Sorry als het niet goed staat, weet eigenlijk niet waar het zou moeten?
We hebben dus al zo'n 2jaar een criollo en hij rent er vaak gewoon vandoor zonder dat je er iets aan kan doen. Ik heb zelf een criollo gehad, en dat hebben we kunnen oplossen met grondwerk, maar bij deze lukt het dus niet. Het ligt niet aan zadels of tuig, dat zie je ook duidelijk aan de reactie, het ene moment is er geen vuiltje aan de lucht en daarna: oortjes naar voren, hals streken en weg. Misschien heeft iemand hier ervaring mee, en weet wat er zou kunnen gedaan worden? Het is niet mijn paard, ik zou van alles willen doen, maar dat ligt niet in mijn handen, ik wil jullie ervaring weten en hoe jullie het al dan niet oplosten. Is dit normaal gedrag voor een criollo, is het rastypisch, of is er meer aan de hand?
Alvast bedankt.
OdiEtAmo
Geplaatst: 29-12-09 16:32
Wij hebben 2 criollo's op stal gehad en dat waren echt een stel vréselijke beesten (sorry dat ik het zeg). Ik zou bijna zeggen dat het iets rastypisch is...
Ik neem aan dat het paard er tijdens het rijden opeens vandoor gaat? Wat over het algemeen wel wil helpen (mits er genoeg ruimte voor is); als ze willen rennen, dan zullen ze rennen ook. Dus als hij wil stoppen mag hij dat pas als jij dat wilt.
Aria_zz
Geplaatst door de TopicStarter: 29-12-09 21:20
Dat proberen we, maar jammer genoeg kan dat niet altijd, aangezien er ook mensen rondfietsen, en op het strand gaat het ook niet altijd. Maar het paard kan dan ook echt heel de tijd blijven rennen, we hebben dat eens geprobeert, aan het strand gaan rennen, en tegen de tijd dat we met de andere paarden het echt wel wat zat werden, stond die criollo nog steeds klaar voor wat croosjes, terwijl hij al meer dan het dubbele van de rest had gedaan. Misschien idd iets rastypisch, dat wil ik dus te weten komen, met mijn criollo ging het op het eind prima, met deze dus niet. bedankt voor de reactie!
Posh
Geplaatst: 29-12-09 21:23
Wel apart als het rastypisch zou zijn.. doet hij het alleen buiten? Of ook in de bak?
Aria_zz
Geplaatst door de TopicStarter: 29-12-09 21:30
Vooral buiten, dan crost hij echt gewoon weg. Maar in de bak durft hij ook, heb ik laatst gemerkt, dan stopt hij vlak voor de elektrische draad. Dat is trouwens maar op een kant, en ik moet heel hard werken om het te voorkomen.
Sjaad
Geplaatst: 29-12-09 21:34
Ik rijd dagelijks criollo's. Het zijn 8 verschillende paarden, allemaal criollo's. Ze zijn allemaal heel anders van karakter en ook allemaal anders te rijden. Ze zijn van erg traag tot heel erg heet en schieterig. Dressuurmatig zijn ze ook allemaal heel anders te rijden. Allemaal zijn ze erg sterk en hard op de benen, ze kunnen tegen een stootje! Ze kunnen fantastisch accelereren en kort en vlug wenden. Wij gebruiken ze als l'escrime-paarden ( schermen te paard ).
Als ik je antwoord zou moeten geven aan de hand van mijn ervaring, zou ik zeggen dat het niet aan het ras op zich ligt. Geen een criollo die ik rijd is hetzelfde. Succes met je paard! Hopelijk vindt je een oplossing voor het probleem.
Laatst bijgewerkt door Sjaad op 29-12-09 21:39, in het totaal 2 keer bewerkt
Posh
Geplaatst: 29-12-09 21:36
Mijn paard doet namelijk ongeveer hetzelfde maar alleen buiten. Dan is hij ook niet te stoppen, ik ben ook op zoek naar een oplossing. Ik kan je helaas ook niet verder helpen.
