Dravers, goed te rijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

loveRoes

Dravers, goed te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-09 17:15

Hai,
Van mn ouders mag ik niet meer rijden op mijn oude verzorgpony omdat hij echt gevaarlijk is(deels volgens hun maar deels ook echt)
Nu kan ik op dezelfde vertrouwde stal waarschijnelijk binnenkort op een draver rijden die al gekoerst heeft.
Een vriendin van mij rijd ook een draver maar die is vooral dressuurmatig gewoon niet te rijden en die heeft dan nog niet eens gekoerst.
Het grote probleem is dat ze haar achterhand niet mee neemt,en de hele tijd de teugels uit je hand trekt.
Dit is volgens mij deels ook af/aan te leren maar haar moeder heeft t ook.

Dus mijn vraag kunnen dravers ook goed dressurmatig rijden, en de achterhand meenemen en niet non-stop trekken?
Zoja, foto's en hebben er mensen al eens een wedstrijdje met hun draver gedaan?

Alvast badankt!

PinkLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 17:19

het is zeker wel mogelijk om dressuur met je paardje te rijden!
mijn zusje heeft een draver en doet hiermee onderlinge spring en dressuurwedstrijden.
misschien in de toekomst ook wel echte!

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 17:23

Of ze gekoerst hebben of niet maakt niets uit. Het ligt vooral aan de manier waarop het paard gereden wordt en of ze aanleg hebben. Ik rij met mijn merrie Endurance en TREC en dat kan ze prima (zie mijn profiel ;) )

Malkesta

Re: Dravers, goed te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 17:26

Kijk even op www.dravers.nl daar zitten nog meer liefhebbers die je misschien kunnen helpen.
Ik heb zelf western wedstrijden met mijn draver.

Roosjelief

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 17:30

Wat een onzin! Die dingen die je opnoemt zitten allemaal tussen je oren hoor!. Dravers kunnen prima dresuur matig lopen, de meetste kunnen nog goed springen ook. Zo hebben wij een draver op stal die met een half jaar onder het zedel, en 3 weken training in een officiele wedstrijd Alle KWPN-ers eruit sprong!

Waar je natuurlijk wel tegen aan kan lopen is het harde draven. Nou zal je je echt even moeten verdiepen in de draverssport om dit te kunnen oplossen.

Trekken helpt bijoorbeeld niet. Kneepjes daarin tegen wel. Het zijn gewoon de knopjes die je even moet weten voor je er aan begint. Heb je ze door zijn het super fijne paarden!

Edit: achterhand niet meenemen?? waar denk je dat die dravers al die power vandaan halen als ze zo hard gaan? De teugels uit de handen trekken is gewoon een aangeleerd trucje. Maar ook omdat ze 'hangen' om meer vaart te kunnen maken.

Het positive aan een draver die gekorst heeft. Ze zijn vaak bomproof, na al dat lawaai en vrachtwagens enzo op de koers.

Tip, verdiep je erin en ga vanuit daar kijken hoe je het beste kleine probleempjes kan oplossen.

PinkLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 17:32

@ roosjelief: helemaal goed uitgelegt! kon ik niet beter :D

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 17:38

Roosjelief schreef:
Wat een onzin! Die dingen die je opnoemt zitten allemaal tussen je oren hoor!. Dravers kunnen prima dresuur matig lopen, de meetste kunnen nog goed springen ook. Zo hebben wij een draver op stal die met een half jaar onder het zedel, en 3 weken training in een officiele wedstrijd Alle KWPN-ers eruit sprong!

Als het op een officiele springwedstrijd was, had ze in dat half jaar dus ook al een winstpunt dressuur gereden?

Het is juist ontzettend fijn met een draver aan de slag te gaan. Ze zijn leergierig en 99% van de dravers vindt het werk onder het zadel ook nog eens heel erg leuk. Ze zijn veelzijdig, waardoor je ze ook in alle takken van sport terugziet. Dressuur, springen, endurance, trec, western, van alles.

Roosjelief

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 17:41

Only_Hellen schreef:
Roosjelief schreef:

Als het op een officiele springwedstrijd was, had ze in dat half jaar dus ook al een winstpunt dressuur gereden?

