Arabofriezen wat zijn dat nu eigenlijk?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

piewie

Arabofriezen wat zijn dat nu eigenlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-09 19:26

Tja arabofriezen wat zijn dat nu eigenlijk? :o
En nee ik heb dit topic niet geopend om dit ras af te zeiken :+

Ik zit er al een hele tijd aan te denken om er eentje te nemen naar mijn keus.
Maar veel mensen hier op bokt hoor ik van Nee dat is geen ras.
Graag zou ik dan willen weten waarom jullie het geen ras vinden.

Zelf heb ik een ras echte fries, maar omdat ze ouder wordt zit ik hier en daar eens rond te kijken. En toch zit er iets in mij wat toch ook wel naar de arabofries trekt. Vooral omdat ik hoor, dat ze iets groter zijn en ook iets pittiger.

Maar daarintegen hoor ik ook vaak dat het lieve koele nuchtere paarden zijn die graag mogen werken.
Het karakter en bouw van een fries en het uithoudingsvermogen van een arabier.
Dit spreekt mij namelijk wel aan. 8-)

Graag zou ik eens wat meer over het ras specifiek willen weten en hoe het gesteld is in de fokkerij hiermee.
Wat zijn de voor en de nadelen en waar moet je bij een arabofries rekening mee houden met het dekken?

Dus mensen met een arabofries deel je mening en ervaring.
Ben er erg benieuwd naar.

piewie

Re: Arabofriezen wat zijn dat nu eigenlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-09 10:25

Zijn er helemaal geen meningen over dit ras?

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 10:30

Jawel :D

Wij hebben een AraboFries gehad. Dat was een Dark Ynte x Tjimme x Dagho. Hij was niet zo groot, maar zijn ma meette ook slechts 1,55 m. Het was een super leuk speels paard(je) die graag zijn beste beentje voor zette :j

Heb wel een foto:

Afbeelding

We hebben hem verkocht naar een gezin die er recreatief mee rijden, maar ik weet zeker dat hij ook niet misstaat in de dressuurring :)

Het AraboFriese stamboek heeft wel een eigen website en daar staat ook een omschrijving op van het ras.

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 10:31

Ooh wat vind ik hem leuk lopen! :)

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 10:33

x_Quinta_x schreef:
Ooh wat vind ik hem leuk lopen! :)

Thanks :D Hij was op die foto een maand of 2 onder het zadel.

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-09 10:39

pietje 123
Zou je me wat meer uitleg over je ervaring kunnen geven, waarom je hem weg hebt gedaan.
En wat het karakter nu anders was dan een rasvolle fries?

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-09 10:40

Wanneer ik met mijn eigen volle fries op weg ben, vragen veel mensen mij of het een arabo is terwijl het niet zo is. Ze kan namelijk heel druk zijn. Vandaar dat ik graag de verschillen zou willen weten.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 11:38

Sheetan (zo luidt zijn naam) is erg speels van karakter. Hij is attent en meewerkend. Ik merkte dat hij echt een maatje was. In het voorjaar van 2008 heb ik vooral veel grondwerk met hem gedaan. In de zomer is hij weggebracht om te beleren. Na drie weken kwam hij thuis en toen zou mijn vriend hem doorrijden. Bij zowel de dame die hem beleerd heeft als mijn vriend wilde hij onder het zadel niet stilstaan. Hij liep gewoon door.

Na verloop van tijd heb ik hem overgenomen van mijn vriend. De allereerste keer dat ik erop zat stond hij keurig stil! Geen probleem. Ik denk dat dat wellicht het stukje Arabisch bloed is. Die paarden schijnen zich ook erg te binden aan de degen waarmee ze goed samen kunnen werken.

Sheetan was niet bijzonder druk. Hij wilde weleens wat huppen tijdens het galoperen, maar vervelend was hij zeker niet! Bij mij trok hij wel eens spontaan een sprintje. Zelf heb ik het idee dat dit meer speels bedoeld was. Hij had plezier in het werk!

