up op maneges met goedzakken van manegepaarden zijn in mijn ogen dan ook puur misdadig. Eens in de week een join-up meenemen terwijl het paard niets verkeerd heeft gedaan dito. En een uur lang een paard rondjes te laten lopen tot hij trillend en zwetend in een hoek blijft staan, omdat je de tekenen niet goed kunt interpreteren, of het paard geen tekenen vertoond uit het boekje of zoals hierboven beschreven grenst aan mishandeling.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-10 18:50

Sabinee__ schreef:
Ehmn. Jawel. Het is psygisch breken van een paard, want je stoot hem je kudde uit. En dat is psygisch behoorlijk wat voor je paard hoor. Zeker als je het in een bak doet, want je paard kan dan geen kant uit. Je dwingt juist alles, want je paard MOET uiteindelijk toegeven in een joinup, ookal wilt je paard het helemaal niet. Ik weet hoe het werkt, en juist daarom ben ik er geen voorstander van. Zeker niet als het helemaal fout gaat. En je kan het wild niet gaan lopen vergelijken met de realiteit, sorry hoor.

Citaat:
In mijn ogen is het bij heel weinig paarden echt nodig om de verhoudingen recht te zetten mbv de join-up, omdat je je paard toch psychisch erg onder druk zet. Je stuurt hem als het ware weg uit jullie kudde van twee, weg uit de kudde die voor hem veiligheid betekend, en het enige andere alternatief is dat hij buiten de kudde blijven (= de dood) of toenadering zoeken, zich onderdanig opstellen voor de straf die hij heeft gekregen maar waarbij hij niet weet wat het nou was. De "betere band" die je met het paard krijgt na de join-up is snel over als je weer terugvalt in je oude fouten, en iedere keer weer de join-up uit te voeren om weer de baas te worden is niet de oplossing voor eventuele dominantieproblemen. Lessen in de join-up op maneges met goedzakken van manegepaarden zijn in mijn ogen dan ook puur misdadig. Eens in de week een join-up meenemen terwijl het paard niets verkeerd heeft gedaan dito. En een uur lang een paard rondjes te laten lopen tot hij trillend en zwetend in een hoek blijft staan, omdat je de tekenen niet goed kunt interpreteren, of het paard geen tekenen vertoond uit het boekje of zoals hierboven beschreven grenst aan mishandeling.

Dit vind ik zeker niet
Want je stuurt het paard ook niet zomnaar de kudde uit.
Voor de lol join up doe ik dus ook zeker niet.

En... het is de taal die zij ZELF spreken! Geen mens heeft bedacht ; dit is zo hoor.
Dit was al lang zo en zo spreken de paarrden ZELF
en hoe kan het dan dat Monty roberts het heeft ontdekt?
Door de paarden te bestuderen.

Dus het is wel heel natuurlijk.

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 18:52

HE dat is leuk, ik HEB een Mustang! *D

Een FORD Mustang :')

Tammy_lover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 20:50

xTinkertje schreef:
xD Nee door Heartland en dan Ontembaar maar Spirit is oOk gaaf (L)

Super boek is het niet?Ik heb het ook gelezen! :Y) Maar het lijkt me best fijn om een mustang te hebben,je werkt heel hard om een hele sterke band te creeren!

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 21:04

Ja maar jij bent geen paard. Dus jij bootst het gedrag alleen maar na en dan vind ik het al niet natuurlijk meer .
Maargoed, ieder zn ding.

En waarom zou je alleen met een mustang een band kunnen creëren? Dat kan met elk random paard hoor.
Daar is een mustang echt niet speciaal in, dat kan ook met een Fjord, een Haflinger, KWPN and so on .

Met de term mustang word vaak zelfs enkel aangeduid dat het gaat om een verwilderd/wild paard, dat leeft in Amerika, ze stammen gewoon af van tamme paarden. Het enige wilde paard dat er nog is zijn die schattige Prewalskipaardjes :P .

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 21:22

Probeer eens aan de film 'wild horse redemption' te komen als je van mustangs houdt. Een hele goede documentaire waarin wilde mustangs door gedetineerden hand-en zadelmak gemaakt worden.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 16:11

Sabinee__ schreef:
Ja maar jij bent geen paard. Dus jij bootst het gedrag alleen maar na en dan vind ik het al niet natuurlijk meer .
Maargoed, ieder zn ding.

En waarom zou je alleen met een mustang een band kunnen creëren? Dat kan met elk random paard hoor.
Daar is een mustang echt niet speciaal in, dat kan ook met een Fjord, een Haflinger, KWPN and so on .

Met de term mustang word vaak zelfs enkel aangeduid dat het gaat om een verwilderd/wild paard, dat leeft in Amerika, ze stammen gewoon af van tamme paarden. Het enige wilde paard dat er nog is zijn die schattige Prewalskipaardjes :P .

Ze stammen volgens mij HELEMAAL niet af van de tamme paardje :P
Want het begon [ELK ras ] met een wild paard.
Dus ze stammen af van het wilde paard :)

em_papillon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 16:17

Sabinee__ schreef:

Citaat:

hij word niet uit de kudde gestoten omdat hij nog niet in een kudde is.. je geeft hem de keuze daarin te willen of niet.
Als je een mustang net koopt hoort hij nog niet bij jou.

Mers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 16:18

TS je wilde toch een andalusier oid? En nu wil je een Mustang om vervolgens eerst te join uppen? Nee, niet doen. Stom stom stom. Je bent 12, wees verstandig, kom op he.

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 16:18

Jammer alleen dat America geen wilde mustangs naar het buitenland verkopen :Y)

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 16:21

Heb je je uberhaupt al eens verdiept in de Mustang, en dan niet de geromantiseerde verhalen uit boekjes en films? :+ .

[EA-GZ-PP] gz Mustang paard
Misschien helpt dit topic je een beetje op weg/uit de pennydroom.

Mers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 16:21

Ja, doodzonde :')

luffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 17:20

Sammyoo schreef:
Probeer eens aan de film 'wild horse redemption' te komen als je van mustangs houdt. Een hele goede documentaire waarin wilde mustangs door gedetineerden hand-en zadelmak gemaakt worden.

Wil ik wel graag zien, ga proberen de film te achterhalen......

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-10 17:22

Even voor de duidelijk heid ; IK WIL GEEN MUSTANG :p
Was alleen om dat ik toevallig een boek ervan had gelezen!

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-10 17:23

Mers schreef:
TS je wilde toch een andalusier oid? En nu wil je een Mustang om vervolgens eerst te join uppen? Nee, niet doen. Stom stom stom. Je bent 12, wees verstandig, kom op he.

Het is ook geen bedoeling dat ik een Mustang neem :P
Is gewoon omdat ik een boekje ervan had gelezen en gewooon benieuwd was naar meningen!

Kben PAS 12 :) Dus nee :P Doe mij maar een 'getemd' paard ;)

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 13:40

Als kind wou ik altijd een mustang, als oudere puber wou ik een Ford Mustang.. mijn eerste paardje wezen kijken, naam gevraagd en paard heet bij toeval ... MUSTANG :))

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-10 17:05

Hahaha heb je togh jou 'mustang'
Stamboek naam soms Ford mustang ?
Dan was het helemaal geweldig ! :)