Het is juist ontzettend fijn met een draver aan de slag te gaan. Ze zijn leergierig en 99% van de dravers vindt het werk onder het zadel ook nog eens heel erg leuk. Ze zijn veelzijdig, waardoor je ze ook in alle takken van sport terugziet. Dressuur, springen, endurance, trec, western, van alles.

AOC Terra concour. Iedereen lachte ons uit dat we met een draver kwamen aanzetten, maar we werden mooi wel eerste!

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 17:43

Zegt me niets, maar geweldig dat je hebt bewezen dat die dravers zo raar nog niet zijn!

RianneHJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 17:48

Dravers zijn super leuk om te rijden ;)
De dingen die jij op noemt komen voort uit een rijtechnisch aspect en niet vanuit het ras. Met de juiste training kan je van een draver een heel sterk dressuurpaard maken. Maar je moet er wel iets meer voor werken dan bij een paard die zijn bouw en gangen volledige mee heeft. Voordeel is dat dravers onwijs graag willen leren en alles super snel oppakken.
Mijne wordt niet gereden, maar door de juiste manier van longeren en aan de hand werken is ze in twee maanden ontzettend sterk geworden in de achterhand. Dravers hebben de neiging te gaan stuwen ipv te dragen, maar zoals ik al zei, juiste manier van trainen en ze kunnen ontzettend goed dragen.

Als ik jou was zou ik het zeker doen, lekker gaan lessen en groeien met dat paard. Want soms moet je harder werken, voor een super resultaat. En je wordt zeker beloond voor het werken :D

loveRoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-09 18:19

Fijn al dit te horen!!
dravers here I come!!:D

Geaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 18:20

Tuurlijk kan dit. Het hangt helemaal vanaf wat je wilt.
Rijtechnisch kan bij KWPN ook genoeg misgaan..

En ik moet zeggen, het bevalt mij zeker prima. Heb nog geen paard gehad met zo'n eerlijk karakter en zo veelzijdig! :)

Succes met je keuze!

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 18:29

Ik ben zelf ook in het bezit van een (waarschijnlijk draver). Mijn paardje loopt ontzettend geweldig onder het dressuurzadel en ben nu bezig hem westernmatig in te rijden. Ik heb hem gekocht van een meisje die hem goed heeft ingereden, alleen hij wilde steeds harder. Dan is het aan jou om niet continue die teugels strak te houden, maar oook stukken los te laten. (continue druk zorgt ervoor dat hij die druk aanneemt en vervolgens druk blijft houden) (dit heb ik overigens zelf ondervonden, hoe meer ik trok hoe meer hij trok).

Het zijn enorm leuke paardjes, en ze willen echt voor je werken. Wel zijn ze eenkennig en de mijne gaat echt hard lopen als er een nieuw iemand op zn rug zit, maar hij doet geen vlieg kwaad. Als iets niet lukt, moet ik altijd eerst bij mezelf nagaan of het wel echt aan hem ligt. Vaak hoor je dat jij dan niet de goede hulp geeft.

Mijn paardje loopt momenteel begin western maar is enorm vooruit gegaan. In het begin kon hij niet goed galloperen en kon ik zowat zandhappen van de bakbodem. Nu naa enige tijd oefenen gaat het stukken beter en rent hij niet meer zo weg.

Dit is hem nu
Afbeelding

(ik kan zo snel even geen betere foto vinden en ook geen oude foto als toen ik hem net kreeg)

Mocht je vragen hebben dan hoor ik t wel

daandriaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 18:30

Dravers :+:

Wij krijgen ze hier met regelmaat, wij krijgen ze rechtsstreeks van de baan en wij scholen ze om tot ''rijpaard''. Eigenlijk pakken alle dravers dit onwijs goed op, geen 1 die echt gaat trekken oid.

Roosjelief

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 18:31

ch_ntii123 schreef:
Ik ben zelf ook in het bezit van een (waarschijnlijk draver). Mijn paardje loopt ontzettend geweldig onder het dressuurzadel en ben nu bezig hem westernmatig in te rijden. Ik heb hem gekocht van een meisje die hem goed heeft ingereden, alleen hij wilde steeds harder. Dan is het aan jou om niet continue die teugels strak te houden, maar oook stukken los te laten. (continue druk zorgt ervoor dat hij die druk aanneemt en vervolgens druk blijft houden) (dit heb ik overigens zelf ondervonden, hoe meer ik trok hoe meer hij trok).

