Wat betekent het type in het paspoort?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Yucome

Wat betekent het type in het paspoort?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-09 15:46

Hallo allemaal :wave:!

Mijn pony heeft geen papier dus we weten ook niet van welk ras ze is. Op het paspoort staat dan weer wel een type?

Er staat namelijk zo:

Vader
onbekent
Type: Rijpaard

Moeder
onbekent
Type: Rijpaard

En dan mijn pony
Type: Rijpony

Wat wil het type nou eigenlijk zeggen? En hoe komt het dat mijn d pony dan als ouders 2 paarden heeft?
En mijn laatste vraag :P Hoe kom ik erachter welk ras, of welke kruising ze nou precies is?

Of is ze gewoon een nrps? Maar dan kan je toch niet weten als ze ouders onbekent zijn?

Groetjes! :evaw:

Yucome

Re: Wat betekent het type in het paspoort?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-09 19:37

Weet niemand het? :P

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 19:49

Een NRPS-paard is alleen een NRPS-paard als-ie ook echt bij het NRPS ingeschreven staat (in het hulpstamboek).

Als-ie alleen een NRPS-paspoort heeft, dan is het dus geen NRPS. Dan heeft-ie alleen een paspoort dat is uitgegeven door het NRPS. Want dat mag het NRPS doen, net als de KNHS.

Waarom er een rijpony uit twee rijpaarden komt is mij ook niet bekend. En als er echt helemaal niets bekend is over de afstamming... dan ben ik bang dat je daar ook niets over kunt vinden.

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 19:52

Mijn paarden zijn tuigpaard types. Volgens mij zit het zo dat een veulen in principe zelfde type is als haar ouders. Maar je kan het veulen ook voor een ander type naar de keuring laten gaan (bv. rijpaard), dan worden er naar andere (uiterlijke) kenmerken gekeken die bij het rijpaard passen. Word het veulen hiervoor goed gekeurd dan is het dus een rijpaard type

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 19:53

kan te maken hebben met het levensnummer van merrie: Onbekend en hengst: Onbekend.
en op zich ook niet zo belangrijk. vader en moeder moeten ingevuld worden in het paspoort.... de uitgevend instantie heeft dan bedacht dat wanneer de vader niet bekend is dat deze dan de naam Onbekend krijgt, met een fictief levensnummer (wat dan ook verplicht is om in te vullen)

uit 2 paarden kan een pony komen, dat is ansich niet zo vreemd.

Yucome

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-09 22:41

Hmm, ja ik kan naar de fokker gaan. Maar dan zou ik de vorige eigenaar moeten vragen wie dat is.
Want het paspoort is pas bij de vorige eigenaar aangevraagt en gechipt enzo, maar hij heeft geen papieren erbij gekregen maar het was niet duidellijk of ze die had.
Een vriendin van mij had er ook niets bijgekregen enzo, en toen kwam de dierenarts erachter wie de vader was?
Ja een appart verhaal :P
Maar hij is pas bij de vorige eigenaar gechipt en niet bij de fokker.