Wij hebben hem verkocht omdat we nog meer paarden op stal hebben staan en hij was de kleinste van het stel. Soms moet je keuzes maken.. als ik niet drie paarden te rijden had (wat toendertijd het geval was) dan had ik er misschien anders over gedacht.

Midy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 11:43

Arabo-friezen zijn Friese paarden met een scheutje Arabierenbloed.Door een beetje Arabierenbloed toe te voegen, behoud je de Friese kenmerken, maar vergroot je de sportprestatie´s.
Arabo-friezen bewegen heel economisch, hebben een hele makkelijke galop, groot uithoudingsvermogen, zijn buigzaam, lenig, intelligent, schakelbaar, werkwillig en wat nog het belangrijkste is ze behouden het karakter van de Fries. Kortom Arabo-friezen zijn ideale sportpaarden.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 11:46

Er zijn overigens ggk AraboFriese dekhengsten. De kruising Fries x Arabier maakt nog geen "rasechte" AraboFries. :)

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-09 12:15

Nee die ik op het oog heb is wel een echte arabo. Zit ook papier bij.
Het begint me toch steeds meer te trekken. Ikzelf heb destijds mijn kwpner weg gedaan voor een fries omdat ik meer de recreatieve kant op wilde, maar het begint nu toch wel weer te kriebelen om wedstrijden te gaan rijden, aangezien ik weer meer tijd over hou nu.
OOk doordat mijn eigen fries nu ouder wordt en ik toch wel weer een andere uitdaging zoek, stuitte ik op dit ras. Ze zijn erg mooi en het zelfde als een fries, maar met meer uithoudingsvermogen en ze zijn geschikter voor de sport.
Dit spreekt mij erg aan.

Alleen ben ik nog niet zo zeker van het karakter enz. Ik ken het namelijk niet. Als ze echt hetzelfde karakter hebben als een fries, dan wil ik de overstap echt wel gaan wagen.

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 14:57

Karakter van de Arabo-Friezen is normaal zeer goed. De gebruikte arabieren tot heden (en dat is maar een klein handje vol) zijn naast hun sportieve kwaliteiten geselecteerd op goed karakter. De arabo-fries heeft voldoende bloed om pittiger te zijn als het nodig is maar in de dagelijkse omgang zijn het doorsnee genomen koele aanhankelijke kikkers die willen werken met de uitstraling van de klassieke fries. De rest is hierboven reeds gezegd.

In antwoord op je vraag wat is dat nu eigenlijk ?

Je neemt het beste van de Fries en de arabier, je voegt dit samen en je hebt een arabo-fries. Simpler kan ik het niet uitleggen maar dit is het doel van de fokkerij. Best te vergelijken met wat de klassieke warmbloed stamboeken zoals KWPN doen met Engelse Volbloeden en in mindere mate met arabieren gedaan hebben (en nog steeds doen).

Naar grote toe sporadisch kan je een kleintje tegenkomen maar dit ligt veelal aan de gebruikte merrie, uiterst zelden krijg je nog terugval naar arabieren formaat doordat de hengsten voldoende teruggekruist zijn. Meeste zijn boven de 1.60 en velen gaan naar de 1.65 doch wel net als Friezen op latere leeftijd (laatrijp ras).

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-09 15:06

Dank je voor je uitleg arun, maar waarom zijn dan toch zoveel friezen fokkers tegen dit ras. Dat begrijp ik eigenlijk niet geheel terwijl er toch goede voordelen aan het ras zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 15:17

piewie schreef:
Dank je voor je uitleg arun, maar waarom zijn dan toch zoveel friezen fokkers tegen dit ras..

Omdat zij van mening zijn dat een Fries vooral een volle Fries moet zijn, ongeacht de vele problemen waar dit ras door alle inteelt mee te maken heeft...
Ik zou persoonlijk liever voor een type als de Arabofries gaan :j

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 15:48

Tja dat vraag ik me ook soms af waar dat goed voor is.

