Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Sabinee__ schreef:Wauw, ehmn. Ik ga toch even het code woord roepen 'penny!' .
Maar ehmn, waarom een join up doen om een paard te breken ? Lekkere vertrouwensband krijg je daar van . Je wilt een wil die niet te breken is, maar gaat je paard wel geestelijk breken ? ( En dan hebben we het er nog niet eens over wat er kan gebeuren als de JU fout gaat ? )

Citaat:In mijn ogen is het bij heel weinig paarden echt nodig om de verhoudingen recht te zetten mbv de join-up, omdat je je paard toch psychisch erg onder druk zet. Je stuurt hem als het ware weg uit jullie kudde van twee, weg uit de kudde die voor hem veiligheid betekend, en het enige andere alternatief is dat hij buiten de kudde blijven (= de dood) of toenadering zoeken, zich onderdanig opstellen voor de straf die hij heeft gekregen maar waarbij hij niet weet wat het nou was. De "betere band" die je met het paard krijgt na de join-up is snel over als je weer terugvalt in je oude fouten, en iedere keer weer de join-up uit te voeren om weer de baas te worden is niet de oplossing voor eventuele dominantieproblemen. Lessen in de join-up op maneges met goedzakken van manegepaarden zijn in mijn ogen dan ook puur misdadig. Eens in de week een join-up meenemen terwijl het paard niets verkeerd heeft gedaan dito. En een uur lang een paard rondjes te laten lopen tot hij trillend en zwetend in een hoek blijft staan, omdat je de tekenen niet goed kunt interpreteren, of het paard geen tekenen vertoond uit het boekje of zoals hierboven beschreven grenst aan mishandeling.

Sabinee__ schreef:Ehmn. Jawel. Het is psygisch breken van een paard, want je stoot hem je kudde uit. En dat is psygisch behoorlijk wat voor je paard hoor. Zeker als je het in een bak doet, want je paard kan dan geen kant uit. Je dwingt juist alles, want je paard MOET uiteindelijk toegeven in een joinup, ookal wilt je paard het helemaal niet. Ik weet hoe het werkt, en juist daarom ben ik er geen voorstander van. Zeker niet als het helemaal fout gaat. En je kan het wild niet gaan lopen vergelijken met de realiteit, sorry hoor.
In de kudde vind een paard zijn veiligheid, en jij stoot hem daar uit.Citaat:In mijn ogen is het bij heel weinig paarden echt nodig om de verhoudingen recht te zetten mbv de join-up, omdat je je paard toch psychisch erg onder druk zet. Je stuurt hem als het ware weg uit jullie kudde van twee, weg uit de kudde die voor hem veiligheid betekend, en het enige andere alternatief is dat hij buiten de kudde blijven (= de dood) of toenadering zoeken, zich onderdanig opstellen voor de straf die hij heeft gekregen maar waarbij hij niet weet wat het nou was. De "betere band" die je met het paard krijgt na de join-up is snel over als je weer terugvalt in je oude fouten, en iedere keer weer de join-up uit te voeren om weer de baas te worden is niet de oplossing voor eventuele dominantieproblemen. Lessen in de join-up op maneges met goedzakken van manegepaarden zijn in mijn ogen dan ook puur misdadig. Eens in de week een join-up meenemen terwijl het paard niets verkeerd heeft gedaan dito. En een uur lang een paard rondjes te laten lopen tot hij trillend en zwetend in een hoek blijft staan, omdat je de tekenen niet goed kunt interpreteren, of het paard geen tekenen vertoond uit het boekje of zoals hierboven beschreven grenst aan mishandeling.

. 
Sabinee__ schreef:Ja maar jij bent geen paard. Dus jij bootst het gedrag alleen maar na en dan vind ik het al niet natuurlijk meer .
Maargoed, ieder zn ding.
En waarom zou je alleen met een mustang een band kunnen creëren? Dat kan met elk random paard hoor.
Daar is een mustang echt niet speciaal in, dat kan ook met een Fjord, een Haflinger, KWPN and so on .
Met de term mustang word vaak zelfs enkel aangeduid dat het gaat om een verwilderd/wild paard, dat leeft in Amerika, ze stammen gewoon af van tamme paarden. Het enige wilde paard dat er nog is zijn die schattige Prewalskipaardjes.

Sabinee__ schreef:Ehmn. Jawel. Het is psygisch breken van een paard, want je stoot hem je kudde uit. En dat is psygisch behoorlijk wat voor je paard hoor. Zeker als je het in een bak doet, want je paard kan dan geen kant uit. Je dwingt juist alles, want je paard MOET uiteindelijk toegeven in een joinup, ookal wilt je paard het helemaal niet. Ik weet hoe het werkt, en juist daarom ben ik er geen voorstander van. Zeker niet als het helemaal fout gaat. En je kan het wild niet gaan lopen vergelijken met de realiteit, sorry hoor.
In de kudde vind een paard zijn veiligheid, en jij stoot hem daar uit.Citaat:In mijn ogen is het bij heel weinig paarden echt nodig om de verhoudingen recht te zetten mbv de join-up, omdat je je paard toch psychisch erg onder druk zet. Je stuurt hem als het ware weg uit jullie kudde van twee, weg uit de kudde die voor hem veiligheid betekend, en het enige andere alternatief is dat hij buiten de kudde blijven (= de dood) of toenadering zoeken, zich onderdanig opstellen voor de straf die hij heeft gekregen maar waarbij hij niet weet wat het nou was. De "betere band" die je met het paard krijgt na de join-up is snel over als je weer terugvalt in je oude fouten, en iedere keer weer de join-up uit te voeren om weer de baas te worden is niet de oplossing voor eventuele dominantieproblemen. Lessen in de join-up op maneges met goedzakken van manegepaarden zijn in mijn ogen dan ook puur misdadig. Eens in de week een join-up meenemen terwijl het paard niets verkeerd heeft gedaan dito. En een uur lang een paard rondjes te laten lopen tot hij trillend en zwetend in een hoek blijft staan, omdat je de tekenen niet goed kunt interpreteren, of het paard geen tekenen vertoond uit het boekje of zoals hierboven beschreven grenst aan mishandeling.
.
Mers schreef:TS je wilde toch een andalusier oid? En nu wil je een Mustang om vervolgens eerst te join uppen? Nee, niet doen. Stom stom stom. Je bent 12, wees verstandig, kom op he.
Dus nee
Doe mij maar een 'getemd' paard