Tammy_lover_
Geplaatst: 29-12-09 22:13
Raar want ik rijd op een manege die vol staat met criollo's (alle manege pony's en een hoop pensionpaarden) en het zijn hele lieve paarden,af en toe beetje schrikachtig maar voor de rest niet irritant ofzo
Aria_zz
Geplaatst door de TopicStarter: 30-12-09 13:55
Dan ben ik toch zeker dat het niet rastypisch is, goed om te weten. We hebben lang bitloos gereden, en zijn ne terug met een watertrensje bezig omdat het paard zijn hoofd naar beneden trekt en daardoor volledig oncontrolebaar is. Gelukkig is hij wel verstandig en idd sterk, goed ter been en je kunt er gewoon op blijven zitten, je valt niet, daarvoor loopt hij te stabiel. Maar ik was het nu even aan het nagaan wat de eigenaar zegt: het lijkt alsof hij zich afsluit van de mens die er op zit, hij is helemaal 'weg'. In de bak en ook buiten, is hij in het begin heel lichtgevoelig en reageert op de minste aanwijzing. Overgins was hij vroeger erg rustig en nu zo af en toe, maar als je dus meer gereden hebt(ik bedoel bv een u trainen) zal hij op het einde van het uur steeds minder luisteren en steeds meer schrikken, iets wat hij anders niet doet.
@Sugerfoot: kan je dat herkennen, dat weg zijn van de ruiter?
Hebben zelf ook criollo's en kennen heel veel mensen met criollo's en dit is niet iets wat bij het ras voorkomt.... Alleen worden criollo's weleens niet begrepen. En rot beesten zijn het al helemaal niet! Zou toch wel eens willen weten of je tuig wel echt goed past? En van afstand vind ik het erg moeilijk om zo even te zeggen "dat komt door"..... Een criollo, en zeker een geimporteerde, hebben het niet altijd makkelijk gehad waar ze vandaan komen.... Mijn idee is dat er "iets aan de hand" moet zijn........ Mag ik je uitnodigen op ons forum? www.criollos.nl daar zitten allemaal mensen met criollo's en misschien ook wel één bij jou in de buurt die je kan helpen............
Aria_zz
Geplaatst door de TopicStarter: 30-12-09 15:53
O bedankt caballos, ik zal daar eens rond vragen. Zoals in de openings post, het is niet mijn paard, maar er zijn al verschillende zadels uitgeprobeerd, vroeger lag er een western met boom, nu een barefoot op. Maar het gedrag is niet kenmerkend voor tuigproblemen, dan zouden er andere reacties zijn. Als het aan mij lag zou ik het paard wel door een kine of osteo laten controleren, ook al denk ik niet dat het dat is, maar dat ligt niet in mijn handen, maar ik zal blijven door zagen
Ja, eigenlijk zeggen we "altijd" dat als een criollo zichzelf zo uit dat er eigenlijk altijd iets aan de hand is........... Als je denkt alles qua tuig goed te hebben (niet ieder paard houdt van boomloos...... onze criollo's doen het er goed op) dan zou je inderdaad eens kunnen denken aan een osteo/fysio.... Maar kom gezellig op ons forum, iedereen wil graag helpen en iedereen heeft weleens wat met haar of zijn criollo gehad en 9 van de 10 zijn er allemaal weer uit gekomen!
Sjaad
Geplaatst: 31-12-09 19:28
Caballos schreef:
Sjaad stonden "jouw" criollo's in de Bit???
( sorry, of topic ) Wat voor Criollo's stonden er in de Bit? Ik werk in Versailles, Frankrijk!
Dat was een stuk over (vergeef me als ik het niet helemaal goed verwoord) zeg maar "spaanse rijschool" in Frankrijk! Het waren geloof ik 6 grijze criollo's met ruiters erop die erop gekleed waren om te schermen.......