Reden 1 : Fries is raszuiver en ze willen dit zo houden.
Reden 2 : Is gevolg van 1 en je moet nog stukje geschiedennis kennis rond het ontstaan van de Arabo-Fries. Zal proberen lang verhaal kort te houden.

In de jaren '70 lieten nogal wat menners hun Friezen staan in de mensport omdat de fries van toen te weinig uithouding had. Twee pioneers nl professor Hillner en de heer Krudops deden onafhankelijk van elkaar een kruising tussen een arabier en fries. Hun doel was de uithouding en hardheid van de arabier toevoegen aan de fries en dan terugkruisen op exterieur naar fries. Beide projecten zijn jaren later terug opgepikt geweest daaruit is het EAFV (europese arabo friezen vereniging) en nu EAFS (vereniging werd stamboek) ontstaan. Met opgepikt bedoel ik dat ze tevens terug zowel fries als arabier ingekruist hebben en de huidige generatie dekhengsten is hiervan direct gevolg. We tekenen ondertussen al begin jaren 2000 dus dikke twintig jaar na de eerste stappen. Zowel de pioniers als zij die het project later nieuw leven in blaasden waren mensen uit de Friezen fokkerij. Voor de rest neem hier reden 1 bij en wat geruzie geen en weer (elkaar letterlijk zwart maken) en dan krijg je zo'n sfeertje zoals je aanhaalt. Natuurlijk was dit allemaal typisch paardenwereld gezeik ... wij zijn de beste en de ander is slecht vooral gedragen door vetes tussen mensen.

Ik persoonlijk kan beide rassen waarderen en ben helemaal niet tegen kruisen maar heb evenveel respect voor de mensen die hun Fries ras zuiver willen houden.

Hopelijk heb ik je hiermee antwoord gegeven op uw vraag.

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 16:02

Ze kunnen dus ook uiterlijk wat meer kenmerken hebben van de arabier?

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 16:27

Theoretisch wel maar in de praktijk niet echt. Bij een 50/50 kruising heb je dit natuurlijk wel maar de arabo-fries is meerdere keren teruggekruist op zuiver fries. Meeste stamboekpaarden hebben maar 18.5% arabier meer in hun aders vloeien voor de rest zuiver fries bloed.

Vooral in hun koppie kan je als kenner de arabische invloed terugzien (verwacht nu geen deuk in de neus hé) maar voor de rest hebben ze het body van een fries. Het trouwens ook een mythe dat ze allemaal zo fijntjes zouden zijn. Je hebt net als bij de raszuivere fries eerder iets barokke modellen en echt superslanke versies. Behang is hetzelfde, sokken heb je minder en ze zijn allen zwart (er bestaan schimmels ook maar deze vallen buiten de raskenmerken).

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 16:34

Het enige punt waar je mee zit is: de AraboFriezen hebben zich nog niet echt bewezen in de (dressuur)sport. Er is bij mijn weten nog geen AraboFries uitgebracht in de SubTop. Nou weet ik niet wat voor ambities je hebt, Piewie?

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-09 10:39

dank je voor je duidelijke uitleg arun.
Maar is het nu zo dat je dan het beste een arabo kunt kopen, met zo min mogelijk arabies bloed erin of maakt dat nu tegenwoordig weer weinig uit. Hierbij doel ik op de nafok ervan.
Die ik op het oog heb is 40% arabier en 60% fries. Uitstraling en karakter van een fries. Waar mij het dan omgaat. Stel ik ga met deze fokken, dan zou ik het beste een arabofries erweer opzetten, met minder percentage arabo erin of net andersom een volle fries er wederom op.