Het zijn enorm leuke paardjes, en ze willen echt voor je werken. Wel zijn ze eenkennig en de mijne gaat echt hard lopen als er een nieuw iemand op zn rug zit, maar hij doet geen vlieg kwaad. Als iets niet lukt, moet ik altijd eerst bij mezelf nagaan of het wel echt aan hem ligt. Vaak hoor je dat jij dan niet de goede hulp geeft.

Mijn paardje loopt momenteel begin western maar is enorm vooruit gegaan. In het begin kon hij niet goed galloperen en kon ik zowat zandhappen van de bakbodem. Nu naa enige tijd oefenen gaat het stukken beter en rent hij niet meer zo weg.

Dit is hem nu
Afbeelding

(ik kan zo snel even geen betere foto vinden en ook geen oude foto als toen ik hem net kreeg)

Mocht je vragen hebben dan hoor ik t wel

Waar heb je partout gekocht a;ls ik vragen mag, hij komt me zo bekend voor...

Vitalis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 18:36

Je kan zeker dressuurmatig met een draver rijden!
Ik heb zelf een draver en ik heb anderhalve maand geleden mijn eerste twee winstpunten in de dressuur gehaald (officieel). En ik heb zaterdag mijn eerste springwedstrijd.
Je moet alleen wel heel veel oefenen en een beetje doorzettingsvermogen hebben, maar dan komt het zeker goed! ;)

loveRoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-09 18:48

ben echt blij dit te horen, want veel mensen zeggen dat je niet veel met een draver kan en toen heb ik natuurlijk gelijk gekeken naar die draver en toen dacht ik dat dat wel zou kloppen.. DOM!
die draver blijkt ook niet echt goed ingereden te zijn, als die dravers komen moet ik ze zelf wel inrijden maar zekerweten dat ik dan meteen ga lessen!

randey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 20:06

dravers zijn ook te rijden in de dressuur vaak is het wel zo dat de gallop even wat meer aandacht nodig heeft maar ze leren snel.

KabouterJan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 19:58

Ik heb ook een Draver! Ze is echt heel lief, maar er zit wel een koppie op. Toen ik een keer wat over Dravers zocht kwam ik een website tegen: www.dravers.nl . Hier staat heel goed beschreven hoe de draver qua karakter is en hoe hij het beste te rijden is. Toen ik dit las kwam er ontzettend veel bekend voor en het zijn écht goede tips. Hopelijk heb jij er ook wat aan!

Succes!

kevinsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 18:33

mijn vriendin heeft een drafen als verzorg paard, die had heel veel koersen gelopen en was nooit egt goed gereden en die is nu 15 !! en nu zij er één jaartje op heeft gereden dan hij stap gewone draf en galop, maar daar had ze het wel het moelijkst mee *D en kan nu bijna een B wedstrijd loopen, maar gewoon dat je het weet ze zijn suuuper springers en hebben en hard van goud maar dan moet je hem wel eerst voor je winnen ;)

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 18:39

Tijd geleden heb ik ook op'n draver gereden die ook nog koerste,echt het beestje was niet moe te krijgen _O-
Maar best stug in de buiging in het hele lichaam,daar langzaam aan wat mee gaan trainen en heb er best veel plezier mee gehad.

Wel'n tip--> Vraag niet teveel in korte tijd,qua uithouding kunnen ze veel hebben maar stelling,buiging etc niet,denk aan spierpijn.
Verder veel plezier ermee

ebony2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 19:42

Mijn vriendin is Z1 geworden met haar draversruin, dus het kan echt wel
kost alleen iets meer geduld :D

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 19:44

ebony2 schreef:
Mijn vriendin is Z1 geworden met haar draversruin, dus het kan echt wel
kost alleen iets meer geduld :D

Serieus? Hoe heet haar draver?

ebony2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 20:29

Zijn naam was Sultan.
Helaas heeft hij een jaar of drie terug een banketstaaf ongelukje gehad en leeft niet meer

Eclaiire

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 20:52

Dravers zijn echt heerlijk om te rijden! Vroeger op 2 dravermerrie's gereden, en heb nu een eigen draver. Heerlijke dieren, met bovenal een heerlijk karakter! Mijn draver Axel, vindt dressuur echt leukm om te doe en doet ook enorm zijn best.

Afbeelding