Pietje123 mijn ambitie is eigenlijk, voor de recreatie, fokken en dressuur matig trainen naar wedstrijden toe. Ik merk aan mijn eigen volle fries dat een buitenrit van ong 3uur genoeg is en dat ze de dag erna rust nodig heeft, terwijl ik ook wel van lange ritten houdt en goed dressuur matig trainen. Mijn eigen fries heeft niet veel potentie om de dressuur verder te gaan oppakken, dit mede doordat ze dus ouder wordt, een uur zwaar trainen heeft als gevolg dat ze een dag of 2 rust nodig heeft om alles te verwerken. We trainen wel de dagen erna, maar dan aan een lange teugel, omdat ze het anders niet meer leuk vind naar verloop van tijd. Ze heeft hierin veel afwisseling nodig. En aangezien het uithoudingsvermogen van een arabo beter is en ook de beweging soepeler spreekt mij dit enorm aan.
Er zijn dan ook mensen die mij vragen waarom ik niet meer over stap op een KWPN-er. Dit vanwege het uiterlijk. Ik blijf een friezenfan.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 10:41

Maar heeft het paard wat je op het oog hebt wel stamboekpapieren?

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 10:50

Persoonlijk zou ik foktechnisch gaan voor hoog in het bloed staande maar die lopen zeer dunnetjes en zijn zelden of nooit te koop. Als gebruikspaard moet je het paard zelf bekijken en beoordelen papier is mooi maar als het paard het niet heeft dan is een gouden papier waardeloos.

Gros van de arabo-friezen hebben 18.5% arabisch bloed omdat de oudste hengsten 37.5% hebben en vooral gebruikt worden op zuiver friese merries (dan krijg je terug halvering van arabo aandeel).

De toekomst is Arabo x Arabo natuurlijk maar daarvoor hebben we nog wat extra lijnen nodig.

Welke afstamming heeft dit paard (ben nu wel zeer benieuwd, mag ook per pb als je dit niet aan de ganse wereld wil verkondigen)?

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-09 11:00

Pletje123 schreef:
Maar heeft het paard wat je op het oog hebt wel stamboekpapieren?

Paard heeft zuiver arabofries papier.

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-09 11:01

arun schreef:
Persoonlijk zou ik foktechnisch gaan voor hoog in het bloed staande maar die lopen zeer dunnetjes en zijn zelden of nooit te koop. Als gebruikspaard moet je het paard zelf bekijken en beoordelen papier is mooi maar als het paard het niet heeft dan is een gouden papier waardeloos.

Gros van de arabo-friezen hebben 18.5% arabisch bloed omdat de oudste hengsten 37.5% hebben en vooral gebruikt worden op zuiver friese merries (dan krijg je terug halvering van arabo aandeel).

De toekomst is Arabo x Arabo natuurlijk maar daarvoor hebben we nog wat extra lijnen nodig.

Welke afstamming heeft dit paard (ben nu wel zeer benieuwd, mag ook per pb als je dit niet aan de ganse wereld wil verkondigen)?

Ik stuur je zo een pb

culli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 11:35

Ik heb zelf ook een arabo fries en ik ben erg blij met hem, ik rij zelf altijd KWPN ers die hoog in het bloed staan maar mijn Arabo is nuchter maar ook slim, heeft looplust zat en is een superfijn paard om mee te werken. Waarom een Arabo? ik vind het een mooi paard met voldoende longcapaciteit, hij is niet zo snel leeg zeg maar. Ik heb er een fijn gebruikspaard aan!

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 11:40

Hier ook arabo-jaarling bijna. Erg luxe koppie zit er op (meer arabier dan fries), Ze zou wat losser in het bewegen kunnen.

Qua karakter is ze zeker weten anders dan een volle fries. Veel sneller op haar teentjes getrapt, zit ook meer temperament in.

Persoonlijk vind ik dat een goede eigenschap, en ja uithoudingsvermogen e.d. dat zal over een paar jaar moeten blijken.

In maart komt haar volle broer of zus, ben erg benieuwd
Laatst bijgewerkt door Joto op 09-12-09 11:47, in het totaal 1 keer bewerkt